Sockerskatt

Då kan man ju hålla koll på sig själv och sin livsstil i första hand.

Minns inte var jag läste det nyligen men det handlade om fatshaming under ”täckmanteln” folkhälsoproblem. Hamnar den här tråden inte där så ska jag äta en bakelse.

Jag har inga problem med övervikt. Tror inte jag förstår ditt inlägg riktigt.
Men att säga att övervikt är ett folkhälsoproblem, är väl ändå inte "shaming".. snarare ett konstaterande
 
5 miljoner feta?
Enligt den länken har varannan svensk ett BMI över 25.
Men- nu har jag kollat på BMI på en räknare här på nätet.
Jag är strax under 160 cm lång. Om jag ska ha ett BMI max 25 så får jag väga max 63 kilo!
Jag tycker faktiskt det är rätt snålt räknat!
Självklart blir det många som blir överviktiga om alla ska räkna så!
Visst man är inte jättesmal men fruktansvärd övervikt har man ju inte... Om jag väger 64 kg på 160 cm...
 
Att som i rubriken till SvD:s artikel säga att 19 länder har infört "sockerskatt" tycker jag är att överdriva en smula. De flesta av de angivna länderna i artikeln har infört en skatt på sockersötad läsk och inget mer.

För övrigt tror jag inte att en generell sockerskatt kommer att påverka övervikten på populationsnivå särskilt mycket. En skatt riktad mot sockersötad läsk däremot, det tror jag mer på i så fall.
 
Jag har inga problem med övervikt. Tror inte jag förstår ditt inlägg riktigt.
Men att säga att övervikt är ett folkhälsoproblem, är väl ändå inte "shaming".. snarare ett konstaterande
Jag menade att den som bekymrar sig mycket om övervikt ju i första hand kan se till att hålla sig själv normalviktig.

Det jag läste om var att även argument om folkhälsa kan vara förtäckt fatshaming. Och jag tror alltså att även den här tråden kommer att övergå i shaming.
 
Även spädbarn och barn?

https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-utveckling/levnadsvanor/overvikt-och-fetma/
"Mer än hälften (51 procent) av Sveriges befolkning har idag övervikt eller fetma (figur 1). För övervikt och fetma sammantaget (BMI ≥ 25) i åldern 16–84 år var andelen större bland män, 57 procent, än bland kvinnor, 44 procent, vid mätningen 2016. Sammanlagt 36 procent av befolkningen har övervikt (BMI 25–29,9) år 2016, 42 procent bland män och 28 procent bland kvinnor. För fetma var andelen 15 procent bland såväl män som kvinnor. "

mellan 16-84 år.
Ok, dra av ett par 100K så är det ändå väldigt många vi pratar om. Däremot har du även många barn som är överviktiga.
https://www.svd.se/who-studie-var-fjarde-svensk-pojke-overviktig
 
Jepp nu ska vi ha lite fatshaming och prata om att det är fruktansvärt att folk är överviktiga idag. Och huuuuur kan det vara så svårt när det bara är att äta och träna rätt. Och huuuuuur kan folk välja att vara överviktiga.
Att reflektera kring övervikt och hur man kan minska den bland befolkningen är inte att skuldbelägga någon. Eller "shamea" för den delen..
 
Enligt den länken har varannan svensk ett BMI över 25.
Men- nu har jag kollat på BMI på en räknare här på nätet.
Jag är strax under 160 cm lång. Om jag ska ha ett BMI max 25 så får jag väga max 63 kilo!
Jag tycker faktiskt det är rätt snålt räknat!
Självklart blir det många som blir överviktiga om alla ska räkna så!
Visst man är inte jättesmal men fruktansvärd övervikt har man ju inte... Om jag väger 64 kg på 160 cm...

BMI-måttet blev ju en standard på -70 talet. I takt med att befolkningen ökat i vikt så påverkar det också vad som anses som smalt, normalt och mulligt osv.
 
Enligt den länken har varannan svensk ett BMI över 25.
Men- nu har jag kollat på BMI på en räknare här på nätet.
Jag är strax under 160 cm lång. Om jag ska ha ett BMI max 25 så får jag väga max 63 kilo!
Jag tycker faktiskt det är rätt snålt räknat!
Självklart blir det många som blir överviktiga om alla ska räkna så!
Visst man är inte jättesmal men fruktansvärd övervikt har man ju inte... Om jag väger 64 kg på 160 cm...

För att inte tala om alla med mycket muskler som ramlar över 25 i BMI.
 
Får du ner övervikten med 1% så spelar det ju ingen roll? 1% av 5 miljoner blir ändå 50 000 personer med bättre hälsa ?
Även om effekten blir liten så kan vi mäta en effekt så tror jag det är positivt.

Hur stor del av de som är överviktiga är det pga att de äter för mycket socker, endast?
Jag kan inte se alls hur en sockerskatt skulle göra att folk mår bättre.
 
För att inte tala om alla med mycket muskler som ramlar över 25 i BMI.
Ja precis. Det är klart att halva befolkningen har övervikt om det är så snålt tilltaget.
Om vi ska prata om övervikt måste vi prata om folk som faktiskt är överviktiga... Inte dom som har några trivselkilon..
 
Men på allvar... Tror du att någon som väger 64 kg har jätteproblem med sin övervikt?
I såna fall tycker du helt andra än de läkare jag pratat med.

Jag har inte sagt det.
Jag säger bara att vi ökat i vikt sen 70-talet. Idag kanske 64 kg anses som lite på 160 cm. Men tittar du tillbaka på 70-talet så var det mkt färre överviktiga.

Precis som att jag som är 175 och 67 kg anses som smal. Trots att jag då har ett bmi på 22 som är precis medel. Jag var smal däremot när jag vägde 58 kg.
 
M
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-utveckling/levnadsvanor/overvikt-och-fetma/
"Mer än hälften (51 procent) av Sveriges befolkning har idag övervikt eller fetma (figur 1). För övervikt och fetma sammantaget (BMI ≥ 25) i åldern 16–84 år var andelen större bland män, 57 procent, än bland kvinnor, 44 procent, vid mätningen 2016. Sammanlagt 36 procent av befolkningen har övervikt (BMI 25–29,9) år 2016, 42 procent bland män och 28 procent bland kvinnor. För fetma var andelen 15 procent bland såväl män som kvinnor. "

mellan 16-84 år.
Ok, dra av ett par 100K så är det ändå väldigt många vi pratar om. Däremot har du även många barn som är överviktiga.
https://www.svd.se/who-studie-var-fjarde-svensk-pojke-overviktig

Jag tror att fetma möjligen är det som ska problematiseras och inte övervikt.
 
Jag har inte sagt det.
Jag säger bara att vi ökat i vikt sen 70-talet. Idag kanske 64 kg anses som lite på 160 cm. Men tittar du tillbaka på 70-talet så var det mkt färre överviktiga.

Precis som att jag som är 175 och 67 kg anses som smal. Trots att jag då har ett bmi på 22 som är precis medel.
Jo men nu ville du prata om att det är så farligt att folk är överviktiga.
Och då måste vi ju reda ut vilka vi pratar om. Eftersom man räknas med i statistiken över överviktiga redan på 64 kg.
Jag tycker då att statistiken blir galen. Det är klart halva befolkningen räknas som överviktiga då.
Om vi ska prata om hälsa måste vi prata om fetma. Och inte de som har runt 25 i BMI. De har oftast inte någon hälsofara av sin vikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp