Sommarföräldrar 2015 del 2

Våra sover i spjälsäng i vårt rum. Sista tiden har tjejen flyttat över till vår sång vid tvåtiden. Så fort vi har fått upp en persienn i deras rum ska de få flytta in dit. Ska bli skönt!
 
:o:o:o:o:o

Vi har vår ytterdörr låst, men vi har altan dörren öppen, har satt för två stora puffar framför så han inte kan smita ut. Men tids nog kommer det nog inte funka, då får vi fundera på grind där med :o

Förresten; hur sover era ungar, alltså vart? Egen säng/ hos er?
T sover i vår säng, har alltid gjort.
Men nu pratar vi om att han ska börja sova i egen säng i sitt rum, men att nån av oss sover där i en 90säng till och börja med. Men han har så svart stt somna in själv just nu. Är det bättre stt låta honom somna in i famnen och lägga ner honom sen till och börja med eller ta kampen direkt?
Får sån ångest över det här för jag vet att han vill ha närhet ibland under nätterna men jag sover så illa med honom nära..:o
W sover i egen säng i eget rum. Somnar runt 22, kan vakna runt 06 och prata, hämtar honom och så somnar han om i vår säng och så sover vi till 9-10. Har inte ätit på nätterna sen han var 6mån. En tid vägrade han somna om så vi var uppe redan 6 men som tur var verkar han bli kvällsmänniska så jag får sova länge på morgonen:angel: En tid sov han med oss från början av kvällen men det funkade inte sen han började krypa. Plus att vi sov så dåligt.
 
Ja jag funderade på om jag skulle ta bort långsidan till en början och ställa mot sängen så han ändå får känslan av att vara "nära" men ändå vänja sig vid sin säng.. Kanske lättare att få honom att somna där då också..
T äter också på nätterna, 1-2 gånger..
Sen sover han oroligt i perioder, i natt vakna han vid 3 och kunde inte somna om. Han har 4st kindtänder på g samtidigt så dom stör såklart och gör ont..

Det är ju bara att testa :). Jag lägger A i hans säng och lägger mig själv som en spärr ut i vår säng, när han lägger sig samtidigt som oss. Är han trött tidigare så lägger vi honom i sängen på hans rum, det är vår gamla säng som vi har skruvat av benen på. När vi lägger oss bär vi över honom i vår säng. Målet är att han ska sova där själv såsmåningom, när han har vant av sig med att äta på nätterna.

Aj aj för tänderna! Det är inget kul när det kommer så många på samma gång.
 
Vår sover i egen säng i vårt sovrum. Ibland lyfter vi över henne till oss på natten, men oftast sover hon hela natten i sin.

Vi har dessutom försökt få henne att somna på egen hand. Med sonen körde vi samma sätt och vi har alltid bara lagt honom, läst saga, puss och kram godnatt och sen har vi gått ut och han har somnat själv.

Kan varmt rekommenderas!
 
K sover helt okej, jag slutade nattamma för ett par veckor sedan, efter mycket velande från min sida. Och hon sover ju faktiskt bättre efter det... Vi har alltid sövt henne i famnen, med undantag från ett par perioder då det gått att lägga ner henne i sin egna säng och sitta bredvid. Men nu sedan ett tag tillbaka blir hon ledsen om man försöker söva i famnen så nu ligger vi bredvid henne på vår säng. Hon är rätt motoriskt orolig just nu, försöker resa sig upp, snurrar över på mage, blir arg osv. Så jag brukar försöka ligga och skeda lite för att kunna hålla om henne. Men det brukar ta en stund innan hon somnar, som det är just nu.

När hon somnat lyfts hon över i egen säng och som det är just nu äter hon välling 2 ggr/natt. Första flaskan i sin säng vid midnatt och den andra i vår säng vid fyra. Sen vaknar hon nån gång mellan fem och halv sju. Nästa steg är väl att trappa ner lite på vällingen.

Hon sover fortfarande 2 ggr per dag, i snitt en timme per gång. Ammar en del på dagarna och äter i övrigt ganska dåligt. Vilket kanske beror på all välling hon äter på natten... :cool:
 
Och idag lärde A sig att klättra upp i soffan. Nu hoppas jag att han lär sig att ta sig ner på ett vettigt sätt också :cautious:
Men som hans mormor, förskoleläraren, brukar säga: det är nyttigt att slå sig ibland :)
 
Och idag lärde A sig att klättra upp i soffan. Nu hoppas jag att han lär sig att ta sig ner på ett vettigt sätt också :cautious:
Men som hans mormor, förskoleläraren, brukar säga: det är nyttigt att slå sig ibland :)

Precis mitt motto också :D
T klättrar upp och ner för soffan massor också. Vi har övat att klättra ner, vända honom på mage och benen neråt och säga rumpan först.. Tog ett par gånger så satt det :)
Nu behöver vi bara påminna Ibland när det ser ut som han ska dyka ner :D
Även trappen har han nu lärt sig krypa ner för :cautious:
Och upp såklart är det roligaste som finns :meh:
 
Precis mitt motto också :D
T klättrar upp och ner för soffan massor också. Vi har övat att klättra ner, vända honom på mage och benen neråt och säga rumpan först.. Tog ett par gånger så satt det :)
Nu behöver vi bara påminna Ibland när det ser ut som han ska dyka ner :D
Även trappen har han nu lärt sig krypa ner för :cautious:
Och upp såklart är det roligaste som finns :meh:

Som jag har tjatat om rumpan först och försökt visa, men nej jag grejjar det här på mitt sätt morsan :banghead::D
 
Är det fler ungar här med rejäla humörsvängningar just nu?
Övergångar är jättejobbigt just nu, tex att gå in när vi varit ute. Avsluta en dusch, en bok som tar slut osv. Likaså om han inte får göra som han vill. Skrik och tandagnisslan i ett. Jag har bra tålamod sen innan men han kan fresta det rätt ordentligt just nu. Jag försöker avleda så gott det går och prata om vad vi ska göra härnäst, men det hjälper föga.

Det värsta var när jag stängde av kranen för att han hade tvättat händerna klart. Illvrål tills han såg sig själv i spegeln och började garva. Sen torkade jag händerna, skrik igen och så såg han sig i spegeln och började skratta igen :banghead::D
 
Är det fler ungar här med rejäla humörsvängningar just nu?
Övergångar är jättejobbigt just nu, tex att gå in när vi varit ute. Avsluta en dusch, en bok som tar slut osv. Likaså om han inte får göra som han vill. Skrik och tandagnisslan i ett. Jag har bra tålamod sen innan men han kan fresta det rätt ordentligt just nu. Jag försöker avleda så gott det går och prata om vad vi ska göra härnäst, men det hjälper föga.

Det värsta var när jag stängde av kranen för att han hade tvättat händerna klart. Illvrål tills han såg sig själv i spegeln och började garva. Sen torkade jag händerna, skrik igen och så såg han sig i spegeln och började skratta igen :banghead::D

Oj ja :banghead: här är det humörsvängningar som heter duga :cautious:
Minsta motgång är hemsk, får han inte som han vill är det tandagnisslan och illvrål från avgrunden..
Alla pratat om 3års trotsen, ingen nämner 1års humörsvängningarna O_o
 
Idag var T på BVC på 1års koll och fick T 1års vaccinet..
Hade växt 4cm på 2månader men däremot dalat på viktkurvan..
Har gått ner 400g sen på två veckor sen senaste mätningen när vi var på akuten och därmed bara gått upp 200g på 2 månader.
Men BVC sköterskan verkade inte oroad och trodde det berodde på stt han varit så sjuk senaste tiden och har så många tänder påväg så han inte alls äter som han ska..
Än sålänge verkar han inte reagerat på vaccinet och sover tyngre än han gjort på många nätter..
Han har de senaste 3 nätterna vaknat varje halvtimmeoch skrikit/gråtit av smärta pga av tänderna, så vi är sådär lagom trötta..
 
Min bebis skrek mellan ca 5 och kl 12 idag. Humörsvängningar är väl milt i sammanhanget... Hon vaknade av att hennes storasyster hade ont i halsen och var ledsen. Innan man fått systern att vara tyst för att det inte skulle värka i halsen hade ju bebis hunnit vakna. Skulle inte somna om trots trötthet och skulle inte leka på golvet. Jag gjorde klart för henne vid 9-tiden att hon gjort slut på sin skrikbuffert för den dagen men det lyssnade hon inte på :meh:
 
Oj ja :banghead: här är det humörsvängningar som heter duga :cautious:
Minsta motgång är hemsk, får han inte som han vill är det tandagnisslan och illvrål från avgrunden..
Alla pratat om 3års trotsen, ingen nämner 1års humörsvängningarna O_o
Jobba på språket till 3-årstrotsen! Mycket lättare att hjälpa en unge som kan prata med de där kriserna och hitta en mellanväg! :P jag är väldigt glad att min äldsta var tidig med språket just för att jag blev så frustrerad när hon inte kunde berätta vad saker handlade om när hon blev sur för "ingenting". Nu vet man ju det där med "men jag ska bara lägga dockan/nallen/whatever" och man kan förbereda. Det är ju sådär lätt med en ettåring :arghh: "kom nu bebis, vi ska äta." "Dada" *hämtar bebis* "waaaaaaahhhhhhhh!!!" Eh.. just det. :P
 
Min bebis skrek mellan ca 5 och kl 12 idag. Humörsvängningar är väl milt i sammanhanget... Hon vaknade av att hennes storasyster hade ont i halsen och var ledsen. Innan man fått systern att vara tyst för att det inte skulle värka i halsen hade ju bebis hunnit vakna. Skulle inte somna om trots trötthet och skulle inte leka på golvet. Jag gjorde klart för henne vid 9-tiden att hon gjort slut på sin skrikbuffert för den dagen men det lyssnade hon inte på :meh:

Jag lider med dina öron :D
 
Jag lider med dina öron :D
Maken var hemma och sjuk. När jag vid 9-tiden gick upp sa jag åt honom att ta hand om barnet medan jag gjorde klart frukost. Så stod han i köket med henne typ 30 sekunder innan jag beordrade honom att ta ut henne. Det kändes som om det vibrerade hela vägen ut i örsnibbarna, utöver tröttheten efter 6 timmars sömn. Ibland har jag faktiskt tagit fram öronproppar när jag är själv. Värst var det innan hon kröp. Så jäkla frustrerad för att inte kunna röra sig och det fick man ju höra...
 
Här är det ganska stabilt humör nu, jämfört med för nån månad sen. Hon är så nöjd med att gå :love: Det är så gulligt, hon går runt, runt, runt... Bär oftast på något, men sitter inte ner en sekund. Hur nöjd som helst! Sedan några dagar reser hon sig även själv utan stöd så nu är hon verkligen självgående. Var är min bebis? :nailbiting: :cry: :crazy: :love:

Men viljestark till tusen, det är hon, även om hon är rätt glad just nu. När något inte går som planerat, kan bara allt från att hon inte få upp en dörreller låda, till att man försöker ta på henne nåt plagg eller ge henne vatten, då utbrister hinner ett "AAAH" med mycket arg röst :devil: :p
 
Jobba på språket till 3-årstrotsen! Mycket lättare att hjälpa en unge som kan prata med de där kriserna och hitta en mellanväg! :P jag är väldigt glad att min äldsta var tidig med språket just för att jag blev så frustrerad när hon inte kunde berätta vad saker handlade om när hon blev sur för "ingenting". Nu vet man ju det där med "men jag ska bara lägga dockan/nallen/whatever" och man kan förbereda. Det är ju sådär lätt med en ettåring :arghh: "kom nu bebis, vi ska äta." "Dada" *hämtar bebis* "waaaaaaahhhhhhhh!!!" Eh.. just det. :P

Japp, det märker man på jobbet också, de barn som har språket är det inte lika jobbigt för..
Vi får börja redan nu :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 059
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 219
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 536
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 011
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp