Snälla hjälp! Långt.

Sv: Snälla hjälp! Långt.

Jag blev erbjuden sånt jobb i år oxå. Men hörde mig för runt omkring om hur det var där osv. Och det va precis som du beskrev här, och eftersom jag skulle i såntfall om jag tog jobbet, vara äldst, så skulle jag ha mest och störst ansvar. Ingen höjdar lön heller direkt.
Så jag tackade nej och har istället två sommarjobb här hemma.... Men visst sjutton var dte lockand eatt åka och jobba på ridlägaer,det lät ju lockande det *ägaren* berätta om stället osv. Men efter att hört med folk som tidigare har jobbat där så som sagttackade jag nej. Jag tycker du gjorde rätt i att åka därifrån. Anmäl til SRR, tror inte alls de skulle godkänna ett ridläger som är så som du nu har berättat!!
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Tack för ert stöd! Nu när jag har skrivit ner allt jagf har tänkt på ser jag ju hur sjukt det låter..

för trots allt har jag trivits bra tillsammans med hon jag jobbade med och barnen! Vad tror ni angående min säkerhetsväst? Kan jag kräva några pengar för den?
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Det borde du kunna tycker jag, men jag tror att det kan bli svårt i praktiken. En arbetsinspektör ska dock ha koll på lönefrågor, säkerhet på arbetsplatsen, arbetstider och allt möjligt annat sånt, så en sådan kanske vet hur det är i fråga om din väst också.

Du kan också kolla med arbetsförmedlingen om de vet vem du kan prata med om att få ut lön och ersättning, ibland kan det finnas flera möjligheter att få hjälp.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Min mor har pratat med henne igen, hon ska sätta in mina pengar + 180 kr som det kostar att byta dragkedjan på säkerhetsvästen :smirk:
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

fy fan, stackars hästar och stackars ungar på lägret, tänk OM något allvarligt händer. ANMÄL ANMÄL ANMÄL!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Vilket höjdarläger det där lät som :devil:. Har själv varit på ett rätt kasst läger en gång, fast som lägerdeltagare och inte ledare då. Skulle inte förvåna mig om det var samma.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Herregud det kan inte vara anslutet till SRR???? ANMÄL GENAST!!! Herregud så där ska det ju inte vara vad är det för människa?????
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Du kan ju testa anmäla till SRR, men jag vet några som gjorde det om ett läger här förra året efter att de jobbat där och SRR sa att de inte kunde göra något. :confused:
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Det där låter som ett ridläger jag var på för ett par år sedan..

Ägaren var aldrig där. Vi blev indelade i två grupper, jag fick vara i den avancerade. Hade en ridlärare som kom dit ett par gånger, stod och rökte i padocken. Jag fick en häst/ponny med alldeles för stor sadelgjord, fick in en "barnknutnäve" när den spänd så långt det gick. När jag pratade med ridläraren om detta sa hon bara "att så länge du sitter rakt på hästen är det ingen fara".
Iaf, hade hopplektion andra dagen, hösten blev rädd och jag flög med huvudet in i ett hinder. Fick hjärnskakning, var och pratade med ägaren till lägret men fick inte åka hem:mad:

Jag fick ligga kvar i 2 dagar, under tiden ringde jag hem via min mobil och grät. Ville verkligen inte vara kvar. Så till slut kom pappa och hämtade mig, några pengar fick vi inte tillbaka och det var det liksom..

Också ett SRR anslutet ridläger. Har inte åkt på läger efter det, och upplevelsen där har bidragit till min rädsla för ridning.



Sorry, blev helt OT. Men tycker det är för jävligt att de finns sådana läger som är anslutna till SSR!
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Man kan ju fråga sig hur seriöst SRR är då? :S
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Frågan är om de bara har tagit med ridläger som har blivit inspekterade + fått godkännande och inte gör några egna bedömningar själva.
Då ska du istället gå på de som inspekterar och godkänner, dvs länsveterinären och miljö- och hälsoskyddsnämnden.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Men gud:eek: Hur kan man!? PM:a mig gärna, jättenyfiken på vilket ställe, har mina misstankar.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Usch, vad tråkigt att det var ett oseriöst ställe! :(

Du gjorde helt klart rätt som åkte hem!
Jag har själv råkat ut för något liknande när jag skulle ha praktik, men jag stannade inte länge kan jag ju säga.

Man ska inte ta en massa skit.
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Oj. Det finns nog en hel drös med ridläger där ute som är likadana!
Vet själv två stycken. Synd att man inte tänkte på det när man var ung och dum och satte dit dem :smirk:
Hoppas du gör det, och att det verkligen händer något!

Vet ett ridläger en bit härifrån där vi hyrt hästar ifrån.
Har aldrig varit på ridläger där personligen men haft kompisar som varit där, och även mail/brevvänner.
Det är nog ungefär på det sättet du beskriver.
Hästarna brukade se bedrövliga ut när de kom tillbaka efter sommaren, och flera av dem blev halta.
För att inte nämna att de inte hade "rediga" ridlärare. (Inte någon)
De som jobbade där fick jobba från tidig morrgon till sen kväll, och var tvugna att rida på kvällarna.

Usch. Tror att alla ridläger borde få en inspektion, så man får veta vilka som är pålitliga!
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Jättebra, håll koll på kontot och om inte pengarna kommer in så var envisa och pressa på igen. Lycka till, både med det och med att söka nytt sommarjobb!
 
Sv: Snälla hjälp! Långt.

Gah! man blir ju mörkrädd!!
Vilka puckon det finns... du gjorde helt rätt!
Där ska ingen behöva vara...
Här är ett annat fall: Jag fick en praktikplats i nian på ett ridcenter, jag var inte ensam som tur var, en till från min klass var med också. Det började med att gubben som hade ansvaret för allt hämtade oss vid bussen och körde oss till stallet. Släppte av oss och sa att han var sjuk så vi kunde gå och leta upp en annan gubbe som jobbade där med, sedan åkte han. Hade aldrig varit där, vi hittade tillsluten sur människa som sa till oss att vi kunde mocka om vi absolut ville göra något...Alla hästarna stod inne i spiltor, endast privathästar som kom ut i rasthagar. Hästarna hade alla svullna ben, en del sjocka som telefonstolpar... Frågade om detta men den sura gick bara förbi oss och sa ingenting. Hästarna stod på halm och det var vi inte så vana vid att mocka i då, men vi gjorde vårt bästa. Det dög inte, han sa att vi kunde hitta på nåt annat och så mockade han om. Halmen skulle dessutom bara ligga under hästarnas framben annars blev det smutsigt i gången om dom sparkar... Så vi borstade istället. klockan var då tio, vi hade redan varit där i två timmar utan att knappt ha blivit tilltalade... Väldans trevligt. När vi stod och borstade gick den sure förbi, slängde en blick på oss och släckte och stängde stallet! :o Jaha, så var det med det. Vi strosade omkring på gården tills en privatryttare kom och släppte ut sin häst. Hon sa att det inte brukar finnas en människa på gården under dagen... Hon försvann fort sedan kom det en hund som ville leka med oss, det var ju alltid nåt... Kl 15 kom den sure till baka (5 timmar ensamma!) och mumlade lite om att vi kunde kratta i ridhuset tills den andre gubben kom vid fyra för att köra oss till bussen... Det var underbart att komma därifrån och vi gick inte tillbaka dit heller, skiolan ordnade så att vi kunde parktisera på vår vanliga ridklubb i stället. Detta ridcenter fanns inte kvar särskilt länge...Som tur var!

Förresten kanonhoppat idag! Riktigt kul att se!!
Kram Victoria!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
1 038
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
963
Senast: Oknytt
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 173
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp