Sommarföräldrar 2015 del 2

Japp, det märker man på jobbet också, de barn som har språket är det inte lika jobbigt för..
Vi får börja redan nu :D
Ja jag förstår det :) min 3-åring håller väldigt god min på fsk så all frustration och trötthet landar hemma och då är det väldigt tacksamt.

Btw verkar mini också tidig. Hon sa mamma som 8 mån och jag har vartefter kunnat konstatera att det var på riktigt. Nu kämpar hon för fullt med orden tack och titta.
 
Hej hopp här lär troligtvis Linnea gå innan 1årsdagen. Hon har så smått börjat ställa sig upp utan stöd och typ kryp-går istället för regelrätt krypa.:)

Dock märks det att det är mycket som händer nu. Både motoriskt och tänder för hon sover som en kratta och tar evigheter att söva/natta för hon är så lättväckt. Vaknar var och varannan timme och det är bara tutten som duger. Hade mer än gärna slutat amma (helst för ett par månader sen) men känns oschysst mot henne. Känner mej rejält sliten i kroppen nu men får väl stå ut för hennes skull.
 
Min unge går ju fortfarande inte, fattar ingenting..

Hon tog ju några steg mellan oss när hon var typ 9 månader, och då tänkte vi ju att det bara skulle rulla på.
Men sen var det precis som om hon kom på att man kan ramla, för sen har hon bara satt sig ner när man ställer henne. Ibland glömmer hon sig och står en lång stund, och hon går utan nåt egentligt stöd i gåstolen.

Hade varit såå skönt om hon bara kommit över den där spärren!

Nu är vi på Gotland och har det helt underbart!
Idag kröp hon rätt ner i ett ganska kallt hav på Fårö, hon är helt tokig i att bada.
Och i glass.. :D



Vad har ni andra för semesterplaner? Vi ska till Båstad och Stockholm också, passar på att ta Kolmården på vägen upp, det blir nog poppis!
 
Min unge går ju fortfarande inte, fattar ingenting..

Hon tog ju några steg mellan oss när hon var typ 9 månader, och då tänkte vi ju att det bara skulle rulla på.
Men sen var det precis som om hon kom på att man kan ramla, för sen har hon bara satt sig ner när man ställer henne. Ibland glömmer hon sig och står en lång stund, och hon går utan nåt egentligt stöd i gåstolen.

Hade varit såå skönt om hon bara kommit över den där spärren!

Nu är vi på Gotland och har det helt underbart!
Idag kröp hon rätt ner i ett ganska kallt hav på Fårö, hon är helt tokig i att bada.
Och i glass.. :D



Vad har ni andra för semesterplaner? Vi ska till Båstad och Stockholm också, passar på att ta Kolmården på vägen upp, det blir nog poppis!

Det gör inte A heller. Han är så himla försiktig av sig när det kommer till det, eftersom han vet att det gör ont att ramla. Men annars har han inga hämningar :cautious:.
Han går med gåvagnen och har till och med lärt sig att vända den själv. Det räcker att han håller i en finger när han går utomhus med skor på på vår lite jobbiga gräsmatta som har sina branta partier. Så han borde inte ha några som helst problem alls, men men... Han lär ju inte ramla mycket när han väl vågar.

Vi bor ju på västkusten så vi har inga större planer. En tur till kompisar i Skåne och sen hoppas vi på långa dagar på stranden här hemma.
Däremot har vi bokat en resa till Kanarieöarna i början av december. Det ska bli gött att ha det att se fram emot när höstens mörker infinner sig :)
 
A säger titta typ etthundrafemtielva gånger om dagen just nu. Igår kväll sa han det till och med i sömnen :love:

Innan dess var det mamma som han nötte in i några veckor. Så nu kan han mamma, titta och mmm som betyder mu.

Pratar era något?
 
A säger titta typ etthundrafemtielva gånger om dagen just nu. Igår kväll sa han det till och med i sömnen :love:

Innan dess var det mamma som han nötte in i några veckor. Så nu kan han mamma, titta och mmm som betyder mu.

Pratar era något?
Williams favvo ord är brum brum! Sen säger han mamm,papp,ksss (betyder kisson - katten alltså), häj (hej), näj (nej).

Han tog första steget i midsommarveckan. Höll en paus tills nu för några dagar sen då han igen kom på att man kan gå själv. Idag tog han 5 steg själv. :love:
 
Min unge går ju fortfarande inte, fattar ingenting..

Hon tog ju några steg mellan oss när hon var typ 9 månader, och då tänkte vi ju att det bara skulle rulla på.
Men sen var det precis som om hon kom på att man kan ramla, för sen har hon bara satt sig ner när man ställer henne. Ibland glömmer hon sig och står en lång stund, och hon går utan nåt egentligt stöd i gåstolen.

Hade varit såå skönt om hon bara kommit över den där spärren!

Nu är vi på Gotland och har det helt underbart!
Idag kröp hon rätt ner i ett ganska kallt hav på Fårö, hon är helt tokig i att bada.
Och i glass.. :D



Vad har ni andra för semesterplaner? Vi ska till Båstad och Stockholm också, passar på att ta Kolmården på vägen upp, det blir nog poppis!

T går inte heller än. Det känns om det bara är en liten tröskel han ska över för att våga släppa taget och börja gå. Dör allt som krävs är ett litet finger och det är knappt så man håller i honom med det, men det lilla fingret är nog en trygghet som är läskig att släppa taget om. Annars har han inga hämningar, hittade honom uppe i fönstret idag, han hade alltså lyckats ta sig ända upp dit. Först upp via dammsugaren i sängen, via sängbordet upp i fönstret. Hua, höll på att få en hjärtattack. Då vände jag mig bort i några få sekunder..

Semster blir det en sväng till västkusten (smögen), svärmors sommarhus i Trosa och mina föräldrars sommarhus i Roslagens skärgård i norra Stockholm.
Annars kommer vi vara mest på hemmaplan, en hel del turer med båten här i skärgården, eller strandhäng hemmavid (har lyxen att bo 500m från en badplats..)
Insåg precis att om 6 veckor börjar jag jobba 3 dagar i veckan, hej och hå vad tiden går fort.
 
Jag hade velat åka till Danmark och hälsa på familj. Osäkert om det blir så men vi får se. Annars kanske vi åker till mamma i alla fall och klappar djur. Äldsta dottern har en önskan om att lära sig att bromsa och svänga med hästen så jag har sagt att vi ska åka dit och lära henne. Det är det enda hon pratar om så jag gissar att jag borde hålla det.

Tösabiten pratar smått. Det är väl runt 3 ord nu. Mamma är det enda "rena" ordet. Hon står själv men verkar få svindel eller nåt för hon vill gärna sätta sig omgående. Vi får se om hon börjar ta steg snart. Hon är ju ganska framåt öht. Just nu är hon i en knepig fas där hon inte riktigt hinner med när man går och blir hysterisk så det skulle säkert underlätta om hon började gå. Tiden rinner iväg så fort. Det blir väldigt tydligt när man inte är riktigt frisk så man missar en hel del pga trötthet osv. Stor sorg.
 
Hur mår du nu @Amha? Jag förstår känslan, har jobbat med en patientgrupp där många hade barn och det var just det de beskrev.

Språket här är häftigt att se utvecklas, tycker jag. Hon förstår så enormt mycket nu och vi har smått kunnat kommunicera med ja och nej (skaka på huvudet). Ofta blir det fel men man märker att hon försöker. Annars är det mamma (fast oftast mamamama) och där och titta. Känns som nästa sak som kommer explodera är just språket, nu när det hänt så mycket motoriskt.
 
Hur mår du nu @Amha? Jag förstår känslan, har jobbat med en patientgrupp där många hade barn och det var just det de beskrev.

Språket här är häftigt att se utvecklas, tycker jag. Hon förstår så enormt mycket nu och vi har smått kunnat kommunicera med ja och nej (skaka på huvudet). Ofta blir det fel men man märker att hon försöker. Annars är det mamma (fast oftast mamamama) och där och titta. Känns som nästa sak som kommer explodera är just språket, nu när det hänt så mycket motoriskt.

Håller med, jätte häftigt att se hur mycket dom förstår..
T säger mamma tydligt, pappa relativt tydligt. Babba och dadda (från Babblarna)är populära ord.
Heee (Hej) .
Annars är det mest papegojespråk, men det är mycket och hela tiden :)
 
T har blivit en sån drama queen :banghead: vilken jäkla hysteri när han inte får som han vill, det är kasta sig på golvet och banka med armar och ben och gapa O_o Hej och hå, undra hur treårstrotsen blir om han är såhär nu? :D
 
Hur mår du nu @Amha? Jag förstår känslan, har jobbat med en patientgrupp där många hade barn och det var just det de beskrev.

Språket här är häftigt att se utvecklas, tycker jag. Hon förstår så enormt mycket nu och vi har smått kunnat kommunicera med ja och nej (skaka på huvudet). Ofta blir det fel men man märker att hon försöker. Annars är det mamma (fast oftast mamamama) och där och titta. Känns som nästa sak som kommer explodera är just språket, nu när det hänt så mycket motoriskt.
Ep blir bara sämre så jag är mindre och mindre "med". Läkarkontakt i början av veckan som säger "en ökning till och så hörs vi nästa vecka och tar det därifrån". Skulle ha ökat på lördag då jag ville vara pigg och glad på deep purple när de lirar på grönan men jag ökade igår efter 3 dagar på rad med, för mig, väldigt kraftiga anfall. Nu är jag så sliten ändå att det känns lite skitsamma.

Ibland får jag tankarna att jag vill ha ett barn till för att kompensera det jag missar med T iom att hon utvecklas snabbare än äldsta barnet (svårare att hänga med) men den tiden kommer ju ändå vara ett glapp så det blir ju knappast bättre av att jag skaffar ett barn till som vi egentligen inte har ork till i dagsläget. Det är ju saker jag helt enkelt måste acceptera att det är som det är :) försöker fota i stället så jag kan minnas genom bilder.
 
Angående språk tror jag att jag nämnt att vår äldsta varit duktig på språk. Svänger sig med mer avancerade ord än många vuxna gör till vardags. Jag tycker själv att språk är roligt och lär mig gärna nya ord så det vore väldigt roligt om även bebis blir duktig på att prata tidigt. Det känns även tryggare att skicka iväg ett barn med hyggligt språk till förskolan. För närvarande är det ju mycket motoriskt men hon förstår ju en hel del trots allt. Leker lekar där man ger varandra saker och får tillbaka.
 
Ep blir bara sämre så jag är mindre och mindre "med". Läkarkontakt i början av veckan som säger "en ökning till och så hörs vi nästa vecka och tar det därifrån". Skulle ha ökat på lördag då jag ville vara pigg och glad på deep purple när de lirar på grönan men jag ökade igår efter 3 dagar på rad med, för mig, väldigt kraftiga anfall. Nu är jag så sliten ändå att det känns lite skitsamma.

Ibland får jag tankarna att jag vill ha ett barn till för att kompensera det jag missar med T iom att hon utvecklas snabbare än äldsta barnet (svårare att hänga med) men den tiden kommer ju ändå vara ett glapp så det blir ju knappast bättre av att jag skaffar ett barn till som vi egentligen inte har ork till i dagsläget. Det är ju saker jag helt enkelt måste acceptera att det är som det är :) försöker fota i stället så jag kan minnas genom bilder.

Det låter oerhört jobbigt :( Jag hoppas att du får ordning på medicinen så att det blir bättre snart.
 
T har blivit en sån drama queen :banghead: vilken jäkla hysteri när han inte får som han vill, det är kasta sig på golvet och banka med armar och ben och gapa O_o Hej och hå, undra hur treårstrotsen blir om han är såhär nu? :D

Igenkänningsfaktorn är stor :D
Speciellt när han vill gå åt ett håll och jag åt ett annat. Eller när han inte får klättra upp på diskmaskinsluckan. Jag plockar helst ur den när han sover, det blir lugnast så :p
 
Igenkänningsfaktorn är stor :D
Speciellt när han vill gå åt ett håll och jag åt ett annat. Eller när han inte får klättra upp på diskmaskinsluckan. Jag plockar helst ur den när han sover, det blir lugnast så :p
Diskmaskinen är spännande här med. Särskilt om det råkar vara smutsigt vatten på luckan som går att plaska i. T brukar dock hjälpa till med att plocka i maskinen. Sen att det är leksaker som åker in kan vi ju stryka över. Nu är storasyster hemma på sommarlov så nu kan man försöka nyttja henne som barnvakt när man vill göra såna saker. Hon är verkligen suverän trots sina 3 år. Försöker göra rätt hela tiden. Säger såklart ifrån till mig när hon inte vill så det känns helt ok att nyttja hennes tjänster så att säga än så länge.
 
Igenkänningsfaktorn är stor :D
Speciellt när han vill gå åt ett håll och jag åt ett annat. Eller när han inte får klättra upp på diskmaskinsluckan. Jag plockar helst ur den när han sover, det blir lugnast så :p

Herregud ja, diskmaskinen :D:banghead: här har en tallrik gått sönder när han slitit ut den från diskmaskinen. Efter det plockar jag bara i och ur när han sover :D
Och tvättmaskinen sen :grin: jag stoppar in, han dra ut, jag in, han ut och så håller vi på så.. Och det slutar i utbrott när jag stänger luckan, som slutar lika fort när vattnet börjar spruta inne i tvättmaskinen när den sätts på. Då byts tårarna till fascination :D

Läggningarna ska vi inte ens prata om. Det är maktkamp deluxe :cautious: skrik, gap, tårar.. Från att ha varit jätte lätt att lägga på kvällarna till att vara ett monster.. Ställer sig upp, skrattar, kastar nappen och snutten på golvet, jag lägger ner honom, säger god natt. Han får utbrott och gråter. Och så fortsätter det så.. Lyckligtvis har jag hittills vunnit alla kamper :banana:
Han har tillslut somnat av sig själv, utan att jag tagit upp honom och låtit honom somna i famnen för att jag inte orkar ta kampen..
Om han är envis är jag ännu envisare ;)
 
Fick ett brev i lådan idag på eftermiddagen med besked om förskoleplats från Oktober. Vad stort det kändes, stort spännande och läskigt. Allt på samma gång :nailbiting:
Fick plats på vårt 3e hands val. Ganska väntat med tanke på att de två första är tok populära.
Den här verkar också jätte bra och jag har en gammal kollega som jobbar där och är jätte nöjd. Känns tryggt.
 
@Rosen-Knoppen jag brukar säga att jag städar upp och bebis städar ner. Skohyllan exempelvis. Jag ställer upp skorna på den och hon städar bort dem från hyllan :D jag var så glad att ha en skohylla, sådär flera år efter att vi skaffat gemensamt boende. Skorna får i alla fall stå där när städtanten är på besök.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 071
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 223
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 573
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 073
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp