Bukefalos 28 år!

Sockerskatt

Angående det @gul_zebra nämner att överviktiga har lägre dödlighet än normalviktiga så är det lite av en fråga av "det beror på". För medelålders och äldre så verkar det vara bättre att vara strax över bmi 25 men det varierar lite med åldersgrupper och vilka grupper man inkluderar / inte inkluderar i studierna (t.ex. rökare).

Det man kortfattat kan säga är nog att man behöver inte få panik hälsomässigt om man ligger lite över 25 i bmi, då är det sämre hälsomässigt att oroa och stressa upp sig för vikten än vikten i sig. Dock är fetma och stor undervikt helt klarlagt som problematiska hälsomässigt.
 
Angående det @gul_zebra nämner att överviktiga har lägre dödlighet än normalviktiga så är det lite av en fråga av "det beror på". För medelålders och äldre så verkar det vara bättre att vara strax över bmi 25 men det varierar lite med åldersgrupper och vilka grupper man inkluderar / inte inkluderar i studierna (t.ex. rökare).

Det man kortfattat kan säga är nog att man behöver inte få panik hälsomässigt om man ligger lite över 25 i bmi, då är det sämre hälsomässigt att oroa och stressa upp sig för vikten än vikten i sig. Dock är fetma och stor undervikt helt klarlagt som problematiska hälsomässigt.

Jag tror att risken ökar för fetma på äldre dar om man är överviktig i unga år. Varför att få ner övervikten generellt är bra för befolkningen i stort tror jag.

Men som sagt, så kan man väl inte kalla det hälsomässigt att vara överviktig då riskerna ökar för många sjukdomar.
https://www.aretrunt.se/forskare-sa-mycket-overvikt-okar-risken-for-cancer/
 

det dårår ju bemött flera ggr, finns massa studier där man på tvåbenta inte sett den effekten. däremot verkar forskningen rätt tydligt peka på att sockersötad läsk är en stor bov.


Jag skulle vilja se att man undersökte och gjorde studier på effekter av en sådan skatt snarare än att gå på vad som låter bra. Det gäller egentligen all beskattning och handlingar som man genomför, mer baserat på forskning och fakta och mindre baserat på vad som låter bra och därmed vinner röster.

"War on drugs" är ett bra exempel på något som låter bra men som har negativ effekt i praktiken, det är möjligt att sockerskatt skulle ha det också. Det finns en ganska stark koppling mellan inkomst/klass/utbildning och övervikt och risken finns att man då "har råd" med ännu mindre av det man borde spendera mer av sina pengar på.

Eller så applicerar vi samma tänk som War on Drugs, gör övervikt olagligt, borde funka? (sarkasm)

Har man inte gjort det till viss del? Ligger hemma med feber o pallar inte leta. Men det finns iaf ingen som gjort det med några fantastiska resultat.

Jag är för höjd skatt på sockersötad läsk (pga de studier jag läst) men generell sockerskatt, nej. Då får vi köra en fettskatt också. O en äta för stora portioner-skatt. :meh: det är en modern grej just nu att skylla allt på socker.. vi äter för mkt många av oss, absolut. Men skatten tror jag kommer slå sisådär snett och tillverkarna kommer kämpa stenhårt för att komma runt det med annat sött.
 
Fast även en liten övervikt kan påverka hälsan om du ser mina tidigare länkar.
Ja, 10 kg eller så, absolut. Men inte typ 5 kg eller mindre, som det är tal om här. Och dessutom: alla mina gymnördande sport-killkompisar, med ett BMI på 25-27 riskerar också att dö i förtid menar du? Well....:banghead:
 
Ja, 10 kg eller så, absolut. Men inte typ 5 kg eller mindre, som det är tal om här. Och dessutom: alla mina gymnördande sport-killkompisar, med ett BMI på 25-27 riskerar också att dö i förtid menar du? Well....:banghead:

Som jag sa tidigare i tråden tar inte BMI hänsyn till stor muskelmassa som sportiga killar och gymnördar kan få...
Men jag tror inte den stora andelen överviktiga män på 57% kan relateras till att vi tränar mer idag än på -70 talet. Iaf inte enbart. Snarare rör vi väl på oss mindre...
 
Jag läste för ett tag sen att i våran kommun är nästan var 5:e person fet, alltså ett bmi över 30. Samt att varannan svensk är överviktig.
https://www.dh.se/i-sverige-ar-varannan-svensk-overviktig/

Vore det inte rimligt att politikerna börjar agera mot detta hälsoproblem ?

Vad anser ni ? Borde Sverige också införa en sockerskatt ? Eller finns det andra metoder som är bättre?

https://www.svd.se/redan-sockerskatt-i-19-lander--fler-ar-pa-vag

Personligen tycker jag man borde testa alla medel för att minska övervikten. En sockerskatt låter rimligt. Men sen har vi ju problemet med lightprodukter som inte heller är så bra, lär då kanske öka.
Har du en källa på att var femte svensk har bmi över 30?

Att varannan svensk har bmi mellan 25-30 behöver ju inte signalera stora risker. Det är ju först när vi pratar om bmi 30 eller tom 35 som vi ser risker för hälsa på gruppnivå.
Bmi 25-30 är så kallad kosmetisk övervikt vilket innebär att det inte anses vara farligt.

Jag är absolut emot sockerskatt. Tycker det är helt fel väg att gå.
Det är dessutom helt felaktigt att lägga orsaken till fetma eller sjukdom på just socker. Mig veterligen har man inte kunnat se några tydliga samband mellan just socker och farliga sjukdomar. Sambanden modereras generellt av just fetma som ju kan bero påmånga olika anledningar.

Ett större problem än socker är att barn inte rör sig tillräckligt (vilket såklart hänger med in i vuxen ålder), att många människor har svårt med tex mättnad och portionsstorlekar och troligen generellt att vi har stora problem med stress och psykisk ohälsa.
 
Senast ändrad:
Jag tror att risken ökar för fetma på äldre dar om man är överviktig i unga år. Varför att få ner övervikten generellt är bra för befolkningen i stort tror jag.

Men som sagt, så kan man väl inte kalla det hälsomässigt att vara överviktig då riskerna ökar för många sjukdomar.
https://www.aretrunt.se/forskare-sa-mycket-overvikt-okar-risken-for-cancer/
Det verkar som sagt bero på. För äldre tycks det t.ex. vara hälsosammare att vara lite över 25.

OBESITY_PARADOX_graph.jpg
 
Angående kostnader för mat så upplever jag att en hel del bra/ okej mat är rätt billig?
Tex om man äter rotgrönsaker / eller frukt och grönt efter säsong?

Jag tror snarare att tid och stress är en faktor varför folk väljer mer skräpmat/ socker/ fett.
 
Det verkar som sagt bero på. För äldre tycks det t.ex. vara hälsosammare att vara lite över 25.

OBESITY_PARADOX_graph.jpg

Fast läste du inte det jag skrev ?
Vi går upp i vikt med åldern därför att vi förbränner mindre, samt rör på oss mindre med åldern.

Om vi då redan är överviktiga i ung ålder så öker ju risken för fetma i hög ålder.
 
Köttskatt vore en bättre idé :angel:. I alla fall på rött kött och charkprodukter. Att äta sånt ökar ju risken för tarmcancer samt hjärt- och kärlsjukdom. Vad tycks, @Hero ?
När vi ändå är inne på skatter för saker som kostar samhället pengar - är det inte rimligt att ha ökad skatt också på all typ av extremsport - det är ju inte rimligt att vi som inte utövar det ska behöva betala för sjukvård, arbetsoförmåga osv som kommer av att en är med i en olycka på sin fritid! :up:
 
Det skulle väll vara om man använder de skatteintäkterna till att subvensionera typ grönsaker eller ännu bättre (!) öronmärka de för satsning på åtgärder som främjar motion och bra kost hos barn och ungdomar.

Tror inte sockerskatt ger positiv effekt på de relativt få som verkligen är sjukligt överviktiga pga att de äter för mycket sockerprodukter. De kommer nog bara bli fattiga eftersom det handlar om andra bakomliggande orsaker till överkonsumtionen.
 
Fast läste du inte det jag skrev ?
Vi går upp i vikt med åldern därför att vi förbränner mindre, samt rör på oss mindre med åldern.

Om vi då redan är överviktiga i ung ålder så öker ju risken för fetma i hög ålder.
Det är väldigt vanligt att äldre personer är underviktiga till den nivå att det blir hälsofarligt. Du tänker nog på kanske upp till övre medelåldern.
 
När vi ändå är inne på skatter för saker som kostar samhället pengar - är det inte rimligt att ha ökad skatt också på all typ av extremsport - det är ju inte rimligt att vi som inte utövar det ska behöva betala för sjukvård, arbetsoförmåga osv som kommer av att en är med i en olycka på sin fritid! :up:
Jag tänkte såklart inte på att det kostar samhället pengar, jag tänkte bara på folks hälsa. Jag vill ju inte att folk äter sånt som de blir sjuka av, är bara omtänksam :idea:.
 
Det är väldigt vanligt att äldre personer är underviktiga till den nivå att det blir hälsofarligt. Du tänker nog på kanske upp till övre medelåldern.

Lite knapplån.

Min feta (på riktigt) mamma har varit rejält sjuk i vinter. Tappat runt 40kg.

Ur den synvinkeln var det ju bra att hon hade de där extra kilona.

Man vet fortfarande inte varför hon blev så dålig men det började med en organsvikt * flera, mest troligt pga långvarigt alkoholmissbruk.

Hon hade ju kunnat vara alkoholist utan övervikten och då hade hon nog dött. Knepigt det där.

Mormor var i princip grönsak i ett och ett halvt år innan cancern blev för mycket, hon levde också på sitt överskott.

(Så vid någon tidpunkt bör det alltså vara fritt fram att skyffla in kakor. Typ.)

Jag tror det här med vikt och hälsa och gener har mer att berätta än vad vi vet idag, mycket mer.

PS, min mamma åt sig inte fet på socker.
 
Jag tänkte såklart inte på att det kostar samhället pengar, jag tänkte bara på folks hälsa. Jag vill ju inte att folk äter sånt som de blir sjuka av, är bara omtänksam :idea:.
Jag tänker ju SÅKLART också på folks hälsa! Vill ju inte att någon ska skada sig och få ont! :( Tänk liksom om en bryter benet när en åker skidor - så blir en kanske gipsad och stillasittande och riskerar dessutom att bli fet när en tröstäter socker. :down: Liksom jättedåligt verkligen! Hade varit bättre om det var superhög skatt från början så hade ingen utsatt sig för sådana risker...
 
När vi ändå är inne på skatter för saker som kostar samhället pengar - är det inte rimligt att ha ökad skatt också på all typ av extremsport - det är ju inte rimligt att vi som inte utövar det ska behöva betala för sjukvård, arbetsoförmåga osv som kommer av att en är med i en olycka på sin fritid! :up:

Och du tycker inte det är rimligt att vi som är smala och hälsosamma ska betala för dom fetas sjukvård också ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Roliga saker som barn säger
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp