Bukefalos 28 år!

Snackistråd för skadade hästar och konvalecenter

@parfymflaska Hur ger du potatisproteinet? Jag testade det en vända i vintras men tyckte hästen blev dålig i magen så jag plockade bort det. Men hann i alla fall prova lite olika serveringssätt :) Bäst tyckte jag det blev när jag blandade pulvret med lite vatten i en kopp först, rörde som tusan så att det blev en jämn lite trögflytande smet, sedan hällde jag smeten i vanliga hinken ovanpå resten av maten. Då stelnade det ännu mer, dammade inget, och hästen åt.
 
@tapeten Jag har blandat ut det i uppblött speedibeet och lusernhack, men det lyckas visst inte dölja smaken :p Ca 0,5 dl potatisprotein till 3 dl uppblött speedibeet och två-tre nävar lusern. Så det dammar ju inte vid servering, men däremot när man öppnar hinken, sticker ner måttet, tar upp måttet och häller det i foderhinken med resten av fodret. Mina är lite knussliga och sorterar sin mat, så att lägga det som en degklump ovanpå resten hade aldrig funkat, men tack ändå :)
 
@parfymflaska Haha oj ja, om de sorterar ut maten de inte gillar är ju att lägga det som en separat degklump en extremt dålig strategi. :O

---
Fundering: En positiv sak med boxvila är att jag får lov/är så illa tvungen att umgås mer med hästen än tidigare. Åker ut (minst) två gånger om dagen, på andra tider än vad jag vanligtvis brukar träffa henne. Eftersom det inte finns så mycket annat att göra än att pyssla och gosa blir det mycket sånt. Vi har kommit in i en fin kli-rutin där jag kliar hästen på magen och hon mig på ryggen samtidigt. Så kan vi stå länge. Har också märkt att hon gillar när man pillar henne i "håret", så jag brukar greja med svansen på henne som de gör när man får schamponering hos frissan. Då står hon och njuter. Mitt i allt tråkigt har jag lärt känna henne mycket bättre än innan. Och det är ju fint!
 
Jag spammar vidare med bilder på lillhästen också.
Söt som sockervadd ❤️
5543-1463845504-a1f1fa4551b8993f62012f3e758953b0.jpg


Och hungrig! :D
5544-1463845545-0cf6097b09f2c5ac2f561024e53a422f.jpg


Hon har en låg ponnyfront på sin box och når preciiis att lägga upp hakan på dörren. Vi har pratat om att bygga en ny dörr till henne som är lägre, så att hon kan sticka ut huvudet. Särskilt nu när hon står inne.

Jag tycker din stora har lite överhull fortfarande. Håller med om att den lille är bedårande söt :heart
Hade båda dina fång eller hur var det nu? bra minne man har :angel:
 
13227185_10153732655639426_1446107603632659924_n.jpg

Här är Dinglas extremt fula hage, jag har snyggat till den lite nu. Mycket lugnare när de alla kan vara nära varandra. Jag känner ingen puls nu på henne så hoppas hon är ok. Hon har kommit åt att äta pyttelite gräs i kanten men det lilla verkar gå bra. Hon har gått ner lite i vikt i alla fall.
 
@sassiball Yep, fång på båda med ett par månaders mellanrum. Stora W fick sitt anfall i januari, när hon varit avställd i 5-6 veckor pga skada på mig, och svullat ett ganska kraftigt Hö på i princip fri tillgång. Hon hade hunnit utveckla en ganska rejäl fettnacke under tiden jag var borta och över lag lagt på sig mycket, ca 50 kg övervikt. Nyligen konstaterat IR.

Lilla M stod i grushage och fick begränsat med hö när hon fick det här mycket seglivade anfallet i mars, både jag och veterinären kliar oss i huvudet över vad som kan ha utlöst det. Om anfallet lägger sig någon jäkla gång ska hon också provtas, för IR och PPID.
 
@tapeten Ja, visst lär man känna dom på ett annat sätt. Jag har haft/tagit mig tid att uppfostra hästen också; att inte låta henne gå för tätt inpå mig, buffa, gå iväg vid uppsittning osv. Sånt som jag i princip bara tolererar i vanliga fall, av lathet antar jag. Men nu när jag leder henne en halvtimme om dagen känns det plötsligt väldigt angeläget att hon ska gå fint i koppel ;)
 
För att minska på eventuellt hysteriskt glädjeutbrott på Zorro när dagen kommer då det är aktuellt med sjukhage så övar vi på att gå lugnt genom hagingången och sen går vi LUGNT och betar inne i hagen. Väldigt fiffigt enligt mig själv då det är just när man gått in i hagen som han flippat, samt när man tar av grimskaftet (grimman är bara att glömma om man inte vill bryta några fingrar) Nu ska jag bara komma på en lösning med att knäppa av grimskaftet och det inte blir samma som startskottet i en rodeotävling.
 
Min häst har ätit Prascend för sin PPID i en månad nu och hon är pigg som en liten iller. Var med på terrängträning förra söndagen och fick hålla i mig i början för min tanthäst fick för sig att bocka! Det har hon ALDRIG gjort förr. Det var nästan lite tårtvarning ett tag men jag lyckades hålla mig kvar. :laugh:
Efter dom inledande krusidullerna så skötte hon sig fint. Nästan lite magiskt vilken effekt dom där små rosa pillren har. :)

 
Vi fortsätter promenera och gå i sjukhage vi. Skönt att i alla fall få GÖRA något. Hon skrittar på så glatt och obehindrat när vi promenerar, lite övertaggad ibland men det får man väl ta. ;)
Testade springa några steg med henne igår, för hon rör sig som sagt så himla fint i skritt. Men fortfarande väldigt halt i trav. Nåväl, inte så konstigt tänker jag. :p Vid nästa återbesök av veterinär blir hon förmodligen godkänd för att skicka iväg henne på betäckning! :)
 
Igår hade vi hovslagare ute. Egentligen var det bara stora W som skulle skos om, men lilla M hade vuxit så jättemycket på bara 4 veckor så han verkade henne också. W ser fortfarande fin ut i hovarna och hade inte vuxit särskilt sen sist.

M mår mycket bättre än för en vecka sen, går utan dubbelslag och kunde stå med framben uppe utan att bli alltför besvärad. (Men äter ju butta igen nu, så än är det väl för tidigt att ropa hej.) Bakbenen däremot har hon lite jobbigt att lyfta, det blir som att det hakar upp sig lite och då vevar hon omkring tills hon får sätta ner. Jag antar att det är spatten som spökar nu när hon har stått så länge. 2 månader på Box nu.
 
Jag får börja rida!:banana:

Varannan dag i skritt 30 min med travintervaller på raka spår (5-10 min trav som successivt ökas till 20 min under 4-6v).
ÅB om 6-8v för ytterligare kontroll av rörelse och ultraljud.

Enda tråkiga idag var att hon inte var så sugen på att lastas utan krånglade lite.
 
Veterinären var här och prognosen är att det blir boxvila i 3 månader men nu får han Gå i grushage. Så det är inte så illa som jag först trott.
 
Idag ska vi gå på premiärskrittrunda! Misstänker att det kommer att vara som att gå på promenad med en 450 kilos studsboll i ett snöre...

Jag går ute med 350 kg studsboll i snöre 15 minuter per dag. :rofl: Men hon har börjat lugna sig lite nu tack och lov.

Någon annan som har problem med att era konvalecenter fryser? Tyra har efter 8 veckor på box och 2 i sjukhage inte många muskler kvar, och har lite svårt att hålla hullet så hon är lite tunn. I det här helvetesregnet som varit i mellansverige just nu står hon bara och huttrar och skakar, trots täcke.
 
Lilla M gick på det där med saften typ två gånger, sen var det totalvägran igen. Så nu har jag gett upp potatisproteinet och köpt ett pelleterat proteintillskott istället, det fick tummen upp av båda.

Sen hände en så skum grej med W igår när jag stod och mockade i hennes hage. Först stod hon och försökte vara ivägen som vanligt (för att man ibland blir kliad om man är ivägen). Jag vände ryggen till i typ tre sekunder, och då hade hon gått bort till staketet och gått ner på ena framknäet, som en djup bugning, och stuckit ut huvudet under staketet för att nå gräset. Jag hojtade till, hon reste sig, kom tillbaka till mig och spottade ut gräset i skottkärran. O_o

Hon är verkligen one of a kind!
 
Lilla M gick på det där med saften typ två gånger, sen var det totalvägran igen. Så nu har jag gett upp potatisproteinet och köpt ett pelleterat proteintillskott istället, det fick tummen upp av båda.

Sen hände en så skum grej med W igår när jag stod och mockade i hennes hage. Först stod hon och försökte vara ivägen som vanligt (för att man ibland blir kliad om man är ivägen). Jag vände ryggen till i typ tre sekunder, och då hade hon gått bort till staketet och gått ner på ena framknäet, som en djup bugning, och stuckit ut huvudet under staketet för att nå gräset. Jag hojtade till, hon reste sig, kom tillbaka till mig och spottade ut gräset i skottkärran. O_o

Hon är verkligen one of a kind!
Det där låter helknäppt!
 
Igår hade vi hovslagare ute. Egentligen var det bara stora W som skulle skos om, men lilla M hade vuxit så jättemycket på bara 4 veckor så han verkade henne också.

Var det den du skulle ta PPID-prov på? Låter som en bra idé isåfall för det var ett av symptomen min häst hade. Hovarna växte som ogräs.

Min kära häst fick plötsligt feber i måndags. Veterinären misstänkte att det var nån virusinfektion eftersom hon även var lite tjock i benen. Det gick över på 2-3 dagar och nu är hon pigg som en spigg igen. Har förmodligen med PPID´n att göra eftersom de är mer infektionskänsliga. Undrar vad som dyker upp härnäst? :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 359
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp