Bukefalos 28 år!

Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad väger era katter? :-) ras, ålder etc intressant!
Sixten, huskatt, tre år(för några dagar sen!) väger 5,5 kg. Han har legat däromkring typ det senaste året.
Sauron, Maine coon, ett år på dagen idag :banana:, väger 7,5 kg. Hans viktkurva gick spikrakt uppåt tills för någon månad sen, sedan dess har han legat stilla.
 
Känner mig som världens sämsta matte ikväll. :( Jobbar kväll och just innan jag skulle sticka var jag inne och grävde efter ett par stövlar i garderoben. Brukar alltid se till att jag vet var Nikita är innan jag stänger några dörrar men av någon anledning glömde jag det. Kom hem från jobbet (ca 7 timmar inkl pendling) lockade på henne men fick inget svar - hon brukar vara lite småsur så inget konstigt med det - väntade lite, ropade igen och då hörde jag en försynt litet mjau, öppnar garderobsdörren och där smiter en liten brun katt ut. Har svår ångest och om Nikita kissat på alla min kläder är det inte mer än jag förtjänar. Nu har hon fått favoritgodis och ligger och sover på sin kattsäng på skrivbordet men jag mår fortfarande dåligt. Mitt fel för att jag inte vill att hon ska vara i garderoben och därför stänger dörren.
 
Nikita är 6 år burma, väger ca 3 kg, precis lagom faktiskt. Praktiskt när hon är försäkrad i Agria, då får jag grattis SMS till Nikta den 8 oktober så jag kan fira :)
 
Är hon liten eller är det en vanlig vilt på burma-honor? :)

3-3,5 är normalstorlek på burmahonor, hanarna 1-1,5 kilo mer.

Mina tre är alla korater:

Paxi, hankastrat, 4 år: 4,6 (och det är några hg för mycket).
Elise, honkastrat, 6 år, 3,6 (i toppkondition).
Maja, honkastrat, 10 år, 3,3 (har tappat lite muskler, vägde som Elise när hon var som bäst).

Mina honor tillhör den biffigare modellen men i medelstor kropp, det finns en hel del som ligger strax under 3 kg. Är de nedåt 2,5 är de i mina ögon för små för rasen. Uppåt 4 kg finns också men 3-3,5 är att betrakta som standard. I andra korthårsraser (tex aby, drx) är honorna ofta ännu mindre.

Tidigare katter:
Hanoo, hankastrat, vid 16 år 3,5 kg (mindre modell, vägde ca 4 i toppkondition)
Frasse, fertil hane, 6 år, 4,7 (i bra kondition, var uppe på 6,5 och vände efter kastrering)
Kwanchai, fertil hane, 3,4 kg (typiskt exempel på uppvarvad hane som äter dåligt, tror han ligger på ca 4 nu som kastrat).
 
Mina katter väger följande :)

Kastrerad hane. 6,2 kg. Huskatt
Skogis/maine coon kastrerad hane 8 månader 4,0kg
Skogis/maine coon hona 8 månader 3,3 kg
 
Vad väger era katter? :-) ras, ålder etc intressant!


Måste kanske väga dem för att ha lite koll...

De är bara 7 resp 8 månader ännu, men är knubbiga och stadiga som små militärtankers så jag har inte brytt mig om att skriva upp exakt på hektot. Brittiska korthårsfröknar. En barsk och bestämd brunett som ska ta över världen, och en lite mer försynt och fundersam trefärgad som mest vill sitta i knät och bli kliad på magen.
 
Måste kanske väga dem för att ha lite koll...

De är bara 7 resp 8 månader ännu, men är knubbiga och stadiga som små militärtankers så jag har inte brytt mig om att skriva upp exakt på hektot. Brittiska korthårsfröknar. En barsk och bestämd brunett som ska ta över världen, och en lite mer försynt och fundersam trefärgad som mest vill sitta i knät och bli kliad på magen.

Det är faktiskt vettigt att ha lite koll. Det är lät att bli hemmablind för en utveckling som går långsamt (jag hade tex inte gissat att Maja hade gått ner i vikt om jag inte visste), och framförallt ni som har lite mer päls som döljer (koratpälsen är helt slätliggande och väldigt avslöjande).
 
3-3,5 är normalstorlek på burmahonor, hanarna 1-1,5 kilo mer.

Mina tre är alla korater:

Paxi, hankastrat, 4 år: 4,6 (och det är några hg för mycket).
Elise, honkastrat, 6 år, 3,6 (i toppkondition).
Maja, honkastrat, 10 år, 3,3 (har tappat lite muskler, vägde som Elise när hon var som bäst).

Mina honor tillhör den biffigare modellen men i medelstor kropp, det finns en hel del som ligger strax under 3 kg. Är de nedåt 2,5 är de i mina ögon för små för rasen. Uppåt 4 kg finns också men 3-3,5 är att betrakta som standard.
Tack för svar, fick alltid höra att min förra katt var så liten, hona av oklart ursprung som mest vägde 3,2, men har uppenbarligen dålig koll på vad honor generellt brukar väga :)
 
Tack för svar, fick alltid höra att min förra katt var så liten, hona av oklart ursprung som mest vägde 3,2, men har uppenbarligen dålig koll på vad honor generellt brukar väga :)

Det låter för mig som en helt normalstor katt. En huskatt kan ju vara hur som helst, men 2,5-4,5 är helt klart inom normalspannet rent viktmässigt. Det allra värsta är ju när någon kommer med vikt som generell metod för att bedöma över/undervikt. Inte ens mina inom samma ras om med samma linjer har gått att säga en "normalvikt" på.

Om mina brukar folk först säga "Men vad små de är" och sen "Huff" när de lyfter dem och de väger mer än man väntar sig. De är väldigt muskulösa, och har dessutom den slätliggande pälsen (jämför med hur tanig och ynklig en normal katt ser ut när den är blöt). Det står tom i rasbeskrivningen att de ska kännas markant tyngre än de ser ut :)
 
Det låter för mig som en helt normalstor katt. En huskatt kan ju vara hur som helst, men 2,5-4,5 är helt klart inom normalspannet rent viktmässigt. Det allra värsta är ju när någon kommer med vikt som generell metod för att bedöma över/undervikt. Inte ens mina inom samma ras om med samma linjer har gått att säga en "normalvikt" på.

Om mina brukar folk först säga "Men vad små de är" och sen "Huff" när de lyfter dem och de väger mer än man väntar sig. De är väldigt muskulösa, och har dessutom den slätliggande pälsen (jämför med hur tanig och ynklig en normal katt ser ut när den är blöt). Det står tom i rasbeskrivningen att de ska kännas markant tyngre än de ser ut :)
Min var bara liten och fluffig :D Lite lik en skogkatt i ansiktet, men var med största sannolikhet en inavlad huskatt :down: (Underbar på alla vis, men med dåliga förutsättningar efter år av misär :cry:)
 
Börjar inse att den där lille chokladgrabben kommer mosas av tant Kakan... Hon har ju rätt rejält mycket massa, och han kommer vara så liten och spinkig :D .
Men jag har i alla fall meddelat uppfödaren att jag är helt inne på just den lille parveln, om han utvecklas som han ska och allt känns bra :) Så jag ska besöka honom igen i mitten av januari, då är han 7 veckor gammal
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 248
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 928
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 810
Senast: Sparksfly
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 555
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp