Bukefalos 28 år!

Snackistråd för skadade hästar och konvalecenter

@parfymflaska känner igen känslan, jag har gråtit mer över min häst nu än vad jag gjorde när jag fick ta bort min förra. Det tär så sjukt mycket på en när man inte vet hur framtiden ser ut.

@Reykur generellt är det väl inget gott tecken att de plötsligt blir sämre vid en senskada, går ju lite upp och ned med svullnad men att de skulle bli halt/haltare bara sådär har inte jag varit med om iaf.
Mamman till min nuvarande häst hade av sträcksenan i en ridolycka, en dag när jag tog in henne var hon blockhalt och hela benet var tjock. Vid ul visade det sig att benfragment/brosk hade börjat vandra runt i benet runt ärrvävnaden och skavde på senan.
Håller tummarna för att det inte är nå allvarligt med din häst och att det går bra på återbesöket.
 
@Reykur generellt är det väl inget gott tecken att de plötsligt blir sämre vid en senskada, går ju lite upp och ned med svullnad men att de skulle bli halt/haltare bara sådär har inte jag varit med om iaf.
Mamman till min nuvarande häst hade av sträcksenan i en ridolycka, en dag när jag tog in henne var hon blockhalt och hela benet var tjock. Vid ul visade det sig att benfragment/brosk hade börjat vandra runt i benet runt ärrvävnaden och skavde på senan.
Håller tummarna för att det inte är nå allvarligt med din häst och att det går bra på återbesöket.

Tack för svaret! Min hästs skada är ju lite speciell då det är en kombination av skador, liksom. Orsaken är en broddspark, som slog av en benbit i hasen. Hon fick nekros i benet samt traumatisk skada på sena, senskida och bursa. Senan har sedan ytterligare skadats genom att "nöta" mot det skadade benet. Hon är opererad och benet har rensats, men benbiten gick ej att ta bort så den sitter kvar. Känslan är att kanske benbiten kan ha vandrat, typ?

En alternativ teori jag har är att hon kan ha dragit på sig en kotledsinflammation på samma ben.. bara en magkänsla, hon var varm även nedöver i benet idag. Hon står och avlastar det dåliga benet på ett väldigt knepigt sätt, typ som att hon står och hänger i kotan.

Usch, dålig magkänsla verkligen. :cry:
 
Tack för svaret! Min hästs skada är ju lite speciell då det är en kombination av skador, liksom. Orsaken är en broddspark, som slog av en benbit i hasen. Hon fick nekros i benet samt traumatisk skada på sena, senskida och bursa. Senan har sedan ytterligare skadats genom att "nöta" mot det skadade benet. Hon är opererad och benet har rensats, men benbiten gick ej att ta bort så den sitter kvar. Känslan är att kanske benbiten kan ha vandrat, typ?

En alternativ teori jag har är att hon kan ha dragit på sig en kotledsinflammation på samma ben.. bara en magkänsla, hon var varm även nedöver i benet idag. Hon står och avlastar det dåliga benet på ett väldigt knepigt sätt, typ som att hon står och hänger i kotan.

Usch, dålig magkänsla verkligen. :cry:

Jag har bara erfarenhet utav två "vanliga" senskador, framben båda gångerna och vad jag minns var det inga dippar. Men det var ju inte mina hästar så jag minns kanske fel.

Håller tummarna för Tyra.
 
Mycket oklara besked idag på återbesök. Remiss vidare till strömsholm. Ska dit på torsdag.
 
En tråd för mig och Isor... :(

Har en islandshäst som köptes för lite mer än två år sedan. Efter några månader hos mig så började han kännas konstig, inte halt men ovillig att jobba och med dåligt tryck i bakbenen. Tog ut en equiterapeut som hittade låsningar i bäckenet. Han behandlades, vet inte hur många gånger, men blev inte helt fräsch.

Åkte iväg till Strömsholm för hältutredning, Isor blev haltare och haltare för varje varv han fick trava på volt. Bedövade och röntgade och hade sig utan resultat. Veterinären tyckte att antingen så släpps han i hagen i flera månader, och kollar om vad som nu är fel självläker, eller så gör vi en scintigrafi.

Vi valde att göra en scint och den visade aktivitet på båda si-lederna, teorin var att han gått omkull. Han behandlades i leden med kortison, det var dec -14. Sattes igång och var jättefin under våren. Började kännas lite konstig igen till hösten -15, tog ute en annan equiterapeut som trodde att han hade kvar sitt gamla sätt att röra sig på och får massor av låsningar och spänningar. Behandlades flera gånger och blev bättre.

Nu har han blivit gradvis sämre igen, tills det att han knappt kan galoppera. Hade en veterinär ute idag och hon håller med om att det troligtvis är si-leden som krånglar igen, så vi har fått remiss direkt till Strömsholm för behandling. Hoppas att han svarar på behandlingen och kan sättas igång lite smått, annars får vi undersöka honom igen och kolla knän osv.

Prognosen känns väldigt oviss... Har plöjt igenom studier, artiklar och allt jag kommer över om si-leden, på svenska och engelska. Bland annat många trådar här på buke, och känns som om varannan häst tas bort tillslut för att den aldrig blir bra :cry:

Jag har all tid i världen, det är min absoluta drömhäst så om vi så än bara kommer tillbaka till att träna lite från marken och ta turer i skogen så känns det helt okej. Men att knappt kunna trava och galoppera, nä det är långt ifrån tillräckligt....
 
En tråd för mig och Isor... :(

Har en islandshäst som köptes för lite mer än två år sedan. Efter några månader hos mig så började han kännas konstig, inte halt men ovillig att jobba och med dåligt tryck i bakbenen. Tog ut en equiterapeut som hittade låsningar i bäckenet. Han behandlades, vet inte hur många gånger, men blev inte helt fräsch.

Åkte iväg till Strömsholm för hältutredning, Isor blev haltare och haltare för varje varv han fick trava på volt. Bedövade och röntgade och hade sig utan resultat. Veterinären tyckte att antingen så släpps han i hagen i flera månader, och kollar om vad som nu är fel självläker, eller så gör vi en scintigrafi.

Vi valde att göra en scint och den visade aktivitet på båda si-lederna, teorin var att han gått omkull. Han behandlades i leden med kortison, det var dec -14. Sattes igång och var jättefin under våren. Började kännas lite konstig igen till hösten -15, tog ute en annan equiterapeut som trodde att han hade kvar sitt gamla sätt att röra sig på och får massor av låsningar och spänningar. Behandlades flera gånger och blev bättre.

Nu har han blivit gradvis sämre igen, tills det att han knappt kan galoppera. Hade en veterinär ute idag och hon håller med om att det troligtvis är si-leden som krånglar igen, så vi har fått remiss direkt till Strömsholm för behandling. Hoppas att han svarar på behandlingen och kan sättas igång lite smått, annars får vi undersöka honom igen och kolla knän osv.

Prognosen känns väldigt oviss... Har plöjt igenom studier, artiklar och allt jag kommer över om si-leden, på svenska och engelska. Bland annat många trådar här på buke, och känns som om varannan häst tas bort tillslut för att den aldrig blir bra :cry:

Jag har all tid i världen, det är min absoluta drömhäst så om vi så än bara kommer tillbaka till att träna lite från marken och ta turer i skogen så känns det helt okej. Men att knappt kunna trava och galoppera, nä det är långt ifrån tillräckligt....
När det kommer till SI-leder så finns det en extremt duktig veterinär som heter Henrik Nyberg och arbetar på Husaby Hästklinik. Att jag skriver ut hans namn och klinik är för att han är en sån välkänd expert att det inte går att göra reklam för honom. Det har skrivits om honom flertalet gånger här på Buke.

Om inget ändrats de senaste åren så anses han vara Sveriges ledande expert på SI-leder.
Kanske vore något att prata med honom?

(Vet inte vad för rutiner Strömsholm har vid SI-leder de kanske redan samarbetar med honom. Vet att flertalet kliniker i hela Sverige gör det)
 
En tråd som passar oss...tyvärr.... :(
Sitter här och misströstar mer och mer över situationen med min tjej. Kanske det hjälper att skriva av sig lite.
Varning för låååångt inlägg...... :angel::angel:
Hon står konvalescent sen snart 5 månader tillbaka pga fånganfall i början av februari. Började från ingenstans med hälta mitt under en ridtur. Det enda jag kan påminna mig om som kunde antyda att något var fel innan var att hon kändes lite ovanligt slö under en ridtur så jag tempade henne efteråt vilket inte visade något onormalt.
Hältan visade sig bara på ett framben och när jag undersökte henne närmare var hon lite varm i hoven och lite svampig runt kotan men inget annat. Jag ringde ändå veterinär samma dag som misstänkte hovböld och bad mig avvakta till nästa dag. Nästa dag var hon lite sämre så jag ringde igen och vi fick en tid samma dag. På kliniken visade hon ingen ömhet alls med visitertång men var tydligt störd när hon longerades. Veterinär var fortfarande säker på hovböld så han skickade hem oss med ordinationen att vila några dagar och återkomma veckan därpå. Hon mådde sedan bättre några dagar innan hon blev mycket sämre och kunde knappt gå så vi fick en ny tid på kliniken.
När vi väl kommer dit efter en massa protester vid lastningen (vilket förföljer mig ännu med tanke på diagnosen...:() så säger han fång nästan direkt när han ser henne gå och hon har nu puls men ingen värme i andra framhoven. Då hon är i full kondition och en "ovanligt fin islandshäst när det gäller hull" enligt alla på kliniken förutom tjock nacke så tas prover för Cushings och lite annat. Det enda som kommer fram på blodproverna är ovanligt höga muskelvärden-hon har inte Cushings heller när det svaret kommer veckan därpå.
Denna tjocka nacke har hon haft i många år. Redan när jag köpte henne hösten 2013 hade hon kraftig nacke vilket jag som ovan hästägare inte tänkte på och hon gick genom vet.besiktningen då U.A. Jag har haft koll på nacken varje sommar och när jag första sommaren påtalade för den som sålde henne just detta så fick jag som svar att det var inget konstigt med det-"vissa hästar har tjockare nacke utan att det är ett problem". Säljaren är en mycket meriterad tävlingsryttare med verksamhet och uppfödning så man litar väl lite på vad de säger... :cautious:
I alla fall...plåtar togs på kliniken och hon hade en aning rotation i båda hovarna men veterinären sa att hon ändå kunde gå ute i hagen med kompisarna då detta var så lindrigt. Fick Finadyne utskrivet och sedan åkte vi hem. Jag gjorde i ordning för henne ute i hagen precis vid fodret så hon slapp röra sig för mycket och la ut massa halm så hon hade det mjukt. Veterinären sa att jag kunde ge henne hösilaget precis som vanligt och inga andra råd eller instruktioner fick jag heller.
Kan ju säga nu i efterhand att jag hade gjort flera saker annorlunda om jag vetat mer och fått bättre info från veterinären från början..... Detta grämer mig något fruktansvärt men jag visste knappt något om fång innan förutom de typiska symtomen.
Hon mår ganska dåligt första veckan men börjar sen sakta bli bättre. Står upp mer, rör sig mer, ser allmänt piggare ut liksom så efter 3 veckor kan hovslagaren komma och fångverka henne första gången. Hon fortsätter bli piggare men värmen i hovarna vill inte släppa. I början av april tar jag ut en annan veterinär som röntgar henne och gör en allmän koll. Han konstaterar att hon rör sig obehindrat och verkar fräsch förutom värmen i hovarna. Tyvärr visar de nya plåtarna att hon har lite mer rotation och dessutom en liten sänkning i den ena hoven..... :(:( Veterinären är säker på att hon har IR då även han säger att hullet är det inget fel på och det är egentligen bara nacken som är problemet vilket är typiskt för IR.
Jag får lite småpanik och lyckas jaga på ett hö med mycket låg sockerhalt 10 mil bort. Vid det här laget har jag insett att hösilaget vi haft under vintern haft mycket hög sockerhalt och att fången kom nästan på dagen en månad efter börjat ställa ut varje bal med slowfeedingnät på då det blev mycket kallt i några veckor. :banghead::banghead:
Bara dagar efter jag bytte hö känns mankammen mjukare och värmen släpper i hovarna någon dag efter det.
Hon fortsätter må bra i övrigt och vi får okej på att börja promenera lite smått. Tyvärr fick hon en känning igen för snart 4 veckor sedan med största sannolikhet pga gräset som exploderade från ingenstans. Fick då stå i mindre hage med bara jord i princip vilket funkade i några dagar till hon listade ut hur man tog sig ut... efter det stått i större hage med lite lite gräs men med mest sandjord och det har hittills gått väldigt bra. Ingen värme eller puls sedan känningen och mycket mycket rastlös och frustrerad över sin situation..:angel::angel: Hon är van att gå på lösdrift på stora ytor med en flock (hon är ledaren dessutom) och nu en mycket mindre hage med knappt något gräs och bara en enda kompis.... :meh:
Veterinär har sagt att så länge hon är symtomfri får vi promenera på hur mycket vi vill och även lägga in några travsteg(som garanterat blir grisepasssteg istället...:angel:). Nästa vecka ska vi göra en glukosbelastning för att få ett mer grepp om hennes IR och var hon ligger.
 
Jag har kämpat och stretat varje dag sen hon blev sjuk. Hon står inackorderad men stallägaren har arrenderat ut hela lösdriften till två av mina stallkompisar så vi får sköta oss själva mer eller mindre. Jag har inte körkort och bor några km bort så det har varit motigt många dagar när vintern var som sämst måste jag erkänna. Ekonomiskt är det katastrof trots att Fb går in och ersätter mycket av kostnaderna. Men jag är arbetslös/sjukskriven så inkomsterna är ju inte på topp. Som tur var har mina föräldrar skjutit till lite pengar då och då för de vet att hon betyder så mycket för mig. :heart
Det som är mest jobbigt ändå är den känslomässiga biten och alla funderingar. Att se henne vara så dålig som hon var i vintras. Att hela tiden vara orolig om hon har värme, puls eller rör sig stelt varje gång man åker till stallet. Kommer hon bli helt återställd? Kommer hon få lov att gå i grushage varje sommar resten av livet? Varför gjorde jag inte si eller så istället tidigare? Varför lyssnade jag på första veterinären?
Vi har tyvärr två andra skador i bagaget så man har ju börjat undra varför vi drabbas hela tiden....
Redan 2 månader efter jag köpte henne fick hon en broddspark som ledde till infektion vid hasleden och operation + 10 dagar på Ultuna med efterföljande konvalescens.... Det tog då 6 månader innan vi var tillbaka igen och hon blev helt återställd. Förra sommaren sträckte hon en lårmuskel i hagen och blev ordinerad vila i 2 månader innan vi fick börja skritta igen.
Undrar vad som kommer härnäst liksom..... Hur mycket orkar man kämpa? Gör jag vad som är bäst för min häst? Just nu är jag inne i en period där allt känns jobbigt och tröstlöst. Blir knappt glad när jag träffar henne för jag kan aldrig slappna av pga fångesten. :(
Hon är mitt allt och det gör så ont att vi aldrig får en riktig chans att bara njuta och må bra tillsammans....
 
@LindaKL Då är vi lite i samma sits du och jag, låter det som. Min storhäst fick ett anfall i januari som först var väldigt diffust men sedan blev värre, plus ett återfall några veckor senare. Båda veterinärer vi anlitat har varit ganska restriktiva, nuvarande mer än förra. Jag började sätta igång henne i slutet av mars och är nu uppe i att skritta 20 min om dagen... Min häst är hög i energi och att stå själv i en liten grushage gör henne mycket frustrerad, vissa dagar vågar jag knappt leda henne eftersom hon är så vild. Och andra är hon sitt vanliga, snälla jag. I normala fall kan hon ju leka av sig i den stora hagen med sin kompis, men inte på över ett halvår nu... Jag har riksångest över om jag ska våga testa med vanlig gräshage igen nu efter midsommar. Isf med betesreducerare och extremt försiktig invänjning, men jag vet ändå inte om jag vågar. För alla inblandades säkerhet så kan hon bara inte hamna på boxvila igen, så jag är livrädd för ett nytt anfall. Plus att jag såklart gärna vill komma igång med ridningen igen. Det är verkligen så svårt :(.
 
Vi jobbar på med igångsättningen. Skrittar och travar kortare stunder på rakt spår. Har bokat ett återbesök 8/7 för nytt ultraljud då vi ska se hur det ser ut efter lite belastning. Hoppas på att det ska vara det sista och att vi kan räkna henne som helt läkt sen.
 
Tyra sattes ju på metacam efter senaste bakslaget. Nu har hon ätit klart det för den här omgången och hon är tyvärr halt igen. Helvetes jävla benhelvete. :cry::cry::cry:
 
Tyra sattes ju på metacam efter senaste bakslaget. Nu har hon ätit klart det för den här omgången och hon är tyvärr halt igen. Helvetes jävla benhelvete. :cry::cry::cry:

Lider med dig :cry: sänder en kram och hoppas att det vänder för er snart igen.:heart

Vi hade oxå ett rejält bakslag i april. Min var halt trots metacam och även ett par veckor efter. Men nu rör hon sig mycket bättre och jag ser fram emot nästa veterinärbesök.
 
Idag var det uppstigning klockan 6 för att möta veterinären och äntligen ta blodprov på lilla M, innan frukost eftersom de ska göras på fastande mage. Det blev lite "bråk" först, lilla ponnyn är ju väldigt stickande, ännu räddare för klippmaskiner (vilket vi tack och lov inte behövde använda idag) och dessutom är det tydligen svårare att hitta kärlen på de små. Men när vi la på en brems gick det jättebra. Jag har aldrig sett en så kraftig reaktion på brems innan, hon blev som sederad. Att hon ska testa positivt för EMS räknar jag med, men skulle det visa sig att hon har PPID så vet jag inte hur jag gör faktiskt... Å ena sidan blir många otroligt hjälpta av medicinen, å andra sidan är det en progressiv sjukdom och lillponnyn är ändå 21. Dyrt är det också, tydligen, och jag vet faktiskt inte om jag skulle ha råd. Vi får helt enkelt hålla tummarna för att hon testar negativt. Älskade liten.

Jag börjar btw undra om de är helt inkompetenta på kliniken vi var på med W. Först det här med att de inte avrådde från att transportera en häst med aktiv fång, sen det här med provtagningen för EMS som de gjorde när vi var där, då hon både hade aktiv fång och hade ätit bara någon timme tidigare (dvs verkligen inte på fastande mage, vilket kan ge ett felaktigt resultat med tanke på glukos/insulin i blodet). Ja, och så var det ju den gången vi var där med lilla M förra året på ÅB för fång, och veterinären matade henne med ett päron :cautious:. DV däremot har verkligen varit guld, jag har fått mängder med rådgivning över telefon och de har tagit sin tid och verkligen varit noggranna när de varit här. Det blir ju lite dyrare än kliniken, men det är det verkligen värt!
 
Men nej vad tråkigt @Reykur :(. Vet hur tröstlöst det känns när man behandlar och behandlar och så blir det bakslag. håller alla tummar att det snart vänder till det bättre med din häst :heart.
 
Idag var det uppstigning klockan 6 för att möta veterinären och äntligen ta blodprov på lilla M, innan frukost eftersom de ska göras på fastande mage. Det blev lite "bråk" först, lilla ponnyn är ju väldigt stickande, ännu räddare för klippmaskiner (vilket vi tack och lov inte behövde använda idag) och dessutom är det tydligen svårare att hitta kärlen på de små. Men när vi la på en brems gick det jättebra. Jag har aldrig sett en så kraftig reaktion på brems innan, hon blev som sederad. Att hon ska testa positivt för EMS räknar jag med, men skulle det visa sig att hon har PPID så vet jag inte hur jag gör faktiskt... Å ena sidan blir många otroligt hjälpta av medicinen, å andra sidan är det en progressiv sjukdom och lillponnyn är ändå 21. Dyrt är det också, tydligen, och jag vet faktiskt inte om jag skulle ha råd. Vi får helt enkelt hålla tummarna för att hon testar negativt. Älskade liten.

Jag börjar btw undra om de är helt inkompetenta på kliniken vi var på med W. Först det här med att de inte avrådde från att transportera en häst med aktiv fång, sen det här med provtagningen för EMS som de gjorde när vi var där, då hon både hade aktiv fång och hade ätit bara någon timme tidigare (dvs verkligen inte på fastande mage, vilket kan ge ett felaktigt resultat med tanke på glukos/insulin i blodet). Ja, och så var det ju den gången vi var där med lilla M förra året på ÅB för fång, och veterinären matade henne med ett päron :cautious:. DV däremot har verkligen varit guld, jag har fått mängder med rådgivning över telefon och de har tagit sin tid och verkligen varit noggranna när de varit här. Det blir ju lite dyrare än kliniken, men det är det verkligen värt!
Min erfarenhet är att en DV kan vara nog så duktig och kompetent som en veterinär på klinik. Bara för att man åker till en klinik innebär det absolut inte att de har mer kunskap än en veterinär som åker ut.
Hoppas att lilla ponnyn inte har PPID.
 
Att hon ska testa positivt för EMS räknar jag med, men skulle det visa sig att hon har PPID så vet jag inte hur jag gör faktiskt... Å ena sidan blir många otroligt hjälpta av medicinen, å andra sidan är det en progressiv sjukdom och lillponnyn är ändå 21. Dyrt är det också, tydligen, och jag vet faktiskt inte om jag skulle ha råd. Vi får helt enkelt hålla tummarna för att hon testar negativt. Älskade liten.

Min häst får en tablett om dagen och det blir ca 370:-/mån. Jag köper medicinen från England för den är billigare där. Sen tillkommer provkostnad var 6:e månad för att kolla ACTH-värdet och det kostar ju lite grann.
För min häst har det helt klart varit värt det. Känns som att hon är i sitt livs form just nu men det vågar jag egentligen inte säga för då händer det väl något. Förra gången jag uttrycket något liknande så gjorde hon en praktvurpa i hagen och blev helt mörbultad. :eek:

Bilder från förra veckan. Något suddiga men vad gör väl det om hästen mår bra. :D



 
Nu har vi återbesökat oss lite igen, för typ.. Tionde gången kanske? :p I alla fall lite klarare känsla idag. Nu har de provat böja igenom benets andra leder för att se så att det verkligen sitter i hasen, vilket blev väldigt tydligt då hon efter böjprov av hasen i princip ville springa på tre ben, och stod och skakade när de böjde ihop. :(
De testade då att bedöva direkt i tarsalsenan vilket gjorde henne ohalt på både rakt och böjt spår samt böjprov. Så, tarsalsenan är problemet alltså. Trots att den ser fin ut på UL.. :cool:

Nu har vi sprutat senan med kortison och så väntar vi lite till då.
 
@Reykur håller tummarna för att det hjälper med sprutningen

Jag är nervös inför måndagens ÅB, vill bara att veterinären säger att det ser jättebra ut och att han kommer hålla för framtida motion. Troligtvis kommer det bli "det har läkt pyyyyyttelite, återbesök om en månad" Kan man kanske förlänga tiden mellan ÅB tror ni? En månad känns rätt tight
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 289
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
19 952
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 360
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp