Snubblingar häst?

Ja, iof, så har han tappat någon brodd här och där, (skos om till sommarskor i början av maj) det kan ju göra det ostabilt! I skogen blir det inte många snubblingar, men där det är plant och hårt - ex. Asfalt, snubblar han mer. Nu när jag tänker efter. Så jag får se nu när han omskos!

Hur menar du här? Om hästen tappar en brodd så skruvar man väl bara i en ny alt skruvar ur alla om de inte längre behövs? Blir ju grym snedbelastning på hårda underlag om sitter brodd lite hipp som happ i skorna.
 
Hur menar du här? Om hästen tappar en brodd så skruvar man väl bara i en ny alt skruvar ur alla om de inte längre behövs? Blir ju grym snedbelastning på hårda underlag om sitter brodd lite hipp som happ i skorna.

Och om det det absolut inte går (broddarna är så slitna så att de inte går att skruva ur och de hål där det har lossnat broddar är förstörda), då tar man väl ut hovslagaren typ akut. Är inte snubblingarna pga skada nu, då lär de snart vara det om hästen snedbelastas så som den gör med ojämn broddning.
 
Han är ju redan uppkallad hos veterinär har jag ju sagt :p för strax över två veckor sen. Veterinären gjorde böjprov och vi fick gå och springa fram och tillbaka i gången. Han kände och klämde, och tog både ultraljud och röntgen för att utesluta. Allt såg bra ut och inget fel hittades.
Vad var anledningen till att hästen ultraljudades och röntgades, menar du? Var den halt vid böjprov?

Det tog 3 hästveterinärer/kliniker innan man hittade dubbelsidiga hasledsinflammationer på min häst. Det tydligaste symtomet var att hon var snubblig med fram.

Hur funkar din i nedförsbackar?
 
Har hästen snubblat ända sen den blev inriden. unghästar behöver stora gärna kuperade hagar, mycket utevistelse tillsammans med kompisar för att bli starka hållbara ridhästar. Hur är den uppfödd?
 
Vad var anledningen till att hästen ultraljudades och röntgades, menar du? Var den halt vid böjprov?

Det tog 3 hästveterinärer/kliniker innan man hittade dubbelsidiga hasledsinflammationer på min häst. Det tydligaste symtomet var att hon var snubblig med fram.

Hur funkar din i nedförsbackar?

Hur menar du i nerförsbackar? Om han snubblar? vinglar?
 
Har hästen snubblat ända sen den blev inriden. unghästar behöver stora gärna kuperade hagar, mycket utevistelse tillsammans med kompisar för att bli starka hållbara ridhästar. Hur är den uppfödd?

Jag vet ej om han snubblat sen inridning, men han står på lösdrift i en väldigt kuperad terräng med en äldre och en 5 åring
 
Min "tappade" bakben samt snubblade på fram i nedförsbackar. Antar att snubblingarna berodde på att hon lade över mer vikt på fram för att hon hade ont bak.
Jaha, nej han går fint i nerförsbackar(eller ja, uppför lika så), inga problem på fram eller bak. Men det var bra tanke!
 
Går hästen fram ordentligt är min nästa tanke? En unghäst jag känner snubblar som 17 om den inte går fram. Min egen blir bättre av terräng och bommar men har då ett konstaterat "fel" som gör henne snubblig om hon är omusklad.

Att de är okoncentrerade eller trötta kan också ställa till det med koordinationen. Ge pauser om hästen inte orkar hela passet. En växtperiod kan göra att hästen behöver vila för att "hitta" sin kropp igen.
 
Går hästen fram ordentligt är min nästa tanke? En unghäst jag känner snubblar som 17 om den inte går fram. Min egen blir bättre av terräng och bommar men har då ett konstaterat "fel" som gör henne snubblig om hon är omusklad.

Att de är okoncentrerade eller trötta kan också ställa till det med koordinationen. Ge pauser om hästen inte orkar hela passet. En växtperiod kan göra att hästen behöver vila för att "hitta" sin kropp igen.

Han går fram ordentligt, det är en av hans starkare sidor. Däremot kan han bli okoncentrerad, vilket jag tror främsta anledningen är
 
Även min blev snubblig, det visade sig att han var halt runtom (kom från pålagring på ett strålben) . Som flera andra skrivit är det inte säkert att vet. hittar något som hen inte specifikt letar efter. Dvs. vid en "allmänkoll" med böjprov upptäcks inte nödvändigtvis diffusa problem/hältor på alla fyra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 150
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 257
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp