Bukefalos 28 år!

Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Skriver under på cilis inlägg, Sixten har blivit mycket coolare kring buren sen den började så framme. Luckan är alltid öppen och han har till och med sovit där inne några gånger. Det kan inte vara så att de vill ha varsin bur? :)

kl
Gissa vems katt som kom in med hela rumpan full med kvistar och bajs igår kväll... Det blev ett nattbad för Sir Sixten, det tog tydligen på krafterna för han sov till 9:30 idag. :D
 
Sv: Snacktråd katt

Jag har också alltid lådorna framme, ena katten sover gärna i den.
Sen har jag alltid lådorna lättillgängliga ifall något händer och man måste ut snabbt med katterna, brand eller liknande.
 
Sv: Snacktråd katt

Jag har buren framme hela tiden och lite nu och då befinner de sig i den så de verkar inte så bekymrade över den när den är öppen. Jag tror nog snarare att det är själva infångningen de reagerar mest på. För att slippa jaga runt och stressa dem brukar jag försöka tajma in infångningen till när de ligger och sover. Oftast hinner de då inte hinna reagera innan jag har fått fatt i dem. Men jag ska ta och testa med godis för det skulle vara himla trevligt för alla parter om de gick in frivilligt!
 
Sv: Snacktråd katt

Alltså inte rädda som i panikslagna. De är båda födda ute, Anton är fortfarande skygg av sig (speciellt om man står upp och rör sig mot honom) medan Socker går att okomplicerat plocka upp ibland (om man tex. kelar med honom). Men det är just som när man ska göra något speciellt, som att bara gå rakt fram till dem för att plocka upp dem, som de gärna springer iväg. Det blir ju gärna sådana situationer när man ska göra något (som att sätta in i bur eller klippa klor). Jag kanske får försöka bli bättre och göra infångandet lite mer odramatiskt, att t.ex. försöka kela med dem lite innan jag "haffar" dem, och kanske plocka upp dem lite mer i vardagen då och då för att de ska vänja sig lite mer. Anton har det ju inte blivit så mycket av den varan för att han har varit för skygg för att det ska fungera, medan Socker inte gillar att vara i famnen och jag inte har velat göra något som han inte tycker om, men det kanske man ska bortse ifrån?
 
Sv: Snacktråd katt

Jag tror att det är jättenyttigt att de vänjer sig vid att bli upplockade lite när som helst. Jag lyfter mina katter flera gånger om dagen, för att gosa med dem, flytta dem någonstans ifrån eller "bara för att". Sessan var ju väldigt osäker när hon först flyttade hit och tyckte INTE om att bli upplyft. Men hon har vant sig, och lärt sig att man kommer inte ner bara för att man sprattlar. Hon är fortfarande skeptisk men accepterar det numera. Överlag så håller jag på väldigt mycket med mina katter, jag vill kunna klappa dem överallt och att de ska kunna bli burna på lite alla möjliga sätt. Tillvänjningen får ju naturligtvis ske gradvis så att de inte känner obehag. Men jag tänker att det kan ju komma situationer då jag verkligen MÅSTE kunna plocka upp min katt NU och då är det jobbigt om den blir rädd.
Tesla är ju så otroligt trygg från grunden så henne kan man göra nästan vad som helst med :D
 
Sv: Snacktråd katt

Jag skulle börja plocka upp båda två väldigt ofta. Anton framförallt. Kan du inte lyfta upp honom och ställa honom framför matskålen?

Min ena, krämisen, äter mat uppe på diskbänken för att han alltid velat göra det, eller snarare att han kunde inte vänta på att maten ställdes ner och så hålls de skilda under tiden de får blötmat, den rödvita på golvet och krämisen på diskbänken. En anledning till att det blev så var också att den ena puttade bort den andra från sin mat för att äta dens när den var klar, hänger ni med? :crazy: Rörigt skrivet.

Har han någon leksak han gillar mycket? Godis? Belöna honom när han är i din famn. Håll inte fast honom för då får han nog panik men släpp helst inte när han splattrar som mest heller, vänta tills han är helt lugn i knät, även om det bara är för en sekund så är det bättre att släppa då än när katten försöker tvinga sig bort.
Men försökt associera upplyftandet med något gott, t.ex. att lyfta upp honom på diskbänken så får han äta sin mat där, när han är bättre sen är det ju självklart bara att lyfta ner skålen igen.
 
Sv: Snacktråd katt

För att spinna vidare på det Sorbe skrev så testa att ge dom Bucacat och locka upp dom i knät med det. Det är en produkt som främjar bra munhälsa, och mina katter är helt galna i det (kostar ca 70kr för en tub). Ger man varje dag så kan man låta dom slicka direkt från tuben, vilket är himla smidigt när man försöker hålla koll på katten samtidigt.

Sen är det bara att klappa samtidigt, lyfta lite i dom (men låt det ta tid) - och ge någon godisvariant samtidigt. Helt enkelt se till att beröring/upplyftning kommer ge något jättegott/roligt
 
Sv: Snacktråd katt

*svarar alla*

Tack för alla tips! Nu har jag lite att gå på, och om jag bara är konsekvent och går försiktigt fram borde vi göra framsteg här hemma.:)
 
Sv: Snacktråd katt

kl
Läste att flera av er hade lyckats banta era katter. Hur sjutton bär man sig åt med det? Kattskrället väger nu 5,7 kg när han borde ligga på 4,5 kg ungefär. Han äter bara två olika sorter av Royal Canins torrfoder. Allt annat ratas. Han äter dock bara ungefär en tredjedel av det som det står på påsen att han borde äta. Så vad gör man när man inte kan minska ner maten mer och han inte äter någon annan mat?
 
Sv: Snacktråd katt

Du tar kontakt med en bra veterinär och tillsammans med den sätter du upp ett program om hur du ska få ner katten i vikt. Med kontroller hos veterinären med jämna mellanrum.
Det är farligt för katter att gå ner snabbt i vikt, det kan leda till bland annat fettlever.
 
Sv: Snacktråd katt

Jag hade nog bytt torrfoder till ett utan spannmål t.ex. Sedan hade jag i små etapper föst över katten till blötmat/rått kött.

Jag har också haft liknande problem med min katt. Han är väldigt kräsen av sig och har flera gånger, periodvis, ratat allt utom sitt älskade torrfoder. Det enda som har hjälpt oss är att jag fick minska torrfodret och avvänja honom vid det. Numera älskar han sin blötmat, även om han fortfarande gillar torrfodret. Skulle jag börja utfodra honom med torrfoder igen på daglig basis (även små mängder) så skulle han garanterat börjat rata blötmaten igen. Det fungerar helt enkelt inte att ge honom det. Min katt vägde 8,2 kg i vintras/början av året och har sedan tappat vikt till numera 7,1 kg. Jag har inte ens bantat honom, bara ersatt torrfodret mot blötmaten.

Det tog mig förövrigt några månader med avvänjningen från torrfodret. Ett annat sätt är att byta foder direkt och att katten får äta det som serveras helt enkelt. Men min katt började matvägra på den metoden, så avvänjning fungerade klart bäst för oss.

Vad har du testat?
 
Sv: Snacktråd katt

Ibland undrar jag vad dom har stoppat i RC-fodret. Jag fick en liten påse med kittenfodret i present när Pipen var liten men eftersom jag inte utfodrar med torrfoder så ger jag det som godis ibland när vi leker. Han blir helt tokig när påsen kommer fram och spinner som ett tröskverk. Han är normalt ingen kräsen katt utan äter gladeligen alla möjliga kött- och blötmatsorterna jag serverar.....och allt annat som han lyckas stjäla från min tallrik. :angel:

Beter sig ungefär som när jag har PMS och får syn på Marabou mjölkchoklad eller SIA´s chokladglass. :p
 
Sv: Snacktråd katt

Svarar alla

Han äter verkligen inget annat.:banghead: Jag har provat det mesta tror jag. Det är tur att det är många som har smakgaranti. Du kan ställa ner en skål med räkor framför honom och han skulle inte röra dem (och ja, jag vet att det inte är bra för dem med räkor). Han har alltså gått så långt att jag fick köra honom till Blå Stjärnan och de fick sätta in sondmatning. Den turen gjorde att matte blev 16000 kr fattigare. :meh:

Jag har i perioder lyckats få honom att äta Friskies i stället, men varje gång när han kommer på att det här är fel mat har jag fått spruta i honom sondmat (Den tycker han om och slickar i sig) för att få igång honom att äta igen. Sedan har han fått Royal Canin i en period innan jag börjat blanda ut den igen. Nu sista gången brydde jag mig inte om att blanda ut den, utan han fick fortsätta äta det han tycker om.

Hopplösa kattskrälle!
 
Sv: Snacktråd katt

Min katt har också ätit Royal Canin under en (tack och lov) kort period. Vi fick en halv påse i "present" när en ytlig bekants katt dog. Som Speedway så förstår jag inte vad dom har i fodret? Min katt blev helt galen och åt ingenting annat än just det fodret. Under den perioden gick han upp ca 2 kg. :crazy: Det var rätt svårt att få honom att gå över till det andra torrfodret han hade, och i vikt gick han inte ner förrän jag tog bort även det fodret helt.

Om det absolut inte går att fösa över till blötmat eller annat torrfoder, så kanske det hjälper att motionera katten mycket? Hur mycket rör han sig nu? Om inte annat, ta med honom till veterinären och hör med dom.
 
Sv: Snacktråd katt

Royal Canin har smaksatt sitt foder så katterna ska rata annat foder, rätt smart egentligen för kattägare som inte tänker så mycket fortsätter ju på RC. ;)
 
Sv: Snacktråd katt

Appropå mat - vad äter era katter?
Skriv gärna märke och sort, både blötmat och torrisar.
 
Sv: Snacktråd katt

Pipen äter barf + alla möjliga sorters blötmat. Oftast Bozita, Mjau och Icas portionspåsar. Utöver det så slinker allt annat ner som kommer i hans väg.

Hade ställt en matlåda för avsvalning på köksbänken innehållandes bulgur, räkor och broccoli. Den välte han ner på golvet så att locket for av. Jag hade bara smitit ner till källaren för att lägga i en maskin tvätt och när jag kom tillbaka så låg det broccoli och liiite bulgur kvar på golvet.

Fredagkväll och jag har lagt upp en portion ugnsbakade rotfrukter på tallriken och så ringer min telefon. Vänder bort blicken i två sekunder för att svara och under den korta tiden "försvinner" en del av maten från tallriken. Märkligt.

Och så sitter man där i soffan på kvällen med sin skål med noggrannt uppvägda (jag räknar viktväktarpoints) ostbågar i knäet. Plötsligt kommer det en tass uppsmygandes vid skålens kant och norpar åt sig ett par stycken innan man hinner säga PIPEN!!!!. :D
 
Sv: Snacktråd katt

Isola äter tyvärr allergifoder, Hill's z/d. Hon får mest torrfoder men jag har köpt även blötmaten för att prova om den faller damen i smaken.

Är väldigt glad att hon funkar och mår bra på den maten, det var ett rent helvete för henne när allergin drog igång... :(
 
Sv: Snacktråd katt

Sixten äter Porta21 Sensible, det är spannmålsfritt och kommer i lagom stora påsar för en kisse som inte äter sådär jättemycket torrisar. Dessutom kan jag köpa det på den lokala djuraffären.

Blötmat, började med Bozita-tetror, som dög ett tag. Fick övergå till Mjau-tetror, som dög ett tag. Därefter ICA portionspåsar, som dög ett tag. Nu är det bara Gourmet Gold som duger åt herrn. Det finns en liten ask med fyra burkar a 85 g i, kostar 20 spänn tror jag, som inte innehåller de där sorterna med tomatsås och annat tjafs i. Ibland får han köttfärs med äggula i, har försökt med kycklingvingar också, men det går inte hem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 250
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 939
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 817
Senast: Sparksfly
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 569
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp