Bukefalos 28 år!

Sommar, sol - och sexuella trakasserier?

Vad offret beträffar är det enda som är viktigt, i relation till mannen, att hon är kvinna.

du illustrerar perfekt det farliga med att basera sina åsikter på sina egna upplevelser och sedan omvandla dem till fakta som man går runt och tror.

...i allmänhet tycker jag inte att det finns så många ursäkter egentligen att inte ta reda på riktig, handfast information innan man uttalar sig om något som om ens egen uppfattning är sanning.

Min invändning här är att det faktiskt inte är svårt att ta reda på att det första stycket inte stämmer. Det finns massvis med statistik (t.ex från NTU) som visar att yngre kvinnor blir utsatta i mycket högre utsträckning än äldre kvinnor.
 
Min invändning här är att det faktiskt inte är svårt att ta reda på att det första stycket inte stämmer. Det finns massvis med statistik (t.ex från NTU) som visar att yngre kvinnor blir utsatta i mycket högre utsträckning än äldre kvinnor.
Fast det kanske beror på annat?
Har man analyserat statistiken? Om unga tex rör sig ute mer?
Jag hittade en sådan statistik från BRÅ gällande sexualbrott. Däremot hittar jag inget om specifikt sexuella trakasserier.
Den säger i alla fall att ensamboende utan eller med barn är mer utsatta än sammanboende med barn. Då måste man ju analysera varför tex att de rör sig ute mer? Eller något annat?
 
Senast ändrad:
Jadu, vissa män tänker bara med k*ken, ibland undrar jag hur det står till uppe i hjärnkontoret hos dom för där kan det inte vara helt friskt iallafall. Jag kan aldrig låta bli att fälla kommentarer som "har du drabbats av gubbsjuka eller växer k*ken inåt" när nån kommenterar en kvinna utifrån sexuella attribut. Gubbsjuka är precis vad det är, det bästa vore om dom skötte sitt och höll käft istället för ingen blir impad av deras "smicker".

Jag tror att det är hela nyckeln till att minska problemet: att andra män säger ifrån. Och då kanske inte på ett otrevligt sätt (även om man säkert hemskt gärna vill), utan på ett mer allvarligt sätt så att personerna inte går i försvarsställning. Utan faktiskt LYSSNAR. Sådana här män lyssnar nämligen inte på kvinnor, därför är det så jäkla viktigt att män som inte är svin faktiskt gör något.

Jag tänker osökt på Dold-programmet som är aktuellt just nu. Om ridtränaren är skyldig är han såklart så vidrig att jag inte har ord för det. Men alla män i maktposition runt honom som inte gjorde något (ex ordföranden som figurerar i programmet), på något sätt känns det lika illa i min värld.
 
en fråga: menar ni att kvinnor som avviker från det klassiska skönhetsidealet på något sätt drabbas mindre av sexuella trakasserier och övergrepp?
Jag tror det. Jag tror det finns med i bilden

Hur många kvinnor har inte berättat om att de blir osynliga när de åldrats. Att män inte gör de där närmandena, och i förlängningen att de kvinnorna inte uppmärksammas på andra plan heller. Skådespelare som inte får roller längre för att de är äldre.

Vi lever i en värld där kvinnors värde mäts i skönhet och de som inte passar in där inte märks. De blir i viss mån osynliga.

Kvinnors utseende och klädsel kommenteras. ta bara Isabella Lövin och kritiken mot henne att hon skulle kammat sig. Hon hade liksom varit värdigare och bättre om hon varit mer stylad. Eller alla mail Maud Olofsson fick med synpunkter på hur hon klädde sig.

Jag är övertygad om att det går igen även beträffande trakasserier. Fula kvinnor tafsas inte på. Små bröst tafsas mindre än de större kupstorlekarna.
 
Jag tror det. Jag tror det finns med i bilden

Hur många kvinnor har inte berättat om att de blir osynliga när de åldrats. Att män inte gör de där närmandena, och i förlängningen att de kvinnorna inte uppmärksammas på andra plan heller. Skådespelare som inte får roller längre för att de är äldre.

Vi lever i en värld där kvinnors värde mäts i skönhet och de som inte passar in där inte märks. De blir i viss mån osynliga.

Kvinnors utseende och klädsel kommenteras. ta bara Isabella Lövin och kritiken mot henne att hon skulle kammat sig. Hon hade liksom varit värdigare och bättre om hon varit mer stylad. Eller alla mail Maud Olofsson fick med synpunkter på hur hon klädde sig.

Jag är övertygad om att det går igen även beträffande trakasserier. Fula kvinnor tafsas inte på. Små bröst tafsas mindre än de större kupstorlekarna.

Jag håller med i mycket du skriver här. Kvinnors fysiska uppenbarelse (utseende, ålder, kläder osv) är något man tydligen får/bör bedöma och utvärdera hur fan man vill. Så sjukt.

Men min personliga upplevelse (som givetvis inte behöver vara statistiskt korrekt) är att just klädsel inte spelar så stor roll. Jag har blivit lika trakasserad i termobyxor och för stor fleecejacka som i sommarkläder. Dock känner jag mig ändå mer utsatt i tunna/mindre kläder, av anledning jag inte förstår riktigt.
 
Jag är övertygad om att det går igen även beträffande trakasserier. Fula kvinnor tafsas inte på. Små bröst tafsas mindre än de större kupstorlekarna.

Alltså jag dör när jag läser sånt där. Både för hur du värderar kvinnor och får en del till fula, och att du påstår att män som tafsar inte gör det på "fula" kvinnor. Hur fan ska man bemöta det, genom att kliva fram och säga Jag är ful och har blivit tafsad på, jag har fula kompisar som också blivit det? Eller Trots att jag är skitsnygg blir jag inte tafsad på?
 
Jag håller med i mycket du skriver här. Kvinnors fysiska uppenbarelse (utseende, ålder, kläder osv) är något man tydligen får/bör bedöma och utvärdera hur fan man vill. Så sjukt.

Men min personliga upplevelse (som givetvis inte behöver vara statistiskt korrekt) är att just klädsel inte spelar så stor roll. Jag har blivit lika trakasserad i termobyxor och för stor fleecejacka som i sommarkläder. Dock känner jag mig ändå mer utsatt i tunna/mindre kläder, av anledning jag inte förstår riktigt.
Jag kommer ihåg en våldtäktstråd för längesedan, som på motsvarande sätt kom att handla om kvinnors klädsel när de blev våldtagna. Det som till sist täppte igen truten var när en person kom in och skrev att hon blivit våldtagen på jobbet. På ett lager, i arbetsoverall.

Att diskutera kvinnors utseende tillför inte ett smack till tafs- eller våldtäktsdiskussioner. Vart vill man komma med det, att kvinnor borde dölja sina bröst och sitt vackra hår så är problemet löst?
 
Jag tror att det är hela nyckeln till att minska problemet: att andra män säger ifrån. Och då kanske inte på ett otrevligt sätt (även om man säkert hemskt gärna vill), utan på ett mer allvarligt sätt så att personerna inte går i försvarsställning. Utan faktiskt LYSSNAR. Sådana här män lyssnar nämligen inte på kvinnor, därför är det så jäkla viktigt att män som inte är svin faktiskt gör något.

Jag tänker osökt på Dold-programmet som är aktuellt just nu. Om ridtränaren är skyldig är han såklart så vidrig att jag inte har ord för det. Men alla män i maktposition runt honom som inte gjorde något (ex ordföranden som figurerar i programmet), på något sätt känns det lika illa i min värld.
Jag sätter ALLTID ner foten, har alltid gjort det och kommer alltid att säga ifrån när nån beter sig illa eller "gubbsjukt". Vissa stannar i utvecklingen och beter sig som testosteronstinna pubertetsfjortisar hela livet men då brukar det fallera på flera sätt. Det ska ALDRIG vara okej att trakassera andra människor oavsett kön, läggning eller social status.

Jag har alltid haft kompisar av båda könen, kompisar ur alla samhällsklasser och med annorlunda läggning och gemensamma nämnaren har varit att ingen av dom brytt sig om andra människors yttre attribut, läggning eller social status. Jag skulle definitivt inte kunna ha kompisar som bara ser till det yttre samt ser medmänniskorna som "villebråd", då är jag hellre ensam.
 
Alltså jag dör när jag läser sånt där. Både för hur du värderar kvinnor och får en del till fula, och att du påstår att män som tafsar inte gör det på "fula" kvinnor. Hur fan ska man bemöta det, genom att kliva fram och säga Jag är ful och har blivit tafsad på, jag har fula kompisar som också blivit det? Eller Trots att jag är skitsnygg blir jag inte tafsad på?
Varför göra det svartvitt? Du läser verkligen så att du kan hugga på mig.

Klart att det inte finns kvinnor som går fria från detta. Det finns inget utseende som befriar från skit.

Men tycker helt allvarligt att det är fullständigt likvärdigt hur kvinnor behandlas i samhället kopplat till deras utseende? Gamla- unga- kurviga - småbystade? Alla behandlas precis lika???

ja, jag tror att det är mer tafsande på unga snygga kvinnor än på äldre alldagliga kvinnor som jag. Jag har åkt massor av tunnelbana. Aldrig har jag tafsats på. Min teori är att det beror på min avsaknad av stor byst och att jag inte motsvarar klassiskt pinup-utseende (i brist på bättre ord)

Sex och makt hör ihop. Klassiska pinup-bilder är väl ett väldigt uppenbart exempel av makt och objektifiering. De är skapta för att trigga. En bild av Angela Merkel skulle inte inte användas på just det sättet.
Av det drar jag slutsatsen att kvinnor som motsvarar det som betraktas som utvikningsutseende råkar ut för mer. Inte att de är de enda som råkar illa ut. Men att de råkar värre ut.

Kan du försöka läsa mina inlägg två gånger innan du hugger?
 
Jag anser att hela problemet ligger hos de flesta föräldrar. Dom uppfostrar sina barn felaktigt och då blir det så här att dom som håller på med tafs o annat.
 
Varför göra det svartvitt? Du läser verkligen så att du kan hugga på mig.

Klart att det inte finns kvinnor som går fria från detta. Det finns inget utseende som befriar från skit.

Men tycker helt allvarligt att det är fullständigt likvärdigt hur kvinnor behandlas i samhället kopplat till deras utseende? Gamla- unga- kurviga - småbystade? Alla behandlas precis lika???

ja, jag tror att det är mer tafsande på unga snygga kvinnor än på äldre alldagliga kvinnor som jag. Jag har åkt massor av tunnelbana. Aldrig har jag tafsats på. Min teori är att det beror på min avsaknad av stor byst och att jag inte motsvarar klassiskt pinup-utseende (i brist på bättre ord)

Sex och makt hör ihop. Klassiska pinup-bilder är väl ett väldigt uppenbart exempel av makt och objektifiering. De är skapta för att trigga. En bild av Angela Merkel skulle inte inte användas på just det sättet.
Av det drar jag slutsatsen att kvinnor som motsvarar det som betraktas som utvikningsutseende råkar ut för mer. Inte att de är de enda som råkar illa ut. Men att de råkar värre ut.

Kan du försöka läsa mina inlägg två gånger innan du hugger?

Som jag sa i förra inlägget: jag förstår inte vart man vill komma med diskussionen om fula vs snygga kvinnor när det gäller ofredande och trakasserier.

Men sluta kalla det att hugga när jag diskuterar det du skriver. Vill du inte ha mina kommentarer får du sätta mig på ignore.
 
Varför göra det svartvitt? Du läser verkligen så att du kan hugga på mig.

Klart att det inte finns kvinnor som går fria från detta. Det finns inget utseende som befriar från skit.

Men tycker helt allvarligt att det är fullständigt likvärdigt hur kvinnor behandlas i samhället kopplat till deras utseende? Gamla- unga- kurviga - småbystade? Alla behandlas precis lika???

ja, jag tror att det är mer tafsande på unga snygga kvinnor än på äldre alldagliga kvinnor som jag. Jag har åkt massor av tunnelbana. Aldrig har jag tafsats på. Min teori är att det beror på min avsaknad av stor byst och att jag inte motsvarar klassiskt pinup-utseende (i brist på bättre ord)

Sex och makt hör ihop. Klassiska pinup-bilder är väl ett väldigt uppenbart exempel av makt och objektifiering. De är skapta för att trigga. En bild av Angela Merkel skulle inte inte användas på just det sättet.
Av det drar jag slutsatsen att kvinnor som motsvarar det som betraktas som utvikningsutseende råkar ut för mer. Inte att de är de enda som råkar illa ut. Men att de råkar värre ut.

Kan du försöka läsa mina inlägg två gånger innan du hugger?

Är du kvinna så är du utsatt. Om nu pinup-utseende (helt vidrigt ord :yuck:) skulle orsaka fler tillfällen av utsatthet, vad gör vi då åt det? Blir det bättre för att vissa säger sig aldrig ha blivit utsatta? Ska vi som råkar ha timglasfigur (vilket jag ser som ett vettigare ord) ha säck och aska och hoppas att vi då får vara ifred? Jag har faktiskt testat din tes genom att gå ut i oformliga kläder som döljer allt och framhäver inget, sur, utan smink, oduschad och allt det där som folk säger gör att man får vara ifred. Inte blev det bättre av det men jag kanske har en puckomagnet i pannan? Ett tag funderade jag faktiskt på det i mina svaga stunder under den tid då jag fortfarande skyllde allt på mig själv.

Varför kan inte problemet läggas där det hör hemma? Varför kräver vi inte av männen att de ska sluta med sina vidrigheter istället för att diskutera vem, varför och hur kvinnor råkar illa ut. Varför inte en gång för alla enas om att kvinnor oavsett ålder och utseende inte är några objekt. För det här handlar överhuvudtaget inte om sex utan enbart om makt. En makt männen tar sig som de inte har någon rätt till.

Jag blir så ledsen när du använder ord som pinuppa och utvikningsutseende. Det är som att du med det legaliserar mäns vidriga beteende mot kvinnor. Som om man har ett visst utseende så är det kvinnas fel att hon blir utsatt och inte mannens.
 
Varför kan inte problemet läggas där det hör hemma? Varför kräver vi inte av männen att de ska sluta med sina vidrigheter istället för att diskutera vem, varför och hur kvinnor råkar illa ut. Varför inte en gång för alla enas om att kvinnor oavsett ålder och utseende inte är några objekt. För det här handlar överhuvudtaget inte om sex utan enbart om makt. En makt männen tar sig som de inte har någon rätt till.

Tack. Det är helt bortom allt att det är kvinnors utseende som hamnar i fokus när det gäller män som beter sig gränslöst. Och jag förstår inte varför. Är vi verkligen så jäkla rädda för att prata om något som faktiskt innebär kritik av mäns beteende?
 
Själv undrar jag vad tusan det är som förändrats. För en förändring verkar det vara. Jag vet inte hur många berättelser jag sett om unga tjejer som beskriver sig som rena villebråd när de går på krogen - att det hör till vardagen att bli tafsade på där.

När jag var i värsta krogåldern var det där ett ickeämne. Jag minns inte att jag och mina vänner någonsin berörde det. Det hände oss inte.

Så varför verkar män vara mer gränslösa idag? Går det inte på tvärs mot tidsandan där det faktiskt finns en ökad medvetenhet om jämställdhet, om kvinnors rättigheter osv? Jag fattar inte.
 
När jag var i värsta krogåldern var det där ett ickeämne. Jag minns inte att jag och mina vänner någonsin berörde det. Det hände oss inte.

Kan det ha varit att det faktiskt hände men att ni inte ens reflekterat över det? Det behöver ju verkligen inte varit så förstås, bara en tanke.

Jag själv har i hur många år som helst sagt att nämen herregud jag har aldrig blivit utsatt för NÅGONTING, gud vad folk svamlar. Men när jag började se olika händelser som ett mönster så har det rullat in nya analyser på upplevelser som jag tidigare såg som.. ja jag vet inte, vardagliga små händelser som inte varit värda att nämnas.
 
Min invändning här är att det faktiskt inte är svårt att ta reda på att det första stycket inte stämmer. Det finns massvis med statistik (t.ex från NTU) som visar att yngre kvinnor blir utsatta i mycket högre utsträckning än äldre kvinnor.

ja, det finns belägg för att yngre tjejer blir mer (oftare, enklare) utnyttjade än äldre kvinnor, när det gäller "vardagstrakasserier" däremot tror jag inte att äldre kvinnor är mer förskonade - är det inte på gatan är det på jobbet, en annan arena som för det mesta bara gäller vuxna kvinnor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp