Sola solarium

Ajda

Trådstartare
Är det någon fara att sola solarium när man är gravid?
Har bara hittat info om att man kan få pigmentfläckar på kroppen.

Jag menar inte att ligga och vrålpressa nu flera ggr i veckan och bli som en pepparkaka. Utan bara nångång ibland för att få bort kvisslorna på ryggen som denna graviditet så vackert bidragit med :p
 
Sv: Sola solarium

Enligt min BM ingen direkt fara för hälsan, men hon avrådde STARKT från solarie pga risken för pigmentförändringar (som håller i sig hela livet sedan = inte värt det)
 
Sv: Sola solarium

Jaha okej så de håller i sig hela livet. Nej då kanske jag hellre tar dessa kvisslor några månader till.
 
Sv: Sola solarium

Som sagt, du kan få pigmentförändringar som inte försvinner om du solar under din graviditet, oavsett om det är solarium eller ute. Så jag skulle vänta tills efteråt :)
 
Sv: Sola solarium

För mig har det varit tvärtom!

Under mina graviditeter har jag fått ett superpigment som tål all sol och som lyckligtvis inte har gett några pigmentfläckar!

Har bara varit gravid med en över sommaren. När jag då solade solarium inför semestern lade jag dubbla handdukar för magen.
Fick för mig att bebisen skulle tycka att det blev för ljust! :grin::rofl:

Menar ni att man verkligen ska undvika sol när man är gravid?

Det har jag aldrig hört innan!

Vad gör man då om man har flera barn som självklart vill vistas ute så mycket som möjligt!
Vad säger era BM om det?
 
Sv: Sola solarium

Jag solar ibland (är gravid alltså) tror generellt att jag mår bättre då jag hatar att vara grå.

Solar kanske någon gång i halvåret så vi snackar ingen överdriven trafik till solariet..

Jag har inga pigmentfläckar.
 
Sv: Sola solarium

Kommer pigmentfläckarna en tid efteråt?

Hur är det med de som reser utomlands? Eller de som bor i varmare länder (och inte är mörkhyade, antar att de inte är lika utsatta)?
 
Sv: Sola solarium

Kommer pigmentfläckarna en tid efteråt?

Hur är det med de som reser utomlands? Eller de som bor i varmare länder (och inte är mörkhyade, antar att de inte är lika utsatta)?

De blir kvar när brännan försvunnit.

Antar att det är ett större problem om man bor i länder med mer sol. Fast där håller de sig kanske inomhus mer, när solen är som starkast. Det är ju vi nordbor som steker oss vid Medelhavet :)
 
Sv: Sola solarium

Varför måste alltid cillaw vara sån besservisser :(
Jag har inte fått fläckar under någon av mina 4 tidigare graviditeter heller, fast jag då solade så fort det var sol ute.

Drabbar ju verkligen inte alla men säkert några få.
 
Sv: Sola solarium

Varför måste alltid cillaw vara sån besservisser :(
Jag har inte fått fläckar under någon av mina 4 tidigare graviditeter heller, fast jag då solade så fort det var sol ute.

Drabbar ju verkligen inte alla men säkert några få.

Därför att jag är utbildad att veta sånt här.

Risken är ökad, oavsett om just du har fått det eller ej.
 
Sv: Sola solarium

Googla på "cloasma".

Ops! Gjorde det nu.
Vad märkligt. Har haft 4 olika barnmorskor men ingen av dessa har nämnt det här med pigmentfläckar!

Nu har jag, som sagt, bara haft en sommargraviditet och den barnmorskan beundrade t o m min solbränna som jag hade skaffat mig den sommaren.

Där ser man. Tack för den här tråden!
Nu vet jag det om miraklet skulle ske ytterligare en gång!
 
Sv: Sola solarium

Varför måste alltid cillaw vara sån besservisser :(
Jag har inte fått fläckar under någon av mina 4 tidigare graviditeter heller, fast jag då solade så fort det var sol ute.

Drabbar ju verkligen inte alla men säkert några få.

Drabbar nog fler än bara "några få" tyvärr.
 
Sv: Sola solarium

Jag skrev att jag inte fått det, inte någon jag känner heller.

Man får väl lita på sin känsla, en del kanske tom tycker at det är värt det för att få vara i solen, speciellt i detta forum då man absolut inte ska bry sig om hur kroppen ser ut vare sig före elelr efter graviditet. Om någon yppar något om att kroppen ändrat sig efterbarnafödande (vad det än må vara) så ska man ju bara stå ut, det är livet liksom.

Jag fick inte fläckar, skulle jag få det så skulle jag nog inte bry mig om just den åkomman då jag älskar att vara i solen.
 
Sv: Sola solarium

skulle jag få det så skulle jag nog inte bry mig om just den åkomman
Snacka om dubbelmoral. Du som är så mån om utseendet, skulle du verkligen inte bry dig om du fick permanenta fläckar? I ansiktet? På brösten?

Man får väl lita på sin känsla
Ja i så fall finns det rätt mycket råd som man kan skita i som gravid, bara för att ens "känsla" säger att det är okey :grin:

Man ska lita på de som är utbildadade. Nio månader, varav ett par varma och soliga månader, det dör man inte av att avstå sola.
 
Sv: Sola solarium

Jo men nu pratar vi om något som ev skulle ge mig en fläck på mitt skinn, inte äter jag tex fisk från östersjön osv som påverkar barnet.

Jag personligen skiter inte i råd man får som gravid om det kan skada barnet på något sätt, men handlar det om att jag kan få en fläck (i mitt så annars fläckfria nylle :) ) så skulle jag nog inte direkt avstå från solen pga det.

O nej snart kommer väl påståendet att jag skulle lägga min nyfödda i gassande sol utan kläder men jag skulle som sagt inte riskera mitt BARNS hälsa, men en fläck på bröstet ser jag inte som att riskera hälsan som sagt.

Plus att man i detta forumet även bara ska "köpa" allt som händer då man väntar/föder barn.. så då borde jag väl vara på rätt linje för en gångs skull :) :)
 
Sv: Sola solarium

Jo men nu pratar vi om något som ev skulle ge mig en fläck på mitt skinn,

DOMINGO2_2.jpg
 
Sv: Sola solarium

Sånna fläckar kan man få även om man inte är gravid...

Ser själv aldrig män/kvinnor med så pass mkt fläckar så vanligt vet jag inte om det är?
 
Sv: Sola solarium

Va bra att jag hittade denna tråden!:) När jag var gravid solade jag ryggen med helbaddräkt men fyrkantigt hål på ryggen. Jag hade oturen att ännu ha kvar min "bränna" iform av en extrem ful fyrkant efter sju år:eek:. Finns det någon klinik här i skåne som kan fixa det? När jag sökte på cloasma så hittade jag bara uppåtlandet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 099
Senast: Bapelsin
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 462
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 322
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp