Bukefalos 28 år!

Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Det ska jag pröva direkt nästa ggn jag rider ut :D Men hon är inte så där jättebra på att förstå när man vill att hon ska backa från hästryggen (alltså hon förstår inte när man vill backa). Har du nåt tips till det? Berätta hur du gör :) Men jag ska definitivt pröva :D
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

du måste se till att vara stadig i handen, med lika mycket stöd i varje tygel. sedan driver du lika mycket med båda benen. detta gör att du "stänger till" både höger och vänster sida så hon inte kan svänga eller vända. de enda utvägarna som finns kvar är att antingen backa eller gå framåt.
går hon fram - då har du ju fått som du vill, och då är det bara att fortsätta att rida så tills du kommit över järnvägen eller var du nu vill att hon ska gå.
börjar hon backa istället - då är det bara att fortsätta backa henne. tids nog kommer hon att tröttna, och då kommer hon gå framåt igen.
kom ihåg att ge massa beröm när hon gör rätt, men var noga med att inte slappna av för mycket så hon får för sig att försöka ta kontrollen igen. lycka till!
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

du måste se till att vara stadig i handen, med lika mycket stöd i varje tygel. sedan driver du lika mycket med båda benen. detta gör att du "stänger till" både höger och vänster sida så hon inte kan svänga eller vända. de enda utvägarna som finns kvar är att antingen backa eller gå framåt.
går hon fram - då har du ju fått som du vill, och då är det bara att fortsätta att rida så tills du kommit över järnvägen eller var du nu vill att hon ska gå.
börjar hon backa istället - då är det bara att fortsätta backa henne. tids nog kommer hon att tröttna, och då kommer hon gå framåt igen.
kom ihåg att ge massa beröm när hon gör rätt, men var noga med att inte slappna av för mycket så hon får för sig att försöka ta kontrollen igen. lycka till!

Jo, hon gör så att hon backar typ "snett" så hon går in i saker, sen går hon kanske ett halvt steg frammåt, sen kan hon stå still i flera minuter, och typ kolla in nånting, vilket gör mig så in i hel*ete förbannad! Asså att hon tror att när hon står still så kan hon ta till sig friheten att stå och kolla på nåt! Jag menar, om hon nu ska stå still (mot min vilja) så ska hon BANNE MIG inte vara koncentrerad på antingen mig eller att hon försöker gå frammåt/bakåt..

Men självklart berömmer jag henne så fort hon gör rätt! :)

Så: hur gör du när hästen står still?
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

med den hästen jag red hade jag aldrig så stora problem med att hon ville stå still, det var oftast full rulle framåt eller bakåt som gällde :angel:

men jag kan tänka mig att om hästen stannar så är det viktigt att inte ge upp och försöka vänta ut hästen (förutsatt såklart att hästen inte är rädd för någonting). ignorerar hästen dina hjälper så gäller det att göra allt för att få tillbaka uppmärksamheten på dig igen! om hästen vill titta på något, ställ den i nacken åt andra hållet så den inte kan titta på det den tyckte var spännande. sedan är det bara att driva. kanske kan det behövas att du lägger på spöet nån gång på rumpan för att få hästen att "vakna upp". hur det fungerar är nog ganska varierande beroende på hästens temperament och på vilket "sätt" den stannar. men du får nog prova och känna dig fram på just din häst.

har du ridit någonting på sista tiden? hur går det för dig?
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

med den hästen jag red hade jag aldrig så stora problem med att hon ville stå still, det var oftast full rulle framåt eller bakåt som gällde :angel:

men jag kan tänka mig att om hästen stannar så är det viktigt att inte ge upp och försöka vänta ut hästen (förutsatt såklart att hästen inte är rädd för någonting). ignorerar hästen dina hjälper så gäller det att göra allt för att få tillbaka uppmärksamheten på dig igen! om hästen vill titta på något, ställ den i nacken åt andra hållet så den inte kan titta på det den tyckte var spännande. sedan är det bara att driva. kanske kan det behövas att du lägger på spöet nån gång på rumpan för att få hästen att "vakna upp". hur det fungerar är nog ganska varierande beroende på hästens temperament och på vilket "sätt" den stannar. men du får nog prova och känna dig fram på just din häst.

har du ridit någonting på sista tiden? hur går det för dig?


alltså varje gång jag ber henne slita blicken från det hon tkr e intressant så börjar hon tugga på bettet och det känns som om hon känner sig obekväm. medans tuggandet pågår så börjar hon backa.. jag red idag och det gick bra första varvet (red på ängen) men andra varvet så började hon gå in mott mitten.. och helt plötsligt så la hon sig ner och skulle typ börja klia/rulla sig :confused::crazy: så var hon jättegormig när jag skulle leda hon, så ägaren fick komma ut och visa vem som bestämde men hon var gormig med ägaren också :crazy:
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

om hon börjar backa när du försöker få henne att slita blicken från det hon tittar på, då är det bara att göra som jag skrivit här tidigare och fortsätta rygga henne. personligen tycker jag att det är bättre att hästen backar än att den "fryser fast", för då har du iallfall någon energi att jobba med.

är du säker på att hästen inte har ont någonstans, med tanke på att den ville lägga sig ner? jag har inte så mycket koll på sånt där, men har för mig att sadeltvång kan yttra sig på det sättet. men jag kan ha helt fel.

vad menar du med att hästen är gormig? du tror inte att det kanske skulle vara bättre om du, istället för att ge upp och låta ägaren leda hästen, kunde fortsätta att leda den med ägaren på sidan som kunde tala om för dig hur du ska göra. jag menar, om du hela tiden låter ägaren ta över hästen när den försöker testa dig så låter du hela tiden hästen vinna över dig. jag tycker att det verkar som ett bra tillfälle att faktist träna ledarskapet på marken också, förutsatt att hästen inte är så vild att det kan bli farligt förståss.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

om hon börjar backa när du försöker få henne att slita blicken från det hon tittar på, då är det bara att göra som jag skrivit här tidigare och fortsätta rygga henne. personligen tycker jag att det är bättre att hästen backar än att den "fryser fast", för då har du iallfall någon energi att jobba med.
Jo, jag försöker göra så att hon aldrig står still, men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur hon är. Det är rätt svårt :P

är du säker på att hästen inte har ont någonstans, med tanke på att den ville lägga sig ner? jag har inte så mycket koll på sånt där, men har för mig att sadeltvång kan yttra sig på det sättet. men jag kan ha helt fel.
Haha, ville`? hon gjorde det, sen kom hon inte upp, så jag klev av, sen kom jag inte upp för hästjäveln ville annat :smirk: Och ja, hon är kollad, hon har inte ont nånstans :cool:

vad menar du med att hästen är gormig? du tror inte att det kanske skulle vara bättre om du, istället för att ge upp och låta ägaren leda hästen, kunde fortsätta att leda den med ägaren på sidan som kunde tala om för dig hur du ska göra. jag menar, om du hela tiden låter ägaren ta över hästen när den försöker testa dig så låter du hela tiden hästen vinna över dig. jag tycker att det verkar som ett bra tillfälle att faktist träna ledarskapet på marken också, förutsatt att hästen inte är så vild att det kan bli farligt förståss.

Jag har bett ägarna gått bredvid mig och det gör dom, men hon gör sånt här ändå! Alltså att hon spinger iväg, och INGEN kan hålla fast en häst som springer iväg så är det bara! Hon kan bli "vild" så att hon kan bli farlig t.ex. om hon springer till ett ställe där hon kan bli fasttagen, så kan hon hoppa förbi just bredvid en så man får akta på sig men.. ja, jag vet inte vad jag ska göra! Jag har ju kunnat leda henne förut :crazy: :confused:
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

puttar :)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Låter som en riktig bråkig liten häst... eller den kanske inte är så liten? :P

Det hela påminner mig om en ridtur för några år sedan, jag, syrran och några småtjejer var ute på en ridtur (b-ponnisar), varpå en av småtjejernas häst vägrar att gå, börjar backa ifrån oss andra o hon blir skraj.. Vi byter häst - problemet löst.

Sen eskalerar det - nu kan i stort sett ingen rida hästen först längre... Då bestämmer jag mig för att ta mig an hästen, varpå jag och syrran ger oss ut. Och mycket riktigt, hästkraken vägrar att gå framåt, börjar stegra, bocka och backa. Den sket totalt att vi höll på att ramla ner i diket... Jag försöker gå bakom den andra hästen men nej, inget fungerar.

Och då gjorde jag faktiskt så att jag tog spöt i ena handen och snärtade till den. (Notera: jag var inte förbannad när jag gjorde detta, utan hade helt enkelt bestämt mig att hon skulle göra som jag sa, för att jag visste vad det berodde på i denna situation) Hon hajade till "öhö, vad menar du nu??!" och stannade upp liksom. Men efter ett tag sket hon i det och fortsatte, varpå jag gjorde samma sak. Hon for upp i luften i protest några gånger, men började sedan gå framåt varpå jag direkt belönade med eftergift och klappar. Sen gick hon först, orädd och lyhörd hela vägen, i alla gångarter. Men det dröjde ännu ett tag innan småtjejerna kunde rida henne först, eftersom de fortfarande hade känslan kvar av vad hon "kanske kunde göra" för vem vill bli avkastad egentligen?

Det jag säger är INTE att du ska spöa upp hästen, för det är inte vad jag menar. Vad jag menar är att det verkar som om något har framkallat detta beteende. Hästen respekterar inte dig (vilket du säkert redan förstått) och du, precis som de där tjejerna, har någonstans inom dig en inre tanke om det hon kanske kommer att göra, och även om du inte är direkt rädd eller så, så känner h*n av det på en gång och tar då fram detta...

(Hoppas jag inte upprepar andra nu) Gå tillbaka till grunden och tänk, vad har hästen gjort tidigare, vilka rider hästen och hur är den då? Är det något som bara kommer fram då du rider eller gäller det även andra? Vad tror du är det som gör att hästen beter sig på detta sättet? Får hon ofta göra som hon vill eller tror du bara hon testar dig?

Om du inte kan lösa det på egen hand tycker jag (som flera andra i tråden) att du ska ta hjälp av en tränare, så att det inte blir värre. Det är inte kul att rida en häst som bara jobbar emot en. Försäkra dig om att hästen respekterar dig från marken för annars måste du nästan börja om där. Fungerar det för dig att leda hästen samma tur som du rider ut? Buffar den på dig med huvudet eller går ifrån dig? Detta kan ju vara tecken på att den sätter sig över dig...

Oj, detta blev långt :P hehe. Hoppas det löser sig iaf, det är bara å fråga om jag skrivit något konstigt.. =)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Har inte läst hela tråden nu :angel:

Om hästen väl står stilla är det inte så mycket man kan göra, det gäller att reagera precis innan det händer. Om man känner att hästen håller på att stanna upp, driv på framåt.

Och börja med små krav, till en början med kanske det räcker med att skritta en kvart utan att hästen stannar, då räcker ju det. Sen får man med tiden kräva mer och mer, men se till att ni har en chans att klara det, att misslyckas är aldrig positivt.

Till en början när jag red min nuvarande medryttarhäst stannade han ofta, ville gärna vända hem när man minst anade det, äta när man ledde honom och vara allmänt bufflig och ovillig och seg. Med sällskap gick det bra, men annars inte.

Jag började på marken, backade, gick framåt, flyttade bak/framdel osv. tills det gick med endast lätta tryck och jag var noga med att hålla honom uppmärksam. Förut när man skulle sitta upp villa han alltid äta, om han inte fick det började han gå runt. Men med tålamod och eftergift när han gör rätt står han nu helt stilla.

Vi började sedan att skritta kortare turer, han fick inte stanna (jag förebyggde det genom att se till att han höll frisk skritt hela tiden, och fick inte stanna upp eller sakta ner) och jag var noga med att tydligt visa med hela hållningen vart jag ville att han skulle gå. Det hela blev positivt och utan bråk, och numera vill han inte stanna, vända osv. Nu tycker han att allt är superkul, han är pigg och framåt och det är snarare svårt att hålla honom i skritt numera.


Så börja inte med att bråka vid järnvägen. Befäst ditt ledarskap på marken, och var bestämd utan bråka. Ge absolut inte upp utan ha tålamod, bli inte arg utan om det inte funkar, gå tillbaka ett steg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 938
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp