Bukefalos 28 år!

Snackistråd eget stall/gård del 2

Jag stod 1,5 år i kollektivstall och det var en mardröm! Nu när jag har hästarna hemma på egna gården igen och ändå sköter mina två varje dag så blir det inte så mycket mer jobb med ännu en. Dom går ju på lösdrift och ponnyn är väldigt lättvindig och alla tre kommer bra överens :) Hon hade inget val än att ha fullservice, för några schemalagda pass blir det inte här utan då får hon välja annat stall :D
Det låter precis som jag har det, har två hemma på lösdrift. Överväger att ta in en person, då mina tyvärr inte kan gå tillsammans då ponnyn blir ohälsosamt fet av fri tillgång..:mad: så den stora är lite understimulerad.. men då ska det vara rätt person, speciellt för att vi har ingen lyx alls, stallgång som är isolerad, men grus som underlag och en liiiiten sadelkammare, thats it :p kanske inte riktigt vad folk är van vid ;)
 
Nu behöver jag lite råd i funderingarna.
I Juli-Augusti flyttar vi till våran nya gård(mina svärföräldrars gård, därför ingen exakt "flyttid").
Det jag nu funderar på är betet. Jag har fångkänsliga ponnier... Dom har aldrig haft det men är grymt försiktig då det ena är en shettis och det andra en connemara som inte rids speciellt hårt och har ganska lätt att lägga på sig. Jag släpper dom aldrig på sommarbeten och så utan i nuläget har dom gått i skogshage och hellre stödfodrats med hö. Men dit vi flyttar nu finns ingen mager skogshage utan det är vall, dock ganska gammal sådan(inte sådd eller gödslad på länge men ändå rätt mycket gräs).
Hagen är ca 1.5 hektar med lösdrift(kommer ha så att jag kan dela den i 2 delar).
Så nu funderar jag på vilket alternativ som är bäst.
* Låta dom beta på en liten del i taget och ha ett flyttbart staket inuti hagen. Nackdelen är ju att hagen blir grymt liten till en början.

* Ta hö(vi tar hö på andra vallar runt omkring) på vallen och släppa dom direkt efteråt.

* Köra med betesputsen.

* Låna ut det som bete till någon innan jag släpper mina där så att det blir nerbetat(kanske är bättre med något annat djurslag med tanke på parasiter?)

Har dock hört att kort gräs är värre för fångrisken än långt då det innehåller lika mycket näring och dom får i sig större mängd?

Hur hade ni gjort? Jag vill ej använda betesreducerare/munkorg...
 
Det låter precis som jag har det, har två hemma på lösdrift. Överväger att ta in en person, då mina tyvärr inte kan gå tillsammans då ponnyn blir ohälsosamt fet av fri tillgång..:mad: så den stora är lite understimulerad.. men då ska det vara rätt person, speciellt för att vi har ingen lyx alls, stallgång som är isolerad, men grus som underlag och en liiiiten sadelkammare, thats it :p kanske inte riktigt vad folk är van vid ;)

Vi sökte ingen inackordering utan det var när hon var tvungen att ta bort sitt stora halvblod och lånade en ponny istället som hon frågade om vi ville ha henne inhyrd. Eftersom det är hon så tyckte vi att det var okej. Skulle inte ta in vem som helst :p Har bara två boxar i stallet men lösdriften är godkänd till 4-5 hästar i ponnymått så boxarna används bara vid skötsel egentligen. Inget lyxigt här heller men otroligt lättskött, tycker vi :D Hon visste liksom sen innan hur vi har det och hur vi sköter våra hästar så det var hennes val och jag tror både hon och hästen trivs bra :) Eventuellt ska hon köpa unghäst så då blir det helt plötsligt två inhyrda hästar och fyra i flocken.

Förstår dilemmat med olika behov av mat. Det är svårt! Jag har fått pussla en del när unghästen var riktigt liten och behövde mer grovfoder och mera bete. Nu har han samma behov som den äldsta, alltså otroligt lättfödd så de äter lika mycket :p Köper kompisen den där unghästen så får vi göra lite special med honom också det första.
 
Nu behöver jag lite råd i funderingarna.
I Juli-Augusti flyttar vi till våran nya gård(mina svärföräldrars gård, därför ingen exakt "flyttid").
Det jag nu funderar på är betet. Jag har fångkänsliga ponnier... Dom har aldrig haft det men är grymt försiktig då det ena är en shettis och det andra en connemara som inte rids speciellt hårt och har ganska lätt att lägga på sig. Jag släpper dom aldrig på sommarbeten och så utan i nuläget har dom gått i skogshage och hellre stödfodrats med hö. Men dit vi flyttar nu finns ingen mager skogshage utan det är vall, dock ganska gammal sådan(inte sådd eller gödslad på länge men ändå rätt mycket gräs).
Hagen är ca 1.5 hektar med lösdrift(kommer ha så att jag kan dela den i 2 delar).
Så nu funderar jag på vilket alternativ som är bäst.
* Låta dom beta på en liten del i taget och ha ett flyttbart staket inuti hagen. Nackdelen är ju att hagen blir grymt liten till en början.

* Ta hö(vi tar hö på andra vallar runt omkring) på vallen och släppa dom direkt efteråt.

* Köra med betesputsen.

* Låna ut det som bete till någon innan jag släpper mina där så att det blir nerbetat(kanske är bättre med något annat djurslag med tanke på parasiter?)

Har dock hört att kort gräs är värre för fångrisken än långt då det innehåller lika mycket näring och dom får i sig större mängd?

Hur hade ni gjort? Jag vill ej använda betesreducerare/munkorg...
Kort gräs har jag för mig att är värre, det är färskt och fullt med energi. Det långa är lite mer urlakat. Så bara betesputsa kan du räkna bort från dina alternativ i alla fall. Liten hage halva dagen och betesreducerare i lite större halva dagen? Jag såg att du eg. inte ville han reducerare, men om du tycker liten hage känns tråkigt.
 
@_Zacke_
Om du har möjlighet att så om vallen hade jag gjort det. Jag tänker att med lite efterforskning och kontakt med ett frö-företag borde du kunna så in gräs som är bättre för fånghästar? Annars kommer du ha samma problem år efter år.
Vad jag kommer på så här i bakhuvudet är att det fanns ett projekt i Holland där de höll på med det.

Annars så är högre gräs bättre än kort. Problemet är ju att nästa vår som kommer det vara nerbetat och då kommer hästarna käka kort gräs innan det växer upp.
 
@_Zacke_

Annars så är högre gräs bättre än kort. Problemet är ju att nästa vår som kommer det vara nerbetat och då kommer hästarna käka kort gräs innan det växer upp.

Hur menar du att gräset är kort nästa vår??

Kort gräs (nedbetat)är stressat gräs och innehåller högre sockerhalt. Precis som frostgräs. Och efter midsommar är gräset 'bättre' för fånghästar då fruktanet sjunker.
 
@Corax
Nästa vår precis som denna vår så kommer det ske en tillväxtperiod i hagen. Då kommer gräset vara kort och troligen betas kontinuerligt. Eftersom stressat gräs + vårgräs anses vara kraftigt är det en risk.
 
Nu har säkert det flesta av er huvudena fulla med betestankar, men här i norr ligger snön än :). (EDIT: Jag har hittat lite om mockning längre bak i tråden, så tillägger: ni som mockar vinterhagar, lyckas ni alltså hålla det helt rent? När det snöar och fryser då?)

Jag undrar: hur handskas ni med era vinterhagar? Trots att vi mockat i vinter tinar en förfärande mängd bajs fram och jag mockar som en idiot. Mycket bajs går inte att få upp vintertid trots hackande med barkspade, och mycket snöar över. Och det har byggt på.

Traktorn är trasig och stora delar av den delen av hagen jag vill ha mockad är ändå otillgänglig för traktor (skogshage).

De flesta (alla?) jag varit hos häruppe skiter i skiten och tar det med traktor sen, eller låter det bygga på år på år.

Men jag har min stallplan på byns promenadstråk och hagen inom lukthåll för både vårt hus och grannens, så jag vill verkligen ha det fräscht.

Just nu funderar jag på att ge upp och dumpa sand på alltihop... det är ändå inplanerat att fylla sand i år, hagens framsida är dessutom lägre än vägen :banghead:. Jag har därför fått mocka dyngsurt bajs och kratta rännor för avrinningen tills tjälen började släppa.

Första året som stallägare har nu passerat. På det stora hela är jag nöjd, men mör i kroppen nu alltså. Hade inte förväntat mig denna bajsmängd.

:turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd:
 
Senast ändrad:
Nu har säkert det flesta av er huvudena fulla med betestankar, men här i norr ligger snön än :).

Jag undrar: hur handskas ni med era vinterhagar? Trots att vi mockat i vinter tinar en förfärande mängd bajs fram och jag mockar som en idiot. Traktorn är trasig och stora delar av den delen av hagen jag vill ha mockad är ändå otillgänglig för traktor (skogshage).

De flesta (alla?) jag varit hos häruppe skiter i skiten och tar det med traktor sen, eller låter det bygga på år på år.

Men jag har min stallplan på byns promenadstråk och hagen inom lukthåll för både vårt hus och grannens, så jag vill verkligen ha det fräscht.

Just nu funderar jag på att ge upp och dumpa sand på alltihop... det är ändå inplanerat att fylla sand i år, hagens framsida är dessutom lägre än vägen :banghead:. Jag har därför fått mocka dyngsurt bajs och kratta rännor för avrinningen tills tjälen började släppa.

Första året som stallägare har nu passerat. På det stora hela är jag nöjd, men mör i kroppen nu alltså. Hade inte förväntat mig denna bajsmängd.

:turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd:
Skellefteå här :bump:
Jag har gjort små vinterhagar av den anledningen, det blir lättsamt sätt mocka. Har kört med traktor typ 1 gång i månaden i vinter, så allt eftersom det har tinat har jag kört med kratta och skottkärra. Är färdig! Dock är det sjukt mycket jobbigare att mocka när bajset ligger direkt på marken , är det lite is kvar under går det mycket lättare.

Hade jag haft en stor vinterhage så hade jag valt platser att hålla rent. Ingång, foderplatser osv. Där dom går mycket. Mockar inte sommarhagen, den blir för stor för att det ska bli hanterbart.

Låter man det bara bygga på kan man räkna med en rejäl lervälling så småningom och säkert högre risk för mask.
 
@_Zacke_
Om du har möjlighet att så om vallen hade jag gjort det. Jag tänker att med lite efterforskning och kontakt med ett frö-företag borde du kunna så in gräs som är bättre för fånghästar? Annars kommer du ha samma problem år efter år.
Vad jag kommer på så här i bakhuvudet är att det fanns ett projekt i Holland där de höll på med det.

Annars så är högre gräs bättre än kort. Problemet är ju att nästa vår som kommer det vara nerbetat och då kommer hästarna käka kort gräs innan det växer upp.

Det är redan grässorter anpassade för lättfödda hästar(islandshästar). Men om det är långt gräs kommer dom ju ändå bli för feta = ökad fångrisk.
Eller blir dom lika feta på kort gräs eller är det mer för just fången det är farligt med kort? Dom är ju inga fånghästar/fångkänsliga på det sättet(uttryckte mig nog lite dumt :D), ingen av dom har någonsin haft minsta lilla känning. Men dom är ju lättfödda som skam så vill inte att dom blir för tjocka och där med ökad fångrisk.
Tror att gräset kommer glesna rejält till nästa år då dom gått där hela året, är ju inte speciellt stor hage.
 
Det jag försöker hålla mockat är ca 15*45. Här finns ligghallar, grind, vatten och hönät. Hagen går sen in i skogen ca 300m, breddar sig till ca 150m. Nåt sånt. Cirka 1,5ha totalt.

Det är en lösdrift för året runt och jag tycker att den är i minsta laget :p.

Bajset kan inte ligga kvar för vår del, iom året runt. Måste bort, i värsta fall med min handkraft :meh::cry:. Men "de flesta" verkar tycka att det är ok att bygga bajslera...
 
Börjar fundera lite på blomkrukor och dekorationer utanför stallet. Vet inte riktigt hur jag ska göra eller vilka växter som är lämpliga. Är det nån här som har gjort nåt snyggt eller vet vilka växter som är lämpliga (läs; inte giftiga och svåra att döda :p) ?

Odödlig klass ogräs: mynta! Finns massa roliga sorter. Användbart och gott också.

Ringblomma, jordgubbar, penséer, pelargoner osv. Finns mkt som är lättskött och dessutom billigt om man råkar ha ihjäl dom ändå :p.
 
Det är redan grässorter anpassade för lättfödda hästar(islandshästar). Men om det är långt gräs kommer dom ju ändå bli för feta = ökad fångrisk.
Eller blir dom lika feta på kort gräs eller är det mer för just fången det är farligt med kort? Dom är ju inga fånghästar/fångkänsliga på det sättet(uttryckte mig nog lite dumt :D), ingen av dom har någonsin haft minsta lilla känning. Men dom är ju lättfödda som skam så vill inte att dom blir för tjocka och där med ökad fångrisk.
Tror att gräset kommer glesna rejält till nästa år då dom gått där hela året, är ju inte speciellt stor hage.
Ah, då förstår jag. :)
Jag hade gjort som så att du släpper dem nu på en 1/4 del av hagen och låter dem beta ner. Det borde gå rätt fort och sedan stödfodrar du dem (med hö och halm) tills dess att gräset i övriga hagen är högre och mindre kraftigt. Om du har möjlighet är det ju bättre om du kan utöka hagen peu à peu än då.
 
Ah, då förstår jag. :)
Jag hade gjort som så att du släpper dem nu på en 1/4 del av hagen och låter dem beta ner. Det borde gå rätt fort och sedan stödfodrar du dem (med hö och halm) tills dess att gräset i övriga hagen är högre och mindre kraftigt. Om du har möjlighet är det ju bättre om du kan utöka hagen peu à peu än då.

Ja det får nog bli så :) Utanför lösdriften kommer jag ju ändå grusa upp ett rätt stort område så där + en del av gräset kan dom ju gå på först, blir ju inte jättelitet då. Och så kanske jag ska överväga att ha betesreducerare lite också..
 
Odödlig klass ogräs: mynta! Finns massa roliga sorter. Användbart och gott också.

Ringblomma, jordgubbar, penséer, pelargoner osv. Finns mkt som är lättskött och dessutom billigt om man råkar ha ihjäl dom ändå :p.

Tusen tack för svar! Än är våren ganska motvillig men när det blir varmare ska jag testa mina gröna fingrar :D!
 
Okej, sitter och planerar alla inköp inför gårdsflytten.
Jag skulle behöva en pump som inte kräver el, en handdriven dränkbar pump helt enkelt. Finns det?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 146
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
888
· Visningar
76 902
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 509
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp