Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Alltså det här med att fota katter...
Jag la ner massa tid på att ta fram utrustning, rengöra utrustning, rulla ut duk, rengöra duk. Rengöra katt, ta fram kattgodis och rolig leksak.
Och vad får jag för det? En katt som sitter åt fel håll, kastar sig runt, sitter för långt ut på kanten, gör fula miner och sen hoppar ner igen och drar iväg till ett ställe där det är omöjligt att få tag i katt igen - och det på ca 10 sekunder. Upprepat mönster med nästa katt. Tror ni jag fick någon bra bild? Tveksam till det. Återstår att se snart...
 
Sv: Snacktråd katt

Jag känner igen problemet! Hundägare vet inte hur lätt de har det, det är ju bara att säga "sitt" och ta en bild! ;)
Tesla vill helst bara vara i knät, och Sessan bara blundar eller tittar åt andra hållet. :meh:
 
Sv: Snacktråd katt

Haha tycker de är lättare att fota hästarna än katterna :p Dock lyckades vi få till lite bra bilder igår :love:
 
Sv: Snacktråd katt

Kl

Åh jag blir så less! :( Kan inte ens vara ute och gå med mina katter i koppel på min egen gårdsplan utan att de riskerar att bli påhoppade av grannens jäkla katt som går lös :mad:

Jag fick slänga småsten mot den och vråla för att den skulle lämna oss ifred och inte bråka :( (nej jag siktade inte för att träffa men jag var tvungen att göra något för Sessan blev så stressad...)
 
Sv: Snacktråd katt

Nej vad trist. :( Vad säger grannen? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om Sixten betedde sig så. Att det funkar med övriga katter tycker jag är en förutsättning för utgång på egen tass. Stackars Sessan. :(
 
Sv: Snacktråd katt

Men usch! Jag hade gått till grannen och sagt att den stör mig och nu får grannen vidta åtgärder och ansvar att hålla katten på sin tomt!

Vår stora röda är rymningsbenägen trots vår baksida som är innätad. Här om dagen hade han grävt sig ut. Galna katt!
Nu har han på sig ett halsband där det står "PÅ RYMMEN!" om han nu skulle ta sig ut igen och någon skulle hitta honom.
Tur så har vi världens bästa grannar som kommer springandes och plingar på när han är inne hos dem. Jag lider med dem, skäms otroligt för katten är ju för fan på rymmen nästan varje dag känns det som. Jag vet inte hur han lyckas!

Idag på morgonen var vi hos veterinären. Några i väntrummet och djurskötaren och veterinären tappade som vanligt hakan när de såg våra två, större än många hundar som väntade. ;)

Den ena pratade hål i öronen på oss när vi åkte bilen dit, men han tog allt med ro när vi väl var där. :)
763cc832dca511e2b1c722000a1fba7b_7.jpg
 
Sv: Snacktråd katt

Jag har inte pratat med grannen, det hände ju en gång förut (då vi hade Gizmo, han blev fruktansvärd stressad av den händelsen och gick på mig och sambon istället för katten eftersom han inte visste vad han skulle ta sig till :() men det här är första gången sen dess så jag har inte tänkt så mycket på det. Det pinsamma är också att jag inte känner mina grannar alls :o Och de som äger katten ifråga har jag sett typ 3 gånger totalt på de nästan 2 år jag bott här. Till saken hör ju också att vi bor på landet där det är mer regel än undantag att katterna springer lösa så jag vet inte om jag kommer få så mycket gehör... Men å andra sidan är det jättefjantigt att tänka så innan jag ens har försökt prata med dem... Ska rådgöra med sambon, något måste ju göras.

Det är ju inte så att grannkatten anfaller, men den kommer fram och muckar gräl och stressar våra katter, vilket jag inte vill vara med om. Går man på okänd mark får man väl räkna med att träffa på andra djur, men på min egen tomt vill jag att mina katter ska vara fredade!
 
Sv: Snacktråd katt

Ja det är inte roligt alls... Synd att jag ska vara så satans konflikträdd. Men som sagt, något måste göras åt saken.

Vilken buse du har! Skönt att ha bra grannar som hjälper. :)
 
Sv: Snacktråd katt

Men... vad säger man?! Till grannen alltså. Så länge de tänker ha katten ute lös så kommer den ju gå dit den själv vill. Vad kan de egentligen göra? Katten ser förmodligen vår gård som sitt revir. Jag är ju egentligen inte arg på katten utan på ansvarslösa ägare och att katter ens får springa lösa i dagens samhälle... Även om vi bor på landet så är det ett hyfsat tätbebyggt område liksom.
 
Sv: Snacktråd katt

Vet du om den är kastrerad? Eftersom den går på fast du är nära liksom. Annars kan ju det vara en grej att börja med/trycka på, i värsta fall kan du ju säga han har pinkat på era utemöbler eller nåt sånt, så kanske den blir lite mindre revirhävdande. Tror också den ser er gård som sin, och när inte dina tjejer går ute och "underhåller gränserna" eller vad man ska säga, så får han ju oftast ha det ifred också. Svårt det där, grannen gör ju egentligen inget fel, fast det blir väldigt fel.

kl
Jag och Sixten har precis tagit en tupplur tillsammans. På köksgolvet. :D Om inte kisse kommer till matte får matte komma till kisse!
 
Sv: Snacktråd katt

Nu har han på sig ett halsband där det står "PÅ RYMMEN!" [/IMG]

:rofl: Hahaha....det var faktiskt riktigt roligt...och fiffigt. Inte kul att han rymmer dock.

Har precis gjort veckovägningen på Pipen och han väger 3,4kg nu vid 9½ månads ålder så han kommer väl bli ungefär hälften så stor som dina bjässar. :D
 
Sv: Snacktråd katt

Nej, jag vet ingenting om katten förutom att den är grå :p Jag försöker kolla vad lagen säger men det verkar liksom inte finnas några bestämmelser alls vad gäller lösspringande katter. Jag kan ju tycka att om ett löst djur attackerar mitt kopplade djur på min tomt så borde det kunna regleras av lagen på något sätt. Men tydligen verkar det vara mitt problem, grannens katt kan gå hur den vill och göra vad den vill. Enligt vad jag har läst mig till så kan man inte ens åka dit för att ens katt förstör någon annans egendom, hur sjukt är inte det?
 
Sv: Snacktråd katt

Helsjukt. Förhoppningsvis är det en ansvarskännande ägare som tar dig på allvar du pratar med hen.
 
Sv: Snacktråd katt

:rofl: Hahaha....det var faktiskt riktigt roligt...och fiffigt. Inte kul att han rymmer dock.

Har precis gjort veckovägningen på Pipen och han väger 3,4kg nu vid 9½ månads ålder så han kommer väl bli ungefär hälften så stor som dina bjässar. :D

Man får vara tydlig. ;) I adresshållaren (en sån rund liten silvrig sak) som hänger runt halsen så står det också att han är på rymmen från *vår adress*, ring *mitt nummer* och att du som läser detta får en hittelön om han lämnas tillbaka. :D

Ojoj! :) Såg en 15 veckors huskatt i väntrummet hos veterinären, den var ju superliten! Har inte vägt våra på länge men sist låg de på 7,7 kg och 5,7 kg... :crazy:
 
Sv: Snacktråd katt

Och Sixten vägde runt 5 om jag inte minns fel, då är han kanske inte så liten ändå. :o Måste skaffa en våg, tycker han har blivit lite benig. Allmän fråga, har ni något system för vägning, och skriver ni upp och håller koll?
 
Sv: Snacktråd katt

När jag bantade Sessan och Gizmo så vägde jag dem varje vecka och skrev upp i ett excelark som räknade ut hur många procent de hade gått ner, ville inte att de skulle gå ner för fort.
Nu väger jag damerna ungefär varannan vecka bara för att ha lite koll.
 
Sv: Snacktråd katt

Jag har en hövåg från Hööks som jag använder för att väga katterna. Sätter dem i en påse och väger påsen. Det blir ganska exakt tycker jag. Påsen väger några gram så det drar jag bara av.
Vägde ungefär samma dag varje vecka, ungefär samma tid och skrev ner det. Så höll väldigt bra koll på hur vikten var, Loo, den rödvita gick upp ungefär 100-170 gram varje vecka. :D

Nu väger jag dem ungefär en gång i månaden.
 
Sv: Snacktråd katt

+ zassoo

Ok! Får nog lov att börja väga Sixten igen, var noga när han var liten, men det kom av sig när han växte ut skålen till hushållsvågen. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 221
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 832
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 797
Senast: Sparksfly
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 360
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp