Bukefalos 28 år!

Snackistråd för skadade hästar och konvalecenter

@Speedway Ja vi tänkte det, men tydligen måste man vänta med att ta provet tills fånganfallet har lagt sig för att få ett rättvisande resultat. Hon har inte de andra typiska symptomen, men med tanke på att det här kraftiga anfallet kom när hon gick i grushage och bara åt analyserat hösilage så undrar man ju vad fasen som utlöste det.
 
Det där låter helknäppt!

Jag vet! Alltså hon måste ju ha fått tag i någon äcklig sort, fått jord i munnen eller liknande som gjorde att hon släppte det, men det blev så himla komiskt i sammanhanget, som om hon var en skamsen hund som blivit påkommen med något den inte får ha. Jag gör mig inga illusioner om att hon skulle vara så lydig, det är inte för intet som hon även går under smeknamnet "Stora glufs-glufs" här hemma ;).
 
@parfymflaska Ja, det är ju helt klart så att du ska vänta med provtagning eftersom både smärta och stress kan påverka testresultatet. Fånganfallet i sig kan dock vara ett symptom, speciellt när det nu bara kom utan någon synbar anledning.

Min hade väldigt många symptom kan jag konstatera så här i efterhand men vissa saker hade jag inte lagt märke till eller tänkt på kunde ha med sjukdom att göra. Hon hade t ex fettdepåer ovanför ögonen och det hade jag inte noterat. Dessutom var hon konstant hungrig och slukade allt hon såg. Jag har alltid bara tänkt på henne som väldigt glupsk och lättfödd men jag märker skillnad nu när hon medicineras för nu är aptiten mer normal. Att hon plötsligt började dricka och kissa mycket + att hovarna växte som ogräs gick däremot inte att missa.
 
DSC_5851_zpsvqmz1syf.jpg


Nu promenerar vi 20 minuter per dag, peppig häst. :) Hingsten jag ska skicka henne till bara benet får godkänt av vet, förhoppningsvis om ca 2 veckor vid återbesöket, gjorde ruggigt fina resultat på en stor tävling i helgen så jag känner mig pepp på fint föl! :D
 
Igår hade vi mini-dramatik igen. Jag hade ute lillponnyn på stallgången för rörelsekontroll (hon rör sig jättefint nu sen några dagar tillbaka btw, så nu ska vi testa att trappa ner medicinen igen, håll tummarna!). In med ponnyn i boxen, av med grimman, stänga boxdörren - och SWISH sa det så var ett styck liten konvalecentponny på väg ut ur stallet i ökad trav av sällan skådad kaliber, med mig galopperande efter svärandes som en sjöbuse. Som tur var tog hon sikte på hagen där hon brukar gå med sin kompis, och eftersom kompisen var ute var grinden stängd. Detta gjorde lillponnyn förvirrad i tillräckligt många sekunder för att jag skulle hinna få tag i en näve shettisman och kränga på henne grimman igen, så var den rymningen avslutad, puh! När jag väl släpat in henne i stallet igen (denna gång stängde jag boxen innan jag tog av grimman) var hon så till sig över sin bedrift att hon körde en liten pip - och bockshow inne i boxen. Även om man får hjärtat i halsgropen är det samtidigt lite skönt att se henne visa sitt gamla vanliga humör igen. Busponny. Hon kändes fortfarande sval och pulsfri ett par timmar efter sin lilla utflykt, så jag hoppas, hoppas, hoppas att det inte ska påverka henne till det sämre igen.
 
Min kära häst gav mig nästan en hjärtattack förra veckan. Fick ett sms om att hon haft sönder grinden och rymt i hagen. Min tanke var direkt att hon dragit över vägen till alla gärden och sprungit runt. Ingen vet hur länge hon varit ute men hon fångades in på ridbanan och det fanns inga spår efter att hon skulle ha sprungit runt någon annanstans, så min korkskalle till häst har alltså dragit raka vägen till ridbanan (använder grannens ridbana). Min teori är att hon ville dit för att mucka med grannens hästar som hon gått och surat på när vi tömkört, men hon drog en riktig nitlott eftersom de har staket runt hela stallet så hon kunde inte komma i närheten av deras hage ens en gång.

Men helt seriöst. Om jag var häst och hade stått på box/sjukhage över ett år och inte fått äta gräs så skulle jag ha dragit till närmsta gärde. Min häst drar alltså till grannen för att kunna mucka med deras hästar. Hon är inte normal...

Det gick iaf bra och hon blev inte halt efter hennes lilla utflykt.
 
Min häst har också börjat rymma.. Hennes sjukhage är i en annan hage liksom så hon rymmer bara ut i den, men det verkar helt omöjligt att hålla henne inne. Hon verkar ha upptäckt att det bara är att springa fort nog så känns det inte. :mad::meh:
 
Kan väl tillägga att stallägaren hade glömt sätta på strömmen så när den kom igång så hände det grejer. :D
 
Läkningen är påbörjad men fortfarande lång väg att gå, troligtvis ingen påverkan på hovled. Skulle där bildats artros så skulle det synt nu på röntgen för det brukar dyka upp rätt fort. Inte säkert frakturen läker ihop med nytt ben hela vägen, risk finns för att det ska läkas med bindväv längst upp. Fortfarande inte säkert vilket. Men han får iaf gå i sjukhage upp till 10*10 m och det är en stor lättnad. ÅB om 4 veckor igen.

Fick komma ut i hagen redan idag efter vet.besöket

 
Läkningen är påbörjad men fortfarande lång väg att gå, troligtvis ingen påverkan på hovled. Skulle där bildats artros så skulle det synt nu på röntgen för det brukar dyka upp rätt fort. Inte säkert frakturen läker ihop med nytt ben hela vägen, risk finns för att det ska läkas med bindväv längst upp. Fortfarande inte säkert vilket. Men han får iaf gå i sjukhage upp till 10*10 m och det är en stor lättnad. ÅB om 4 veckor igen.

Fick komma ut i hagen redan idag efter vet.besöket


Har du någon röntgen bild du vill visa?
 
Jag har känt mig lite deppig över situationen hela veckan. Inte roligt att vara i stallet, många tårar. Det hade varit skönt att slippa ansvaret. Båda hästarna är ju i något slags limbo nu, inte riktigt friska och inte riktigt sjuka. Man vet inte vart det ska ta vägen, hur det ska sluta. Mycket funderingar. Borde jag sälja selen och ponnyvagnen nu när det är säsong, eller kommer vi kunna komma igång med körningen igen? Kanske var det dumt att köpa en ny sadel redan nu, W kanske inte kommer hålla för ridning, och tänk om någon av dem får ett återfall? Kommer jag våga släppa W i en vanlig hage någon gång igen, eller är hon dömd till ett liv i grusruta nu? Tänk om jag bara hade gjort ditten eller datten annorlunda, då hade det kanske inte blivit såhär? Ständigt det dåliga samvetet över allt man kanske kunde ha gjort annorlunda och allt man kanske kommer att göra fel. Men det är ju bara att ta en dag i taget, vara beredd på det värsta och hoppas på det bästa. Pussa på mjuka mular och klia på favoritställena.
 
@parfymflaska - Känner verkligen igen mig i det du skriver. Jag känner mest stallet och Tyra som tvång och måste. Och så får jag dåligt samvete över det. Vi som haft så kul tillsammans, vi som är sånna kompisar jag och Tyra. Hon är mitt lilla ljus i livet. Gnäggar när jag kommer, buffas mjukt och vill ha morot. Vi promenerar och kelar, men helst skulle jag bara vilja lämna bort henne till någon rehab-anläggning och slippa ansvaret. Och köpa en ny hel häst. Och det får jag också dåligt samvete av. Man kan inte bara byta ut vänner sådär. Men jag längtar efter att träna och tävla, drömma.

Snart kan vi i alla fall förhoppningsvis få iväg henne på betäckning. :) Ett föl nästa sommar blir mysigt.

Jag väntar dessutom barn om en månad, känns så pyssligt att ha hand om en konvalecent samtidigt som man har nyfött spädbarn. Tanken innan skadan var att medryttaren skulle ta henne tre dagar i veckan i början. Men nu får jag ingen avlastning alls.
 
Återbesök på tisdag. Jag är nervös.

Håller tummarna att det går bra. :)

@parfymflaska Fruktansvärt jobbigt när man är i den situationen som du är i nu. Jag hoppas verkligen att det blir bättre. :heart

Min häst har hämtat sig från feberattacken och är som vanligt igen. Hade hovslagaren ute i fredags och han kommenterade att han faktiskt inte behövde verka bort lika mycket denna gången så det verkar som att medicinen börjar få styr även på det symptomet.
För att fira detta fick lilla hästen leka ridskola idag och bära runt på min lillebror som knappt suttit på en häst förr. Det gick finemang och det blev t o m lite galopp på lina i slutet. :D
 
Helvetes jävla skit, tog in en tokhalt häst idag. Bajs jävla helvetes skit. Ni som haft/har senskadade hästar, har det hänt något illa om hästen plötsligt blivit sämre eller kan det gå upp och ned?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 475
Senast: Shixle
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 941
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp