Sockerskatt

Ja, det ingår i mönstret att de som värnar på detta svårtolkade vis själva inte är överviktiga och tycks ha behov av att berätta just det.

Det liknar ju hur mycket annan shaming och/eller normering fungerar.
Fast jag skulle resonera på exakt samma sätt när det gällde undervikt, rökning, alkoholförbrukning och liknande som inte är hälsosamt. Att vilja att alla får må bra, hur blir det shaming?
 
Fast vi har ju bra ekonomi i Sverige ? Jag tror inte det kommer bli så att folk inte har råd att köpa mat pga en höjd sockerskatt.

Att de är färre överviktiga bland högutbildade och höginkomstagare är ju i så fall lite märkligt? Dom borde ju ha råd att köpa mkt skräpmat i så fall. Tror snarare på att man har bättre koll och bryr sig mer om sin hälsa.
"Vi" varierar. Det finns även i Sverige en korrelation mellan inkomst och viktproblem. Det är inte nödvändigtvis maten man drar ner på, kanske aktiviteter, gymkort osv.

Det är inte så märkligt, högutbildade har oftast mer berikande liv och är mer "nöjda" med sitt liv i allmänhet. Du tittar på övervikt bara som ett strikt logistikproblem av att man skyfflar för mycket kakor i munnen när det väldigt ofta är kopplat till depression, ångestproblematik och liknande.
 
Enligt den länken har varannan svensk ett BMI över 25.
Men- nu har jag kollat på BMI på en räknare här på nätet.
Jag är strax under 160 cm lång. Om jag ska ha ett BMI max 25 så får jag väga max 63 kilo!
Jag tycker faktiskt det är rätt snålt räknat!
Självklart blir det många som blir överviktiga om alla ska räkna så!
Visst man är inte jättesmal men fruktansvärd övervikt har man ju inte... Om jag väger 64 kg på 160 cm...

Det är ju verkligen så himla olika beroende på hur man är byggd. Hade mitt BMI varit 25 hade jag absolut varit överviktig. Då skulle jag väga 69kg till mina 165cm, vilket vore 14kg mer än vad jag väger idag.
På en annan människa är det kanske inte alls en övervikt utan helt normalt.
 
"Vi" varierar. Det finns även i Sverige en korrelation mellan inkomst och viktproblem. Det är inte nödvändigtvis maten man drar ner på, kanske aktiviteter, gymkort osv.

Det är inte så märkligt, högutbildade har oftast mer berikande liv och är mer "nöjda" med sitt liv i allmänhet. Du tittar på övervikt bara som ett strikt logistikproblem av att man skyfflar för mycket kakor i munnen när det väldigt ofta är kopplat till depression, ångestproblematik och liknande.

Absolut, jag känner till kopplingen med övervikt och psykiska problem. Det är inget enkelt problem att få bukt på...
Men kan du se en liten effekt av att höja skatten är det inte värt de då ? Vi har ju skatt på allt möjligt annat.
 
Fast jag skulle resonera på exakt samma sätt när det gällde undervikt, rökning, alkoholförbrukning och liknande som inte är hälsosamt. Att vilja att alla får må bra, hur blir det shaming?
Det beror ju så klart på HUR man resonerar. Att dra till med folkhälsan, då, kan fungera som ett slags slöja som döljer för en själv attman shamar. Det kan så klart också vara schysst. Och kanske är vi inte själva vår bästa domare här.

Hälsopratet kring tobak, tex, har ju varit/är OERHÖRT moralistiskt och nedlåtande mot rökare. Det måste du ju ha noterat?
 
Absolut, jag känner till kopplingen med övervikt och psykiska problem. Det är ingen enkelt problem att få bukt på...
Men kan du se en liten effekt av att höja skatten när det inte värt de då ?
Jag har ingen direkt åsikt angående sockerskatt eftersom jag inte vet vad effekterna skulle bli.
 
Att de är färre överviktiga bland högutbildade och höginkomstagare är ju i så fall lite märkligt? Dom borde ju ha råd att köpa mkt skräpmat i så fall. Tror snarare på att man har bättre koll och bryr sig mer om sin hälsa.
Och i så fall: varför inte satsa allt på att folk ska få det lättare att utbilda sig, lättare att komma ut i sociala sammanhang, lättare att få jobb, lättare att hitta bostäder... Om folk då får bättre liv, då kommer antalet överviktiga att minska utan att man inför någon slags sockerskatt. Inte heller behöver man prata om hur negativt det är att äta vissa saker, hur dåligt det är att vara överviktig eller liknande, istället kan man peppa och uppmuntra hälsosamma beteenden. Det ger troligen en mycket större positiv effekt. Tror du inte?
 
Det beror ju så klart på HUR man resonerar. Att dra till med folkhälsan, då, kan fungera som ett slags slöja som döljer för en själv attman shamar. Det kan så klart också vara schysst. Och kanske är vi inte själva vår bästa domare här.

Hälsopratet kring tobak, tex, har ju varit/är OERHÖRT moralistiskt och nedlåtande mot rökare. Det måste du ju ha noterat?
Nu drar du alla över en kam, jag tycker att man får respektera att folk har en åsikt, och att man KAN ha en åsikt utan att vara nedlåtande mot någon. Jag tycker att jag själv har en shyst ton, men tar någon illa upp så är det tråkigt! Förstår du hur jag menar?
 
https://www.gu.se/omuniversitetet/a...-okar-risken-for-senare-hjartsvikt.cid1287218

De med normal kroppsvikt i medelåldern, det vill säga ett BMI på under 25, hade mellan 19 och 22 procent högre risk att drabbas av hjärtsvikt i livet. Bland de som i medelåldern hade ett BMI mellan 25 och 30 var risken mellan 24 och 27 procent högre – bland de som hade fetma (BMI över 30) var risken 29 procent högre.

https://www.expressen.se/nyheter/bmi-over-25-hos-mammor-okar-risk-for-missbildning-/
Nånting som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar är stress. Det gäller även stress över att det skulle vara ohälsosamt att vara överviktig.
Ge fan i att stressa folk i onödan. Överviktiga har som sagt en lägre dödlighet än normalviktiga. Överviktiga har en generellt sett högre chans att överleva cancer än normalviktiga har. Hjärt- och kärlsjukdomar är därtill till stor del genetiskt betingade. Finns tex tvillingstudier som visat att en smal tvilling löper lika stor risk för en hjärtattack som hens tjocka tvilling. That's genetics for ya.

Fetma är något helt annat. Det är där ohälsan finns. Inte hos den grupp som har lägst risk att falla ner och dö :banghead: Och ptja, även fetma är till stor del genetiskt betingat. En sockerskatt kommer inte göra så du får fler smala tjejer att swipea på.
 
Och i så fall: varför inte satsa allt på att folk ska få det lättare att utbilda sig, lättare att komma ut i sociala sammanhang, lättare att få jobb, lättare att hitta bostäder... Om folk då får bättre liv, då kommer antalet överviktiga att minska utan att man inför någon slags sockerskatt. Inte heller behöver man prata om hur negativt det är att äta vissa saker, hur dåligt det är att vara överviktig eller liknande, istället kan man peppa och uppmuntra hälsosamma beteenden. Det ger troligen en mycket större positiv effekt. Tror du inte?

Jag tror det är svårt att få till ett samhälle där alla har lika inkomst m.m. Om det inte är ett kommunism samhälle du vill ha ?

Sverige är en av världens rikaste länder och det är just i dom rikare länderna som övervikten ökar. Why is that? Skulle kunna bero på att klyftorna ökar...
 
Jag tänker att man vill värna om hela befolkningens hälsa och välfärd. Om övervikt/fetma minskade och fler mådde bättre/blev friskare så är det något som alla vinner på? Både ekonomiskt och att det är positivt att folk mår bra. Då tror jag personligen att stor övervikt ofta leder till hälsoproblem, detta utan att själv vara överviktig.

"Om övervikt/fetma minskade och fler mådde bättre/blev friskare så är det något som alla vinner på?"

Ta bort "om övervikt/fetma minskade", och lägg istället fokuset på att fler ska må bättre/bli friskare.
Det är en bra början på att få folk att må bättre.
 
Fast vi har ju bra ekonomi i Sverige ? Jag tror inte det kommer bli så att folk inte har råd att köpa mat pga en höjd sockerskatt.

Att de är färre överviktiga bland högutbildade och höginkomstagare är ju i så fall lite märkligt? Dom borde ju ha råd att köpa mkt skräpmat i så fall. Tror snarare på att man har bättre koll och bryr sig mer om sin hälsa.

Godis och skräpmat är billigare än bra mat, eko osv.
 
Jag tror det är svårt att få till ett samhälle där alla har lika inkomst m.m. Om det inte är ett kommunism samhälle du vill ha ?

Sverige är en av världens rikaste länder och det är just i dom rikare länderna som övervikten ökar. Why is that? Skulle kunna bero på att klyftorna ökar...
Jag har inte pratat om att alla ska ha lika inkomst. Jag pratar om att minska klassklyftorna (i dagsläget ökar de). I många av de rika länderna är klassklyftorna extrema. De rikaste människorna badar i pengar, de fattigaste måste kämpa för att alls ha råd med någonting alls. Om alla hade råd att leva helt ok liv, hade möjlighet till sociala liv osv så skulle det bli mycket bättre för alla.
 
Nånting som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar är stress. Det gäller även stress över att det skulle vara ohälsosamt att vara överviktig.
Ge fan i att stressa folk i onödan. Överviktiga har som sagt en lägre dödlighet än normalviktiga. Överviktiga har en generellt sett högre chans att överleva cancer än normalviktiga har. Hjärt- och kärlsjukdomar är därtill till stor del genetiskt betingade. Finns tex tvillingstudier som visat att en smal tvilling löper lika stor risk för en hjärtattack som hens tjocka tvilling. That's genetics for ya.

Fetma är något helt annat. Det är där ohälsan finns. Inte hos den grupp som har lägst risk att falla ner och dö :banghead: Och ptja, även fetma är till stor del genetiskt betingat. En sockerskatt kommer inte göra så du får fler smala tjejer att swipea på.
Är det meta-analysen av Flegal et al som du tänker på med lägre dödlighet för överviktiga?
 
Det är ju verkligen så himla olika beroende på hur man är byggd. Hade mitt BMI varit 25 hade jag absolut varit överviktig. Då skulle jag väga 69kg till mina 165cm, vilket vore 14kg mer än vad jag väger idag.
På en annan människa är det kanske inte alls en övervikt utan helt normalt.

Den här personen är enligt BMI överviktig. Tycker BMI är totalt värdelöst.


XByfcvV (1).jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp