Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Riru: Äsch, det är inte spannmålsfritt ("vegetabiliskt protein") men det kvittar ändå. Ska jag få i dem blötmat i någon rimlig mängd är det Gourmet som gäller. Jag har testat de flesta av de bra blötfodren men de är äckliga tydligen :meh:

Rent krasst, de är 12 år gamla så jag är inte så bekymrad över att inte ge dem 100%-igt optimal mat. De mår bra, har glansig päls osv. Förändras det får jag se över fodret.
 
Vart köper du det spannmålsfria från Gourmet? Hittar inte det i listan om jag väljer "spannmålsfritt våtfoder" på zooplus. Här är dock inte sås någon större hit utan det ska vara gelé.. :meh: Jag får inte ens dela på klumpen som kommer ut ur påsen utan det ska sitta ihop..

@Linta Jo jag känner väl att det är bättre att katterna får i sig vätska via maten än inget alls och hoppas att de dricker tillräckligt. Jag har ju gett dessa portionspåsar hittills just pga det, men vill ändå försöka hitta någon nyttigare variant för dessa är inte spannmålsfria (tror jag) och har för mig att de innehåller socker :nailbiting: De får åtminstone spannmålsfritt torrfoder vid sidan om.

Fick hem ett paket med kattleksaker idag :D Kartongen var totaldemolerad och fick den helt öppen. Fattades lite grejer men det kom chauffören tillbaka med efter en stund då hen hade hittat det i bilen och antagit att det var mitt.:up:
Mina får laktosfri mjölk på varma dagar för att få i sig mer vätska, då dricker dom med glädje :)
 
Och matmässigt så är allt torrfoder utkastat hemifrån pga Sixten. Han äter numer bara uppblött gourmet, Disa vägrar blötmat och äter bara Mushbollar, och Sauron äter förvisso allt, men bara om det är samma som de andra får.

"Det där är precis som du och dina bröder! Känn köttbit!!"

Mvh Lintas mamma :meh::laugh:
 
Ibland undrar jag om Nikita gör det för att visa vem som bestämmer. Hon vill ha mat, mänsklig slav häller lydigt upp torrisar, Nikita rynkar på nosen och kräver blötmat som jag häller upp åt henne. Nästa måltid lägger jag upp blötmat, hon rynkar på nosen och kräver torrisar. Jodå, hon får som hon vill. :meh:
 
Nu må jag fråga! Hur är det med fisk "egentligen"? Såg att någon i tråden ger fiskolja. När jag harvade i barf-träsket fick jag lära mig att katter inte ska äta fisk..? Har sen dess aldrig gett Lava foder med fisk.

Är det bra, är det dåligt, är det skitsamma? Hur resonerar ni?
 
Denna nedrans handfatskatt! Nästan varje toabesök avslutas nu med att jag får tvätta händerna i duschen istället. I handfatet lägger sig nämligen en liten silverkatt. Så fort jag går ut från badrummet så är hon också klar där. Så klart. En ska ju vara där matte är. :cool:

(Jo, jag tycker faktiskt att det är jättegulligt egentligen. :love:)
 
Nu må jag fråga! Hur är det med fisk "egentligen"? Såg att någon i tråden ger fiskolja. När jag harvade i barf-träsket fick jag lära mig att katter inte ska äta fisk..? Har sen dess aldrig gett Lava foder med fisk.

Är det bra, är det dåligt, är det skitsamma? Hur resonerar ni?
Det är inte helt ovanligt med fiskallergi hos katter, så därför är det en bra idé att undvika om man kan.
I mitt fall gäller det en katt utan allergi, som får bättre kvalitet på sina klor om hon äter fiskolja. Så då får hon det, eftersom det inte skadar henne. Utan oljan bet hon i klorna så dom sprack och ledde till veterinärbesök med medicinering :(
I övrigt väljer jag dock så fiskfritt jag kan, eftersom fisk inte är en naturlig föda för våra tamkatter :). Mina andra två har bättre klokvalitet, och får därför inte mer fiskolja än vad som blir över när klo-katten ätit klart.
 
Nu må jag fråga! Hur är det med fisk "egentligen"? Såg att någon i tråden ger fiskolja. När jag harvade i barf-träsket fick jag lära mig att katter inte ska äta fisk..? Har sen dess aldrig gett Lava foder med fisk.

Är det bra, är det dåligt, är det skitsamma? Hur resonerar ni?
Som Cili säger så är fisk en vanlig allergen hos katt. Kan dock tillägga att min Sally som jag fick ta bort nyligen pga foderallergi började med att bli allergisk mot kyckling, därefter fjäderfä och efter rätt lång tid även fisk. När hon fortfarande tålde fisk fick hon fiskbaserat foder utan några problem. De andra katterna åt samma foder och ingen av dem har utvecklat allergi. Katter kan utveckla allergi mot allt som de får i sig, tyvärr. Vissa har större benägenhet än andra.

Nästan alla torrfoder innehåller fisk i någon form. Dock har jag i mitt sökande efter allergifoder fått lära mig att riktigt bra fiskolja inte ska vara speciellt allergent. Det är proteinet som är allergent, men inte fetterna.
 
Mina sabotörer gillar bara fisk, så vad gör man?
De tycker kyckling är helt ok men ena blir dålig i magen, så det får de inte längre. Annat kött har jag inte fått i dem?

Just nu äter de torrfoder och gourmets tonfisk. Vet inte vad jag ska hitta på som nästa steg. Kanske någon annan av Gourmets rätter?



Och uppdatering:
Imorgon åker jag och misarna tåg till Skåne, jag är väldigt nervös! :nailbiting:
 
Mina sabotörer gillar bara fisk, så vad gör man?
De tycker kyckling är helt ok men ena blir dålig i magen, så det får de inte längre. Annat kött har jag inte fått i dem?

Just nu äter de torrfoder och gourmets tonfisk. Vet inte vad jag ska hitta på som nästa steg. Kanske någon annan av Gourmets rätter?
Har du kollat inehållsförteckningen på Goumet tonfisk?

Kött och animaliska biprodukter, fisk och fiskprodukter (varav tonfisk 4%), vegetabiliska biprodukter, mineraler, socker.

Jag vill inte kritisera innehållet (en av mina äter nästan enbart Gourmet gold mousse), men "Kött och animaliska biprodukter" brukar oftast innebära kyckling :). Jag har insett att det som står på påsen/burken oftast bara är en liten del av vad som finns i. Många fodersorter med ex kyckling har en viss del fisk, och de som säger att de är fisk/lamm/kalkon/annat har oftast en stor mängd kyckling.
 
Har du kollat inehållsförteckningen på Goumet tonfisk?

Kött och animaliska biprodukter, fisk och fiskprodukter (varav tonfisk 4%), vegetabiliska biprodukter, mineraler, socker.

Jag vill inte kritisera innehållet (en av mina äter nästan enbart Gourmet gold mousse), men "Kött och animaliska biprodukter" brukar oftast innebära kyckling :). Jag har insett att det som står på påsen/burken oftast bara är en liten del av vad som finns i. Många fodersorter med ex kyckling har en viss del fisk, och de som säger att de är fisk/lamm/kalkon/annat har oftast en stor mängd kyckling.

Då kanske det finns något i kycklingrätterna som hon är känslig mot, men magen har blivit ledsen två gånger av olika märken med kyckling och inte annars. Kanske är mängden? Hon måste ju inte vara allergisk eller väldigt känslig, bara "lite mer än vanligt"?

Det är det enda jag får i dem av det jag provat (dvs ganska mycket) och jag är lite orolig att de dricker dåligt så då får det väl bli dålig mat. :( När jag erbjöd barf kunde jag nästan höra fnysningarna och hånskratten :cautious:
 
Då kanske det finns något i kycklingrätterna som hon är känslig mot, men magen har blivit ledsen två gånger av olika märken med kyckling och inte annars. Kanske är mängden? Hon måste ju inte vara allergisk eller väldigt känslig, bara "lite mer än vanligt"?

Det är det enda jag får i dem av det jag provat (dvs ganska mycket) och jag är lite orolig att de dricker dåligt så då får det väl bli dålig mat. :( När jag erbjöd barf kunde jag nästan höra fnysningarna och hånskratten :cautious:
Det kan säkert finnas flera rimliga förklaringar till att hon blivit känslig i magen av vissa fodersorter. Så länge man hittar något som fungerar så är det ju bra. Sedan vad det är spelar ibland mindre roll. Kan bara vara bra att veta att man verkligen måste lusläsa innehållsförteckningarna för att veta vad som är i maten, och inte lita på det som står på.

Jag lärde min kräsnaste tjej att äta annan mat genom att blanda i det i gourmet-maten. Jag började kanske med 1 tsk per halv burk gourmet. Sedan ökade jag långsamt mängden "Bra mat". Jag var noga med att mosa alla bitar ett tag för att det skulle likna hennes mousse som hon brukade få. Sen i ditt fall kanske det inte är så aktuellt att experimentera med annan mat, men det var ett litet tips i alla fall :)
 
Det kan säkert finnas flera rimliga förklaringar till att hon blivit känslig i magen av vissa fodersorter. Så länge man hittar något som fungerar så är det ju bra. Sedan vad det är spelar ibland mindre roll. Kan bara vara bra att veta att man verkligen måste lusläsa innehållsförteckningarna för att veta vad som är i maten, och inte lita på det som står på.

Jag lärde min kräsnaste tjej att äta annan mat genom att blanda i det i gourmet-maten. Jag började kanske med 1 tsk per halv burk gourmet. Sedan ökade jag långsamt mängden "Bra mat". Jag var noga med att mosa alla bitar ett tag för att det skulle likna hennes mousse som hon brukade få. Sen i ditt fall kanske det inte är så aktuellt att experimentera med annan mat, men det var ett litet tips i alla fall :)

Jag kollar mindre på köttsort och mer på spannmål och annat,men ska jag vara ärlig har jag nog stoppat huvudet i sanden lite nu. Får ta nya tag helt enkelt! :)

Jag ska prova att mosa, har försökt blanda tidigare men det duger inte.Tack för tipset! :)
 
Alltså, den här katten :D Lava är inte mycket för personal space. Vi ligger och skedar i sängen - hon är stora skeden och ligger helt utsträckt längs min rygg :love:
Men hon har tryck ner enda bakbenet i min stjärtskåra! :rofl: (Ja, jag sover naken :o ) Och jag har inte hjärta att röra på mig!

Känner att hela situationen är så absurd och obekväm att jag är tvungen att dela med mig av den! :D
 
Alltså, den här katten :D Lava är inte mycket för personal space. Vi ligger och skedar i sängen - hon är stora skeden och ligger helt utsträckt längs min rygg :love:
Men hon har tryck ner enda bakbenet i min stjärtskåra! :rofl: (Ja, jag sover naken :o ) Och jag har inte hjärta att röra på mig!

Känner att hela situationen är så absurd och obekväm att jag är tvungen att dela med mig av den! :D

Hahaha, jag vet vad du menar. Nikita är inte heller så mycket för det här med personal space så hon börjar alltid natten med att installera sig mellan mina ben så högt hon kan komma. Har hänt att hon umm, råkat lägga sig så tassar eller kropp trycker på en viss punkt, kan vi utrycka det som :o plus att när jag flyttade undan henne lite bet hon mig i låret, mycket, mycket högt uppe! :p
 
Sitter och funderar lite över hur mycket aktivering olika katter behöver, och här finns väl en del olika "sorters" katter.
Lava är rättså krävande. Hon är utekatt och jag leker med henne varje dag. Hennes uppfödare kallade henne för ocicat 2.0, då hon är extra allt :D Kommer förmodligen skaffa ett sällskap till henne, men det kommer nog bli av en lugnare ras som gillar att ligga i hög. (Lava är väldigt närgående och det märktes att hon tyckte det var tråkigt att hunden aldrig ville ligga och gosa med henne)

Hur mycket aktiverar ni era kisar? Behöver ni aktivera dom öht eller är katterna "självgående" och ni mest finns för att klappa och mata? Är de inne eller utekatter? Är de ensamma eller flera katter?
 
Luna tycker tydligen INTE att jag har aktiverat henne nog idag. Vi lekte lite med en Da Bird tidigare under kvällen, och jag trodde att hon var hyfsat nöjd. Jag sätter mig och spelar lite spel innan läggdags, klappar lite på katten när hon går förbi. Hon river ner Da Birden och är lite bråkig. Jag går ut i vardagsrummet för att underhålla henne lite till och hittar ett par vantar på mattan... Jag vet inte om hon har hittat dessa i min ryggsäck eller ute i hallen, men nog tusan har hon burit med sig dem ut och lekt med dem själv. Eftersom matte är så tråkig. Så nu har vi lekt lite till.

Nu vill jag sova. Undrar om damen går med på det, eller om hon ska hitta på något annat hyss? Annat hyss verkar det som, med tanke på hur det låter från Kallax-hyllan.
 
Hur mycket aktiverar ni era kisar? Behöver ni aktivera dom öht eller är katterna "självgående" och ni mest finns för att klappa och mata? Är de inne eller utekatter? Är de ensamma eller flera katter?
Jag har en norsk skogkatt som jag försöker aktivera så gott jag kan, men ibland räcker det visst inte (se ovan). Hon har tillgång till ett stort (STORT!) klösträd dygnet runt, samt inglasad balkong + mindre klösträd när det är öppet. Hon kan leka på egen hand, men föredrar nog när vi leker tillsammans. Har jag inte lyckats aktivera henne tillräckligt under dagen så hittar hon leksaker eller vantar och bär runt och kängurufotar dem under natten. Då hittar jag leksakerna i badrummet/duschen eller på hallmattan på morgonen. :D Hon blir 1 år om tre veckor, så hon har fortfarande kattungebus i sig. Kanske hon ska lugna ner sig lite i framtiden?
Luna är en innekatt, men hon får gå ut i sele då och då. Då kan hon vara ute i två timmar och trava runt, blänga på hundar och jaga kaniner. Hon är ensamkatt. Jag tror att hon skulle trivas med en annan katt, då hon fungerar bra med min mors katt när vi är på besök, och gärna vill leka med honom. Dock finns det för många faktorer som talar emot att skaffa en till katt just nu, så vi får avvakta och se hur det blir i framtiden. Hon verkar dock nöjd med mig - jag tror att jag får godkänt på mattefronten. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 078
Övr. Katt En dubbelgängad skruv till mitt Natural Paradise Magnolia klösträd i takhöjd försvann när flyttgubbarna höll på. Någon som vet vart jag...
Svar
1
· Visningar
274
Senast: sweep
·
Fritid Jag behöver en ny hobby. Nått jag kan tillbringa alldeles för många timmar på Youtube med att lära mig kring och sen utöva praktiskt...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 684
Senast: Badger
·
Fordon Min bil ska få ny startmotor, förhoppningsvis på fredag om den hinner fram. Men om den inte hinner, finns det nått sätt jag ändå kan få...
2
Svar
24
· Visningar
1 534
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp