Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med ståltråd hade jag varit lugn!
Mina har rådjursnät (plast) på uteplatsen, och får vara ute utan ständig uppsikt. Skulle dock inte åka hemifrån, dels eftersom jag bor på markplan och dels eftersom Kakan tuggat hål på det när hon varit sur över att inte få fri tillgång till mat (hon vet precis vad hon ska göra för att reta matte, så då tuggas det på nät, ryggsäcksremmar och sladdar)

Hahaha, känner igen det där :rage: Vimsa har fixat så vi inte har några fungerande persienner....
En glad katt får vara ute själv, en sur katt får stanna inne! Tack!! :)
 
Usch, jag mår så illa när jag tänker på stackars Maja som fick svälta ihjäl för att hemtjänsten vägrade släppa in nån som kunde rädda henne. Hur fan kan man som människa sova om nätterna?
 
Jag blir knäpp. Han jamar, jamar och jamar och jag förstår inte vad han vill.
Inga söta små jamanden heller, utan rejäla bräk.
Jag veeet att orientalen är en pratras, men den här pratar inte med någon eller vill ha uppmärksamhet som en "normal" katt. Han ful-bräker oavsett vad jag gör, och går därmed inte att få tyst på. Det är väl bara en tidsfråga innan grannarna påpekar det :crazy:
 
Funderar om jag ska ytterligare cementera mitt rykte som (galen?) eccentrisk Stockholmare genom att försöka övertala en proffsfotograf att ta ett passfoto till Nikita? Naturligtvis har hon pass, men jag upptäckte att hon inte har något foto vilket hon naturligtvis ska ha! ;)

Mina foton på henne vet jag inte om kvaliteten är tillräckligt bra på, så ett proffs vore nog bättre. :up:
 
Funderar om jag ska ytterligare cementera mitt rykte som (galen?) eccentrisk Stockholmare genom att försöka övertala en proffsfotograf att ta ett passfoto till Nikita? Naturligtvis har hon pass, men jag upptäckte att hon inte har något foto vilket hon naturligtvis ska ha! ;)

Mina foton på henne vet jag inte om kvaliteten är tillräckligt bra på, så ett proffs vore nog bättre. :up:

Klart hon ska ha ett snyggt passfoto! :D
 
Hur länge fäller era katter? Tycker Lava fäller väldigt mycket fortfarande. Kan dagligen kamma ur en rätt stor tuss! När hunden var här så tänkte jag knappt på att hon fäller pga katthåren är ca 15% av allt hår i min lägenhet..

Förut åt hon Acana torrfoder, nu äter hon Taste of the wild, kan det vara fodret tro? Hon äter ju dock mest Bozita blötmat.
Mask? Tycker hon har magrat lite, men det kan ju vara att hon rör sig mer på sommaren?
Vad ska jag göra? Känns diffust att åka till vet för att hon fäller.. Eller?
 
6DBCB4B5-BE8F-4B67-A5E5-7F327266FEC4_zpsl4018xtd.jpg

Borstade precis ur henne ganska ordentligt. Inte borstat på ett tag. Hade kunnat fortsatt! Det mesta är underull. Har jag bara borstat henne för lite, eller ska jag vara orolig?
 
Usch, jag mår så illa när jag tänker på stackars Maja som fick svälta ihjäl för att hemtjänsten vägrade släppa in nån som kunde rädda henne. Hur fan kan man som människa sova om nätterna?


Helt jävla sanslöst. De visste ju dessutom om att katten var där, inlåst. De bara ignorerade det. Finns inte skam nog. :rage: Men de kritiseras iaf offentligt, så förhoppningsvis händer inte samma sak igen.

http://www.newsner.com/2016/06/katt...ill-sjukhus-nu-faar-hemtjaensten-tuff-kritik/
 
Någon här som har tips på ett bra blötfoder som lämpar sig för kräsna katter? Här är det nämligen bara såna där onyttiga portionspåsar som duger, har provat Mjau tetrapack samt Bozita i flera olika smaker men det passar sig inte för någon av våra katter. Har även testat att blanda ut maten med portionspåsarna men nepp...
 
Någon här som har tips på ett bra blötfoder som lämpar sig för kräsna katter? Här är det nämligen bara såna där onyttiga portionspåsar som duger, har provat Mjau tetrapack samt Bozita i flera olika smaker men det passar sig inte för någon av våra katter. Har även testat att blanda ut maten med portionspåsarna men nepp...

Jag har gett upp och de får sin Gourmet Gold i sås (gelé är ÄCKLIGT enligt damerna). Den innehåller iaf inte spannmål. De har också tillgång till dyrt, bra torrfoder.
 
@Riru jag gör precis som @athena_arabians :) speciellt nu när Sixten har problem med kisseriet, då prioriterar jag vätskan framför perfekta näringsvärden.
Tillägg: dvs jag ger Gourmet, filéer på påse eller burk med sås. Sorterna som bara innehåller kött, tomatsås, spenat, ris och andra skumma sorter jag sett går bort.
 
@Linta: Jag ger ju mina blötmat mest för att hålla vikten. De har alltid gillat att plaska med och dricka vattnet även när de bara fick torrisar. Givetvis håller jag koll på att de inte börjar överdricka om de skulle fått problem med njurarna men som de dricker nu har de alltid gjort.
 
För övrigt släpade jag hem en kartong pussi kattsand från butiken häromdagen, för att se om Sixten möjligen kissar bättre på det. Det gör han! Men sen dess har de andra fyra lådorna med alternativ sand stått orörda :meh: så nu har jag en katt som kräver sand-sand, en som inte klarar sand-sand(päls och klor torkar ut) men såklart går där när det erbjuds och en som överlag verkar tycka att lådor är ganska äckliga.

Och matmässigt så är allt torrfoder utkastat hemifrån pga Sixten. Han äter numer bara uppblött gourmet, Disa vägrar blötmat och äter bara Mushbollar, och Sauron äter förvisso allt, men bara om det är samma som de andra får. Rättvist ska det vara. Han äter fasen 3-500 g blötmat om dagen, blir ju ekonomiskt ohållbart att hålla honom på gourmet! Hur i helsike gick det här till?:cautious:
 
För övrigt släpade jag hem en kartong pussi kattsand från butiken häromdagen, för att se om Sixten möjligen kissar bättre på det. Det gör han! Men sen dess har de andra fyra lådorna med alternativ sand stått orörda :meh: så nu har jag en katt som kräver sand-sand, en som inte klarar sand-sand(päls och klor torkar ut) men såklart går där när det erbjuds och en som överlag verkar tycka att lådor är ganska äckliga.

Och matmässigt så är allt torrfoder utkastat hemifrån pga Sixten. Han äter numer bara uppblött gourmet, Disa vägrar blötmat och äter bara Mushbollar, och Sauron äter förvisso allt, men bara om det är samma som de andra får. Rättvist ska det vara. Han äter fasen 3-500 g blötmat om dagen, blir ju ekonomiskt ohållbart att hålla honom på gourmet! Hur i helsike gick det här till?:cautious:

Det kvittar om det är en häst eller katt, pälsklingarna ruinerar oss :cautious:

/hon med Feliway på båda våningarna :meh:
 
@Linta Min med torra klor blev rekommenderad omega 3 av veterinären. Hon äter sånna kapslar (alltså frivilligt, jag lägger dom på golvet) alternativt laxolja över/till maten. Jag upplever att hon fått en bättre kvalitet sedan dess :)
Finns rätt billigt i flaska på zooplus.
 
Våran hankatt är en brukskatt. Har aldrig varit med om en så aktiv katt förut. Igår fick jag nog på hans gnällande. Han hade pisstråkigt och talade verkligen om det högt och tydligt. Så jag tog fram lite dreamies och prövade lite trickträning.

Sitt gick hyfsat. Var ett himla viftande med tassarna efter godiset men det var bara att vänta ut honom tills han satt lugnt.
Vacker tass var en utmaning. Dessa viftande tassar var överallt. Men efter några gånger ramlade poletten ner. Han får ingen godis så länge han viftar.

Testade lite i morse också. Han fattade grejen direkt. Nu ska det finslipas lite sen får vi se vad nästa utmaning blir. Nu pysslar han med sin aktiveringsboll den lilla terroristen.
 
Jag har gett upp och de får sin Gourmet Gold i sås (gelé är ÄCKLIGT enligt damerna). Den innehåller iaf inte spannmål. De har också tillgång till dyrt, bra torrfoder.

Vart köper du det spannmålsfria från Gourmet? Hittar inte det i listan om jag väljer "spannmålsfritt våtfoder" på zooplus. Här är dock inte sås någon större hit utan det ska vara gelé.. :meh: Jag får inte ens dela på klumpen som kommer ut ur påsen utan det ska sitta ihop..

@Linta Jo jag känner väl att det är bättre att katterna får i sig vätska via maten än inget alls och hoppas att de dricker tillräckligt. Jag har ju gett dessa portionspåsar hittills just pga det, men vill ändå försöka hitta någon nyttigare variant för dessa är inte spannmålsfria (tror jag) och har för mig att de innehåller socker :nailbiting: De får åtminstone spannmålsfritt torrfoder vid sidan om.

Fick hem ett paket med kattleksaker idag :D Kartongen var totaldemolerad och fick den helt öppen. Fattades lite grejer men det kom chauffören tillbaka med efter en stund då hen hade hittat det i bilen och antagit att det var mitt.:up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
276
· Visningar
18 216
Övr. Katt En dubbelgängad skruv till mitt Natural Paradise Magnolia klösträd i takhöjd försvann när flyttgubbarna höll på. Någon som vet vart jag...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: sweep
·
Fritid Jag behöver en ny hobby. Nått jag kan tillbringa alldeles för många timmar på Youtube med att lära mig kring och sen utöva praktiskt...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 702
Senast: Badger
·
Fordon Min bil ska få ny startmotor, förhoppningsvis på fredag om den hinner fram. Men om den inte hinner, finns det nått sätt jag ändå kan få...
2
Svar
24
· Visningar
1 596
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp