Sockerskatt

Nu drar du alla över en kam, jag tycker att man får respektera att folk har en åsikt, och att man KAN ha en åsikt utan att vara nedlåtande mot någon. Jag tycker att jag själv har en shyst ton, men tar någon illa upp så är det tråkigt! Förstår du hur jag menar?
Ja. Att du inte är enig med mig när det gäller vem som är sämst på avgöra om man själv shamar. Vilket jag inte har sagt att du gör, för övrigt. Jag trodde att vi diskuterade det där fenomenet då shaming förkläs till välvilja.
 
Alltså jag lever på skräpmat typ till 80%. Jag har ett BMI på tyå 19-20. :meh: Tror inte att en sockerskatt skulle göra ett skit för att folk skulle gå ner i vikt. Det handlar ju inte om att folk bara äter onyttigt och därmed blir feta...

Mindre socker är bra för hälsan även om man är smal.
Vi äter ju för mkt socker idag.

Om det inte handlar om vad vi äter. Förklara då viktuppgången från ex -70 talet? Varför är vi så mkt fetare idag ?
 
Jag anser att en sockerskatt är helt fel väg att gå. Det är för det första inte de överviktiga som är problemet. De jag känner som har ett BMI på ca. 25-27 är inte mindre hälsosamma än mig som har ett BMI på 21.5. Dessutom kan många idrottspersoner ha dylika BMIer tack vare muskelmassan.
Problemet är de feta. Det är dem som har såväl fysiska som psykiska problem. Kan ta en släkting som exempel. Hon väger bokstavligt talat sin längd i kilo, och är 158 cm lång...Det är sådana som henne, som har jag-vet-inte-hur många fysiska skador/sjukdomar till följd av sin fetma, och därtill mår psykiskt dåligt, som belastar sjukvården. Det är där insatser behövs, inte mot "Mathias, sportig kille i 22 års åldern med BMI 26.5" och "Louise, normal hobbymotionär i 40 års åldern med BMI 25", som unnar sig lite lördagsgodis ibland.
 
Jag anser att en sockerskatt är helt fel väg att gå. Det är för det första inte de överviktiga som är problemet. De jag känner som har ett BMI på ca. 25-27 är inte mindre hälsosamma än mig som har ett BMI på 21.5. Dessutom kan många idrottspersoner ha dylika BMIer tack vare muskelmassan.
Problemet är de feta. Det är dem som har såväl fysiska som psykiska problem. Kan ta en släkting som exempel. Hon väger bokstavligt talat sin längd i kilo, och är 158 cm lång...Det är sådana som henne, som har jag-vet-inte-hur många fysiska skador/sjukdomar till följd av sin fetma, och därtill mår psykiskt dåligt, som belastar sjukvården. Det är där insatser behövs, inte mot "Mathias, sportig kille i 22 års åldern med BMI 26.5" och "Louise, normal hobbymotionär i 40 års åldern med BMI 25", som unnar sig lite lördagsgodis ibland.

Fast även en liten övervikt kan påverka hälsan om du ser mina tidigare länkar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp