Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, inte fluffiga. Luftig, som i att den rör sig ner katten rör sig och hänger "fritt" utan att kännas kompakt.

Citat från standarden: "Medellång, tät, mjuk och silkesaktig, ligger intill kroppen."
Ragdoll ska ju inte ha underull, så det blir ju inte fluffigt på samma vis som exempelvis en birma eller perser. Men min ragdoll kan jag nog kalla fluffig också :). Mycket päls åt alla håll såhär på vintern.
 
Premiärbadet avklarat! Båda överlevde sen lyckades jag väl inte att få till fluffigheten men hon fick inte panik utan tog det ganska lugnt så hoppas på bättre fluff till nästa gång :D
Slutresultatet på pälsen brukar komma efter ett tag. Själv brukar jag bada ca 3 dagar innan utställning, så hinner pälsen bli perfekt :). Men skönt att hon tog det så bra! Bad brukar ju inte vara helt populärt.
 
Jag vill passa på att önska er alla en härlig God Jul!

Hit kommer det bara två personer idag (utöver oss tre som redan finns här) och det blir de Alice känner bäst så det blir bara en riktigt mysig jul här :love: Och Alice helt enkelt älskar granen utan att ha ens en tanke på att klättra i den - perfekt :D
 
God jul på er allesammans!!

En liten funderare - en katt som kräks upp sitt torrfoder ibland, vad kan det bero på? Äter för fort? Tuggar inte?
 
Slutresultatet på pälsen brukar komma efter ett tag. Själv brukar jag bada ca 3 dagar innan utställning, så hinner pälsen bli perfekt :). Men skönt att hon tog det så bra! Bad brukar ju inte vara helt populärt.
Tror dock att jag misslyckats totalt :laugh: Ser INTE bra ut!

Men skitsamma, hon tog det bra och nästa gång blir resultatet bättre :)
 
Jag och katterna flyttade nyligen och nu har den ena katten upptäckt att hon kan påverka den rörelsestyrda belysingen på ladugårdsväggen. Hon är så söt :love::

Så fort det är mörkt springer hon dit, tittar upp på lampan som tänds och kommer tillbaka med svansen i vädret. Det ser ut som om hon tänker: -Sådärja! Nu har jag gjort det igen med min magiska blick!
 
Vad tycker du själv?
Det är det jag inte riktigt vet :p
Man skulle ju inte använda ett sånt uttryck om nån annan hobby? Och man är ju inte crazy i ordets rätta bemärkelse för att man tycker väldigt mycket om katter. Det är ju liksom ingen positiv klang över det hela.
Jag skulle väl möjligen kunna påstå att en ensam tant som lever med sina katter och vårdar dom som sina barn (på ett extremt sätt) till följd av någon psykisk sjukdom skulle kunna vara just en crazy cat lady, men dom personerna lär ju inte vara så himla många i världen.
 
Det är det jag inte riktigt vet :p
Man skulle ju inte använda ett sånt uttryck om nån annan hobby? Och man är ju inte crazy i ordets rätta bemärkelse för att man tycker väldigt mycket om katter. Det är ju liksom ingen positiv klang över det hela.
Jag skulle väl möjligen kunna påstå att en ensam tant som lever med sina katter och vårdar dom som sina barn (på ett extremt sätt) till följd av någon psykisk sjukdom skulle kunna vara just en crazy cat lady, men dom personerna lär ju inte vara så himla många i världen.
Nej, det skulle man nog inte använda gällande annan hobby. Inte om hundar eller hästar t ex?
 
Nej, det skulle man nog inte använda gällande annan hobby. Inte om hundar eller hästar t ex?
Det var lite därifrån min fundering kom. Folk kan vara hur aktiva som helst med sina hundar/hästar, deras tävlingar i olika former och verkligen leva ett hund-/hästinriktat liv - men där finns väl ingen negativ benämning på det hela?
Varför finns det en sån just på folk som håller på med katter? Vad beror det på?

Om jag går till mig själv så har jag fått höra det nån gång (det gör mig ingenting, men det väcker funderingar), men när jag är som mest aktiv med kameran är det aldrig nån som fäller en kommentar om det? Eller när hela mitt liv bestod av hästar: då jag både jobbade med sådana, hade egna och ägnade den fritid som fanns över åt att läsa kurser inom häst.
Men att jag är inne på att köpa en tredje katt, har några klösträd hemma och gärna lägger upp bilder på katterna i sociala medier - det gör mig tydligen till en crazy cat lady? Trots att jag pluggar heltid inom något som inte har med katt att göra alls och ägnar tid åt hobbys som inte är kattrelaterade.

Som sagt, vill folk tycka att jag är det så får dom göra det. Det är ju inte som att jag kommer låta bli att köpa en efterlängtad katt, sälja av kattmöbler eller sluta lägga upp bilder på dom för det. Det lär ju bli ännu värre sen när det nya djuret ska ställas ut :p (fram tills nu har jag bara haft huskatter som jag inte haft nåt större intresse att ta med på utställning)
 
Nu lät det kanske som att jag spammar facebook med femtio kattbilder per dag, så är inte fallet :p Där kommer det upp max en bild per vecka (och då för att det antingen blev en rolig eller en fotografiskt snygg bild, inga "nu äter Boll mat"). På instagram däremot blir det nästan enbart kattbilder (i snitt var tredje dag kanske?), men det är ju för att det är dom jag får mest respons på = det är dom folk vill se
 
@cili Jag gillar att läsa om och titta på foton om andras djur, att prata om djur och att hålla på med djur. För mig är det avkoppling. Kanske att det behövs när man håller på med annat i vardagen/jobbet, sådant som kräver mycket av en.
 
@cili: Det där är intressant, det är lite som att katter inte räknas. Mina katter är ingen hobby, de är min familj! Utan att förmänskliga dem givetvis men jag skulle vara förtvivlad att komma hem till ett tomt hus. Ja, det är krångligt med mitt jobb (jobbar ju borta ibland) men jag har bestämt mig att det ska gå att lösa. Ta med dem när det går och annars fixa kattvakt som är hit två ggr/dag eller faktiskt bor här. Vill man så går det.

Det är ju inte så konstigt att de flesta av mina bilder är på katter, det är ju de jag har att ta kort på. När jag hade hästar var det dem som dominerade bilderna. Har man barn är de det som fastnar på bild oftast antar jag.
 
@cili Jag gillar att läsa om och titta på foton om andras djur, att prata om djur och att hålla på med djur. För mig är det avkoppling. Kanske att det behövs när man håller på med annat i vardagen/jobbet, sådant som kräver mycket av en.
Precis likadant är det för mig.
Sen lägger jag ingen större värdering i om det är katter, hästar, hundar eller marsvin - jag får ut den där avkopplingen och ett bryt från en stressig vardag oavsett. Att det är just katter jag lever med är rent praktiskt - jag har inte möjlighet att ha hund när jag då och då är borta långa dagar, jag får allergiska besvär av burdjur och häst har jag inte råd med (och såklart tycker jag väldigt mycket om katter! det var ju verkligen inget sistahandsalternativ)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 782
Senast: Sparksfly
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 276
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp