Snart kommer deklarationen.

Nu fick jag äntligen min deklaration, det blev som förväntat 14750 tillbaks, i stort sett pga av räntekostnader.
 
Nu kom min i kivra! Blev lite mer än 8000 tillbaka, lite besviken för hade hoppats på ngt mer.

En fundering - jag och min fd sålde bostadsrätt förra året. Anlitade flyttstäd så är ett rutavdrag där.
Vi delade på kostnaden men det var jag som bokade så fakturan står i mitt namn och således ligger hela rutavdraget på mig. Jag ser att det står med i deklarationen, men fattar inte helt.
På vilket sätt påverkar rutavdraget hur mkt jag får tillbaka?
Det jag egentligen undrar är om det på något sätt är till min nackdel att rutavdraget enbart ligger på min deklaration, inte på min fd?
(Bryr mig inte om det skulle vara till min fördel🤪)
 
Nu kom min i kivra! Blev lite mer än 8000 tillbaka, lite besviken för hade hoppats på ngt mer.

En fundering - jag och min fd sålde bostadsrätt förra året. Anlitade flyttstäd så är ett rutavdrag där.
Vi delade på kostnaden men det var jag som bokade så fakturan står i mitt namn och således ligger hela rutavdraget på mig. Jag ser att det står med i deklarationen, men fattar inte helt.
På vilket sätt påverkar rutavdraget hur mkt jag får tillbaka?
Det jag egentligen undrar är om det på något sätt är till min nackdel att rutavdraget enbart ligger på min deklaration, inte på min fd?
(Bryr mig inte om det skulle vara till min fördel🤪)

Det är till din fördel. Avdraget säker inkomsten som din skatt beräknas på. Är avdraget 5000 kr så minskas den inkomst som du betalar skatt på med motsvarande summa.
 
En kollega har fortfarande inte fått sin deklaration. Vi ska kolla imorgon, frustrerande eftersom hen verkligen vill veta.
 
Ryska trollfabriker har roat sig med att överbelasta bl a Skatteverket så det är en av förklaringarna att det gått trögt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
531
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 140
Senast: Norma
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 449
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp