Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mimmi är kelesugen man får passa på när hon är på de humöret och spinner gör hon med ! Hon tycker det är så skönt att det droppar från nosen på henne , perfekt katt
 
Vi är påväg ut till landet. I burarna ligger två helt avslappnade killar, även herr blygis! Så himla skönt!

Herr blygis var ute på vift igår. Någon hade glömt fönster öppet (:o:o:o) och herrn bestämde sig för att han nu är stor nog för att gå ut själv. Så han gick en tomtpromenad i godan ro tills det kom en läskig gubbe och skrämde honom, då slog han nytt rekord i sprint och på några sekunder var han inne igen. Kvar ute stod en förvånad läskig gubbe som trodde att han skrämde bort en främmande katt. Att det var vår egen herr blygis kunde han ju aldrig tro.

Efter några sekunders uppmuntrande gos från mig tog vi på selen och gick ut igen för att det inte skulle bli läskigt till nästa gång. Det tog väl sisådär två sekunder, sen var allt glömt och herr blygis spatserade runt i godan ro. Han fick sitta i ett träd en stund, vilken dröm! Han höll på att gosa ihjäl det, så mysigt. Tillslut bar dumma matte in honom igen, annars hade vi nog stannat ute halva natten ;)
 
Idag var vi ute i nästan en timme, blygis och jag. Ett stoooort varv på tomten, en kort liten skogspromenad och en lång stunds lek med en pinne, oj vad kul det var! Sen blev lilla tjockis trött över att ha skuttat runt så mycket och behövde ligga och vila i gräset en stund innan han var redo att fortsätta. Plötsligt fick han span på en fågel en bit bort och fick en jäkla fart, tyvärr hängde det ju en klumpig människa i andra änden av kopplet så den hann flyga iväg :rage::rofl:
 
Brunetten är lite grinig. Kommer förbi och blänger på mig en lång stund. Promenerar iväg med ett avfärdande iyue och tar en runda förbi badrummet, in i köket, kommer tillbaka och blänger lite till. Vill inte bli klappad, inte springa efter bollen, inte äta frukost. Tja - alla kan inte vara morgonindivider...

Skönhetsmissen slappar utsträckt i soffan.

Tycker de blir större och större och större båda två, en växtperiod nu kanske. Nog för att britter mognar långsamt. Jag bara minns där de fick plats i en tekopp, och nu är de stora bastanta Madamer som får golvet att dunsa när de tar ett hopp.
 
Badrummet här i sommarstugan har ett plastgolv med tomrum(?) under så när hon hoppar ned från den höga byrån där inne så rycker jag nästan till av dunsen :eek: Det låter så högt att jag undrar hur hennes ben inte tar stryk av det :o
Men hon hoppar upp via en fönsterbräda så hon borde veta att det går att gå ned den vägen också :cautious::p

Undra hur mycket hon väger ... :angel::D
 
Men hon är en stor och fin utekatt nu på sommaren! :D
Dessutom är hon så sällskaplig att hon typ alltid håller sig i närheten, det är inte så svårt att kunna direkt tala om var hon är om någon undrar :love: Man blir varm i hjärtat när hon jamar och tittat efter en när jag går till det andra huset (som är typ sju meter bort - faarligt långt! :cool:), det känns som att hon har tillit och lyssnar när jag säger att hon kan komma eller hoppa upp någonstans :love:

Har inte haft en katt som hon tidigare och kan nog inte gå tillbaka från raskatterna igen heller :love:
 
Hmm, lägenheten är varm, särskilt där solen lyser in. Jag har gjort iordning mjuka härliga kattsängar på svala ställen. Var hittar jag Nikita? Innuti en svart sopsäck (utan handtag) liggandes hoprullad på vinterkläder av ylle. Ibland förstår jag inte hur hon tänker. :idea:

Jag har plockat bort henne och lagt henne svalt och skuggigt men hon envisas med att gå tillbaka där solen steker och det nästan kokar i plastsäcken. Hmm, kanske om jag flyttar hela säcken till skuggan eller bara packar upp och hänger upp vinterkläderna och stoppar undan sopsäcken?
 
Hmm, lägenheten är varm, särskilt där solen lyser in. Jag har gjort iordning mjuka härliga kattsängar på svala ställen. Var hittar jag Nikita? Innuti en svart sopsäck (utan handtag) liggandes hoprullad på vinterkläder av ylle. Ibland förstår jag inte hur hon tänker. :idea:

Jag har plockat bort henne och lagt henne svalt och skuggigt men hon envisas med att gå tillbaka där solen steker och det nästan kokar i plastsäcken. Hmm, kanske om jag flyttar hela säcken till skuggan eller bara packar upp och hänger upp vinterkläderna och stoppar undan sopsäcken?

:laugh:
 
Jag fick ta över en Tre Ponti-sele av en vän. Testade den en stund inne igår och en längre stund ute idag. Dock känner jag mig jätteosäker på om den är i rätt storlek? Lunas päls gör det ju omöjligt att se hur den faktiskt sitter på henne. Hur vet man att den sitter bra? Jag tycker att den känns lite stor över bröstet, men å andra sidan vet jag ju faktiskt inte hur den bör sitta. Det verkar i alla fall inte som att hon kan ta sig ur den...

Bifogar bilder om någon kanske har någon tanke:
7645C485-DF94-4B45-96CD-E12912B698F3_zpsitr5s1i1.jpg

18EA3098-33C3-4E88-B35D-42562AA6E1FD_zps2clmdhrg.jpg

Man ser ju inte så mycket för pälsen, men man ser ju i alla fall hur "högt" den går.
 
Idag påbörjade vi en 30 dagar lång kur med FortiFlora i förhoppning om att det kan stabilisera magen och få bort parasiterna. Ska även ringa vet imorgon för att kunna lämna in nytt avföringsprov för att se om hon även har tritrichomonas (vilket jag är rätt så övertygad om att hon har). Jag önskar att jag kunde skriva "för att se om hon är parasitfri", men med tanke på hur magen betedde sig igår så förstår jag att den verkligen inte är det. :( Svårt också när det handlar om parasiter utan något läkemedel.

Jag blir inte heller klok på hur hon har fått parasiterna. Eftersom parasiten är zoonos så borde jag (och hela lägenhetshuset) blivit smittade om det fanns i vattnet. Och jag betvivlar att dessa parasiter skulle kunna smittas via Mjaus blötmat :p, vilket var vad jag gav när problemen började.

Jag känner mig som världens sämsta matte som på något sätt har gjort att min älskade katt har parasiter. :cry: Å andra sidan VET jag ju att jag inte har gjort något över huvud taget som kunnat smitta henne. Så varför har hon då parasiter?
 
Jag fick ta över en Tre Ponti-sele av en vän. Testade den en stund inne igår och en längre stund ute idag. Dock känner jag mig jätteosäker på om den är i rätt storlek? Lunas päls gör det ju omöjligt att se hur den faktiskt sitter på henne. Hur vet man att den sitter bra? Jag tycker att den känns lite stor över bröstet, men å andra sidan vet jag ju faktiskt inte hur den bör sitta. Det verkar i alla fall inte som att hon kan ta sig ur den...

Bifogar bilder om någon kanske har någon tanke:
7645C485-DF94-4B45-96CD-E12912B698F3_zpsitr5s1i1.jpg

18EA3098-33C3-4E88-B35D-42562AA6E1FD_zps2clmdhrg.jpg

Man ser ju inte så mycket för pälsen, men man ser ju i alla fall hur "högt" den går.
Tycker att det ser helt okej ut :). Det ser ju ut som det inte är längst in på spännet på ryggen, vilket det borde vara om den var för stor ;).
 
Idag fick blygis gå ut utan sele, men med mig i släptåg. Jättemysigt! Enda tills en viss kille fick för sig att klättra upp på en hög stege som stod lutad mot vår bod. Och sedan vidare upp på massor av plankor och rör som låg precis under takhöjd. Och efter att ha spatserat runt där uppe ett tag insett att det inte var så lätt att ta sig ner. Nej, det var inte lätt alls. Så då fick höjdrädda matte så snällt klättra upp och försöka plocka ner honom. Inte nog med att det är svårt att klättrar med en sprattlande katt i famnen, det var näst intill omöjligt att få honom att släppa kanten med klorna :meh: Så fort jag fick loss honom från ett ställe klängde han sig fast någon annan stans. Nu får han aldrig mer gå ut själv :rage::arghh:;)
 
M's sår efter tandoperationen hade inte läkt alls, tyvärr. Så nu ska han in i nästa vecka och sövas och så skärs allt upp igen. Bara att hoppas att det läker bättre den här gången :(
 
Hur noga är ni med uppsikt på innätad balkong? Jag hade tidigare nät på 5x5 cm och var med ute på balkongen varje gång i början, sedan kunde jag stå precis innanför men inte mer. Nu har jag 3x3 cm med ståltråd och känner mig mycket lugnare. Nu undrar jag hur mycket ni låter katterna vara ute själva? Hur lång tid utan uppsikt?
Dvs ska jag fortsätta vara toknojig?;)
 
Hur noga är ni med uppsikt på innätad balkong? Jag hade tidigare nät på 5x5 cm och var med ute på balkongen varje gång i början, sedan kunde jag stå precis innanför men inte mer. Nu har jag 3x3 cm med ståltråd och känner mig mycket lugnare. Nu undrar jag hur mycket ni låter katterna vara ute själva? Hur lång tid utan uppsikt?
Dvs ska jag fortsätta vara toknojig?;)
Min är innätad och jag låter balkongdörren stå öppen nästan jämt när det är fint väder ute. Jag åker även hemifrån med balkongdörren öppen (vi bor en bit upp, så ingen risk för inbrott). Mina katter har aldrig haft en tendens till att vara intresserade av att ta sig ut, och de kan ju inte ramla ut heller. Så nej, var inte nojig. Mina borde varit döda för längesen om det var risk med katter på inhägnad balkong ;).
 
Min är innätad och jag låter balkongdörren stå öppen nästan jämt när det är fint väder ute. Jag åker även hemifrån med balkongdörren öppen (vi bor en bit upp, så ingen risk för inbrott). Mina katter har aldrig haft en tendens till att vara intresserade av att ta sig ut, och de kan ju inte ramla ut heller. Så nej, var inte nojig. Mina borde varit döda för längesen om det var risk med katter på inhägnad balkong ;).
Tack!
Ja, det tar nog lite tid innan jag vågar åka hemifrån men det känns i alla fall ok att göra något hemma utan att kolla katterna 1 gång var 10e sekund :D
 
Hur noga är ni med uppsikt på innätad balkong? Jag hade tidigare nät på 5x5 cm och var med ute på balkongen varje gång i början, sedan kunde jag stå precis innanför men inte mer. Nu har jag 3x3 cm med ståltråd och känner mig mycket lugnare. Nu undrar jag hur mycket ni låter katterna vara ute själva? Hur lång tid utan uppsikt?
Dvs ska jag fortsätta vara toknojig?;)
Med ståltråd hade jag varit lugn!
Mina har rådjursnät (plast) på uteplatsen, och får vara ute utan ständig uppsikt. Skulle dock inte åka hemifrån, dels eftersom jag bor på markplan och dels eftersom Kakan tuggat hål på det när hon varit sur över att inte få fri tillgång till mat (hon vet precis vad hon ska göra för att reta matte, så då tuggas det på nät, ryggsäcksremmar och sladdar)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
276
· Visningar
18 237
Övr. Katt En dubbelgängad skruv till mitt Natural Paradise Magnolia klösträd i takhöjd försvann när flyttgubbarna höll på. Någon som vet vart jag...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: sweep
·
Fritid Jag behöver en ny hobby. Nått jag kan tillbringa alldeles för många timmar på Youtube med att lära mig kring och sen utöva praktiskt...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 702
Senast: Badger
·
Fordon Min bil ska få ny startmotor, förhoppningsvis på fredag om den hinner fram. Men om den inte hinner, finns det nått sätt jag ändå kan få...
2
Svar
24
· Visningar
1 597
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp