Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2015 del 3

Jag var lite trött efteråt ja. Slocknade vid 20-tiden och blev väckt vid 22 för medicin och hundrastning. Hunden är en schäfer. Omplacerades till oss nu i höstas så hon är snart 2 år.

Jag brukar ju ha många anfall om dagen men av lite varierande grad så jag kan tänka mig att de vill fånga de stora anfallen och det kan säkert ta ett par dagar.

Skönt att dagen gick bra även om jag känner tänka mig att känns ganska meningslöst att skola in sovande barn. Hur många dagar inskolning är det?
5 dagar är "grunden" även om man såklart får förlänga vid behov. Idag var sambon där och kunde lämna ca 4 timmar så det går fint det här :)
 
5 dagar är "grunden" även om man såklart får förlänga vid behov. Idag var sambon där och kunde lämna ca 4 timmar så det går fint det här :)
5 dagar låter ganska lagom. Vi har 3 som standard här. Det tycker jag känns tufft. Det gick kalas med äldsta på nya fsk. Det är möjligt att hon bara skolades in 2 dagar, jag har för mig att maken blev hemskickad sista dagen nämligen för det fanns inget där för honom att göra men med de små föredrar jag ju i alla fall en vecka men det är nog mer hönsmorsan som kommer fram ;)
 
Även vi håller på att skola in! 5 dagar brukar vi räkna med, men de brukar lämnas "som på riktigt" dag 4 och 5, lite kortare dag.

Pappa skolar in Edith, det som gör det lite knivigt är att det finns bara en förskola i vår lilla by och här jobbar jag.. Hon skolas in på avdelningen som är längst bort från min, dock delar vi utegård så det blir lite konstigt! Imorgon är det lämning så vi får se hur det går! ;)

Hon har förresten fått in en väldigt dålig rutin över julen som innebär att hon vaknar mellan 03:30-05:30 och ska upp och titta på Pippi Långstrump på tv. Hon ger sig inte heller utan gallskriker så hon väcker storebror och då har vi fått ge med oss.. :meh:

Hoppas det ger med sig nu när det blir lite nytt om dagarna!
 
Ja, jag tyckte att 5 dagar kändes kort innan men nu känns det alldeles lagom. Igår på dag 3 lämnades hon halva tiden och idag blir det väl lite mer. Måndag är sista inskolningsdagen och då bör jag kunna lämna, men kortare dag. Tisdag är jag ledig men kommer ha henne där ändå, normal alt sett ska hon ju såklart inte gå när jag är ledig men det känns dumt att hon är hemma såhär i början så det blir också en kort dag.

@Thera ja det låter spännande! :D Visst har ni en storebror (?) Går han också där då? Har det gått bra? De vänjer sig antar jag, med att se mamma lite då och då men i början blir det väl konstigt.

K har också börjat vakna runt 4 :grin: Inge pippi men välling, och sen somnar hon inte om. Blir väldigt långa dagar på förskolan då... Men idag lyckades jag till slut få henne att somna om bredvid pappa innan jag behövde gå upp,så nu är det bara jag som får en lång dag :down:

Trevlig helg! Vi ska baka semmelbullar :p
 
@superstar
När storebror var liten jobbade jag på grannorten så det var inga problem och nu när jag började jobba på hemmaplan i höstas så var han 5 och hade dessutom flyttat upp till annan lokal.

Men det har faktiskt gått jättebra idag! Hon hade varit lite ledsen precis när pappa gick, men sen var det ingenting. (Som tur är så är vi i varsin ände av byggnaden så jag hade ändå inte hört henne om hon varit hysterisk, tack och lov!)
Vi träffades ute och då reagerade hon knappt, jätteskönt!

Kanske kommer en reaktion nästa vecka, brukar vara så ibland att det är då det går upp för dem att det är så här det kommer vara, första dagarna går ibland i rena förskräckelsen.. ;)
 
Jaha då var det min tur att lämna på förskolan. Känns väldigt märkligt, jag sitter framför tvn med en kopp te och undrar drar vad jag ska göra :p Lämningen gick väldigt bra, men det kändes som att hon inte förstod att jag gick så jag hoppas att det inte kom något bakslag när hon insåg det.
 
Jag har fått veta att vår tösabit ska få börja förskolan i maj. Spännande! Hon blir så besviken när hon inte får vara kvar på förskolan när vi lämnar storasyster. Nu får vi se hur vi ska lösa det här. Jag skulle tro att jag är sjukskriven när hon börjar om inga mirakel sker men förhoppningsvis godkänner FK att jag själv kan hämta och lämna, kanske att vi lägger deltid som föräldraledig och resten sjukskriven. Vi får se.

Det var rejält svettigt där innan jag fick höra att hon får plats nu i maj. Vi behövde ju platsen senast i augusti för jobb/studier och så fick jag höra att de bara hade 4 platser i år och att inte ens alla syskon kom in. Min första tanke var "ÅH NEJ!! Jag orkar inte cykla till förskolan en halv kilometer bort efter att ha lämnat det ena! Och verkligen inte sätta barnet på en kommunal här!" Det finns kanske en bra kommunal förskola här, om ens det. Det är därför alla söker sig till den här kedjan samt ett föräldrakooperativ och dessa är helt, helt fulla och långa köer. Men nu har vi plats på samma :love:
 
Hej ni andra föräldrar! Behöver lite input. Vår 1,5-åring har en period då han kinkar med maten:cool: han vägde 10,4 kg på 1,5-års kontrollen och är 84cm. Flyttade ner ett steg från födelsekurvan ifjol höst men ligger stabilt nu på den nya. Han har ökat lite dåligt i vikt vissa månader så jag är lite hönsig.

Dricker 200ml mjölk till frukost. Vägrar joghurt, gröt eller stora mängder bröd till frukost. Nån ostskiva,pålägg och typ grönsaksbitar slinker ner. Vid lunch äter han t.ex. idag - några tsk mat om det inte behagade herren. Innan dagsvilan till mellis dricker han ca 160ml mjölk och frukt. Kvällsmat beror på vad jag serverar. Igår hade vi makaroner och ugnskorv så då åt han väl 1,5dl. Kvällsmål klämgröt på 120ml (vägrar all annan gröt) plus nån frukt som 1/2 banan eller liknande. Mjölk 250-450ml beroende på. Alltså vissa dagar går det ner över 1l mjölk om han äter dåligt.

Serverar jag köttbullar,makaroner,korv så äter han massor men jag vägrar anpassa mig och endast laga det han gillar. Eller förstår som i den åldern att han får som han vill? Vill ju att han ska få i sig nåt annars blir han ju hemsk....

Hoppas på att det är en fas...tänker köpa burkmat igen som förhoppningsvis duger så det blir nån variation:cautious:
 
Kan ju tillägga att han är aktiv från morgon till kväll - verkar inte ha tid att äta då det ska lekas hela tiden. Sover bra så inga problem där.

Både jag och min man är småa (under 170cm)så nån stor karl blir han ju aldrig...
 
@Lindon en kompis till mig var i nästan exakt samma situation när deras tös var i samma ålder. Nu är hon två och ett halvt och växer, men kommer nog aldrig vara "en stor tjej" då båda föräldrarna är små. De fastnade i vad de själva kallar "mjölkfällan" och flickan drack mycket mjölk och åt dåligt. De fick rådet från bvc att sluta ge mjölk och hon åt ganska snart bättre med mat. Jag ammar dock fortfarande min tjej, 19 månader, och jag upplever inte att hon äter sämre de dagar hon ammar mer men det är nog olika.
 
Jsg skulle också säga, prova att dra ner på mjölken. Mjölk innehåller ganska myclet kalorier och mättar mer än vad man tror.
Vi har som rikt linje på förskolan där jag jobbar att barnen endast får 1 glas mjölk till maten (ca1dl) för annars äter dom inte, dom dricker sig mätta på mjölken.

Sen är alla barn olika, vissa äter mycket vissa inte. Jag åt som en myra när jag var liten, låg alltid under på vikt kurvor. Det blev människa av mig till slut ändå ;)
 
@superstar Ja. Vi får ta tjuren vid hornen och minska hans mjölk. Dock inte nästa vecka då vi ska ner till Gran Canaria. Vill inte ha surt barn där! Iof kan man kanske lite i smyg minska där eftersom jag ransonerat med havremjölken som ska släpas med. Hoppas han gillar spansk mat:angel:

@Rosen-Knoppen Han får ingen mjölk till maten. Dricker vatten. Men ja. Minska mjölken överlag..
 
Minskade mjölken redan i tisdags. Efter några dagar med dåligt lunchätande och en del gnäll har ungen fattat vinken och börjat äta ordentliga portioner! Både burk och hemlagat går ner. Får en liten flaska (120ml)mjölk till frukost, dricker 140ml innan dagvila som en del av mellanmålet och runt 300ml till natten. Om han börjar prata om mjölk har det hjälpt bra att föreslå att vi ska leka eller dyl så har han kommit ifrån tanken.

Tack @superstar och @Rosen-Knoppen för era inputs!:)
 
Alltså hos min tös har språket fullständigt exploderat senaste veckan och det är så roligt att lyssna på henne och höra utvecklingen. Hennes pappa jobbade borta måndag till fredag förra veckan och var helt paff över alla ord hon lärt sig. Hon härmar oss mycket, och det har hon inte gjort innan, och sätter ihop 2 och ibland 3 ord. Idag har hon dock hakat upp sig på "Nej! Mamma" vilket börjar bli rätt tjatigt :p Hon har nog sagt det 10 gånger per minut den senaste timmen.

I övrigt har vi provkört vabruari riktigt ordentligt. Förkylningar, hosta, magsjuka och nu ögoninflammation. Vad kommer härnäst tro?
 
Alltså hos min tös har språket fullständigt exploderat senaste veckan och det är så roligt att lyssna på henne och höra utvecklingen. Hennes pappa jobbade borta måndag till fredag förra veckan och var helt paff över alla ord hon lärt sig. Hon härmar oss mycket, och det har hon inte gjort innan, och sätter ihop 2 och ibland 3 ord. Idag har hon dock hakat upp sig på "Nej! Mamma" vilket börjar bli rätt tjatigt :p Hon har nog sagt det 10 gånger per minut den senaste timmen.

I övrigt har vi provkört vabruari riktigt ordentligt. Förkylningar, hosta, magsjuka och nu ögoninflammation. Vad kommer härnäst tro?

Vad kul med språket!!
Jag väntar på explosion här med. Kommer nya ord varje dag. Väntar bara på att orden ska sättas ihop.

Usch.. Vi har (knack knack ta i trä) klarat oss ifrån vabruari. T har bara varit hemma 2 dagar från fsk med förkylning. Som han sen smitta oss med också och vi vart bra mycket mer förkylda än han.
 
Men han har börjat kissa på toaletten och det är super kul. Varje kväll ungefär samma tid, efter bolibompa och lite lek.
Det ska bli fantastiskt skönt när blöjtiden är över ! Här går det lite upp och ner, men hon har varit utan hela dagar några gånger.

En annan så gullig grej är att hon har börjat kalla alla män/killar för pappa och alla kvinnor/tjejer för mamma. Vi var på vårdcentralen häromdagen och hon gick igenom väntrummet och pekade ut "mamma, mamma, pappa, mamma, pappa osv" :rofl:
 
Det ska bli fantastiskt skönt när blöjtiden är över ! Här går det lite upp och ner, men hon har varit utan hela dagar några gånger.

En annan så gullig grej är att hon har börjat kalla alla män/killar för pappa och alla kvinnor/tjejer för mamma. Vi var på vårdcentralen häromdagen och hon gick igenom väntrummet och pekade ut "mamma, mamma, pappa, mamma, pappa osv" :rofl:
Ja det ska bli skönt när blöjtiden är över, hoppas väl att han är fri dagtid frammåt hösten. Då kommer ju nästa bebis och en ny blöjperiod :o

Åhh det är så gulligt. Min kallar alla äldre gubbar för mofar eller fafa (morfar och farfar) :D
 
Ja det ska bli skönt när blöjtiden är över, hoppas väl att han är fri dagtid frammåt hösten. Då kommer ju nästa bebis och en ny blöjperiod :o

Åhh det är så gulligt. Min kallar alla äldre gubbar för mofar eller fafa (morfar och farfar) :D
Åh va sött! Vi jobbar för att få fram ett "mormor", men hon får vara mamma hon också. Precis som farmor och moster och alla andra kvinnor ( eller det gäller nog alla med långt hår :grin:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 749
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 768
Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
888
Senast: Blyger
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 480
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp