Snackistråd för skadade hästar och konvalecenter

@Reykur håller tummarna för att det hjälper med sprutningen

Jag är nervös inför måndagens ÅB, vill bara att veterinären säger att det ser jättebra ut och att han kommer hålla för framtida motion. Troligtvis kommer det bli "det har läkt pyyyyyttelite, återbesök om en månad" Kan man kanske förlänga tiden mellan ÅB tror ni? En månad känns rätt tight

Klart du kan förlänga tiden mellan ÅB, det har jag gjort de senaste gångerna nu. Blir ju lite dyrt att ta ut vet hela tiden även om försäkring tar det mesta. Samt att det har ju inte skett så stora förändringar på min när vi haft 6-8 veckors intervaller.
 
Klart du kan förlänga tiden mellan ÅB, det har jag gjort de senaste gångerna nu. Blir ju lite dyrt att ta ut vet hela tiden även om försäkring tar det mesta. Samt att det har ju inte skett så stora förändringar på min när vi haft 6-8 veckors intervaller.
Ja det känns lite tight med 4 veckor, så om det inte skett en radikal förbättring på måndag så dubblar jag nog tiden.
 
jaaa, säg den lycka som varar. Min pålle står nu på klinik över helgen, med nåt så spännande som en skallfraktur.
Har fått en spark i huvudet... Och iom att det varit så hårt att det blivit en fraktur får jag väl vara glad att det inte träffade ett ben för det hade väl gått rakt av.
Var ute vid lunch för att rida och upptäckte då att hon inte såg ut som hon skulle i huvudet, det måste ha hänt precis innan för det hade inte hunnit svullna. Man ser formen av en sko och rivmärken efter sömmar. Ringde veterinär och hade lite kontakt fram och tillbaka (var hemma emellan), åkte sen ut för att hämta henne i stallet och då hade det svullnat och hon hade även haft lite näsblod ur näsborren på den sidan. Röntgades och de såg en spricka, sedan är det vätska (troligtvis blod) samlat i bihålan. Står kvar under helgen och kommer ev röntgas om. På måndag jobbar en kirurg och då får de titta och se om de vill öppna och ta ut, om det finns några, lösa fragment. Jag är rätt säker på att det finns lösa fragment för på det djupaste stället, innan det svullnade, var det mjukt (:wtf:) och sprickan satt inte ens där utan den satt en bit upp - tror det var svårt att se ordentligt pga svullnaden.

Ingen aning om prognos/vila/konvalescenstid på detta.
 
Så var återbesöket klart och veterinären var glatt överraskad hur mycket bättre Zorro rör sig redan, ingen hälta utan lätt oregelbundenhet syns som likväl kan vara pga att han är väldigt ömfotad.:banana: Ska börja gå promenader på 15-20 min som ska ökas 5 min / vecka innan ÅB den 16/8. Ska skos fram, gips kvar på frakturhoven och sen skoning på det.
 
Veterinären ringde just. Min ponny har både EMS och PPID. Jävla skit :(. Jag misstänkte ju PPID med tanke på att fången kom som den gjorde på henne nu, men hoppades ändå in i det sista att det inte skulle vara det. Vi börjar med Prascend iaf och så får vi se. Jag har hela tiden sagt att är det PPID så låter jag henne somna, men när jag nu står här så känns det inte så längre. Jag älskar ju min lilla ponnyskrutt så det värker i hjärtat, det går inte att distansera sig från det.
 
Veterinären ringde just. Min ponny har både EMS och PPID. Jävla skit :(. Jag misstänkte ju PPID med tanke på att fången kom som den gjorde på henne nu, men hoppades ändå in i det sista att det inte skulle vara det. Vi börjar med Prascend iaf och så får vi se. Jag har hela tiden sagt att är det PPID så låter jag henne somna, men när jag nu står här så känns det inte så längre. Jag älskar ju min lilla ponnyskrutt så det värker i hjärtat, det går inte att distansera sig från det.

Förstår att du tycker det är jobbigt men jag tycker du gör rätt som ger det ett försök.
Vilken dos rekommenderade veterinären? För att slippa eventuella biverkningar så är det klokt att börja på en mindre dos och trappa upp till full dos under ett par veckors tid.
Finns mycket bra info och fakta på ECIR´s hemsida också om du vill läsa på. :)
 
Förstår att du tycker det är jobbigt men jag tycker du gör rätt som ger det ett försök.
Vilken dos rekommenderade veterinären? För att slippa eventuella biverkningar så är det klokt att börja på en mindre dos och trappa upp till full dos under ett par veckors tid.
Finns mycket bra info och fakta på ECIR´s hemsida också om du vill läsa på. :)

Hon ska få 0,5 tablett /dag, vet inte om det går att dela de i mindre bitar än så? Vilka biverkningar kan de få?

Jag minns förresten att jag läste i nån tråd om hur superviktigt det är att ge tabletten vid samma tidpunkt varje dag, eftersom hästen annars kunde drabbas av akut cirkulationssvikt ((?) eller vad det nu var). Men det måste väl stå på bipacksedeln isf?
 
Hon ska få 0,5 tablett /dag, vet inte om det går att dela de i mindre bitar än så? Vilka biverkningar kan de få?

Jag minns förresten att jag läste i nån tråd om hur superviktigt det är att ge tabletten vid samma tidpunkt varje dag, eftersom hästen annars kunde drabbas av akut cirkulationssvikt ((?) eller vad det nu var). Men det måste väl stå på bipacksedeln isf?

Jodå, det går utmärkt att dela mindre än så med en vanlig tablettdelare som man köper på apoteket. Jag delade i 1/4-delar och gav de första dagarna och sedan ökade jag med 1/4 var fjärde dag tills jag var uppe på full dos.

Vanligaste biverkningarna är att de tappar aptiten och så kan de bli håglösa/deprimerade. Min har inte haft några biverkningar alls

Läser man på FASS så står det inget om att Prascend måste ges vid samma tid varje dag. Sen är det säkert en fördel att sprida ut dosen så jämnt som möjligt eftersom effekten avtar efter antal timmar (tydligen lite olika lång tid från häst till häst enligt de studier som gjorts). Jag har inte alltid möjlighet att ge vid samma tid men jag försöker hålla det så jämnt det går men det kan skilja ca 4-6 timmar ungefär för min del. Det funkar det med. :)

Vill du läsa mer om medicinen så har du länken till FASS här:
http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20110908000010
 
Jag ringde vet. imorse för att lufta mina farhågor. Han försäkrade att det är extremt ovanligt att hästen skulle påverkas så av om medicinen uteblir en dag, och att det definitivt inte kan hända av att medcinen ges med några timmars diff olika dagar, även om det såklart är bäst att ge den ungefär samma tid varje dag. Så nu känns det lite bättre! Nu ska jag bara ha tag i Prascend också, inga apotek i hela Göteborg verkar ha den inne :cautious:.
 
Jahapp, då var det dags att gå med i den här tråden... har rehabbat knäleder bak hela våren, så har han känts så fin ett tag, men nu verkar det vara något skit på gång igen, det känns som att han har tappat stinget på något sätt :'(. Framåtbjudningen saknas och han ser så likgiltig ut på blicken. När man tittar i galoppen så tar han inte för sig ordentligt med ena bakknät, så jag misstänker att det är det som spökar igen.
Orkar snart inte hålla på med det här längre, under de åren jag har ägt honom har han rullat fast i boxen och dragit till knät som 4-åring, tog 1 år tills vi var igång på tävlingsbanan, hann tävla en höstsäsong, sen smet han på väg in från hagen och lyckas ha sönder en ryggmuskel, och under tiden han har aktiv vila (dvs hagvistelse och skritt för hand) så lyckas han få hovledsinflammationer båda fram så det vart närmare 9 mån rehab. Sen har det gått hyfsat bra, med bara lite småskavanker så började knäna och ryggen strula i vintras när vi inte hade några träningsmöjligheter (+ en sadel som inte låg bra), så vi har kört rehab enligt alla konstens regler, men nu verkar det ha blivit ett bakslag man blir så less. Han är inte så gammal, bara 9 år, och vet man inte hur han brukar röra sig så är det ingenting man ser, men jag är vis av erfarenheten att lita på min magkänsla när det känns som att något inte stämmer. Trots att min omgivning säger att jag inbillar mig!, veterinären har hitills bekräftat min känsla när det varit något.
Nåväl, jag backar väl bandet lite grann och går tillbaka till skrittpromenader igen och ser om det hjälper, vet bara inte hur det ska gå till, bland alla insekter...
 
Jag måste tyvärr meddela att min tjej fick somna in för ca 2 veckor sedan. :(:(:(:(
Vi gjorde glukosbelastningen som jag skrev om i första inlägget och hon fick ett nytt fånganfall av det...såklart....veterinären hade aldrig varit med om det förut....
När jag fick svaren på hennes glukosbelastning fanns det inget annat att välja på tyvärr. Hon hade skyhöga värden trots lågsockerdiet i flera månader. Veterinären sa att det skulle bli väldigt svårt att få ner hennes värden till normala igen och sedan behålla dom där resten av hennes liv. Det skulle innebära en kost på halm och vatten och sedan grushage... :( Hon hade ju redan lägesförändringar i hovarna dessutom så han sa utan tvekan att hon borde få somna in. Jag har haft farhågor om detta en längre tid så var beredd på det samtidigt så blev det som en chock liksom. Hon var ju inte ens tjock. Hon var i full träning och bra kondition när hon blev sjuk. Men efter 5 månader med konstant oro och ångest dygnet runt för henne så var det också en lättnad att hon inte behövde lida mer. Nu kunde jag börja andas igen också.
Jag stod framför henne när hon dog och det var hemskt men samtidigt också ett sätt att inte svika henne det sista jag gjorde. Min älskade underbara fina tjej! :heartheart:heartheart
 
På måndag kommer veterinären ut till oss för att ta nya röntgenbilder och se hur hon rör sig. Är sådär lite lagom nervös då vi har sagt att det är sista chansen nu. Jag tycker själv inte att hon ser halt ut längre så blir intressant att se vad vet säger och bilderna visar.

Igår när vi var på banan så var det en massa folk, min häst passade på att ge alla en fin uppvisning. Min häst kan flyga :D Folket såg ut ungefär såhär :eek::nailbiting:
 
Jag måste tyvärr meddela att min tjej fick somna in för ca 2 veckor sedan. :(:(:(:(
Vi gjorde glukosbelastningen som jag skrev om i första inlägget och hon fick ett nytt fånganfall av det...såklart....veterinären hade aldrig varit med om det förut....
När jag fick svaren på hennes glukosbelastning fanns det inget annat att välja på tyvärr. Hon hade skyhöga värden trots lågsockerdiet i flera månader. Veterinären sa att det skulle bli väldigt svårt att få ner hennes värden till normala igen och sedan behålla dom där resten av hennes liv. Det skulle innebära en kost på halm och vatten och sedan grushage... :( Hon hade ju redan lägesförändringar i hovarna dessutom så han sa utan tvekan att hon borde få somna in. Jag har haft farhågor om detta en längre tid så var beredd på det samtidigt så blev det som en chock liksom. Hon var ju inte ens tjock. Hon var i full träning och bra kondition när hon blev sjuk. Men efter 5 månader med konstant oro och ångest dygnet runt för henne så var det också en lättnad att hon inte behövde lida mer. Nu kunde jag börja andas igen också.
Jag stod framför henne när hon dog och det var hemskt men samtidigt också ett sätt att inte svika henne det sista jag gjorde. Min älskade underbara fina tjej! :heartheart:heartheart

Jag beklagar! :(
 
Idag var det en ny sorts tårar vid veterinärbesöket, nämligen glädjetårar. Ohalt och frakturen har nästan gått ihop helt :) Fick lite anmärkning på att hon har dålig bakbensaktivitet och släpar tårna i traven men det gjorde hon redan innan hon skadade sig så det vet jag ju om. Hon ska fortsätta gå med sjuksko ett tag till eftersom jag kommer belasta henne mer nu. Får börja skritta uppsuttet och trava/galoppera lite smått i töm. Gissa om hästen blev överlycklig att få komma ut till de andra hästarna. Jag var galet nervös medan hon for runt som en dåre. Drygt 1år och 3månader sen hon skadade sig.
 
Idag var det en ny sorts tårar vid veterinärbesöket, nämligen glädjetårar. Ohalt och frakturen har nästan gått ihop helt :) Fick lite anmärkning på att hon har dålig bakbensaktivitet och släpar tårna i traven men det gjorde hon redan innan hon skadade sig så det vet jag ju om. Hon ska fortsätta gå med sjuksko ett tag till eftersom jag kommer belasta henne mer nu. Får börja skritta uppsuttet och trava/galoppera lite smått i töm. Gissa om hästen blev överlycklig att få komma ut till de andra hästarna. Jag var galet nervös medan hon for runt som en dåre. Drygt 1år och 3månader sen hon skadade sig.
Ett stort Grattis! Så härligt för er.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 777
Senast: bobbbo
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
15 513
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp