Bukefalos 28 år!

Sommar, sol - och sexuella trakasserier?

Jag tror att det är hela nyckeln till att minska problemet: att andra män säger ifrån. Och då kanske inte på ett otrevligt sätt (även om man säkert hemskt gärna vill), utan på ett mer allvarligt sätt så att personerna inte går i försvarsställning. Utan faktiskt LYSSNAR. Sådana här män lyssnar nämligen inte på kvinnor, därför är det så jäkla viktigt att män som inte är svin faktiskt gör något.

Jag tänker osökt på Dold-programmet som är aktuellt just nu. Om ridtränaren är skyldig är han såklart så vidrig att jag inte har ord för det. Men alla män i maktposition runt honom som inte gjorde något (ex ordföranden som figurerar i programmet), på något sätt känns det lika illa i min värld.

Jag håller med om det här, jag tror också att det kan vara nyckeln. Därför tycker jag personligen att det är beklagligt med den radikalfeministiska retoriken som säger att mäns sexualitet kan likställas med våld. Jag inbillar mig att något sådant skulle leda till att en ickevåldsam och vettig man, som kanske inte riktigt är helt införstådd med problematiken, men som skulle kunna vara öppen för det, slår dövörat till.
 
Själv undrar jag vad tusan det är som förändrats. För en förändring verkar det vara. Jag vet inte hur många berättelser jag sett om unga tjejer som beskriver sig som rena villebråd när de går på krogen - att det hör till vardagen att bli tafsade på där.

När jag var i värsta krogåldern var det där ett ickeämne. Jag minns inte att jag och mina vänner någonsin berörde det. Det hände oss inte.

Så varför verkar män vara mer gränslösa idag? Går det inte på tvärs mot tidsandan där det faktiskt finns en ökad medvetenhet om jämställdhet, om kvinnors rättigheter osv? Jag fattar inte.

Jag är 45 år. När jag var ute som tonåring pågick det men det var aldrig någon som sa något till någon annan. När jag var ute i 20-30 års åldern förekom det också men inte heller då var det någon som sa något om det till någon annan. Det var så det var. Vi var fostrade till att män av någon anledning hade rätt att bete sig så. Vi pratade istället om köttmarknaden. Där en klapp på rumpan i kön när jackan skulle hämtas ut och krogen stängde var en "normal" fråga om man ville följa med hem. Det ledde till att vi aldrig stannade till stängning bara för att slippa det. Då sågs det även hos chefer som "dricks" när man som serveringspersonal fick en klapp eller ett nyp i rumpan när man gick förbi gäster. Förändringen nu är att våra fantastiska unga idag inte tiger och lider. De säger ifrån. Så kanske var det så att även de i din närhet blev utsatta men att de inte sa något?
 
Så varför verkar män vara mer gränslösa idag? Går det inte på tvärs mot tidsandan där det faktiskt finns en ökad medvetenhet om jämställdhet, om kvinnors rättigheter osv? Jag fattar inte.

Nu har jag inte varit ute på krogen sedan tidernas begynnelse ( ;) ) men gott och väl i 10 år. Om jag träffade en snuskgubbe för 10 år sedan som höll om mig eller tog på mina bröst eller whatever på ett "hehe-igt" sätt så hade jag nog sagt "hihihi nämen sluuta nuu", och inte haft en tanke på att han stövlat rakt över alla mina gränser även om det kändes obehagligt. Idag renderar samma beteende i ett ordentligt avvisande och ett "för i helvete jävla äckliga gubbsvin" i mitt huvud.

Så jag tänker mig att män kanske inte blivit värre på att kliva över gränser men att kvinnor faktiskt är uppmärksamma på sina egna gränser på ett annat sätt?
 
Jag var nog 27 nånting, hade jobbat med hovslageri i Sthlm hela dagen och stannade min skyltade skåpbil vid en mack utanför Enköping för att köpa kaffe. Iklädd keps, t-shirt och rejäla snickarbyxor. När jag sätter mig i bilen med mitt kaffe knackar det på rutan. En lastbilschaffis som nattparkerat vid macken frågade vad jag skulle ha för ett knull.

Män är helt jävla gränslösa. Jag tror inte att det på något vis handlar om offrets "maktutstrålning" eller "sexappeal", det handlar om att de lever i en värld där de har rätt att ta för sig av vad och vem de vill.
Man får inte i tråden säga att kvinnor kan vara jävligt elaka mot andra kvinnor, men är det rätt att säga att "män är helt jävla gränslösa"?
Jag vill tro att majoriteten av alla män är trevliga och har en bra syn gentemot andra!

Och nej, jag försvarar inte de som håller på med sexuella övergrepp, bara för att förtydliga så jag slipper få fundering om det.
Kanske är jag skonad, men i min närhet (familj, vänner, bekanta) finns det bara män med en "normal" uppfostran.

(jag vet att det finns många typer av människor som vårdas på psyk och har inga problem med psykisk sjukdom) Men denna gubbe utstrålade något som var klart off, inte knark, hemlöshet eller alkoholism utan mer som klar störning, såg ut att ha det svårt med personlig hygien och mest sannolikt runkade, mitt på ljusa dagen, i en tunnelbana från hässelbystrand.
Jag vågar nog påstå att du inte ser på utsidan vilka som vårdas/vårdats inom psykiatrin. Utan det där är en bild du fått tex genom Hollywoodfilmer.

@Lipperta Det är jag som värderar att det är värre att bli djupt sårad än att bli äcklad. Och eftersom du skriver att du blir äcklad av en gubbe som lägger sitt stånd mot dig men sårad när tjejer snackar skit så drar jag det till att sexuella trakasserier är så normaliserade att kvinnor inte ens upprörs av det.
Men sårad och äcklad är ju två olika känslor. @Lipperta har väl inte skrivit att den ena är värre än den andra? I så fall har jag missat det för det är inte så jag läst hennes inlägg.
 
Jag tror det. Jag tror det finns med i bilden

Hur många kvinnor har inte berättat om att de blir osynliga när de åldrats. Att män inte gör de där närmandena, och i förlängningen att de kvinnorna inte uppmärksammas på andra plan heller. Skådespelare som inte får roller längre för att de är äldre.

Vi lever i en värld där kvinnors värde mäts i skönhet och de som inte passar in där inte märks. De blir i viss mån osynliga.

Kvinnors utseende och klädsel kommenteras. ta bara Isabella Lövin och kritiken mot henne att hon skulle kammat sig. Hon hade liksom varit värdigare och bättre om hon varit mer stylad. Eller alla mail Maud Olofsson fick med synpunkter på hur hon klädde sig.

Jag är övertygad om att det går igen även beträffande trakasserier. Fula kvinnor tafsas inte på. Små bröst tafsas mindre än de större kupstorlekarna.

du gör så många felaktiga slutledningar här att jag inte vet var jag ska börja.
när kvinnor säger att de "blir osynliga" menar de för guds skull inte att de blir osynliga inför sexuella förövare! de menar i arbetslivet, i politiken, i media, i familjelivet. inte heller är detta en följd av att män inte gör närmanden :crazy:
att du antyder - nej, säger rakt ut - både att äldre kvinnor på något sätt sörjer att inte bli trakasserade, samt att "fula kvinnor tafsas det inte på" är ganska sjukt.

du blottlägger liksom inga strukturer här. inte bara felidentifierar du anledningarna till att vi har en våldtäktskultur, du - samt alla som beskrev sina hårsvall och byster - missar också helt att du faktiskt delger vem du tycker “bör” bli ofredad.
 
du gör så många felaktiga slutledningar här att jag inte vet var jag ska börja.
när kvinnor säger att de "blir osynliga" menar de för guds skull inte att de blir osynliga inför sexuella förövare! de menar i arbetslivet, i politiken, i media, i familjelivet. inte heller är detta en följd av att män inte gör närmanden :crazy:
att du antyder - nej, säger rakt ut - både att äldre kvinnor på något sätt sörjer att inte bli trakasserade, samt att "fula kvinnor tafsas det inte på" är ganska sjukt.

du blottlägger liksom inga strukturer här. inte bara felidentifierar du anledningarna till att vi har en våldtäktskultur, du - samt alla som beskrev sina hårsvall och byster - missar också helt att du faktiskt delger vem du tycker “bör” bli ofredad.

Fast jag tror nog att i ett samtal om sexuella trakasserier, så åsyftar nog en del kvinnor just det när de talar om att de blivit "osynliga" med åldern.
 
Själv undrar jag vad tusan det är som förändrats. För en förändring verkar det vara. Jag vet inte hur många berättelser jag sett om unga tjejer som beskriver sig som rena villebråd när de går på krogen - att det hör till vardagen att bli tafsade på där.

När jag var i värsta krogåldern var det där ett ickeämne. Jag minns inte att jag och mina vänner någonsin berörde det. Det hände oss inte.

Så varför verkar män vara mer gränslösa idag? Går det inte på tvärs mot tidsandan där det faktiskt finns en ökad medvetenhet om jämställdhet, om kvinnors rättigheter osv? Jag fattar inte.
nu är jag säkerligen yngre än du, men detta är ett ungefärligt skäl till att det känns som om jag blir mer radikal ju äldre jag blir. Ingenting förändras ju?! Eller så går det för långsamt. Eller så blir det, tydligen, värre.
 
11th-Principle-image.png

http://www.11thprincipleconsent.org/consent-propaganda/rape-culture-pyramid/
 
Man får inte i tråden säga att kvinnor kan vara jävligt elaka mot andra kvinnor, men är det rätt att säga att "män är helt jävla gränslösa"?
Jag vill tro att majoriteten av alla män är trevliga och har en bra syn gentemot andra!

Inte alla män:banghead::banghead::banghead::banghead: För det är så viktigt att akta sig för att såra stackars privilegierade män som kan råka känna sig lite träffade!
 
Jag tror det. Jag tror det finns med i bilden

Hur många kvinnor har inte berättat om att de blir osynliga när de åldrats. Att män inte gör de där närmandena, och i förlängningen att de kvinnorna inte uppmärksammas på andra plan heller. Skådespelare som inte får roller längre för att de är äldre.

Vi lever i en värld där kvinnors värde mäts i skönhet och de som inte passar in där inte märks. De blir i viss mån osynliga.

Kvinnors utseende och klädsel kommenteras. ta bara Isabella Lövin och kritiken mot henne att hon skulle kammat sig. Hon hade liksom varit värdigare och bättre om hon varit mer stylad. Eller alla mail Maud Olofsson fick med synpunkter på hur hon klädde sig.

Jag är övertygad om att det går igen även beträffande trakasserier. Fula kvinnor tafsas inte på. Små bröst tafsas mindre än de större kupstorlekarna.
Och vem avgör vem som är ful?
Jag tycker det är så tråkigt att värdera kvinnor så.
Dessutom är jag tjock och anses nog inte motsvara skönhetsideal - men jag har ändå varit med om saker. Vad beror det på då?
 
Senast ändrad:
Inte alla män:banghead::banghead::banghead::banghead: För det är så viktigt att akta sig för att såra stackars privilegierade män som kan råka känna sig lite träffade!
Har väl aldrig kallat män priviligerade?!?!
Däremot, när du skriver män (och det låter som alla män) så menar du även min pappa/bror/fästman. Och de tycker det du utsatts för är precis lika illa som du och jag tycker!
 
Sex och makt hör ihop. Klassiska pinup-bilder är väl ett väldigt uppenbart exempel av makt och objektifiering. De är skapta för att trigga. En bild av Angela Merkel skulle inte inte användas på just det sättet.
du säger själv att sex och makt hör ihop, men tror på allvar att Angela Merkel går fri från trakasserier? jag vill inte ramla tillbaka i diskussionen som jag vill minnas handlade om kvinnor med makt vs kvinnor utan makt oftare var föremål för sexism, men att "kränka och sänka" kvinnor i maktpositioner är ett uråldrigt knep.
 
Man får inte i tråden säga att kvinnor kan vara jävligt elaka mot andra kvinnor, men är det rätt att säga att "män är helt jävla gränslösa"?
Jag vill tro att majoriteten av alla män är trevliga och har en bra syn gentemot andra!

Och nej, jag försvarar inte de som håller på med sexuella övergrepp, bara för att förtydliga så jag slipper få fundering om det.
Kanske är jag skonad, men i min närhet (familj, vänner, bekanta) finns det bara män med en "normal" uppfostran.


Jag vågar nog påstå att du inte ser på utsidan vilka som vårdas/vårdats inom psykiatrin. Utan det där är en bild du fått tex genom Hollywoodfilmer.


Men sårad och äcklad är ju två olika känslor. @Lipperta har väl inte skrivit att den ena är värre än den andra? I så fall har jag missat det för det är inte så jag läst hennes inlägg.
Där kom den ja, inte alla män ...

Håller du alltså inte med om att män som beter sig som @Migo beskrev är gränslösa?

Jag förstår fortfarande inte hur kvinnors elakhet kommer in i en diskussion om sexuellt ofredande män. Om någon ber om bästa receptet på hemgjord tortellini berättar du väl knappast hur man bakar en fin calzone.
 
Inte alla män:banghead::banghead::banghead::banghead: För det är så viktigt att akta sig för att såra stackars privilegierade män som kan råka känna sig lite träffade!
Precis som jag tycker det är illa att säga att (hittar på exempel) muslimer är dumma, eller att amerikaner är idioter som röstat fram Trump så tycker jag det är illa att säga "män". För alla män är inte så. Lika lite som alla muslimer har konstiga värderingar.
 
@TinyWiny @Wysiwyg Visst skulle kunna vara så. Att man på min tid teg och led, betraktade det som normalt. Men med tanke på hur jag och mina tjejkompisar i olika konstellationer pratade om verkligen ALLT, i timmar, så är det så jäkla konstigt att det där aldrig kom upp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp