Bukefalos 28 år!

Snackistråd eget stall/gård del 2

Kräver väl ett Brunnslock och det har jag inget. Betespump går också bort, jag behöver kunna ta upp vatten inte bara vattna djuren.
Ett brunnslock krävs väll ändå? Har man inget lock så kan ju allt möjligt ramla ner och förordna vattnet..
Det är ju varken svårt eller särskilt dyrt att bygga ett nytt i trä eller att gjuta ett.
Tror att en hand pump är det smidigaste om det ska vara helt el fritt, finns ju bensindrivna och små för 12v batteri också.
alternativet är väll annars att hinka upp vatten. (Vet ett stall som gör det, inte det smidigaste men man får bra träning ;).)
 
Ett brunnslock krävs väll ändå? Har man inget lock så kan ju allt möjligt ramla ner och förordna vattnet..
Det är ju varken svårt eller särskilt dyrt att bygga ett nytt i trä eller att gjuta ett.
Tror att en hand pump är det smidigaste om det ska vara helt el fritt, finns ju bensindrivna och små för 12v batteri också.
alternativet är väll annars att hinka upp vatten. (Vet ett stall som gör det, inte det smidigaste men man får bra träning ;).)

Det är en bäck med damm så jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna lägga ett lock över den.. Anledningen till att jag vill ha en pump är just för att slippa hinka.
Jag vet att det finns dränkbara manuella pumpar, har själv använt en i mitt gamla stall, men kan för mitt liv inte hitta någon när jag googlar! Tänkte om någon här visste vad de kallas.
 
@Corax
Nästa vår precis som denna vår så kommer det ske en tillväxtperiod i hagen. Då kommer gräset vara kort och troligen betas kontinuerligt. Eftersom stressat gräs + vårgräs anses vara kraftigt är det en risk.
Ah, det lät som att du menade att gräset var nedbetat sedan förra året och därför stressat redan från början nu på våren. :)
 
Vi har testat något nytt här hemma.

Vi köpte en träflisare som var ganska kraftig så vi kunde ta ca 7 cm i diameter som mest.
Jag ger ju mina hästar både gran inne och sly av diverse ätbara typer och det har ju acckumulerat utanför hagen i 2-3 år. Det är en jäkla massa slyrester.

Vi tog inte ens hälften och flisade ner det. Det blir ett ganska grovt spån men vi satte in det i boxarna med torven vi redan har. Vi fick ihop 6 riktigt stora skottkärrelass (de med två hjul) och efter bara två dagar har mina hästars bädd äntligen blivit bäddar. Jag har testat i närmare 3 år att få bäddar då jag har väldigt renliga hästar men det har inte gått med något köpbart alternativ.
Nu blev det stadigt, fjädrande och skitfint. Luktar gott gör det också.

Fantastiskt spån att blanda med! Drygar ut och sparar på det dyra jävla torven.

Nu var ju maskinen också dyr. Som ett lass torv ungefär men vi måste ha den iallafall och det kommer nog tjänas in så småningom.
 
Vi har testat något nytt här hemma.

Vi köpte en träflisare som var ganska kraftig så vi kunde ta ca 7 cm i diameter som mest.
Jag ger ju mina hästar både gran inne och sly av diverse ätbara typer och det har ju acckumulerat utanför hagen i 2-3 år. Det är en jäkla massa slyrester.

Vi tog inte ens hälften och flisade ner det. Det blir ett ganska grovt spån men vi satte in det i boxarna med torven vi redan har. Vi fick ihop 6 riktigt stora skottkärrelass (de med två hjul) och efter bara två dagar har mina hästars bädd äntligen blivit bäddar. Jag har testat i närmare 3 år att få bäddar då jag har väldigt renliga hästar men det har inte gått med något köpbart alternativ.
Nu blev det stadigt, fjädrande och skitfint. Luktar gott gör det också.

Fantastiskt spån att blanda med! Drygar ut och sparar på det dyra jävla torven.

Nu var ju maskinen också dyr. Som ett lass torv ungefär men vi måste ha den iallafall och det kommer nog tjänas in så småningom.
Härligt :) på tal om flis så har jag länge funderat på att slänga ut i hag öppningarna under ler vintern. Är inte tal om att lägga grus då den ena hagen är arrenderad och den andra är väldigt blöt just där, samt så körs det en del med lastaren därigenom Så gruset kommer köras ner direkt om man inte gör det super ordentligt och dränerar ytterligare :/.
I år så fick jag nog och la ut halm i öppningarna :( blev i alla fall mindre välling och lite mer "fiber" i gyttjan så man inte sjönk be till knäna.. tänker att man hade kunnat få väck lite sly och ta flisen till hagarna ^_^ 2 flugor i en snäll liksom :).
 
Härligt :) på tal om flis så har jag länge funderat på att slänga ut i hag öppningarna under ler vintern. Är inte tal om att lägga grus då den ena hagen är arrenderad och den andra är väldigt blöt just där, samt så körs det en del med lastaren därigenom Så gruset kommer köras ner direkt om man inte gör det super ordentligt och dränerar ytterligare :/.
I år så fick jag nog och la ut halm i öppningarna :( blev i alla fall mindre välling och lite mer "fiber" i gyttjan så man inte sjönk be till knäna.. tänker att man hade kunnat få väck lite sly och ta flisen till hagarna ^_^ 2 flugor i en snäll liksom :).

Tanken kom här också men båda sorterna blir ju tyvärr så småningom jord och lera de också.
 
Härligt :) på tal om flis så har jag länge funderat på att slänga ut i hag öppningarna under ler vintern. Är inte tal om att lägga grus då den ena hagen är arrenderad och den andra är väldigt blöt just där, samt så körs det en del med lastaren därigenom Så gruset kommer köras ner direkt om man inte gör det super ordentligt och dränerar ytterligare :/.
I år så fick jag nog och la ut halm i öppningarna :( blev i alla fall mindre välling och lite mer "fiber" i gyttjan så man inte sjönk be till knäna.. tänker att man hade kunnat få väck lite sly och ta flisen till hagarna ^_^ 2 flugor i en snäll liksom :).

Det bryts bara ner och blir ännu värre lera efter ett tag. Just för stunden funkar det dock.
 
Det är en bäck med damm så jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna lägga ett lock över den.. Anledningen till att jag vill ha en pump är just för att slippa hinka.
Jag vet att det finns dränkbara manuella pumpar, har själv använt en i mitt gamla stall, men kan för mitt liv inte hitta någon när jag googlar! Tänkte om någon här visste vad de kallas.

Klaffpump?
 
Det bryts bara ner och blir ännu värre lera efter ett tag. Just för stunden funkar det dock.
Ja men då kan man ta lastaren och skrapa av översta lagret och hälla på ännu mer flis sen ^_^.
I ena hagen är det så förstört i grindhålet att det inte växer öht. Bara enstaka ogräs om ens det, så så fort det regnar blir det leta även sommartid. Och då det inte är min gård och pappa inte ser ngn mening med att grusa då det är så pass blött där trots dränering så är flis som byts ut efter ngt år nog bra :).
 
Det är en bäck med damm så jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna lägga ett lock över den.. Anledningen till att jag vill ha en pump är just för att slippa hinka.
Jag vet att det finns dränkbara manuella pumpar, har själv använt en i mitt gamla stall, men kan för mitt liv inte hitta någon när jag googlar! Tänkte om någon här visste vad de kallas.
Om du söker på manuell länspump så kanske du hittar något som du tänker på :idea:
 
Funderar på det här med gödselstack. Bästa strö i boxen för bästa gödsel är väl torv? Vad är näst bäst? För gödselstacken nu då, eller värdet på gödseln eller hur man ska säga.
 
Funderar på det här med gödselstack. Bästa strö i boxen för bästa gödsel är väl torv? Vad är näst bäst? För gödselstacken nu då, eller värdet på gödseln eller hur man ska säga.
Halm blir det bra jord av, spån gillar bönderna inte, inte heller papperströ. Men ju mindre strö du mockar ut, desto bättre.
 
Hur är det med pellets? Tänker främst på halmpellets.
Vill ju ha så bra skit som möjligt :D
Vi använder torv och halmpellets i vårt stall, och det är bonden nöjd med. Gödselstacken består till största del av gödsel och inte så mycket strö. Jag tycker det är lätt att mocka med halmpellets och det är lite strö som följer med ut i kärran :)
 
Jag har börjat fundera på att skaffa en gårdsskylt att ha vid vår infart. Snyggt och praktiskt vid t.ex. höleveranser. Har tänkt mig en i plåt med stolpe. Har ni gårdsskyltar? Finns ju både gjutna och sådana med tryckta bokstäver men hur håller den senare i längden? Skulle vilja se lite inspirationsbilder också! Om någon har tips på vart man kan beställa så uppskattas det, i pm såklart.
 
@Bumpa Vi har en gårdsskylt, älskar den! Det är svärfar som delvis tillverkat den och vet inte var resten kommer ifrån, men den är i plåt i alla fall. Vi har haft den i två år nu och den är fortfarande lika fin :)
cropped-untitled.png

cropped-img_99434.jpg
 
Jag har börjat fundera på att skaffa en gårdsskylt att ha vid vår infart. Snyggt och praktiskt vid t.ex. höleveranser. Har tänkt mig en i plåt med stolpe. Har ni gårdsskyltar? Finns ju både gjutna och sådana med tryckta bokstäver men hur håller den senare i längden? Skulle vilja se lite inspirationsbilder också! Om någon har tips på vart man kan beställa så uppskattas det, i pm såklart.
Vi har en gårdsskylt, tyvärr verkar photobucket ballat ur men ska se imorron om jag kan ladda upp bilder igen!
Svart gjutjärn är det väl, med en travande häst. Text i vitt. Så fin!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
677
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
888
· Visningar
76 463
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp