Bukefalos 28 år!

Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Kl
Vår hon katt har blivit helt personlighets förändrad sedan kastration för 3 år sedan ungefär. Förr hade hon aldrig problem med andra katter nu blir hon vrång och sur och slåss så fort nån katt ens tittar på henne ..
Rätt trött på hennes beteende nu ..
Är de vanligt att de blir sådan efteråt?
 
Sv: Snacktråd katt

Allmän fråga, har ni något system för vägning, och skriver ni upp och håller koll?

Eftersom jag själv är med i Viktväktarna så väger jag mig en gång i veckan och då åker Pipen med av bara farten. Jag har gått ner 15,2 kg och Pipen har gått upp 1,4kg. :D
Jag skriver dock inte upp hans vikt utan gör det mer för att jag vill ha lite koll. Taktiskt bra också att först väga mig ihop med katten och sedan utan för då blir jag ju mycket lättare helt plötsligt. :rofl:
 
Sv: Snacktråd katt

Hur gamla är de nu? :)

Var tvungen att väga mina också bara för det :D Sessan (huskatt, ca 7 år och lite knubbig) väger 3,95 kg och Tesla (ragdoll, 6,5 månad) väger 2,52 kg.
 
Sv: Snacktråd katt

Jag snodde mammas våg och gjorde som du, Sixten -0,3 kg ner till 5 kg blankt och matte +3... :o

kl
Förutom själva viktnedgången så tycker jag han har blivit benig... Inte bara vinterhullet som har rasat av liksom. Och så kliar han sig mycket runt öron/käke/hals, men jag har inte sett någon ohyra. Ska försöka lura honom att skita inne så jag kan kolla masken.
 
Sv: Snacktråd katt

Hur har det gått? Har du pratat med de andra kattägarna?

*kl*

Vägde min egen katt alldeles nyligen (huskatt) och han landade på 7,1 kg.

Jag tyckte min katt betedde sig roligt idag. Skulle hämta min transportbur hemma och ställer den på golvet medan jag packar ihop andra nödvändiga grejer. Då går han in i den flera gånger och "väntar". Samma visa när jag hade packat ihop mig och var klar, så ställer jag ner transportburen vid ytterdörren, katten går in och sätter sig i den och jag måste tippa den för att få ut honom :p

Märkligt att han så villigt går in i den, han borde ha förstått vid det här laget att transportbur = bilresa, vilket han hatar!

MayGrace: Huruvida vanligt det är vet jag inte, men jag lider med dig! Min kastrerade hankatt är väldigt kattfientlig rent allmänt. Ser han en katt så jagar han efter den (om möjligt) och slåss, även om den är långt bort och springer undan.
 
Sv: Snacktråd katt

Nej, jag har inte pratat med dem. Har bestämt mig för att ge katten en chans, planen är att ifall vi stöter på den så ska jag försöka ta mina katter därifrån bara och inte förstärka att den katten är farlig genom mitt beteende. Förhoppningsvis kan den acceptera att vi är på dens revir ibland och att den kan nöja sig med att spana på oss på avstånd. Det vore ju det bästa för alla.

Men vi har varit ute ett par tre gånger sedan dess och inte sett katten. Så vi får se vad som händer.

Haha men vad skönt ändå att han vill vara i buren :D
 
Sv: Snacktråd katt

Jag blir tokig snart för hon ryker ihop med lill katten var och varannan dag numera. De har bott ihop snart 1 års tid och tänkte först från början att hon behövde tid och vänja sig.
Vi kan inte dammsuga när hon är inne, vi kan inte röra oss om hon är ute och går i lägenheten för då springer hon och gömmer sig osv. :meh:
 
Sv: Snacktråd katt

KL

Kul med en snacktråd! Jag hade mina katter inne för vaccination häromdagen, skötte sig mycket bra, men det brukar dom göra. Duktiga killar!
Nästa vecka blir det dags för munsanering, de har lyckats samla på sig en del tandsten. Jag borstade tänderna på dom som småskitar, sen vart matte slarvig.. :o
 
Sv: Snacktråd katt

kl

Idag kom katternas nya klösträd!!
Det ska vara gjort för att passa 230-250 i tak. Jag har 230, och det finns inte en chans att jag kan få det på plats med alla delar. Trist, men det ska nog gå att skapa någon lösning på det (om inte annat så hoppas jag ju flytta till en "vanlig" lägenhet inom kort, då löser sig problemet av sig självt eftersom det vanligen är 240 i dom ;) )

I vilket fall är det ett Juliette från Petfun. Känns riktigt rejält och bra. Jag är en aning allergisk mot obehandlat trä dock (alltså inte på-riktigt-allergisk, utan att det sticker i mina ögon, öhm.. stör mig?), så när det väl blir dags för en flytt tänkte jag betsa dom delarna vita.

Katterna har provat lite grann, sen var maten mer intressant. Dom fick ju vara ute i rastgården medan jag monterade trädet och efter det höll dom faktiskt på att döööö av svält!

ACF19FB9-AB60-460C-BD9E-11BC0D4E5CE0-10126-00000C90CA3F6481.jpg
 
Sv: Snacktråd katt

Märkligt att han så villigt går in i den, han borde ha förstått vid det här laget att transportbur = bilresa, vilket han hatar!

Känner igen det där. Det lilla pipdjuret kilar in i buren som om det var världens mest lattjo place och väl i bilen försöker han desperat bryta sig ut och är helt skogstokig. Knaskatt. :p
 
Sv: Snacktråd katt

*kl*
Nu är det dags för första bebisen att flytta hemifrån :cry:
Imorgon (eller ja, idag lördag då) flyttar Byron, kullens kelgris och den som kurrar absolut högst. Han kommer till en, vad det verkar, väldigt trevlig matte och får en flickvän av samma ras.

På tisdag flyttar framtida avelshonan Bessie och framtida avelshanen Brian och den 12:e flyttar Bailey. Bara Bradley, kullens minsting, som är osåld och han tingas förhoppningsvis på söndag och flyttar i så fall den 21:a. Bonnie blir ju kvar här hos mig som tur är.

Malla har vant av alla och dom får knappt ens dia längre. Nu är dom roliga små leksaker istället :p
 
Sv: Snacktråd katt

Jisses, vad tiden rusar iväg! Tyckte inte det var länge sen dom små sötisarna föddes. :)

Städar för fullt här idag. Jag dammsuger och moppar golv och Pipen jagar dammsugarmunstycket och moppen så vi hjälps åt. ;)

Är faktiskt lite stolt också för jag har för första gången lyckats klippa klorna på Pipen alldeles själv. Han ålade sig bara liiite. Numera går det dessutom ganska bra att kamma honom. Han kan ligga still i nästan en hel minut och på den tiden hinner man med hel del om man är snabb som blixten. :D
 
Sv: Snacktråd katt

KL

Minimannen tjaaatade och tjaaatade om att få gå ut i natt när jag höll på att städa. Så det slutade med att jag tog honom under armen, tog hissen till källaren och så fick han springa runt där medan jag lastade in kartonger i förrådet. Kan säga att den fem minuters resan bestod av:

:cautious::nailbiting::eek::laugh::laugh::eek: O_oO_o:crazy:

... Sedan var vi hemma igen och han sträckte ut sig på rygg på golvet och tyckte att han gjort ett stenhårt arbete :p
 
Sv: Snacktråd katt

*kl*

Mina två katter (Socker och Anton) gillar inte att bli infångade och på något märkligt vis är det som att de fattar att det är något på gång när jag närmar mig.:cautious: Snabbt som blixten försvinner de då in under sängen eller något annat bra gömställe. Kanske uppfattar de något i kroppspråket eller rösten?

Anton kan jag förstå att han gömmer sig eftersom han fortfarande är skygg, men Socker är lite rolig eftersom han inte direkt är skygg av sig (inte mot mig iaf), men vill inte bli upplyft. Han blir som en spänd fiolsträng i ostbågeform när man tar upp honom.O_o Kel från marken är jättemysigt, men att plockas upp, no no.

På onsdag bär det av mot veterinären för vaccinering, och jag är lite smått oroad för hur infångandet ska gå. När jag tränade härom veckan (det var några månader sedan sist) lyckades jag efter mycket möda fånga den ena, få in honom i buren, och när katt nr två var på väg in tryckte Socker på burdörren och smet ut medan Anton klöste sig ur min arm.:crazy:
 
Sv: Snacktråd katt

En sak du kan testa är att låta buren/burarna stå framme. Lägg en mysig filt i dom och låt katterna sova där. Alternativt utfodra där inne.
Då blir det en trevligare plats än om dom bara används för transport, och förhoppningsvis lite enklare att fånga.

T.ex. ge godis i buren några gånger om dagen, så kan du bara göra samma sak på onsdag och då enkelt stänga om dom när dom gått in. Och kom ihåg att andas själv, se till att du har gott om tid på dig så du inte behöver stressa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 248
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 935
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 810
Senast: Sparksfly
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 566
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp