Bukefalos 28 år!

Snart kommer deklarationen.

Väntar ännu.
Jag borde få tillbaka. Men det är svårt att veta. Jag har tre inkomster på olika skattesatser och har haft lite sjukskivningar i år så jag besitter inte tillräckligt med mattekunskap för att räkna ut det själv.
Har en del reseavdrag som ska göras också.

Det är verkligen ingen skrik och panik. Mer nyfikenhet som på julafton :p
 
Äntligen! Det blir några tusen tillbaka i år också.

Och jag ska köpa hästmat för pengarna
Och rida fram över ängarna
Ja jag ska köpa hösilage för pengarna
och rida ut över ängarna

Sen går resten till min gamla bil
för den har gått massa tusen mil
Att betala det man måste är
(inte) att betala det man vill

(skoja bara det blir ingen återbäring över till bilen, jag går all in på hösilage)
 
Trodde jag skulle få tillbaka flera tusen då jag brukar få det plus att vi betalat så himla mycket mer i ränta senaste året. Och så blev det inte ens en tusenlapp tillbaka. Fattar ingenting!

Men vad kefft! Vi betalade ca 200tkr i ränta förra året och får tillbaks en tredjedel av det, så det var väldigt välkommet!
 
Äntligen! Det blir några tusen tillbaka i år också.

Och jag ska köpa hästmat för pengarna
Och rida fram över ängarna
Ja jag ska köpa hösilage för pengarna
och rida ut över ängarna

Sen går resten till min gamla bil
för den har gått massa tusen mil
Att betala det man måste är
(inte) att betala det man vill

(skoja bara det blir ingen återbäring över till bilen, jag går all in på hösilage)

Haha ja men jag känner lite samma. Jätteglad för pengarna och vad ska man göra med dem? Fortsätta betala hög ränta och överprisad mat till familjen, typ 😅
 
Men vad kefft! Vi betalade ca 200tkr i ränta förra året och får tillbaks en tredjedel av det, så det var väldigt välkommet!
Ja jag tänker att jag ska ringa Skatteverket för förstår inte varför det blivit så. Jag har gått upp i lön, men också därmed betalat mer i skatt (statlig inkomstskatt) så tycker inte det borde påverka.
 
Ja jag tänker att jag ska ringa Skatteverket för förstår inte varför det blivit så. Jag har gått upp i lön, men också därmed betalat mer i skatt (statlig inkomstskatt) så tycker inte det borde påverka.

Jag vet faktiskt inte. Jag fick tillbaks betydligt mer än maken trots att vi båda ju betalar precis lika mycket på räntan för huset. Däremot var han föräldraledig stor del av förra året, så jag vet faktiskt inte hur de räknar riktigt. Summan vi fick tillbaks totalt är ungefär vad vi trodde enbart baserat på räntan.
 
Nyfikenheten tid över så gjorde en sådan där "fyll i lön och skatt själv och räkna ut". Enligt den ska jag inte betala tillbaka något i allafall. Återstår o se vad det blir slutligen när allt annat som jag inte har koll på är inlagt på det. 😅
Får se vad som kommer först sen. Kivra eller den 8e. :D
 
Får tillbaka ganska exakt ränteavdraget, 16300. :)

Reagerar på att många säger att FK drar för lite. För mig har FK, sedan 2006 (sjukskriven deltid/heltid sen dess) alltid dragit nästan exakt på kronan rätt skatt, har det varit åt något håll så har de dragit för mycket. :up:
 
Toooomt.

Men nu blev jag påmind om att jag måste avsluta pappas konton.

IMG_0173.png
 
Haha ja men jag känner lite samma. Jätteglad för pengarna och vad ska man göra med dem? Fortsätta betala hög ränta och överprisad mat till familjen, typ 😅
Jag får inte i heller tillbaka något i ränta och förstår inte riktigt var gränsdragningen går?
Pluggade ju första halvåret (typ) men det blir ju inte mindre ränta för det. Nu står jag bara på halva lånet men räntan betalas ju inte ändå från mina konton.
 
Jag får inte i heller tillbaka något i ränta och förstår inte riktigt var gränsdragningen går?
Pluggade ju första halvåret (typ) men det blir ju inte mindre ränta för det. Nu står jag bara på halva lånet men räntan betalas ju inte ändå från mina konton.
Det är din sambo/bank som isf ska fördela räntan så ni får göra avdrag bägge två, annars så är det bara din sambo som kan göra avdragen.
 
Egentligen är det bäst att inte få tillbaka eller att betala lite. Då har man själv kunnat välja vad man ska göra med sina pengar. Men jag vet att många tycker det är bonuspengar.
I år har jag varit dålig på att hålla koll så kommer nog få tillbaka en del då räntorna gått upp, men har samtidigt sålt en del aktier på depå med vinst.
Förra året betalade jag tillbaka drygt 150 000 då jag fått bonus i aktier. Jobbet betalade ut pengarna som skulle till skatteverket så jag förfogade över dem i nästan ett år och kunde ha dem på ett konto med bra ränta under tiden.
Jag verkade ha lyckats bra i år igen. Det bör bli att jag betalar tillbaka ca 1300 kr nu när jag ser sifforna. Hade inte räknat innan och mer pengar på ISK samt första året med fastighetsavgift gjorde att det gick hyfsat jämt upp.
 
Jag får inte i heller tillbaka något i ränta och förstår inte riktigt var gränsdragningen går?
Pluggade ju första halvåret (typ) men det blir ju inte mindre ränta för det. Nu står jag bara på halva lånet men räntan betalas ju inte ändå från mina konton.
Den som är betalningsansvarig enligt bolånets villkor får göra ränteavdrag så står ni på halva lånet var får ni också dela på ränteavdraget. Det sköts automatiskt utifrån de uppgifter Skatteverket får från banken. Spelar ingen roll vem som står på kontot pengarna dras ifrån.

Men för att få avdraget måste man ha betalat skatt så det finns något att göra avdraget mot och dessutom måste man ha underskott i kapital för att det ska ge något tillbaka, så olika förutsättningar ger olika möjligheter att nyttja avdraget.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
636
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: Norma
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 771
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp