Snackistråd eget stall/gård del 2

@Buck Jag hade lagt en ringgummimatta nu under sommaren och haft på stenmjöl.
Har ingen erfarenhet av det själv, men när jag hade hästarna på annan mark så hade jag samma problem och fick det rekommenderat. :)
 
@Buck Jag hade lagt en ringgummimatta nu under sommaren och haft på stenmjöl.
Har ingen erfarenhet av det själv, men när jag hade hästarna på annan mark så hade jag samma problem och fick det rekommenderat. :)
Ja det hade nog funkat men är lite för permament och kostsamt :/.
 
Nu händer det äntligen lite hemma hos oss med bygget av vår blivande ridbana! Grävaren kommer antingen denna eller nästa vecka och skalar av gräset samt jämnar till marken lite, och sen är det dags för bärlagret!
Så i helgen som var rev vi staketet till hagen som ridbanan ska hamna i, flyttade på lite stockar som låg i vägen och så gjöt vi plintar för stolpar, 46 stycken blir det :) Ska bli väldigt spännande detta!
img_6885.jpg
 
Jag börjar känna panik inför flytten. 1 september ska vi vara ute och klara från nuvarande gård.
Och jag har inte ens bestämt mig för vilken byggnad jag vill ha lösdriften i :eek:

Alternativ nr.1:
Ligger i precis anslutning till blivande stallet.
Fördelar:
* Behöver inte bära fodret så långt, skönt att ha lösdriften ihop med stallet så man inte behöver gå ute i mörkret och snön på vintern mellan stallet och lösdriften.
* Blir även lite mer vindskyddat där
*Lite enklare byggnation då byggnaden redan är ganska komplett då det varit lösdrift för häst där förut.
Nackdelar:
*Kommer få dra vattenslang från stallet för att fylla vatten.
*Lösdriften ligger i anslutning till enbart 1 hage.
*Lite bökigare att komma in med bob-cat för att mocka ur bädden.

Alternativ nr.2:
Ett hörn i en maskinhall. Kommer då få öppna upp en öppning i väggen och bygga innerväggar(vi behöver ha ytan i maskinhall till att förvara maskiner så vill inte ha dom i hela).
Fördelar:
*Här finns det vattenkopp på både in och utsida då svärfar använt(hela) maskinhallen som lösdrift till kor. Dock är det inte använt på 15år men han tror det går bra att få igång.
*Den här lösdriften gränsar till 2 hagar(dock kräver mina ponnier lite bete så vet inte om jag kommer ha nytta av det men möjligheten finns i alla fall).
*Här blir det lättare att mocka med bob-cat.
Nackdel:
*Ligger ca 100meter från stallet.
*Högre tak/mer öppet så känns som det blir blir kallare.
* Inte lika bra vindskyddat.
*Lite mer byggjobb men inte så mycket.

Det lutar åt alternativ nummer 2 mestadels för att ha möjligheten att byta mellan två hagar. Dock är jag inte jättesugen på vattenkopp då jag är rädd att det kommer krångla + att man inte har samma koll på hur mycket dom dricker. Så kanske ändå blir att jag sätter en kran att fylla termobaren med istället.
 
Jag börjar känna panik inför flytten. 1 september ska vi vara ute och klara från nuvarande gård.
Och jag har inte ens bestämt mig för vilken byggnad jag vill ha lösdriften i :eek:

Alternativ nr.1:
Ligger i precis anslutning till blivande stallet.
Fördelar:
* Behöver inte bära fodret så långt, skönt att ha lösdriften ihop med stallet så man inte behöver gå ute i mörkret och snön på vintern mellan stallet och lösdriften.
* Blir även lite mer vindskyddat där
*Lite enklare byggnation då byggnaden redan är ganska komplett då det varit lösdrift för häst där förut.
Nackdelar:
*Kommer få dra vattenslang från stallet för att fylla vatten.
*Lösdriften ligger i anslutning till enbart 1 hage.
*Lite bökigare att komma in med bob-cat för att mocka ur bädden.

Alternativ nr.2:
Ett hörn i en maskinhall. Kommer då få öppna upp en öppning i väggen och bygga innerväggar(vi behöver ha ytan i maskinhall till att förvara maskiner så vill inte ha dom i hela).
Fördelar:
*Här finns det vattenkopp på både in och utsida då svärfar använt(hela) maskinhallen som lösdrift till kor. Dock är det inte använt på 15år men han tror det går bra att få igång.
*Den här lösdriften gränsar till 2 hagar(dock kräver mina ponnier lite bete så vet inte om jag kommer ha nytta av det men möjligheten finns i alla fall).
*Här blir det lättare att mocka med bob-cat.
Nackdel:
*Ligger ca 100meter från stallet.
*Högre tak/mer öppet så känns som det blir blir kallare.
* Inte lika bra vindskyddat.
*Lite mer byggjobb men inte så mycket.

Det lutar åt alternativ nummer 2 mestadels för att ha möjligheten att byta mellan två hagar. Dock är jag inte jättesugen på vattenkopp då jag är rädd att det kommer krångla + att man inte har samma koll på hur mycket dom dricker. Så kanske ändå blir att jag sätter en kran att fylla termobaren med istället.

Jag tycker det var svårt att välja faktiskt.

Högt i tak ser jag inte som negativt, tvärtom. Kanske kallare men å andra sidan bättre luft.

I dessa fall känns det som känslan blir viktigare än vad som är bäst. Man kan ju ändra till den andra om det blev fel val.
 
Jag börjar känna panik inför flytten. 1 september ska vi vara ute och klara från nuvarande gård.
Och jag har inte ens bestämt mig för vilken byggnad jag vill ha lösdriften i :eek:

Alternativ nr.1:
Ligger i precis anslutning till blivande stallet.
Fördelar:
* Behöver inte bära fodret så långt, skönt att ha lösdriften ihop med stallet så man inte behöver gå ute i mörkret och snön på vintern mellan stallet och lösdriften.
* Blir även lite mer vindskyddat där
*Lite enklare byggnation då byggnaden redan är ganska komplett då det varit lösdrift för häst där förut.
Nackdelar:
*Kommer få dra vattenslang från stallet för att fylla vatten.
*Lösdriften ligger i anslutning till enbart 1 hage.
*Lite bökigare att komma in med bob-cat för att mocka ur bädden.

Alternativ nr.2:
Ett hörn i en maskinhall. Kommer då få öppna upp en öppning i väggen och bygga innerväggar(vi behöver ha ytan i maskinhall till att förvara maskiner så vill inte ha dom i hela).
Fördelar:
*Här finns det vattenkopp på både in och utsida då svärfar använt(hela) maskinhallen som lösdrift till kor. Dock är det inte använt på 15år men han tror det går bra att få igång.
*Den här lösdriften gränsar till 2 hagar(dock kräver mina ponnier lite bete så vet inte om jag kommer ha nytta av det men möjligheten finns i alla fall).
*Här blir det lättare att mocka med bob-cat.
Nackdel:
*Ligger ca 100meter från stallet.
*Högre tak/mer öppet så känns som det blir blir kallare.
* Inte lika bra vindskyddat.
*Lite mer byggjobb men inte så mycket.

Det lutar åt alternativ nummer 2 mestadels för att ha möjligheten att byta mellan två hagar. Dock är jag inte jättesugen på vattenkopp då jag är rädd att det kommer krångla + att man inte har samma koll på hur mycket dom dricker. Så kanske ändå blir att jag sätter en kran att fylla termobaren med istället.
Jag hade nog valt alt 1. Bra att ha nära till stall. Att dra vatten i slang, går ju att lösa permanent så småningom med vattenrör/slang.

Sen tycker jag själv att det hade varit viktigt att kunna ha tillgång till lösdrift från alla hagar, både vinterhagar och sommarhagar. Men då har jag två stora hästar som kräver mkt mat, så jag hade mer än gärna haft mer än två hagar i anslutning till lösdriften. Går det att bygga om hagarna lite kanske? Tänka utanför boxen liksom, och se möjligheter och inte bara hur det "alltid" har varit :)?
 
Nu händer det äntligen lite hemma hos oss med bygget av vår blivande ridbana! Grävaren kommer antingen denna eller nästa vecka och skalar av gräset samt jämnar till marken lite, och sen är det dags för bärlagret!
Så i helgen som var rev vi staketet till hagen som ridbanan ska hamna i, flyttade på lite stockar som låg i vägen och så gjöt vi plintar för stolpar, 46 stycken blir det :) Ska bli väldigt spännande detta!
img_6885.jpg

Åh, vad spännande:bump:! Håll oss uppdaterade! Alla steg är spännande för en annan som drömmer om en ridbana! Så bomba gärna med massa bilder och info :D!
 
Jag hade nog valt alt 1. Bra att ha nära till stall. Att dra vatten i slang, går ju att lösa permanent så småningom med vattenrör/slang.

Sen tycker jag själv att det hade varit viktigt att kunna ha tillgång till lösdrift från alla hagar, både vinterhagar och sommarhagar. Men då har jag två stora hästar som kräver mkt mat, så jag hade mer än gärna haft mer än två hagar i anslutning till lösdriften. Går det att bygga om hagarna lite kanske? Tänka utanför boxen liksom, och se möjligheter och inte bara hur det "alltid" har varit :)?

Nja i alternativ 1 går det inte att få båda hagarna att sitta ihop med lösdriften utan dom kommer få gå genom hage 1 för att komma till den andra. I alternativ 2 kan man ha tillgång till två hagar separat åt var sitt håll av maskinhallen. Hmm jag har världens beslutsångest :confused:
Det är ju inte jättelångt mellan stallet och maskinhallen och hagen kommer gå i mellan(så om jag ska ta in hästarna i stallet så kan jag ropa på dom i hagen så att dom kommer till stallet, då behöver jag inte gå ut och hämta dom), men fodret kommer jag ju få bära från stallet till maskinhallen.
 
Nja i alternativ 1 går det inte att få båda hagarna att sitta ihop med lösdriften utan dom kommer få gå genom hage 1 för att komma till den andra. I alternativ 2 kan man ha tillgång till två hagar separat åt var sitt håll av maskinhallen. Hmm jag har världens beslutsångest :confused:
Det är ju inte jättelångt mellan stallet och maskinhallen och hagen kommer gå i mellan(så om jag ska ta in hästarna i stallet så kan jag ropa på dom i hagen så att dom kommer till stallet, då behöver jag inte gå ut och hämta dom), men fodret kommer jag ju få bära från stallet till maskinhallen.
Jag hade haft alt 1 och ändå använt vattenkopparna från maskinhallen :). Dvs vintertid när bara lösdrifts hagen används så får man ha vattenslang ut och sommartid kan man sätta på vattenkopparna och ha hästarna i dom hagarna och låta lösdrift hagen vila.

Man kan ju alltid se om det går att dra om vattnet så man har vattenkopp eller utkastare i lösdriften :).
 
Nja i alternativ 1 går det inte att få båda hagarna att sitta ihop med lösdriften utan dom kommer få gå genom hage 1 för att komma till den andra. I alternativ 2 kan man ha tillgång till två hagar separat åt var sitt håll av maskinhallen. Hmm jag har världens beslutsångest :confused:
Det är ju inte jättelångt mellan stallet och maskinhallen och hagen kommer gå i mellan(så om jag ska ta in hästarna i stallet så kan jag ropa på dom i hagen så att dom kommer till stallet, då behöver jag inte gå ut och hämta dom), men fodret kommer jag ju få bära från stallet till maskinhallen.
Det går inte att använda både alt1 och alt 2 :rofl:? Beroende på vilken hage du använder :D.
 
Hur stor kommer den att bli och hur ska ert staket se ut :)?

Efter mycket eftertanke och funderingar ang främst placering så slutar det med att den blir 22.4 x 42m, haha. Från första början hade vi tänkt lägga den i vinterhagen och då göra den 20x50, för jag ville gärna ha den lite längre än en 40-bana. Men nu lägger vi den i en av sommarhagarna i stället för då hamnar den närmare stallet och lite mer "uppe vid gården" i stället för i bortre vinterhagen där den skulle hamna väldigt avsides. I sommarhagen går det inte att göra den längre än 42 meter (träd och diken i vägen som vi inte vill ta bort), så jag nöjer mig med det :) Den blir nån meter bredare i stället, vilket kanske ändå är mer värt på sitt sätt, just 22.4 blir det för då blir det bra avstånd med stolp och slanor så vi får så lite spill som möjligt.
Det blir trästaket med två slanor! Har inte bestämt färg ännu men lutar åt brunt/svart eller rödaktigt så det smälter in lite i omgivningarna.
 
Vi ska renovera hela hästhagen då tråden på en del ställen och vissa stolpar är under all kritik :o Blir många hundra meter tråd då vi ska ha tre trådar direkt. All tråd ska bytas ut och alla stolpar. Där vi delat av hagen för att begränsa mängden gräs ska det göras permanent med riktiga stolpar och ny tråd så det är ström även där. Hoppas på att slippa köpa nytt aggregat just nu utan att strömmen kommer funka bättre när tråden är ny och allt är iordning :) Även lunchagen ska byggas ut eftersom vi har fyra hästar nu som ska kunna äta i lugn och ro där inne till hösten och vintern. Två nya hölådor ska också byggas.
 
Nu är vi igång på riktigt! I går kväll kom gräv-killen och började skala bort gräset till vår blivande ridbana :) Han har ett annat jobb dagtid så detta är hans "extraknäck" eller vad man säger, så han kommer jobba lite kvällar och eventuellt nån helg. Igår la han två timmar och hann skala nästan halva ytan (ridbana 42x22 plus en liten extra bit för parkering blir totalen). Det blir ju en del material som ska forslas bort också, det kommer han också göra och vi fyller lite sänkor i den hagen som ridbanan hamnar i, så det ska nog gå ganska smidigt ändå.
img_6970.jpg

img_6976.jpg

Marken är ganska sandig och grusig och ligger relativt högt så vi kommer inte lägga ner någon extra dränering utan det är naturligt bra dränerat. Det enda vi gör är att gräva ur det befintliga diket längs med ena kanten så vattnet rinner där lite lättare.
När allt är skalat kommer första gruslagret hit, det blir bärlager 0-90 så det ska också bidra till lite dränering. Vår grusleverantör ville hellre lägga 0-150 men det blir mycket mer svårhanterligt för grävaren samt att det kommer gå åt mer stenmjöl över sen, så vi kör på 0-90.
 
Nu är vi igång på riktigt! I går kväll kom gräv-killen och började skala bort gräset till vår blivande ridbana :) Han har ett annat jobb dagtid så detta är hans "extraknäck" eller vad man säger, så han kommer jobba lite kvällar och eventuellt nån helg. Igår la han två timmar och hann skala nästan halva ytan (ridbana 42x22 plus en liten extra bit för parkering blir totalen). Det blir ju en del material som ska forslas bort också, det kommer han också göra och vi fyller lite sänkor i den hagen som ridbanan hamnar i, så det ska nog gå ganska smidigt ändå.
img_6970.jpg

img_6976.jpg

Marken är ganska sandig och grusig och ligger relativt högt så vi kommer inte lägga ner någon extra dränering utan det är naturligt bra dränerat. Det enda vi gör är att gräva ur det befintliga diket längs med ena kanten så vattnet rinner där lite lättare.
När allt är skalat kommer första gruslagret hit, det blir bärlager 0-90 så det ska också bidra till lite dränering. Vår grusleverantör ville hellre lägga 0-150 men det blir mycket mer svårhanterligt för grävaren samt att det kommer gå åt mer stenmjöl över sen, så vi kör på 0-90.

Kommer ihåg när första "spadtaget" togs på vår bana. Vilken känsla!

Ni har lånat vår katt ser jag också. ;):love:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
619
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 554
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 120
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp