Snälla hjälp! Långt.

P

PonnyBus

Som ni alla vet har jag fått jobb på ridläger och nu vart där en vecka. Jag har aldrig fått någon direkt information om exakt vad det är jag ska göra och vad mina arbetsuppgifter är..

I det stora hela har jag inte fått något seriöst intryck av hon som höll i ridlägret.. När jag kom dit förra lördagen fick jag och den andra tjejen som skulle jobba där fick vi lite information i allmänhet sen uppdraget att städa och inventera sadelkammaren. Grejjerna var halvtrasiga, söndriga och gamla.

Visst, ful eller gammal utrustning spelar ju ingen roll egentligen men den ska ju vara hel och ren! När vi frågade varför hon hade westernsadlar och massa Paddar var det "bra att ha ifall en häst fick ont i ryggen"... När vi frågade vilken utrustning som var till vilken häst, svarade hon att hon inte riktigt visste och att vi skulle kolla det, och passa ut sadlarna. Sen frågade vi hur många hästar hon hade och hon svarade "tja, vet inte riktigt..."
När vi sa att vi behövde lite nya sadlar sa hon att vi skulle " kolla efter en storlek som passar dom flesta hästarna??? hjälp.

Sen frågade vi efter deltagarlistorna och dom fanns inte på gården, sen fick vi en handskriven lapp där det stog namn vikt ålder och ridvana. Något iaf, men sen skulle vi dela ut hästar som vi inte kännde över huvvud taget. Vi frågade ut henne om hästarna och dom flesta var mellan 4-7år :eek:

Sen berättade hon att det skulle komma en häst till under veckan, men hon hade tappat bort papprerna så hon visste inte riktigt var den var...???? Hallå liksom.
Hästarna går fyra timmar om dagen, men dom får bara gräs att äta, inget kraftfoder alls. När vi poängterade det ville hon att vi skulle ge dom hästarna som "magrade av" korn, för kraftfoder och sånt var så dyrt.

Sen ville hon att vi skulle ha med en liten 4årig b-ponny som var inriden under året.. Visst, den var ju gudasnäll. Grejjen var bara att den hade ju vilat typ halva våren och knappt igångsatt så efter fyra dagar med fyra timmars ridning om dagen gick hon ju sönder. Men hon tyckte ändå inte det var någon fara. herregud.
Hon har även som regler att alla barn ska bära hjälm och väst så fort dom är hos hästarna, och att dom som inte har har möjlighet att hyra. Grejjen var bara när två barn kom dit och det inte fanns några passande västar att hyra. Så jag, mitt dumme fan, lånade ut min nya väst till en tjej (vad jag trodde skulle bli bara första ridpasset), för hon skulle åka dagen efter och köpa säkerhetsvästar, så jag tänkte att det inte gjorde ngt. Men inga säkerhetsvästar kom och i fredags gick min väst sönder. När ja sa det till henne sa hon bara " just det nya västar ska jag köpa." Inte ett ord om att min gick sönder.

Allt har funkat jättebra trots allt, men det är tack vare mig och den tjejen jag jobbar med som det är så. Hon som äger ridlägret var varken med när föräldrarna kom eller visade sig under hela lägret. Var mest uppe i sitt hus osv.

Jag har inte fått någon form av anställningsbevis eller någonting. Hon har muntligt berättat att hon har en sk. medhjälpar försäkring som täcker all personal hon har.. Idag ville min mamma se den försäkringen för att se ifall den tänkte allt och ifall vi behövde komplettera med något. När jag frågade efter den blev hon jätteotrevlig och menade på att man måste kunna lita på varandra och att jag skulle minsann lita på att hon hade betalat den försäkringen.. Jag frågade inte ens om det... Skum reaktion. Om hon hade haft rent mjöl i påsen hade det bara vart och visa den?

När den andra tjejen frågade om anställningspapper, svarade hon att det inte ska behövas för vi ska lita på varandra.. Vad är det för svar?

Är det hennes säkerhet när vi blir avslängda från någon unghäst att vi minsann aldrig har jobbat där när vi aldrig skrivit på några papper? :smirk:

Jag tog iaf mina saker efter allt detta och åkte hem. Men det gnager mig att massa oskyldiga barn ska få stå ut med det där och betala massa pengar. Gjorde jag rätt eller ska man stå ut med sånt? Hästjobb är kanske överlag såhär?

usch :( nu har jag inget sommarjobb längre..
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Herre jösses, tar människan inget ansvar alls?:eek:

Tycker du gjorde rätt som åkte hem om det var så hemskt som du beskrev. Och det är bara att hoppas att föräldrarna inser att lägret kanske inte var så bra och tar hem sina ungar, samt kräver pengarna tillbaka.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

du gjorde helt rätt:bow:
Låter även som att det kanske skulle vara läge att informera svenska ryttarföreningen (heter det så? *hjärnsläpp*) så barnen kanske får en chans att hitta nån mindre oseriös att åka på läger hos, då kanske dom stackars hästarna får sig nya bra hem också
Är det nånstans här i gbg-trakten det handlar om? du får gärna Pm:a om det
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Jag vill inte lämna ut ngt här på buke.. Det känns illa. Men jag funderar på att bara ringa SRR och fråga vad dom har för kriterier för att ett läger ska bli godkännt av dom? :confused:
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Är det anslutet till SRR!?

Skriv ner vad du har upplevt där och skicka till SRR och ev även till länsveterinären och miljö- och hälsoskyddsnämnden (som ska ha inspekterat och godkänt lägret).
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Ja, det är det som är lite halvskumt.. Då undrar man helt plötsligt hur seriöst SRR är? :(
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

du gjorde så klart rätt.
däremot känns det nog som att du kan glömma pengar för både utfört arbete och säkerhetsvästen tyvärr.
du "svek" henne genom att dra och då kommer hon nog ge igen med att behålla pengarna... eller har du bevis på att du jobbat de där timmarna, på något sätt?
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

varför inte anmäla? de kan man göra anonymt...
det handlar ändå om både djurens och människornas säkerhet
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Min shit. Snacka om att vara iq-befriad.

Visst, det spelar ingen roll hur grejerna ser ut om de är fula eller gamla men de ska iallafall passa hästarna. Jaja, det andra orkar jag inte änns kommentera.

Tycker faktiskt att du gjorde rätt, man ska inte vara på ett sånt där ställe. Själva grejen med anställningsbeviset var ju bara, vad ska vi kalla det, botten kankse?

Nää, tycker du ska kontakta någon som har med hästar att göra som kankse kan hjälpa dig, om du själv inte redan vet, kan säga att jag inte är så clean på sånt där med lagar osv. och sen ta upp det med någon på ridsportförbundet som någon annan tipsade om.

Tycker det är helt fel att driva en sån där verksamhet, jag menar hålla koll på pappren och hur många hästar det finns det är väl något som man inte ödslar tid på att komma ihåg utan det är väl något som är självklart. Tror att det är fler som skulle hålla med dig om att det är fel att låta hästarna lida, så stå på dig och så gör du det bästa som går att göra i situationen.

Hade det varit jag hade jag gjort en icke-anonym anmälan plus att jag hade tipsat lokal-tidningen. Men alla är inte som mig, men gör som du tycker känns rätt.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Mamma ringde och pratade med henne och då sa hon att jag självklart skulle få mina pengar. Men hon behövde prata med sin revisor först innan hon kunde sätta in dom på kontot :confused:

Säkerhetsvästen tvivlar jag på också.Det glömde jag säga.. Hon har ett par polacker som bor och jobbar på gården.. Undra vad dom har för papper? :smirk:
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Jag vet om vad jag borde göra... Men samtidigt blir man ju rädd.. Hon kan ju göra vad som helst? Men SRR tar jag nog kontakt med iaf.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Jag tänkte skriva lägg "benen på ryggen!" men sen såg jag att du redan slutat. BRA! :bow:

Tyvärr finns det endel knepiga människor i hästvärlden. Fick ni inget anställningsbevis antar jag att ni jobbade svart. Anmäl henne till skatteverket. :devil: Det är inte olagligt att jobba svart men det är olagligt att anställa svart så du kommer inte hamna i trubbel för det.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Ja tänk på alla barn som kanske blir skadade annars? De kanske blir ledsna om lägret stängs, men de kan säkert boka om och komma till nåt mysigt och seriöst ställe.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Innan jag började frågade jag henne om det var svart eller vitt.. Då sa hon "ja du får välja själv".

Dom andra tjejerna får sin lön vitt.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Klart du gjorde rätt som åkte hem. Man ska fan inte finna sig i vad som helst.

Fy vilka människor det finns! Inte klokt alltså. Förstår din oro över deltagarna på ridlägret, men det är inte ditt ansvar alls.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Nej hästjobb SKA inte vara så över lag, det där är bara pest och pina.
Tycker nog du ska höra med någon om det där, det låter inte det minsta bra. Skulle inte stannat mer än en dag på ett sånt ställe.
Du kan inte riskera din säkerhet när bruden inte verkar ha en enda häst hemma i stallet sas....
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Bra att du slutat! Stå på dig om dina pengar, och jag tycker också du ska anmäla. Har de blivit godkända som ridläger, se till att de får en inspektion. Anmäl hästskötseln till djurskyddet, och svartlönerna till skattemyndigheterna. Det borde finnas nåt i stil med en arbetsinspektör, som har koll på regler för arbetsförhållanden, kolla med kommunen om en sådan finns...etc.
Du är inte den enda som gått på en nit när det gäller sommarjobb, det du kan göra är att kämpa för att få det du har tjänat, och se till att ingen annan råkar ut för samma ställe (vilket också gör att marknaden för sommarjobb totalt sett blir bättre, färre oseriösa typer), och att du lärt dig till nästa gång att från början kräva avtal osv.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Helt rätt av dig att åka hem. Tycker också att du ska anmäla till SRR men även någon djurskyddsinspektör. Jag tror inte att man får använda 4-åringar i ridskole/läger verksamhet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
1 038
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
963
Senast: Oknytt
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 173
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp