Sockerskatt

Nu hänger jag verkligen inte med. Jag har aldrig någonsin påstått att alla känner och upplever lika som mig. Jag var underviktig innan jag blev tjock, så då hade jag ingen erfarenhet av att själv vara tjock.
Det jag menar är att du skrev att tjocka inte stör sig på sitt fett och när jag sa emot det så skrev du att du störde dig på samma saker och många av de även när du var underviktig. Eftersom en underviktig knappast har de problem jag radade upp (förutom lårskav iom att det är mer en fråga om kroppsbyggnad än vikt) så antar jag att det är nånting som sitter i ditt huvud. En underviktig människa har ju inte en hängmage att rätta till eller svettas under liksom.
Men trots att du stör dig så påstår du att folk inte stör sig på fettet? :confused:
 
Det jag menar är att du skrev att tjocka inte stör sig på sitt fett och när jag sa emot det så skrev du att du störde dig på samma saker och många av de även när du var underviktig. Eftersom en underviktig knappast har de problem jag radade upp (förutom lårskav iom att det är mer en fråga om kroppsbyggnad än vikt) så antar jag att det är nånting som sitter i ditt huvud. En underviktig människa har ju inte en hängmage att rätta till eller svettas under liksom.
Men trots att du stör dig så påstår du att folk inte stör sig på fettet? :confused:

Haha nej. Knäppt det låter när du säger det så. Klart jag inte menar det. Du har rätt!
 
Haha nej. Knäppt det låter när du säger det så. Klart jag inte menar det. Du har rätt!
Så, vad menar du?
Jag tycker jag brukar ha ett ess i ärmen när det missuppfattas såhär iom att jag brukar ha samma åsikt och problem och således lätt kan luska ut vad det är du menar, men här går jag bet :p
 
Menar du detta?

Så tolkade jag det som sarkasm.

Men jag kan inte påstå att den här diskussionen känns speciellt meningsfull så jag tackar för mig.

Aha, nej jag var faktiskt inte sarkastisk :o det är otroligt svårt med sarkasm i skrift. Tycker inte heller att den känns meningsfull.
 
Så, vad menar du?
Jag tycker jag brukar ha ett ess i ärmen när det missuppfattas såhär iom att jag brukar ha samma åsikt och problem och således lätt kan luska ut vad det är du menar, men här går jag bet :p

Alltså jag kan nog inte förklara mig. Är alldeles för trött och slut i huvudet. Min adhdhjärna har stängt av för längesen men ändå ska jag trilskas med att vara inne här och skriva. Så jag lägger mig platt (det är dock inte tillåtet att någon trampar på mig, bara tassar lite lätt) :D
 
Jag funderar på om det handlar om att rökning är lätt laxerande?
Om det bara är lätt laxerande borde det räcka att röka först och skita sen.

Detta påminner mig om ett sommarjobb jag hade för ca hundra år sen. Jag jobbade på en boendeservice. En av kvinnorna som bodde där hade längt gången MS och var i stort sett helt förlamad hennes tarmfunktion var också rätt kass. Så hon rökte på toa för att det var laxerande, plus att hon drack kaffe där. Det var enda gången och enda anledningen både till kaffet och rökningen.
 
Men jo, såklart att många tjocka personer mår dåligt. Jag tror inte att någon skulle välja att vara tjock om det hade gått att välja. Varför välja att inte passa in?

Det sista är inte sant i min värld. Det finns många tillfällen jag väljer att inte passa in. För att jag gör det valet, att jag har en åsikt, att jag tycker grönt hår är snyggt - jag gör val som gör att jag inte passar in.


Men att störa sig på själva fettet? Nej, jag tror inte att många gör det. Inte egentligen. Men eftersom samhället är som det är så är det inte speciellt konstigt att alla (ja, tjock som smal) stör sig på tjocka.

Det räcker med att jag går upp fem kg så stör jag mig på fettet. Det går inte att rida vettigt när sitsen rullar omkring på två fläskotletter på insidan av låren. Det är irriterande när det hänger en korv över byxlinningen som skaver. Det är jobbigt att bh-bandet under brösten gräver in och skaver. Och det är inte så många kg att jag ens tycker det är mycket, hur är det inte då för de som har verkliga, fysiska problem? Svamp i hudveck etc.
 
Och jag förstår ärligt inte varför du tror det är tabu, det är avsikten och hur man går tillväga som är nyckeln. Jag har inte sett dig svar på frågan varför du vill diskutera det, är det för att i mildare ord tala om att folk är idioter som du antyder när du säger du är hård mot rökare? I så fall förstår jag dina svårigheter att diskutera, så fort ditt syfte är att kritisera folk oavsett hur inlindat det är så är det dömt att misslyckas.
Det verkar nästan så, i den här tråden. Att är man inte själv överviktig så får man inte ha en åsikt typ. Jag har sagt flera gånger att jag tycker att det är viktigt att diskutera alla samhällsproblem.
Det var det mest korkade jag hört. Kan ta min mamma som exempel. Hon är snart 60 år och har rökt sen i tonåren. Hon har under hela min uppväxt försökt sluta. Nikotinplåster och allt vad det är.
Nu senaste åren så har hon fått sömnapné och sover med en cpap-mask och har ett hjärtfel kopplat till detta. Hennes läkare har försökt hjälpa henne med nikotinplåster, tuggummin och några olika mediciner så hon ska kunna sluta. Har det hjälpt?
Nej. Jag har stått med henne som sällskap idag när vi varit och hälsat på och hon har rökt 2 cigg vid varje tillfälle. Hon kan inte sluta och är medveten om att hon kan trilla pinn när som helst. Men inte ens med livet som insats så klarar hon att sluta.
Exakt vad hade det hjälpt henne att säga åt henne att hon är dum i huvudet som röker när jag höll henne sällskap? Vet du, hon hade svarat mig att hon vet det. Hon hade sagt "Jag vet MM, jag vet det", och suckat hjälplöst.
Nej, alla kan inte sluta. Och din mamma har verkligen försökt. Så nej, jag skulle inte säga att hon är dum i huvudet. Och nej, jag skulle nog inte säga till någon att dom är dum i huvudet, jag skulle nog tala om att det är ofräscht och ohälsosamt, uttryckte mig dåligt tidigare.
Menar du att du skulle säga det till personen, att hen är dum i huvudet som röker?
Se svar ovan, jag skulle nog inte uttrycka mig så, nej.
Det är alltså så viktigt för dig att få uttrycka dina ohanterliga känslor kring din pappas stroke, att du har hårda synpunkter på folks rökning OCH tycker att de är dumma i huvudet.

Varför ska rökare behöva hantera dina känslor?
Där har du helt fel. Men just rökning är ett val man har gjort och det finns inga som helst anledningar till att röka. ÄTA måste man göra, annars dör man. Och äta rätt är inte det enklaste.

Rökning medför stora kostnader, nedskräpning och ohälsa, både för personen som röker och dom som utsätts för passiv rökning. Men, jag har förstått att rökningen håller på att minska och det är ju kanon!
 
Det verkar nästan så, i den här tråden. Att är man inte själv överviktig så får man inte ha en åsikt typ. Jag har sagt flera gånger att jag tycker att det är viktigt att diskutera alla samhällsproblem.

Nej, alla kan inte sluta. Och din mamma har verkligen försökt. Så nej, jag skulle inte säga att hon är dum i huvudet. Och nej, jag skulle nog inte säga till någon att dom är dum i huvudet, jag skulle nog tala om att det är ofräscht och ohälsosamt, uttryckte mig dåligt tidigare.

Se svar ovan, jag skulle nog inte uttrycka mig så, nej.

Där har du helt fel. Men just rökning är ett val man har gjort och det finns inga som helst anledningar till att röka. ÄTA måste man göra, annars dör man. Och äta rätt är inte det enklaste.

Rökning medför stora kostnader, nedskräpning och ohälsa, både för personen som röker och dom som utsätts för passiv rökning. Men, jag har förstått att rökningen håller på att minska och det är ju kanon!
Har föstått att rökningen håller på att minska. Ja, du, det där är då något av en underdrift. Rökningen har minskat DRASTISKT under några decennier.

Men det finns ju fortfarande ingen vettig anledning för dig att moralisera över rökning och kalla rökare korkade. Du gör ju inte bättre från dig i det sammanhanget, än i den fat shaming du också gett uttryck för i tråden.

För mig är det lite gåtfullt varför du så gärna vill moralisera över andra på det viset. Särskilt när det gäller sådant som alla redan vet - dvs rökning och fetma är hälsorisker.
 
Det verkar nästan så, i den här tråden. Att är man inte själv överviktig så får man inte ha en åsikt typ. Jag har sagt flera gånger att jag tycker att det är viktigt att diskutera alla samhällsproblem.
Som sagt, redan första inlägget stinker fatshaming. Inleder man på det viset är det svårt att diskutera prolemet övervikt och i ärlighetens namn så tror jag du kommer att få svårt att få till en diskussion som inte är fatshaming med din inställning. Du är dålig på att dölja den.

Nej, alla kan inte sluta. Och din mamma har verkligen försökt. Så nej, jag skulle inte säga att hon är dum i huvudet. Och nej, jag skulle nog inte säga till någon att dom är dum i huvudet, jag skulle nog tala om att det är ofräscht och ohälsosamt, uttryckte mig dåligt tidigare.
du kan inte se att folk tar illa upp och uppfattar det som fatshaming att få höra att de pga deras vikt att de lever ofräscht och ohälsosamt? Och att detta är om möjligt värre än att kalla någon dum i huvudet?
 
Har föstått att rökningen håller på att minska. Ja, du, det där är då något av en underdrift. Rökningen har minskat DRASTISKT under några decennier.

Men det finns ju fortfarande ingen vettig anledning för dig att moralisera över rökning och kalla rökare korkade. Du gör ju inte bättre från dig i det sammanhanget, än i den fat shaming du också gett uttryck för i tråden.

För mig är det lite gåtfullt varför du så gärna vill moralisera över andra på det viset. Särskilt när det gäller sådant som alla redan vet - dvs rökning och fetma är hälsorisker.
På vilket sätt har jag uttryckt fat shaming? Jag vill ärligt veta det, då jag absolut inte vill göra det.
Som sagt, redan första inlägget stinker fatshaming. Inleder man på det viset är det svårt att diskutera prolemet övervikt och i ärlighetens namn så tror jag du kommer att få svårt att få till en diskussion som inte är fatshaming med din inställning. Du är dålig på att dölja den.


du kan inte se att folk tar illa upp och uppfattar det som fatshaming att få höra att de pga deras vikt att de lever ofräscht och ohälsosamt? Och att detta är om möjligt värre än att kalla någon dum i huvudet?
Jag sa att rökning var ofräscht. Har aldrig sagt något om att övervikt är ofräscht!

Frågar också dig, vad har jag skrivit som varit fatshaming? Vill verkligen veta, då det absolut inte har varit min mening.
 
På vilket sätt har jag uttryckt fat shaming? Jag vill ärligt veta det, då jag absolut inte vill göra det.

Jag sa att rökning var ofräscht. Har aldrig sagt något om att övervikt är ofräscht!

Frågar också dig, vad har jag skrivit som varit fatshaming? Vill verkligen veta, då det absolut inte har varit min mening.
Jag har redan förklarat varför jag ogillar trådstarten, orkar inte svara igen.

Jag ber om ursäkt för missförståndet.
 
Men stör det dig? Övervikt är fortfarande inte något som stör andra eller ens individen själv.

O_o Är du seriös?

Om inte folk stördes alls av sin övervikt på ett eller annat vis, så skulle ju ingen kämpa med att gå ner i vikt oavsett om det gäller 5, 10,15, 20 eller fler kilon, eller hur?

Personligen stör jag mig på om jag passerar +7 kg för många kilon, för då blir hullet i vägen, kläder sitter oskönt och osnyggt, det påverkar min trasiga rygg mer osv. Sen att andra ändå troligtvis klassar mig som "normalsmal" för att de inte ser hullet under kläderna, skiter jag fullständigt i.

Hullet är ändå i vägen och stör Mig och det var ännu mer i vägen och störde mig definitivt när jag vägde 20+ kg mer än jag gör idag!
 
Jag vet varför du ogillade trådstartaren, jag vill bara veta vad jag har skrivit som har uppfattats som shaming.
Exempelvis uttalanden som att du aldrig skulle kalla någon som är fet dum i huvudet. Att ens tänka i banorna att inte ge någon epitet för att de är feta säger en hel del om vad du tänker.
 
Exempelvis uttalanden som att du aldrig skulle kalla någon som är fet dum i huvudet. Att ens tänka i banorna att inte ge någon epitet för att de är feta säger en hel del om vad du tänker.
Men va? Så att jag säger att jag inte skulle kommentera vikt är shaming?
Jag skulle inte kommentera någons kroppsform alls. Oavsett orsak till kroppsform. Jag har försökt förstå hur man får diskutera ett samhällsproblem utan att det är shaming.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp