Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2015 del 3

Hur påverkas era barn av tidsomställningen? T klarar inte alls av omställningen så bra. Övertrött redan vid 18 eftersom klockan egentligen är 19 för honom då och han brukar sova vid 19. Har försökt lägga honom 5-10 minuter senare varje dag men kommer nog ta en tid att få honom i fas igen.

Och så börjar han snurra vid 04 på morgonen (för att hans kropp tror att klockan är 05) och sen vill han gå upp vid 05 (eftersom han kropp tror att det är 06 och det är den tiden han brukar vakna till helt)
 
Hur påverkas era barn av tidsomställningen? T klarar inte alls av omställningen så bra. Övertrött redan vid 18 eftersom klockan egentligen är 19 för honom då och han brukar sova vid 19. Har försökt lägga honom 5-10 minuter senare varje dag men kommer nog ta en tid att få honom i fas igen.

Och så börjar han snurra vid 04 på morgonen (för att hans kropp tror att klockan är 05) och sen vill han gå upp vid 05 (eftersom han kropp tror att det är 06 och det är den tiden han brukar vakna till helt)
Nu börjar det bli bättre men de första dagarna vaknade han 6.30, vilket är riktigt tidigt för oss.

Dagarna flyter på bra här. Blir varje dag förundrad över hur snabbt det går. Han var ju just liten och bara låg där medan han nu springer,äter själv,leker själv,pratar massor.
 
Hur påverkas era barn av tidsomställningen? T klarar inte alls av omställningen så bra. Övertrött redan vid 18 eftersom klockan egentligen är 19 för honom då och han brukar sova vid 19. Har försökt lägga honom 5-10 minuter senare varje dag men kommer nog ta en tid att få honom i fas igen.

Och så börjar han snurra vid 04 på morgonen (för att hans kropp tror att klockan är 05) och sen vill han gå upp vid 05 (eftersom han kropp tror att det är 06 och det är den tiden han brukar vakna till helt)
Linnea blir också rejält trött på kvällarna men har kunnat vara vaken till 19 utan att bryta ihop. Hon har vaknat lite tidigare på morgonen också men tycker inte hon påverkan jättemycket av tidsomställningen. Men nätterna har varit lite uppochner den senaste veckan eftersom hon varit förkyld och rejält täppt i näsan.
 
Jag har inte ens noterat omställningen. Vi lägger inte barn före 19 helt enkelt. Det varierar väldigt hur minstingen är på kvällarna men det är inget nytt. Men samma tid på morgonen gäller iom att vi lägger samma tid.
 
Puttar upp

Hur går det för er med de små? I år ska våra barn fylla 2 bast. Vad fort tiden går.

Vår tös är extremt (!!) intensiv. Det ska hända saker hela tiden. Hon flyttar runt på möbler för att hitta saker högt upp att leka med. Glömmer man skafferiet öppet några minuter kalasar hon på vaniljsocker osv osv. Det är ofta jag fångar henne i full färd med bus och säger "ooooooohhhh!" Vilket hon alltid besvarar med "aaaaaahhhh!". Jag skojar lite om att vi får ge förskolepersonalen extra betalt för att ta hand om henne eftersom att hon alltid hittar på saker. Som tur är gör hon inte bara saker hon vet att hon inte får. Att härma andra är minst lika roligt. Nuvarande favoriten är att duscha och tvåla in sig. Viktigt att få hålla duschen själv och såklart få tvål i handen att gnugga in sig med. Innan var det att plocka ur diskmaskinen vilket fortfarande är ganska roligt. Vi undrar lite varifrån detta kommer men jag tror att makens lillebror kan ha vissa likheter så det är säkert därifrån :p

Det roliga är att hade det varit en annan i min närhet som haft ett barn som är så intensivt hade jag tyckt att denne var skitjobbig och försökt undvika (been there) men nu är det min egen och jag har så himla roligt åt henne :love: Jag är så himla glad att jag får uppleva både min äldsta som är en filbunke och väldigt duktig i typiska skolämnen och yngsta som bitvis fortfarande går under namnet terrier för att hon är så fysiskt framåt och jag ser fram emot att se hur de kommer bli när de blir större.

Pratar era någonting? Vår äldsta kunde berätta meningar ur Alfons Åberg när hon var runt den här åldern och runt 2 år, kanske strax före, kunde hon 3 alfons-sagor utantill. Jag behövde bara bläddra så berättade hon ordagrant. Minsta verkar inte ha tid riktigt. Hon förstår dock väldigt mycket. Man kan berätta var saker ska ligga och vad vi ska göra osv men orden hon spottar ur sig är inte många tyvärr. Vi saknar orden lite här. Just att kunna få veta vad hon söker, tycker och tänker innan hon blir frustrerad.

Jag fick veta idag att vi har förskoleplats från augusti. Tydligen är det sånt tryck att inte ens alla syskon kommer in på denna. Jag har haft henne i kö sedan maj 2016 och önskade januari som start men det gick inte. Jag blev lite nervös när jag fick veta att det var svårt att få in alla syskon, det blev en liten "oops..." men hon hade stått i kö längre än vad jag trodde. Vi får se hur vi ska pussla med dagarna. Det kommer inte riktigt vara möjligt att få ihop det helt tror jag. Det beror lite på reglerna kring sjukskrivning men förmodligen får vi ta obetalda dagar.
 
Min vilde har börjat lugna ner sig. Din dotter kunde varit min son för ett par månader sen :D Men förskolan tycks ha god inverkan på honom. Han har blivit lugnare, inte lika intensiv och inte lika på andra barn.. En riktig mys kille som gärna delar ut kramar och pussar till diverse människor han gillar.
Talet är det väl sådär med men han förstår enormt mycket och har inga åroblem att kommunicera vad han vill.
Hans mest använda ord är ja, nej, mamma, pappa, oj, wow, kaka, där, skinka, äta, aj, anka
Det kommer mer och mer för varje dag som går :)

Om allt går som det ska blir han storebror i slutet på Augusti/början på September.
Ett riktigt hoppsan, väldigt oplanerat. :o:love:
 
@Rosen-Knoppen Stort grattis!!
Är hemma med W, tänker vara ännu 1,5år. Får panik över att börja jobba:o W pratar en del, massor "kinesiska" som man inte alls förstår, sen kan han en del ord så att man vet vad han vill: gunggung (mjölk), kakka, blöja, namnam (all mat), kisson, ut, mamma, pappa, diddi, babba (babblarna på youtube) m.m. Vi sjunger mycket, läser böcker och leker. Favorit nu just är en tågbana. Gillar den jag också så vi sitter mycket med den:D. Bilar verkar han aldrig tröttna på så dom leker han/vi med också. Sen har han ett litet minikök där han kokar mat åt mig. Han hjälper mig med allt vi gör hemma. Plockar saker ur diskmaskin på rätt plats i köket, dammsuger, skurar toa, hänger upp tvätt. Hoppas han är lika entusiastisk sen att hjälpa till då han blir äldre:angel: Är med ut och matar hästarna och fåren.

Han blir sin pappa upp i dagen för varje dag som går. Ljus lintott som för det mesta är glad. Men han kan ha ett j*kla humör (det har han ärvt av mig). Snäll och lätt för det mesta så länge han har sovit ordentligt och ätit. Älskar att vara i garaget med pappa och dona. Ratar mamma då pappa kommer hem från arbetsresorna. Men det är okej så får mamma vara lite ifred också:angel:
 
@Lindon Tack :)
Min är också en lintott (med skruvlockar i nacken) med humör :D (Också ärvt från sin mor:angel:)
Härligt med en som gillar hushållsbestyr. Min är gärna med också, men gör tvärtom :D River och sliter. Jag stoppar in i tvättmaskinen, han drar ur, jag stoppar in, han drar ur. En evighetsgöra helt enkelt :D
 
Va lustigt, jag tänkte i morse att jag skulle leta upp den här tråden och uppdatera lite :D Lilla K gjorde första dagen på förskolan idag, stort steg, iaf för mamman :p Det kändes bra, jag tror att hon kommer trivas

@Rosen-Knoppen Grattis! Jag börjar också bli sugen :p Men vi letar hus och ska gifta oss i höst, sen kan det nog bli dags.

K är en tjej med ett jäkla humör! Men lika mycket glädje som frustration och ilska. Hon förstår massor, pratar en del och utvecklas verkligen för varje dag just nu. Nästan blöjfri, ska bli jäkligt skönt. Sover riktigt okej, leker gärna med sitt kök, pussel, böcker och gillar att rita. Men roligast är när mamma ritar och pusslar :p
 
@Rosen-Knoppen Grattis!

Här rullar allt på i ett rasande tempo!
Tycker att barnen blir roligare och roligare :love: De förstår otroligt mycket av det man säger! Säger kanske 10 ord, men det känns som det händer mycket vad gäller talet nu. De har mer och mer glädje av varandra, men slåss allt mer också... Båda är väldigt aktiva och har (precis som föräldrarna :o) mycket temperament.
De trivs jättebra på förskolan! Jag får knappt med mig dem därifrån.
 
Va lustigt, jag tänkte i morse att jag skulle leta upp den här tråden och uppdatera lite :D Lilla K gjorde första dagen på förskolan idag, stort steg, iaf för mamman :p Det kändes bra, jag tror att hon kommer trivas

@Rosen-Knoppen Grattis! Jag börjar också bli sugen :p Men vi letar hus och ska gifta oss i höst, sen kan det nog bli dags.

K är en tjej med ett jäkla humör! Men lika mycket glädje som frustration och ilska. Hon förstår massor, pratar en del och utvecklas verkligen för varje dag just nu. Nästan blöjfri, ska bli jäkligt skönt. Sover riktigt okej, leker gärna med sitt kök, pussel, böcker och gillar att rita. Men roligast är när mamma ritar och pusslar :p
Blöjfri?!? Deb tanken har vi inte ens tänkt här....
 
Blöjfri?!? Deb tanken har vi inte ens tänkt här....
Nej, hade någon frågat mig när hon var nyfödd hade jag inte trott att det skulle ske så här tidigt. Men det har kommit successivt, började med att jag grodhöll henne som bebis när hon hade ont i magen och då bajsade hon alltid. Då blev det naturligt att hålla henne så över toaletten när vi ändå bytte blöja och på den vägen har vi haft kanske et tiotal bajsblöjor det senaste året. När hon ändå satt på toa/potta kom det oftast kiss också så då började vi sätta henne allt oftare och plötsligt utan att vi vet hur är blöjan alltid torr :up: Så inte planerat och nog mycket tur men skönt är det. Men det är ett stort steg att verkligen plocka bort blöjan även om vi i teorin är där. Särskilt just eftersom hon är så liten.
 
@Rosen-Knoppen grattis! Jag är jätteglad att vi har ganska tätt mellan våra. Det blir nog ungefär samma för dig. Det är tufft bitvis men de har så mycket glädje av varandra och börjar ligga på förhållandevis lika nivå. Minstingen blir ju ganska inputtad i syrrans lekar så hon var tidig med rollekar. Fortfarande på en väldigt basic nivå såklart.

Ordet aj är välanvänt här. Stoppar man henne när hon gör bus vrålar hon aj. Väldigt pinsamt om man är ute i det offentliga och man försöker lyfta bort henne från olämplig plats medan hon vrålar "AJ!! AJAJAJAJ!!!" och försöker ta sig ur ens grepp.

Vi ritar en hel del också. Idag fick vi ett paket med 1355 förpackningar klistermärken :o :D Barnen tycker att det är jätteroligt så jag ropade hem på Tradera för 468:- +99:- frakt. Överkomligt tycker jag. Ändå gnäller storasyster "T tar aaaaallllt!" Så fort lillasyster tittar på dem men jag gjorde klart att med den där högen klistermärken vill jag faktiskt inte höra något sånt. Väldigt mycket inte jag, jag brukar vara lite mer pedagogisk, men srsly, med den mängden att välja på måste man väl kunna bespara mammaöronen just den frasen? :angel:
 
@superstar det kanske inte är hela världen om blöjan sitter där när den ändå är torr? Har ni pratat med förskolan om det där, hur mycket de kan göra för att hjälpa henne att bli blöjfri? Personalen på vår första fsk var väldigt anti att äldsta skulle gå utan blöja där när tösen var runt 2 så hon backade alltid typ 3 steg i processen när hon hade varit där tills jag faktiskt började lämna henne utan blöja.
 
@superstar det kanske inte är hela världen om blöjan sitter där när den ändå är torr? Har ni pratat med förskolan om det där, hur mycket de kan göra för att hjälpa henne att bli blöjfri? Personalen på vår första fsk var väldigt anti att äldsta skulle gå utan blöja där när tösen var runt 2 så hon backade alltid typ 3 steg i processen när hon hade varit där tills jag faktiskt började lämna henne utan blöja.
Ja vi pratade med dem igår och de var väldigt coola inför olika alternativ. Jag sa att hon nog får ha blöjan på sig där i början och de sa "jaja, gör som du vill, säg bara till. Och vill du att vi tar av den så se till att det finns gott om extrakläder". Så de kändes skönt. De hade inga problem med att sätta henne på pottan typ en gång i halvtimmen men jag tänker att vi alla kan ju få komma in idet nya och lära känna varandra först innan vi går "all in".
 
Ja vi pratade med dem igår och de var väldigt coola inför olika alternativ. Jag sa att hon nog får ha blöjan på sig där i början och de sa "jaja, gör som du vill, säg bara till. Och vill du att vi tar av den så se till att det finns gott om extrakläder". Så de kändes skönt. De hade inga problem med att sätta henne på pottan typ en gång i halvtimmen men jag tänker att vi alla kan ju få komma in idet nya och lära känna varandra först innan vi går "all in".
Skön inställning!
 
Skön inställning!
Ja, hoppas bara att den håller i sig i skarpt läge. Men det får jag ju tro!

Hur mår du nu förresten? Om du vill svara...

Jag sitter i soffan med en galen liten tjej som far runt. Hon vaknade 5, vi ska vara på förskolan 9. Blir intressant att se om hon orkar fram till lunch...
 
Ja, hoppas bara att den håller i sig i skarpt läge. Men det får jag ju tro!

Hur mår du nu förresten? Om du vill svara...

Jag sitter i soffan med en galen liten tjej som far runt. Hon vaknade 5, vi ska vara på förskolan 9. Blir intressant att se om hon orkar fram till lunch...
Det är bra. Jag får finna mig i att gå hemma och vänta ;) jag är just nu på väg till psykiatrin. Jag har ju inte fått ordning på min EP så nu ligger jag i någon slags process/utredning för operation och ett steg i den processen är att göra en rejäl utredning av hur min hjärna fungerar. Hur den tänker, organiserar och minns. Först ett samtal på 45 min och om jag orkar (tydligen väldigt ansträngande för hjärnan) blir det en lunchrast och så två timmar med något skriftligt test.

En annan del i utredningen är att göra långtidseeg. Jag ska alltså läggas in tills de fått den mängd anfall de önskar sig. Den känns lite nervös. Maken klarar väl av barn osv, det ska inte vara något. Däremot råkade jag ju köpa en brukshund. Den kommer att göra honom svettig om det blir några dagar tror jag. En granne skulle hjälpa till att ta ut henne på längre promenader på kvällarna och man kanske kan få honom att lägga lite minisökrutor så i alla fall lite av hjärnan får aktiveras. Jag hoppas att det räcker en bit.

Det låter som om du har en lång dag framför dig :p
 
@Amha låter tufft! Hoppas dagen gick bra. Lurigt med registreringen, vilket säga att umgås hoppas att den blir kort rast samtidigt så betyder ju det isf att du haft många anfall på kort tid, och det låter inte som nåt att hoppas på... :down: Vad är det för hund du köpt?

Dagen gick över förväntan! Hon höll sig skapligt pigg och glad tills det var dags att sova på förskolan. Då sov hon i två timmar... Bra att hon sov men det är rätt trist att skola in sovande barn :p I morrn är det jobb för mig, pappans tur att hänga på förskolan.
 
@Amha låter tufft! Hoppas dagen gick bra. Lurigt med registreringen, vilket säga att umgås hoppas att den blir kort rast samtidigt så betyder ju det isf att du haft många anfall på kort tid, och det låter inte som nåt att hoppas på... :down: Vad är det för hund du köpt?

Dagen gick över förväntan! Hon höll sig skapligt pigg och glad tills det var dags att sova på förskolan. Då sov hon i två timmar... Bra att hon sov men det är rätt trist att skola in sovande barn :p I morrn är det jobb för mig, pappans tur att hänga på förskolan.
Jag var lite trött efteråt ja. Slocknade vid 20-tiden och blev väckt vid 22 för medicin och hundrastning. Hunden är en schäfer. Omplacerades till oss nu i höstas så hon är snart 2 år.

Jag brukar ju ha många anfall om dagen men av lite varierande grad så jag kan tänka mig att de vill fånga de stora anfallen och det kan säkert ta ett par dagar.

Skönt att dagen gick bra även om jag känner tänka mig att känns ganska meningslöst att skola in sovande barn. Hur många dagar inskolning är det?
 

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 021
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Har vi mer psykisk ohälsa i samhället idag, eller har den bara blivit synlig och behandlas? (utgår från västvärlden) Vad tror ni är...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 749
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 525
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
677
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp