Bukefalos 28 år!

Sommar, sol - och sexuella trakasserier?

följdfråga: varför?

Jag vet inte riktigt varför jag trodde så. Bara ett antagande att kvinnor med en kropp som samhället önskar sig skulle bli mer utsatta. Med andra ord, stora bröst och stora rumpor med minimalistisk midja.

Synd att det inte var så. Det betyder ju att betydligt fler blir tafsade än vad jag trodde. :(
 
@Lipperta Lite "som vanligt" kan man konstatera att om folk vill misstolka något, så gör de också just det, hakar upp sig på något som inte har någon större relevans och därmed helt missar själva poängen.

Jag har däremot helt slutat försöka förklara mig eftersom det sällan lönar något till, annat än att 1) man blir irriterad och 2) det stjäl bara energi och jag har annat att lägga tiden på än att förklara något 320 gånger för de som redan tillskrivit en, en åsikt/egenskaper man inte alls har.
 
@Lipperta Lite "som vanligt" kan man konstatera att om folk vill misstolka något, så gör de också just det, hakar upp sig på något som inte har någon större relevans och därmed helt missar själva poängen.

Jag har däremot helt slutat försöka förklara mig eftersom det sällan lönar något till, annat än att 1) man blir irriterad och 2) det stjäl bara energi och jag har annat att lägga tiden på än att förklara något 320 gånger för de som redan tillskrivit en, en åsikt/egenskaper man inte alls har.

Tyvärr. Dock vet jag att jag kan skriva konstigt ibland, speciellt om saker jag verkligen blir upprörd av. Förklarar gärna en gång men sen blir det tröttsamt.

Måste lära mig att låta saker vara, men det kliar i fingrarna ;)
 
Vad gäller utseendet kan jag bara säga vad som gäller för mig själv. Jag gick upp en del i vikt och färgade håret brunt, där försvann nästan 90% av tafsandet. Att jag blev äldre tog nog också bort en del för det verkar som svinen helst ger sig på unga tjejer.
 
Jag vet inte riktigt varför jag trodde så. Bara ett antagande att kvinnor med en kropp som samhället önskar sig skulle bli mer utsatta. Med andra ord, stora bröst och stora rumpor med minimalistisk midja.

Synd att det inte var så. Det betyder ju att betydligt fler blir tafsade än vad jag trodde. :(
men poängen är ju just att det är andra mekanismer - makt, våld, kvinnohat i allmänhet, tusen andra saker som jag rekommenderar att du ger dig själv grundkurs i feminism för att lära dig - som föder sexuella trakasserier/övergrepp. Vad offret beträffar är det enda som är viktigt, i relation till mannen, att hon är kvinna.
 
Jag har tidigare trott att det är kvinnor som har ett visst utseende som trakasseras. Anledningen är att när jag fått höra saker har det mestadels varit saker om att jag har stora bröst som skrikits till mig. Så då har jag trott att kvinnor med annat utseende slipper det. Helt enkelt för att jag inte sett eller hört de andra sakerna som andra kvinnor får höra.
Det är därför det är bra att prata om det.
 
Jag har tidigare trott att det är kvinnor som har ett visst utseende som trakasseras. Anledningen är att när jag fått höra saker har det mestadels varit saker om att jag har stora bröst som skrikits till mig. Så då har jag trott att kvinnor med annat utseende slipper det. Helt enkelt för att jag inte sett eller hört de andra sakerna som andra kvinnor får höra.
Det är därför det är bra att prata om det.
du illustrerar perfekt det farliga med att basera sina åsikter på sina egna upplevelser och sedan omvandla dem till fakta som man går runt och tror.
 
Ja precis. Det var ju meningen med mitt inlägg att illustrera det.
Det är lätt att tolka omvärlden utifrån hur vi upplever den och utifrån göra erfarenheter.
Javisst är det det. men jag vill också påpeka att det faktiskt också är lätt nuförtiden att ta reda på fakta - på just det här området kan jag kanske inte se en självklar fras som en kan googla, men i allmänhet tycker jag inte att det finns så många ursäkter egentligen att inte ta reda på riktig, handfast information innan man uttalar sig om något som om ens egen uppfattning är sanning.
 
Fast så hade jag aldrig vågat göra. Skulle något hända, någon form av fysiskt övergrepp, i en sådan situation så skulle det vara så svårt att komma därifrån likadant skulle det troligen bli svårt i en ev rättegång - "du uppmuntrade mannen" "han trodde sarkasmen/ironin betydde att du ville" osv.
Som kvinna måste man, tyvärr, tänka mer än en och två gånger på hur ens beteende kan uppfattas.

För övrigt har jag inget att tillägga till ts mer än att det är hemskt att det ska vara så. Man känner sig så otroligt utsatt.
Jadu, vissa män tänker bara med k*ken, ibland undrar jag hur det står till uppe i hjärnkontoret hos dom för där kan det inte vara helt friskt iallafall. Jag kan aldrig låta bli att fälla kommentarer som "har du drabbats av gubbsjuka eller växer k*ken inåt" när nån kommenterar en kvinna utifrån sexuella attribut. Gubbsjuka är precis vad det är, det bästa vore om dom skötte sitt och höll käft istället för ingen blir impad av deras "smicker".
 
Jadu, vissa män tänker bara med k*ken, ibland undrar jag hur det står till uppe i hjärnkontoret hos dom för där kan det inte vara helt friskt iallafall. Jag kan aldrig låta bli att fälla kommentarer som "har du drabbats av gubbsjuka eller växer k*ken inåt" när nån kommenterar en kvinna utifrån sexuella attribut. Gubbsjuka är precis vad det är, det bästa vore om dom skötte sitt och höll käft istället för ingen blir impad av deras "smicker".
Och vad exakt menar du är kvinnans "sexuella attribut"?
 
Jadu, vissa män tänker bara med k*ken, ibland undrar jag hur det står till uppe i hjärnkontoret hos dom för där kan det inte vara helt friskt iallafall. Jag kan aldrig låta bli att fälla kommentarer som "har du drabbats av gubbsjuka eller växer k*ken inåt" när nån kommenterar en kvinna utifrån sexuella attribut. Gubbsjuka är precis vad det är, det bästa vore om dom skötte sitt och höll käft istället för ingen blir impad av deras "smicker".

Det handlar inte om gubbsjuka. Det handlar om att människor av manligt kön, från småpojkar till vuxna män, tar sig rättigheter de inte har.
 
Jadu, vissa män tänker bara med k*ken, ibland undrar jag hur det står till uppe i hjärnkontoret hos dom för där kan det inte vara helt friskt i alla fall. Jag kan aldrig låta bli att fälla kommentarer som "har du drabbats av gubbsjuka eller växer k*ken inåt" när nån kommenterar en kvinna utifrån sexuella attribut. Gubbsjuka är precis vad det är, det bästa vore om dom skötte sitt och höll käft istället för ingen blir impad av deras "smicker".

Nu tycker jag att det (om möjligt) är ännu konstigare att du ändå tycker att TS ska ge tillbaka med samma sorts sexuella anspelningar om hon känner sig utsatt. O_o
 
Nu tycker jag att det (om möjligt) är ännu konstigare att du ändå tycker att TS ska ge tillbaka med samma sorts sexuella anspelningar om hon känner sig utsatt. O_o
Spelar ingen roll vad jag skriver för du m.fl. blir iallafall aldrig nöjda. ;)
 
Och vad exakt menar du är kvinnans "sexuella attribut"?
Ja vad brukar dom anspela på? "Rattarna", muffen och häcken samt benen i vissa fall. Fast jag måste säga att det blivit bra mycket öppnare i samhället ang. klädval, hade nån kommit i bara leggings eller tights när jag växte upp så hade hon fått stämpeln lösaktig så mycket har förändrats.
 
Det handlar inte om gubbsjuka. Det handlar om att människor av manligt kön, från småpojkar till vuxna män, tar sig rättigheter de inte har.
Ja, av nån outgrundlig anledning så betecknas ju fortfarande kvinnor som villebråd av vissa. En gång hette det ju "kvinnan ska vara mannen underdånig" även i vårat land och hos vissa verkar det leva kvar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp