Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske borde skapa en tråd men... Fröken Ragdoll fäller och ska få ett bad. Bra shampo till kisse?
Använder espree till min tjej. Se till att verkligen få ur allt schampo. Annars kommer pälsen bli skivig. Jag gör ju mest utställningsbad på min. Men då schamponerar jag 2-4 ggr. Efter sista schamponeringen sköljer jag tills pälsen känns sträv och krispig (du kommer förstå när du är där). Kan ta typ 10 minuter, men det är milsvid skillnad på resultatet mot om du vara sköljer en kort stund :).
 
Jag har svårt att få tag i någon veterinärtid :(. Bölden har spruckit inatt...

Har du någon pipett/spruta så du kan skölja med koksaltlösning?

En katt vi hade förut tyckte det var jättekul att jävlas med gammelkatten när hon var ung så hon hade bölder rätt ofta när gammeln fått in en fullträff :meh: usch vad äckligt det var att rengöra dem men de läkte fort iaf (givetvis var vi till veterinär varje gång och fick oftast penicillin).
 
Jag har en spruta, koksaltlösning får jag köpa. Hon äter, dricker och har ingen feber. Tratten åkte på, hon är skitsur över den :P

Ska ringa till två veterinärer till.
 
Jag har en spruta, koksaltlösning får jag köpa. Hon äter, dricker och har ingen feber. Tratten åkte på, hon är skitsur över den :P

Ska ringa till två veterinärer till.

Koksaltlösning kan du blanda själv om du har vanligt salt (NaCl) UTAN jod hemma (typ havssalt). 1%, absolut inte inte mer (5dl vatten till 1/2 tsk salt). Håller ett dygn i rumstemperatur, lite längre i kylskåp.
 
Nån fördel med att utställningsbada även om kisse barA ska vara fluffig hemma?
Att fröken blir snyggare! Pälsen kommer bli fet och skivig om du inte får ur schampot helt. Och då blir hon inte fluffig ;). När jag utställningsbadar på riktigt använder jag ju balsam också, och fönar, men det är ju inte nödvändigt för hemmabruk :).
 
När jag utställningsbadar på riktigt använder jag ju balsam också, och fönar, men det är ju inte nödvändigt för hemmabruk :).

Jag använder alltid balsam, tycker pälsen håller sig mycket bättre då. Mina badas ju gärna två veckor innan utställning (om alls) för att de inte ska ha en fluffig päls.
 
Vår ena katt har typ jamat ngr gånger varje dag några dagar. Hon gör inget speciellt utan bara "klagar"
Hon äter, dricker, kissar och bajsat. Verkar inte stressad. Sover mkt som vanligt. Men plötsligt så sitter hon bara och låter. Någon som vet vad det kan betyda?
 
Vet ringde och avbokade, helt plötsligt var de fullbokade... Visste han inte det imorse. Fick tid imorgon iaf.

Nu ska jag försöka klippa rent och tvätta såret.
 
Min kisse hostade precis jätteobehagligt :( Hukade sig och väste liksom. Hur låter det när de försöker hosta upp en hårboll? Hon svalde ett par gånger efter att hon hade hostat. Nu är hon helt normal och leker. Googlade lite och det är tydligen vanligt med kattastma? Hon har aldrig hostat såhär förut. Finns det någon som har erfarenhet av astma hos katter?
 
Jag använder alltid balsam, tycker pälsen håller sig mycket bättre då. Mina badas ju gärna två veckor innan utställning (om alls) för att de inte ska ha en fluffig päls.
Har du en korthårig ras? Tänker mig att en ragdoll, som i mitt fall, ska vara fluffiga. Fast jag kan ha fel :)
 
Att fröken blir snyggare! Pälsen kommer bli fet och skivig om du inte får ur schampot helt. Och då blir hon inte fluffig ;). När jag utställningsbadar på riktigt använder jag ju balsam också, och fönar, men det är ju inte nödvändigt för hemmabruk :).
Vill gärna ha ett riktigt fluff här hemma så tar åt mig av alla tips :)
 
Har du en korthårig ras? Tänker mig att en ragdoll, som i mitt fall, ska vara fluffiga. Fast jag kan ha fel :)

Nej, det ska inte vara fluffiga. Däremot ska pälsen vara helt ren och luftig i krage, byxor och svans. Ragdollens päls ska vara kall, silkig och liggande. Samma textur som korater fast lång :). Jag brukar gå på ragdolluppfödarnas schampotips med framgång (KWs minkoljeschampo är bäst här, tätt följt av espree silky show).
 
Ragdolls ska vara fluffiga och deras päls ska kännas som silke :)

Nej, inte fluffiga. Luftig, som i att den rör sig ner katten rör sig och hänger "fritt" utan att kännas kompakt.

Citat från standarden: "Medellång, tät, mjuk och silkesaktig, ligger intill kroppen."
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 219
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 828
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 794
Senast: Sparksfly
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 346
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp