Bukefalos 28 år!

Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag och blygis varit ute på promenad i koppel, för första gången :love:

Tidigare har han inte vågat gå någonstans, bara suttit på altanbordet och spanat en kort stund innan han velat gå in igen. Har man släppt ner honom på gräset har han antingen dragit in igen eller blivit till en orörlig sten. Men idag! Jag släppte ner honom på gräset efter en stund på bordet och han började direkt promenera runt :love: Gick runt och nosade och spanade lite i rabatterna, sen gick han och la sig helt utsträck på grusgången och solade. Jättemysigt tyckte han, inte lika mysigt tyckte barbenta jag ;) Sen gick vi en lite promenad till och spanade, hälsade lite på herr M och spanade lite till. Sen valde jag att lyfta in honom, ville få ett bra avslut :)

Det känns så fantastiskt! Vilka framsteg han gör, min modiga lilla blygis :love:
 
Skönhetsmissen återfunnen efter att mystiskt ha försvunnit cirka två timmar. Alla vanliga häng kollade, duschen, alla hyllor i garderoben, alla Skönhetsmisseformade utrymmen bakom böckerna i bokhyllan, soffan, under soffan, sängen, under sängen, köksstolarna, ullbädden, klovässarbädden... Trodde ett tag att hon hade lyckats smita ut i trapphuset eller ramlat ut genom fönstret. Brunetten ganska orolig och följer svagt kuttrande och pipande med i letandet.

Sedan plötsligt kommer Skönhetsmissen promenerande mitt på hallgolvet. Var hon varit? Noboby knows. 3,5 kilo katt kan tydligen gå upp i rök vid behov. :confused: :love:
 
Hjälp! Vimsa ligger på bordet och pluggar med mig, vi har det jättemysigt- trodde jag!

Hon dreglar lite när hon sover, sådär så när hon vaknar är där två droppar saliv utanför. Är detta farligt?! Jag googlar men det verkar mest vara att de ätit något giftigt, men hon bor ju inomhus? Och jag inbillar mig att de dreglar mer om det är allvarligt?

Eller borde jag uppsöka veterinär? Hon är "pigg och glad" förutom att det ju är siesta, tar jag fram en godis blir hon lika rapp som alltid.
 
Idag kom vi ännu längre, men lite draghjälp av herr M :D Det känns som han tycker att det är mysigt där ute, att gnugga in sig i gräset och sola var supersoft och att gå en liten tomtpromenad var också kul, han blir mer och mer nyfiken och mindre rädd :love:

M och jag passade på att leka lite medan herr blygis solade, vilket var jättekul. Enda tills han lyckades kila in en vass klo under nagelbandet nertill. Och fastnade. Så nu har jag ett "hål" där huden är alldeles uttänjd och det blöder ganska duktigt mycket. Det är kul med katter :D
 
Hjälp! Vimsa ligger på bordet och pluggar med mig, vi har det jättemysigt- trodde jag!

Hon dreglar lite när hon sover, sådär så när hon vaknar är där två droppar saliv utanför. Är detta farligt?! Jag googlar men det verkar mest vara att de ätit något giftigt, men hon bor ju inomhus? Och jag inbillar mig att de dreglar mer om det är allvarligt?

Eller borde jag uppsöka veterinär? Hon är "pigg och glad" förutom att det ju är siesta, tar jag fram en godis blir hon lika rapp som alltid.
Det finns katter som dreglar betydligt mer än så utan att det är farligt :) Så länge hon inte uppvisar några andra tecken på att må dåligt så skulle jag inte oroa mig :)
 
Det finns katter som dreglar betydligt mer än så utan att det är farligt :) Så länge hon inte uppvisar några andra tecken på att må dåligt så skulle jag inte oroa mig :)
Jag ringde agrias telefonveterinärstjänst och de sa samma, så nu känns det lite bättre. Tack!! :)
 
Idag var blygis riktigt tuff. Det blev en ordentlig tur runt hela tomten där allting var spännande att kolla på. Inget velande, oroligt tittande eller hållande av låg profil, utan han gick stolt runt med bestämda steg och upptäckte världen :love: Det blev tillochmed lite trav, inte illa för en kille i hans viktklass. Så det blir nog en utekatt av min herr blygis tillslut ändå, om han själv får bestämma.
 
Stackars Nikita, dagen börjar med att vi vaknar, Nikita sträcker på sig och jäspar, talar om att hon vill ha frukost. Matte skär upp tablett och stoppar sedan äcklet i munnen och stryker på halsen tills Nikita måste svälja.

På kvällen när matte kommer hem från jobbet och Nikita vill gosa så gör elaka matte samma sak igen :mad:

Underligt att hon inte bryr sig utan kurrar och stryker sig mot mig minuten efter. Tack och lov är metacam kuren över så jag behöver inte köra in en spruta i munnen också. Nikita har haft UVI och nu går hon på antibiotikakur. Tack och lov ska jag tillägga att det var många fler tabletter (som dessutom måste delas i fyra så hon får en kvart) eftersom det inte varit ovanligt med ett *ping* och ny tablett som måste stoppas ner i halsen.
 
Veterinärbesök. Båda Fröknar godkända UA, Skönhetsmissen lite i tunnaste laget men inget farligt. Knubbis Brunetten tvärtom lite extra kärlekshandtag möjligen, men heller inget farligt. Alla Frökenhjärtan, Frökentänder och andra Frökenkroppsdelar fina.

Brunetten fick beröm för sitt välartade lugna uppträdande. Visade tänder, och tog sprutan med stoiskt lugn och självkontroll. Skönhetsmissen däremot smockade till veterinären, skrek och gapade, och var tydlig med sitt missnöje. Fick slutligen sprutan fasthållen på bristen.

Båda Fröknar är hemma nu, och tar igen sig efter dramat. Jagat en försigkommen fluga som brutit sig in, legat i soffan, kuttrat.
 
Katten ska få sitt årliga vaccin om ett par veckor och jag funderar på om hon skulle kollas igenom lite samtidigt. Går det att be om på plats eller bör man ringa innan? Går det ens att ändra när man väl bokat tid?
 
Hoppas det går bra för katterna. Jag var på motsvarande i Japan och det var INTE roligt, jag trodde det skulle vara supermysigt men det var ganska fruktansvärt. Då insåg jag att världen är full av idioter. :angel:

Ja, jag kan medge att jag är skeptisk till det hela också. Samtidigt så tror jag det kan funkar om man sköter det bra (de "jobbar" inte varje dag, uppstyrt hur man interagerar med dem osv) Jag vet några katter som skulle älska att bli gosade med konstant. Inte mina dock :D
 
Hoppas det går bra för katterna. Jag var på motsvarande i Japan och det var INTE roligt, jag trodde det skulle vara supermysigt men det var ganska fruktansvärt. Då insåg jag att världen är full av idioter. :angel:
Av ren nyfikenhet får jag fråga hur det var fruktansvärt? :o
 
Ja, jag kan medge att jag är skeptisk till det hela också. Samtidigt så tror jag det kan funkar om man sköter det bra (de "jobbar" inte varje dag, uppstyrt hur man interagerar med dem osv) Jag vet några katter som skulle älska att bli gosade med konstant. Inte mina dock :D
Aha, ja inte alla har kattvett insåg jag nu ... tänkte inte ens på det :o
 
Mina två katter brukar inte umgås särskilt mycket med varandra. Någon gång då och då tvättar de varandra och sover ihop, men annars håller de sig på varsin kant. Men med Valpus intåg i huset har de bildat enad front.

Katten Matmamma är den som fungerar bäst med Valpus, medan den andra är försiktig och håller sig undan. Detta gör henne till högst intressant för Valpus förstås, som störtar fram när hon kommer. Katten väser och burrar upp sig. Det som händer då är det intressanta: Då kommer Matmamma och läxar upp Valpus. Det hade jag aldrig trott skulle hända!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
387
· Visningar
23 910
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
7
· Visningar
584
Senast: Acer
·
Övr. Katt En dubbelgängad skruv till mitt Natural Paradise Magnolia klösträd i takhöjd försvann när flyttgubbarna höll på. Någon som vet vart jag...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: sweep
·
IT & mobiler Hej Tänker kanske finns några här som haj på gäller sim-kort till surplatta och nått bra tips på vad ska välja. Jag inte ha ett...
Svar
9
· Visningar
271
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp