Snackistråd för skadade hästar och konvalecenter

13712183_259233427792982_1850443489_n.jpg


Bild från första ridturen. Fegsnöre (martingal) och väst på. Samt hoppade upp på vår inhägnade stallplan med en kompis som höll i och mutade med godis. Sen fick hon leda runt oss ett par varv där innan vi blev ledda till ridbanan och där vågade jag skritta själv. Hon har ju varit lite smått galen så var ju beredd på rodeo. Hade även publik eftersom alla råkade befinna sig i stallet just den tiden, men det blev ingen uppvisning :D min häst höll sig i skinnet och bar försiktigt runt på matte :love: Bästa kvarten på över ett år.

Men hej!
Är du här med :-):-)
 
Vi väntar på vårt klinikbesök på torsdag. Filmade i förra veckan och det är verkligen SKIT. Jag hoppas verkligen vi hittar vad det är på torsdag. Jag har mina aningar men vi får se om jag har rätt.

Snacka om att motivationen är i botten - samtidigt som den ju inte är det, om ni förstår vad jag menar? Jag vill ju, men med skadad häst som jag inte vet vad det är för fel på (och därmed inte prognos) så känns det verkligen :turd:
 
Smyger in här. Jag har ingen egen häst utan det är medisen som varit skadad i stort sett hela sommaren. Nu har han stått i sjukhage i 7 veckor pga griffelbensfraktur. Han ska på återbesök nästa vecka. Ägaren tycker att det ser mycket bättre ut, hon känner inte av frakturen längre och han är inte lika svullen.

Jag tycker det står så lite info på nätet om just den här typen av fraktur så om nån vi informera mig vore jag jätteglad. Tex prognosen för den här typen av skada, igångsättning - vad man ska tänka på osv.

Vi kommer ju såklart prata med vet om det här och det är säkert olika från häst till häst, men jag vill gärna ha lite mer kött på benen :)
Jag har ett sto som har haft griffelbensfraktur på ena bak och det var tom helt splittrat. Det blev op och hon var bra och tillbaka på tävlingsbanorna efter 3 månader.
 
Hästen har tappat massa i vikt efter anaplasman och hög feber.. Han typ fri tillgång till grovfoder, så mycket havre jag vågar ge och sen lusern och betfor till det.

Lusern har han gillat innan men inte nu längre. Funkar inte att blanda i havre heller.. Suck.
 
ÅB idag för den rödhåriga. det var tre veckor sen blev hon sprutad i båda kotorna fram och i höger bog :( hon är bättre än förväntat sa veterinären så det var ju positivt, men reagerade på lågt böjprov höger fram så sprutade kotan höger fram. 3 veckor till nästa åb, sjukhage promenader och lite skritt över bommar :p både hästen och jag är mindre glada- även hon är snäll i sjukhagen så märker man att tempramentet blir sämre - surare och grinigare häst :p tre månader hoppades veterinären det skulle ta henne för att komma tillbaka om hon är ok på nästa åb. känns som en evighet även om jag vet att tiden går fort.
 
Jag har tänkt så många gånger att jag borde skriva i den här tråden för min häst har ju bakben som kräver underhåll för att inte gå sönder. Men så fick jag en ny riktig anledning att skriva här: på onsdag ska han nog opereras för struppipning. Det gör mig så ledsen att han är så trött och orkeslös. Men snart blir det bättre. Är det någon av er som känner en häst som blivit opererad och det har gått bra?
 
Vet inte riktigt vars jag ska skriva så jag smyger in här. Hästen står i sjukhage, han är fortfarande ute på nätterna. Nu börjar det bli kallare på nätterna, ca +2. Bör han ha täcke på sig?
 
Efter att hästen sprängde hagen fick han husarrest i 2 dygn för att jag skulle hinna bygga ny hage.
Efter lite omfördelning av hästarna fick han gå med sin bäste kompis igen i en större hage :up:
Visst han busar och rör sig mer men överlag är han mycket lugnare med sällskap och ännu mer mat. Ser äckligt fräsch ut i hagen:love:

Åb är bokat först till v.42, skulle egentligen haft v.40 men fanns inga tider med min veterinär + hovslagare samtidigt. Då blir det ny skoning och röntgen. Hoppas hoppas vi kanske får börja skritta uppsuttet :bump:
 
Smyger in här. Jag har ingen egen häst utan det är medisen som varit skadad i stort sett hela sommaren. Nu har han stått i sjukhage i 7 veckor pga griffelbensfraktur. Han ska på återbesök nästa vecka. Ägaren tycker att det ser mycket bättre ut, hon känner inte av frakturen längre och han är inte lika svullen.

Jag tycker det står så lite info på nätet om just den här typen av fraktur så om nån vi informera mig vore jag jätteglad. Tex prognosen för den här typen av skada, igångsättning - vad man ska tänka på osv.

Vi kommer ju såklart prata med vet om det här och det är säkert olika från häst till häst, men jag vill gärna ha lite mer kött på benen :)



Hästen opererades idag. Allt har gått jättebra och redan nästa vecka kan vi sakta börja sätta igång honom igen. Bara 15 minuters promenader, men det är mycket efter att bara ha stått i 13 veckor! :banana:

Nu funderar jag på vad som är bäst under dessa promenader. Grimma eller träns? Det lär ju inte blir jättelugna promenader liksom.. :laugh:
 
Hästen opererades idag. Allt har gått jättebra och redan nästa vecka kan vi sakta börja sätta igång honom igen. Bara 15 minuters promenader, men det är mycket efter att bara ha stått i 13 veckor! :banana:

Nu funderar jag på vad som är bäst under dessa promenader. Grimma eller träns? Det lär ju inte blir jättelugna promenader liksom.. :laugh:
Träns skulle jag haft på min:meh:
Jätte kul att ni får sätta i gång :banana:
 
Träns skulle jag haft på min:meh:
Jätte kul att ni får sätta i gång :banana:

Jag känner också det. Att man får lite mer "kontroll" med ett träns. Och ett delta och grimskaft.

Det är såååå skönt att vi får komma igång nu! Även om det bara är korta promenader så får vi iallafall göra NÅTT. :bump:
 
Men hur segt är det inte att ha hästen stående på kliniken i väntan på operation och så får han vänta pga andra akuta operationer. Supersegt!

(edit: han opereras just nu..)
 
Efter att hästen sprängde hagen fick han husarrest i 2 dygn för att jag skulle hinna bygga ny hage.
Efter lite omfördelning av hästarna fick han gå med sin bäste kompis igen i en större hage :up:
Visst han busar och rör sig mer men överlag är han mycket lugnare med sällskap och ännu mer mat. Ser äckligt fräsch ut i hagen:love:

Åb är bokat först till v.42, skulle egentligen haft v.40 men fanns inga tider med min veterinär + hovslagare samtidigt. Då blir det ny skoning och röntgen. Hoppas hoppas vi kanske får börja skritta uppsuttet :bump:

Skitskit, fortfarande halt i trav på hårt underlag :(
Vet ska diskutera röntgen bilderna imorgon med de andra veterinärerna. Hon talar om MR röntgen igen, hittar fortfarande inte vad det kan vara helt hundra.
Blir så less:cry:

Någon som gjort en MR röntgen det senaste året? Vad kostade det, hur mycket tog försäkringsbolag? Tar dom något alls?

Vet inte hur jag ska få råd annars, veterinären trodde att den skulle gå på ca 12.000kr
Hur går den till, är hästen vaken eller sövd? Läst olika.
 
@Bufera
Nu är det ju iallafall 3 år sen men vi gjorde en MR på min förra häst.
Vi valde en klinik som gjorde stående, ville inte riskera att söva/lägga/uppvak. Minns inte exakta summan men det var nog 12-15 000, försäkringsbolaget tog en del - de gick in och tog en del för MRen behövdes för att hitta rätt diagnos.
 
För vår del så nådde vi vägs ände igår och min fina tjej har fått vandra vidare.
Hon svarade inte alls på behandling utan blev stadigt sämre så det fanns inte mer att göra.
 
@Bufera Gjorde MR för något år sedan. Antar att hästen stod upp för de röntgade en hov :p
Lämnade kvällen innan, röntgades (hästen galen), sen hämta hem. Några dagar (?) senare kom resultatet. Tror det gick på runt 10-12', försäkringen betalade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 299
Senast: bobbbo
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 288
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp