Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cili: Det där är intressant, det är lite som att katter inte räknas. Mina katter är ingen hobby, de är min familj! Utan att förmänskliga dem givetvis men jag skulle vara förtvivlad att komma hem till ett tomt hus. Ja, det är krångligt med mitt jobb (jobbar ju borta ibland) men jag har bestämt mig att det ska gå att lösa. Ta med dem när det går och annars fixa kattvakt som är hit två ggr/dag eller faktiskt bor här. Vill man så går det.

Det är ju inte så konstigt att de flesta av mina bilder är på katter, det är ju de jag har att ta kort på. När jag hade hästar var det dem som dominerade bilderna. Har man barn är de det som fastnar på bild oftast antar jag.
Ja men precis! Jag gillar katter i allmänhet, men just mina katter är ju mina familjemedlemmar.
Foto är ett av mina stora intressen (jag har lagt långt mer på min kamera än vad mitt raskattsinköp kommer gå på...), och jag är inte så intresserad av att gå ut och fota vintern eller varje pryl jag äger - då blir det bilder på djuren (det ger ju dessutom en utmaning eftersom jag inte kan säga åt dom att sitta still på ett visst ställe på ett visst sätt). Tydligen är jag ju bra på det också, eftersom jag får förfrågningar av andra om jag kan komma och fota deras djur. Men jag skulle ju aldrig tänka "nej det är bäst jag lägger upp en bild på en lampa istället, så det inte blir för mycket katter".
 
Har det att göra med att man (oftast) inte tränar katter på samma sätt? Både hundar och hästar tränar man mer. Legitimerar det?
De gånger jag nämnt att jag tränat kommandon på katter eller lärt dom att gå på promenad i sele möts jag av följande min: O_o
Ett tag var jag ute med Kakan flera gånger i veckan, har nog aldrig fått så många trista kommentarer som då (och hon vill själv ut och är jätteduktig i sele).

Men man kanske ses som mer tuff och sportig med hästar och hundar? Medan kattfolk är sånna som sitter inne och borstar på sina djur? Kan själv inte riktigt se det så, jag vet många som bara släpper ut hunden i trädgården eller har hästen som "hagprydnad" (därmed inte sagt att något av dom är fel, säkrast att förtydliga det).
 
Har det att göra med att man (oftast) inte tränar katter på samma sätt? Både hundar och hästar tränar man mer. Legitimerar det?

Kanske, plus att jag tror nog att det här med att ta kort på katter och lägga ut dem är rätt kvinnodominerat = anses lite fjantigt :meh:

Många tycker ju hästar är fjolligt (så länge det inte är trav eller galopp!) just för att det är så många kvinnor som håller på med det.
 
:laugh:
Nog för att lampor kan vara fina, men jag föredrar alla gånger foton på djur!
Det är svårare att fota djur (och människor) jämfört med döda föremål. Jag uppskattar verkligen de som kan fotografera levande varelser.
Nu vet jag att det här är en snacktråd, men jag måste bara visa en av de senaste på Kakan. Jag kan inte tänka mig att det bara är jag som tycker att den är fin? och bra mycket mer intressant än en pryl :D
Skönt ändå att ha några likasinnade att diskutera saken med, för jag kan inte se vad som är så crazy i det jag och många andra gör

xida_4486.jpg
 
Sedan tror jag lite att eftersom katter har så låg status förväntas man inte visa något större engagemang med dem, som med t.ex. hundar eller hästar. Typ de bara finns där utan att de ska ha någon framskjutande plats. :(
 
Många tycker ju hästar är fjolligt (så länge det inte är trav eller galopp!) just för att det är så många kvinnor som håller på med det.
Tycker de som själva håller på med hästar det också? Eller är det icke-djurägare? Tänker på att de som inte har kontakt med djur inte kan förstå att man blir ledsen och faktiskt sörjer om ens djur dör.
 
Kattbilder är nog 99% av alla bilder jag lägger upp på Facebook. :D Fast å andra sidan är det kanske bara varannan månad eller högst en gång i månaden jag lägger upp egna bilder. Däremellan gillar jag och delar en del, varav det mesta förstås är kattrelaterat. :p
 
Kanske, plus att jag tror nog att det här med att ta kort på katter och lägga ut dem är rätt kvinnodominerat = anses lite fjantigt :meh:

Många tycker ju hästar är fjolligt (så länge det inte är trav eller galopp!) just för att det är så många kvinnor som håller på med det.
Där tror jag att du har en poäng! Det har jag faktiskt inte ens tänkt på, men nu när jag funderar över det så är det ju mycket kvinnodominerade hobbys som verkar anses vara fjantigt
 
Tycker de som själva håller på med hästar det också? Eller är det icke-djurägare? Tänker på att de som inte har kontakt med djur inte kan förstå att man blir ledsen och faktiskt sörjer om ens djur dör.

Jag tycker ju givetvis inte det är fjantigt (har svårt för att någon ska tycka ett intresse är fjantigt, folk får hålla på med vad de vill) eftersom jag växte upp med pappas hästar och sedan hade hästar själv (jag fick min första häst när jag var 11 år med förbehållet att jag skötte henne själv och inte struntade i skolan).

Jag har blivit sparkad (en gång i huvudet av en stegrande unghäst), biten, ramlat av och slagit mig, släpat vatten i -30 till två hästar, gjort rent gräsliga sår, gett sprutor, lastat mer spån och hö än jag någonsin vill veta och mockat med 40 graders feber. Ska man se till det känns det som att det inte är något för de som är klena ;) Det tuffaste som finns på jorden är inte en marinsoldat utan en ponnytjej! :D De tar allt utan att gnälla för det är så man gör.

De som retat mig genom min skolgång och som man än idag kan få kommentarer av i stil med "Lek inte med maten" har uteslutande varit av manligt kön så jag tror att det är pga att hästar är ett kvinnodominerat intresse :yuck:
 
Sedan tror jag lite att eftersom katter har så låg status förväntas man inte visa något större engagemang med dem, som med t.ex. hundar eller hästar. Typ de bara finns där utan att de ska ha någon framskjutande plats. :(
Ja det var dit mina tankar gick när jag började fundera över det. Om det är statusen som påverkar.
I så fall tror, och hoppas, jag att jag lyckas göra något för att förändra det. Lär väl ses som ännu mer crazy cat lady när jag pratar om att katter inte får tas från mamman innan dom är 12 v (och varför det är så), att dom ska ha god omvårdnad, bra mat, tillräckligt många lådor, vaccinering, avmaskning, veterinärbesök vid sjukdom, aktiveras m.m. Förhoppningsvis öppnar det upp ögonen hos någon, att man vågar kliva fram och stå för att katter ligger mig varmt om hjärtat.
 
@cili och @athena_arabians jag har också funderat över varför det är så lätt att uttrycka sig nedlåtande om både kattor och kvinnor. Katten betraktas väl allmänt som en feminint djur och förknippas med kvinor - redan den egyptiska gudinnan Bast var ju kvinnlig och därför opålitlig, egensinnig och som gick djävulens ärende (jmf häxor och katter) och inget värda - what's changed really? Man kallar inte folk som gamar, crazy gamer guy eller någom som gillar att meka med bilar etc, crazy hobby excessive person. Men på både kvinnor och katter (särskilt tillsammans) är det fri jakt med nedlåtande kommentar, ifrågasättande och bränmärkning som 'galen'. Ja det irriterar mig att folk inte kan förstå att jag älskar Nikita och att hon är mig oerhört kär. De i min närmsta omgivning vet det absolut och det första de frågar om är hur Nikita mår ;) jag har tränat dem väl.

Appropå kattbilder så ser jag tusen gånger hellre bilder/filmer på katter än läser otroligt tråkiga grejor om att man står på Ica och ska köpa potatis är på bussen på väg hem från jobbet, sitter och solar på stranden eller lägger upp bilder på makaroner och korv, titta nu har jag städat köket och köpt en ny brödrost eller idiotiska selfies. När jag kollade din blogg @cili erkänner jag villigt att jag enbart kollade inlägg du taggade med katter :p Kakan och Boll kicks ass.

Om bara inte Nikita hatade andra katter skulle jag absolut kunna tänka mig att gå över gränsen vad gäller antalet katter till en PCO (Proudly Cat Owned).
 
@MJLee: Jag älskar bildtråden på Katt, den ger mig alltid endorfiner :o Jag tror det finns en studie som visade att bara titta på gulliga kattbilder sänkte blodtrycket och fick folk att må bättre. Den där filmen med kattungeterapi är också underbar :love:

Jaaa, måste bildbomba med bilder på Nikita, :love: synd att jag bara har en kass mobil att ta bilder med och att det är så förbannat mörkt denna årstid så allt man ser av Nikita är självlysande ögon och ett mörkt sudd. :mad:
 
@cili och @athena_arabians jag har också funderat över varför det är så lätt att uttrycka sig nedlåtande om både kattor och kvinnor. Katten betraktas väl allmänt som en feminint djur och förknippas med kvinor - redan den egyptiska gudinnan Bast var ju kvinnlig och därför opålitlig, egensinnig och som gick djävulens ärende (jmf häxor och katter) och inget värda - what's changed really? Man kallar inte folk som gamar, crazy gamer guy eller någom som gillar att meka med bilar etc, crazy hobby excessive person. Men på både kvinnor och katter (särskilt tillsammans) är det fri jakt med nedlåtande kommentar, ifrågasättande och bränmärkning som 'galen'. Ja det irriterar mig att folk inte kan förstå att jag älskar Nikita och att hon är mig oerhört kär. De i min närmsta omgivning vet det absolut och det första de frågar om är hur Nikita mår ;) jag har tränat dem väl.

Appropå kattbilder så ser jag tusen gånger hellre bilder/filmer på katter än läser otroligt tråkiga grejor om att man står på Ica och ska köpa potatis är på bussen på väg hem från jobbet, sitter och solar på stranden eller lägger upp bilder på makaroner och korv, titta nu har jag städat köket och köpt en ny brödrost eller idiotiska selfies. När jag kollade din blogg @cili erkänner jag villigt att jag enbart kollade inlägg du taggade med katter :p Kakan och Boll kicks ass.

Om bara inte Nikita hatade andra katter skulle jag absolut kunna tänka mig att gå över gränsen vad gäller antalet katter till en PCO (Proudly Cat Owned).

Haha gällande bloggen har jag fått frågan varför jag ens har en katt-kategori. Men det är ju supersmidigt för folk som bara vill se just kattinläggen :D
Hårbollarna tackar ödmjukast för komplimangen!
 
Apropå diskussionen om crazy cat ladies - jag har tänkt att det har lite med hur social man är. Med hästar och hundar så måste man ju ut med dem och därmed anses man lite mera social då man möter andra hundägare (på promenader tex) och andra hästägare (i stallen eller på tävlingar osv). Men katter är ju inte ett husdjur som kräver sådant, och därmed kanske man kan anses lite knäpp/annorlunda som har ett sådant "osocialt" husdjur.
Annars kan jag inte förneka att jag tänker crazy cat lady när man ser någon på något tv-program som har hundratals katter i hemmet som förökar sig utan kontroll och pga det så är hemmet hemskt ostädat :o

Förresten så finns ju ordet hästtokig, som visserligen kanske inte är lika starkt negativ men ändock lite negativ ändå..? Men märkligt nog så brukar man inte säga hundtokig, och samtidigt är det det husdjur som flest män har (framför katter och hästar menar jag) - mycket märkligt! ... not :meh:
 
Ååh vad stolt jag är över fina Alice! :love::love: Nästan så man får tårar i ögonen :D

Det blev en andra julafton idag med brorsans familj, och även om hon har mött dem tidigare så är hon inte så jättevan vid dem och de är högljudda också. Så först gömde hon sig men farsan plockade fram henne, och fastän jag sa att hon skulle få bestämma själv så undrar jag ändå om inte det var lite bra. Typ visa att de inte är farliga och släppa henne i rummet intill. För hon gick sedan inte iväg även om hon såg lite osäker ut.
Sakta men säkert under julmiddagen så vågade hon sig fram alltmer och jag mutade henne lite med godis som jag kastade in mellan matborden :devil: Mat går alltid! :angel: Underbara katta! Även om hon inte la sig ned mitt på golvet bland oss (kände nog sig lite för osäker för det) så gick hon bland oss, la sig under granen, i köket och bakom soffan (som inte står mot en vägg) - det syntes att hon ville vara med oss men var inte helt säker på främlingarna, det kan ju hända att de inte ser för sig med dessa stora fötter eller något :cautious: Och hon lät sig klappas av dem om de ville, mot slutet av kvällen så verkade hon tycka att det var t.o.m skönt när min brorson kelade med henne. Han är lite försiktig/tystlåten av sig (men inte så liten, myndig redan :p) så det var mysigt att se :love: Och hon lät de andra klia/kela med henne så länge de orkade.

Nu är hon helt slut - sover som en stock här intill mig :D Det förtjänar hon, hon var helt outstanding ikväll! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 782
Senast: Sparksfly
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 281
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp