Bukefalos 28 år!

Snackistråd för skadade hästar och konvalecenter

Min häst har gått i sjukhage sedan i fredags och även fått börja motionera lite lätt. Skrittpromenad för hand på hårt underlag, vi har inlett med 10 minuter per dag. Det gör under för både henne och mig tror jag. Hon är inte alls lika deppig i sin blick och hållning, utan känns helt plötsligt liksom som en frisk och stark häst. :D Skrittar mjukt och fint och rent, genom hela kroppen. Fick hon välja skulle hon springa, så vi har lite diskussioner under våra 10-minpromenader. :rofl: Men det känns skönt att istället för att möta sin hästs frustrerade blick över boxkanten, faktiskt få GÖRA något med henne. Om än bara 10 minuter.

Just nu känner jag mig hoppfull över att vi kommer att få henne bra! Det får ta tid, förstår ju att med den skadebilden kommer det ta tid. Prognosen från veterinärerna är reserverad, men jag tycker jag ser sån förbättring hos min häst så jag ser en framtid som ridhäst igen och inte bara heltidsmamma.. Nu ska hon bara bli hel nog i benet så vi kan betäcka henne i juni! :)
 
Senskada höger fram. Såg inte alls bra ut men hästen får skrittas 30 min om dagen. Jävligt trist då det är en tävlingshäst i kondition. Skadan uppstod vid tävling. Veterinär ska kolla senan igen om en vecka.
 
Senskada höger fram. Såg inte alls bra ut men hästen får skrittas 30 min om dagen. Jävligt trist då det är en tävlingshäst i kondition. Skadan uppstod vid tävling. Veterinär ska kolla senan igen om en vecka.

Usch, vad himla tråkigt! :( Min var också i tävlingskondition när vår skada hände. Har en slags kombination av skador efter en spark, där senskadan verkar vara det största problemet. Vi har vår på ett bakben.

Har ni någon plan för hur det kommer behandlas/gås vidare med?
 
Usch, vad himla tråkigt! :( Min var också i tävlingskondition när vår skada hände. Har en slags kombination av skador efter en spark, där senskadan verkar vara det största problemet. Vi har vår på ett bakben.

Har ni någon plan för hur det kommer behandlas/gås vidare med?
Hästen fick sprutas i benet. Det ser väldigt illa ut. På ultraljudet såg man ett hål i senan. Aldrig varit med om någonting liknande. Hästen köptes för 50 000 euro och jag tvivlar på att den kommer kunna tävla på samma nivå igen. Den har haft senskada tidigare på samma ben, även då efter hoppning så hållbarheten tvivlar jag på även om skadan läker fint. :(
 
Idag var vet. ute och kollade på lillponnyn. Det blir fortsatt boxvila och en tredje kur med butta. Men hon bedömde den nuvarande inflammationen som lindrig och tror ändå att prognosen är god. Jag var väldigt tydlig med att hästens bästa är det viktigaste, hon ska inte lida i onödan bara för att jag är så fäst vid henne, men vet. tyckte absolut att det även är i hästens intresse att ge det en chans till, så det var skönt att höra :)
 
Hästen fick sprutas i benet. Det ser väldigt illa ut. På ultraljudet såg man ett hål i senan. Aldrig varit med om någonting liknande. Hästen köptes för 50 000 euro och jag tvivlar på att den kommer kunna tävla på samma nivå igen. Den har haft senskada tidigare på samma ben, även då efter hoppning så hållbarheten tvivlar jag på även om skadan läker fint. :(

Det ska finnas någon ny behandling som visat sig vara effektiv för just den typen av senskador som jag förstått, dyr och täcks inte av försäkringen... Minns knappt vad det handlade om, men kirurgen som opererade min häst nämnde det.

Tyvärr är det väl så att redan skadade senor har stor risk att skadas igen :/ Tråkig prognos för er!
 
Det ska finnas någon ny behandling som visat sig vara effektiv för just den typen av senskador som jag förstått, dyr och täcks inte av försäkringen... Minns knappt vad det handlade om, men kirurgen som opererade min häst nämnde det.

Tyvärr är det väl så att redan skadade senor har stor risk att skadas igen :/ Tråkig prognos för er!
Intressant! Synd att du inte minns vad behandlingen heter. Jag vill att den här veckan ska gå fort så att veterinären kan ge en ny prognos. Just nu känns det bara jäkligt trist och dystert.
 
Intressant! Synd att du inte minns vad behandlingen heter. Jag vill att den här veckan ska gå fort så att veterinären kan ge en ny prognos. Just nu känns det bara jäkligt trist och dystert.

Någon typ av stamcellsbehandling typ, där man utvinner celler ur hästens eget blod och sprutar skadan med. Finns inte så mycket forskning än som jag vet, men en kirurg som heter Quentin på strömsholm har nämnt det både för mig och bekanta med senskadade hästar. Täcks som sagt inte av försäkringen. :cool:
 
@Wembley Men hu, vilken tråkig kavalkad av skador! Verkar ju också vara massa av varandra oberoende otursskitgrejer... :/ Är din den enda i stallet som drabbas av sparkar/smällar/stick?

Ja det är många otursskitgrejer, verkligen! :crazy: Min häst är den som varit värst drabbad. Han leker extremt mycket och inbjuder andra till lek, sedan är han inte heller särskilt rädd om sig. Han har gått i en stor lösdriftsflock och de har haft väldigt roligt, men tyvärr har tempot blivit alldeles för högt och han har inte klarat av det utan att skada sig. Nu är min förhoppning att det ska bli lugnare i en något mindre flock.
 
@Wembley Förresten, hur har ni fått vila när ni har ordinerats vila? Boxvila, sjukhage, promenader, uppsutten skritt, lugnare ridning?

Under ledinflammationen var det skritt 30 min per dag som ordinerades. Under sårskadorna har han ställts upp på box nattetid och få gå i liten grusruta dagtid. Nu med muskelskadan har han fått gå enskilt i liten hage och stå på box nattetid, men sedan förra veckan har jag släppt ut honom i en plan gräshage med lugna kompisar. Helst ska han inte rasa runt alls för då kan han dra upp skadan igen. Men han är verkligen ingen boxhäst då han har gått på lösdrift nu i 1,5 år. Jag hoppas att det kommer att läka bra, även om det sannolikt kommer att ta några månader. Tyvärr har inte svullnaden lagt sig helt än och då börjar heller inte läkeprocessen. Han har vilat helt från arbete sedan 20 april nu.
 
Någon typ av stamcellsbehandling typ, där man utvinner celler ur hästens eget blod och sprutar skadan med. Finns inte så mycket forskning än som jag vet, men en kirurg som heter Quentin på strömsholm har nämnt det både för mig och bekanta med senskadade hästar. Täcks som sagt inte av försäkringen. :cool:

Någon typ av stamcellsbehandling typ, där man utvinner celler ur hästens eget blod och sprutar skadan med. Finns inte så mycket forskning än som jag vet, men en kirurg som heter Quentin på strömsholm har nämnt det både för mig och bekanta med senskadade hästar. Täcks som sagt inte av försäkringen. :cool:
Ja den kostar väl runt 100 000 gissar jag. :(
@Wembley Förresten, hur har ni fått vila när ni har ordinerats vila? Boxvila, sjukhage, promenader, uppsutten skritt, lugnare ridning?
Skritta vid hand eller uppsuttet i 30 min tillsvidare. Ingen paddock.
 
Det ska finnas någon ny behandling som visat sig vara effektiv för just den typen av senskador som jag förstått, dyr och täcks inte av försäkringen... Minns knappt vad det handlade om, men kirurgen som opererade min häst nämnde det.

Tyvärr är det väl så att redan skadade senor har stor risk att skadas igen :/ Tråkig prognos för er!
Är det IRAP du tänker på?
 
Lilla Dingla går i sin lilla sandhage nu, hon är så frustrerad, skrittar runt runt i rask takt. Vid något tillfälle har jag känt lite puls men just nu känns inget. Hon äter halm och vattnat hö. Är lite rädd att hon får i sig för mycket sand för hon sparkar o far med sitt hö innan hon äter det. Ska köpa lusernpellets imorgon och då blanda lite loppfrön i tänkte jag. Hon har kommit åt att äta lite lite gräs på kanten men det verkar fungera. Fick ändra hagen lite ikväll, dra en extra tråd och sätta elaggregat enbart till hennes hage annars hade hon brutit sig ut.
 
Blööööööööö. Nu vill jag bara gnälla lite på att dagarna på box går så olidligt långsamt. De måste förstås vara ännu drygare för stackars hästen, men, well, de är ändå rätt dryga för mig med. Efter helgen kommer den nya veterinären, ska bli mycket spännande att se vad den har att säga om det hele och hur vi ska gå vidare. Ska bli sjukt skönt att bolla funderingar om orsaker och om det är något som ligger kvar och underhåller anfallet då hon ju nu inte verkar bli bättre (men inte heller sämre) på snart en månad.

Men tills veterinären kommer står hästen där hon står. Hade hoppats på att hon skulle hållit sig symptomfri så att jag kunde plocka ut medicinen helt i veckan men icke. Värme och puls (visserligen svag) som kommer och går. Jag tycker att det är svårt att veta vad jag ska skriva av som normal variation. Funderar på att köpa en sådan där febertermometer som man kan ta tempen rakt på pannan med, inte för att själva tempen i sig i hovarna säger så mycket men för att ha något objektivt värde att kunna jämföra utvecklingen dag för dag genom. Känns som att jag själv har blivit mycket känsligare än tidigare och tolkar som ökad värme sådant som jag innan fången skulle ha tänkt var normalt. Man blir tamejtusan lite lätt manisk alltså!

Hon verkar i alla fall inte ha särskilt ont – innan idag kliade hon sig bakom örat med en bakhov och det är väl inget en häst gör om den är alldeles smärtpåverkad? Hoppas jag.

Hur går det för er andra?
 
Jag vågade leda min häst till ridbanan idag för första gången på flera månader, och hon försökte inte ha ihjäl mig :rofl: Lät henne även trava ett par varv på volten och hon ser inte halt ut längre. Veterinären kommer inte fören i juli men vi nöter på med våra tömkörningspromenader.
 
och vi promenerar.... ÅB nästa torsdag.

13277804_1143644745685789_70171416_n.jpg
 
Jag tyckte att min stora eventuellt fått tillbaka liite värme i hovarna, så jag ställer av henne i ett par veckor igen. Jag tror också att viktminskningen har avstannat, så vi drar ner lite till på höet. Jag tycker att hon fortfarande ser ut att vara i överfull, även om hon har gått ner en hel del.

Att få ihop deras foderstater är minst sagt intressant, särskilt som båda hästarna vägrar att ens smaka på potatisproteinet även om det är utblandat i alfa och speedibeet. Jag funderar på att testa att blanda i lite sockerfri saft för att lura i dom det, men när den här hinken med potatisprotein är slut (eller jag gett upp, beroende på hur det går med saften...) så testar vi med GG protein special istället. Potatisproteinet dammar nåt så kopiöst mycket, och helt ärligt förstår jag att de inte vill äta det, efter att ha fått hela näsan full varje gång jag hanterar det kan jag meddela att det inte luktar hallontårta direkt.
 
Vad tycker ni om hullet på W? Inte en jättebra bild, men fettnacken är i det närmaste helt borta. Lite bukig är hon ju efter all vila, även muskelmassa har hon tappat, såklart.
5541-1463844300-92ea6e39878c15506cdfc2c4117fa4f1.jpg


Och bakifrån:
5542-1463844334-fed3cf19357323ba430c32a4b9394aca.jpg

Ur den här vinkeln såg man typ 1 DM mage på varje sida förut, så något har ju hänt iaf :)
 
Jag spammar vidare med bilder på lillhästen också.
Söt som sockervadd ❤️
5543-1463845504-a1f1fa4551b8993f62012f3e758953b0.jpg


Och hungrig! :D
5544-1463845545-0cf6097b09f2c5ac2f561024e53a422f.jpg


Hon har en låg ponnyfront på sin box och når preciiis att lägga upp hakan på dörren. Vi har pratat om att bygga en ny dörr till henne som är lägre, så att hon kan sticka ut huvudet. Särskilt nu när hon står inne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 344
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp