Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
3-3,5 är normalstorlek på burmahonor, hanarna 1-1,5 kilo mer.

Yep! Precis, burman ska väga mer än den ser ut som, 'en tegelsten inlindat i siden' som vissa uttrycker det. Nikita vägde ca 2.9 som fertil, var uppe på 3.6 (då var hon definitivt tjock) och jag fick skäll av vetten som påpekade att det fulaste som finns är en fet burma :o

Nu har Nikita getingmidja om man ser uppifrån, revbenen känns om man trycker lite lätt och hon har en gosig liten mage.
 
Det går framåt i projektet att vänja hunden vid katterna. Nu slappnar han av vid gallret och ja, som ni kan se på bilden nedan så ligger katterna ofta bara någon decimeter ifrån hunden. Katterna verkar totalt orädda för hunden och hunden är absolut inte aggressiv. Snarare lite rädd men han har alltid varit en mespropp :p Nästa steg blir att koppla hunden och ta bort gallret. Det blir... intressant ;)
img_20141214_190732_5490aa269606ee4c12135248.jpg
 
Ikväll ville kattpojken INTE sova ensam i sin bur. Jäklars vilken gnäll och tillslut så veknade jag och bar in honom i sovrummet där vi andra knoppar. Nu ligger han i husses tomma säng och spinner högt. Han brukar inte ha så mycket synpunkter på att sova ensam...och ibland så sover ju någon av de andra katterna med honom.
 
Socker gjorde något märkligt igår som fick mig att fundera på om han antingen blivit knäpp eller om det typ spökar här. :eek:

Han brukar sova i en utdragen och bäddad skrivbordslåda när jag sitter vid skrivbordet och så var det igår också. Jag hade gjort något ärende i ett annat rum när jag kom tillbaka och ser honom stå upp i lådan, skjutandes rygg och intensivt stirrande på toppen av en mindre klösmöbel jag satt på ett bord (ja, vad gör man inte för de små liven ;) ). Han går sakta, sakta från sin låda, vidare över till skrivbordsstolen, ner på golvet och allt närmare klösmöbeln och hela tiden ett stirrande på överdelen av den. Han går runt bordet ett tag och hoppar även upp på själva bordet och ser allmänt smårädd ut. Till slut verkar han lugna sig och gick iväg, men vad tusan var det han reagerade på? Den första reaktionen var ju att Anton låg och sov i en av utrymmena i klösmöbeln och det var något sådant ljud han hört, men den var helt tom. :confused: Aldrig sett att han reagerat på detta sätt innan, mycket märkligt var det iaf. Kan katter liksom människor råka ut för att drömma i vaket tillstånd? Alltså det där att drömmarna fortsätter fast att man vaknat? Skulle i så fall kanske förklara beteendet. Hoppas inte på att det är spöken iaf, särskilt eftersom jag är tveksamt inställd till deras existens. :p
 
Vad väger era katter? :-) ras, ålder etc intressant!

Ivan (huskatt) vägde vid kastreringen 4,5 kg, ganska precis 6 månader gammal :o. Men då hade han precis haft en galen växtperiod. Nu har viktkurvan planat ut som tur är :D.

KL.
Jag har SEPARATIONSÅNGEST! Ska vara ifrån min älskade livskamrat och själsfrände (katten alltså, sorry fästmannen!) i hela två veckor :(. Hur ska han klara sig och hur jag JAG klara mig?!
 
Detta med spökränder - sitter de i resten av kattlivet eller kan de växa bort? Fröken Brunett såg hemskt rolig ut som lillbäbis med randig svans och chokladbrun kropp. Nu är hela Brunetten randig, men det syns tydligt bara i starkt ljus, eller foto med blixt. Ändras pälslaget mycket med åldern? Brunettens släktingar har mkt vitt, både föräldrar och syskon.

Tycker inte att Fröken Sköldpadda har fått några förändringar i färg på det sättet.
 
Detta med spökränder - sitter de i resten av kattlivet eller kan de växa bort? Fröken Brunett såg hemskt rolig ut som lillbäbis med randig svans och chokladbrun kropp. Nu är hela Brunetten randig, men det syns tydligt bara i starkt ljus, eller foto med blixt. Ändras pälslaget mycket med åldern? Brunettens släktingar har mkt vitt, både föräldrar och syskon.

Spökmarkeringar i diluterade svarta färger växer bort, rött är nästan alltid spökmarkerat så till den grad att det kan behövas DNA-test för att avgöra om katten är solid eller agouti.

På våra ser man tydlig spökmarkeringar på ungarna:

59662_10150100973942729_3475719_n.jpg


På vissa växer det bort fort (Fritjof Nansen, ca 14 veckor på bilden) medan andra tar upp till 2-3 år på sig:

111021F49.jpg
 
Imorn kl 21 får jag pussa på min tiger igen! :bump: Jag saknar honom löjligt mycket (långt mer än jag trodde att jag skulle göra, när jag tog hem honom, ska jag ärligt medge). Min plutt! Samtidigt är en lite nervös inför hur han ska reagera. Blir det "HEJ MATTE!" eller "Jahaja, nu passar det att komma tillbaka. Kul för dig, JAG har minsann viktigare saker för mig!"..? Förra hästen körde stenhårt på det senare. Nuvarande kör en kombination: först lite nonchalant, sen glad och gosig, och sen en del testande som för att markera missnöjet över att bli "dumpad". Råttorna var oftast glada att se mig igen. Det längsta jag hann vara borta från Lillebror innan denna resa var en heldag, och då klängde han på mig och sen sov han ihoprullad intill min mage när jag vaknade på morgonen :heart Men nu har jag varit iväg i två månader..
 
Spökmarkeringar i diluterade svarta färger växer bort, rött är nästan alltid spökmarkerat så till den grad att det kan behövas DNA-test för att avgöra om katten är solid eller agouti.

På våra ser man tydlig spökmarkeringar på ungarna:

59662_10150100973942729_3475719_n.jpg


På vissa växer det bort fort (Fritjof Nansen, ca 14 veckor på bilden) medan andra tar upp till 2-3 år på sig:

111021F49.jpg


Aha!

Tack för klargörande... Ska titta mer nogrannt på Brunetten. Under ljus lampa. Jag tror att det är svarta markeringar, och inte röda. Men i brun päls så är det inte alltid jättetydligt. Inte för att det egentligen spelar någon roll iofs. Hon får väl vara randig då. :P
 
Spökmarkeringar i diluterade svarta färger växer bort, rött är nästan alltid spökmarkerat så till den grad att det kan behövas DNA-test för att avgöra om katten är solid eller agouti.
Haha det här ledde till ett "Kakan kom hit! Jag måste kolla på dig!"
Hon har kvar sina spökränder i svansen, vid 5,5 års ålder. Och hon är blåmaskad. Borde hon blivit av med dom alltså?
Dom på benen vet jag inte riktigt om dom fortfarande syns, hade för dåligt ljus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 219
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 829
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 794
Senast: Sparksfly
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 346
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp