Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2016 del 3

:love:
Ikväll ska vi testa gröt för första gången. Vi har haft några riktigt stökiga nätter när hon bara vill äta, äta, äta, fäktar, sparkas, slåss och rivs och verkar ha svårt att komma till ro. En hypotes nu är att hon helt enkelt inte blir riktigt mätt så därför hoppas vi att gröten ska göra skillnad. Igår och förrgår har hon fått ersättning blandat med bröstmjölk som sista mål och faktiskt sovit 4-5 timmar sammanhängande innan snuttandet satte igång.

Natten till torsdag var det som värst - hon höll på hela natten och låg och tjoade och hade gjort morgon kl 3.30. Extra kul så vi skulle in till stan för möten både jag och partnern = köra bil i kolmörker på vilttäta vägar när en är så trött så en ser i kors. :meh: Mirran somnade dock gott vid 4.30 och sov till 9. Suck.

Det är tur att hon är söt. :love:
2016-11-17%2009.00.52_zps3yhwbwvl.jpg
Alltså så söt :love:
 
@BubbelA det platta tar låång tid så fastna inte bara på det :) Vet inte om jag skrev det tidigare men ett rätt enkelt sätt att kolla hennes styrka är att hålla henne vågrätt i famnen, liggandes på din arm. Först höger och sen vänster. Då kommer hon lyfta huvudet för att se rakt och då ser du om hon orkar olika beroende på sida.
 
Va ett tag sedan jag skrev här nu och vi har hunnit med 4mån besök på BVC, då var hon 64cm lång och väger strax över 7kg :D
Tror Iris va 5-6v när hon rullade över från mage till rygg och 3,5mån när hon rullade över från rygg till mage.

Hon som alltid har sovit bra om natten har haft några nätter där hon vaknat och inte kunnat somna om. Vet inte om det har med att göra att vi har mer och mer gått över till ersättning så att bröstmjölken inte räcker till när jag ammar henne på natten. Men idag har vi provat på gröt för första gången efter lite smakprov på puréer och vår mat, det såg ju inte ut som om hon tyckte det var jättegott men får ge det lite tid :D

Dessutom har hon fått kolla på Babblarna för första gången idag och hon blev helt paralyserad, nästan så ögonen ploppade ut :p

 
Babysimmet var en hit! Efter så var hon väldigt trött och somnade på väg ut till bilen :D
Förra veckan började hon att dregla, nu förstår jag verkligen varför folk använder dreglisar. Hon han ännu inte lyckats vända sig men ser ut att vara på gång med hela kroppen i en mycket konstig och oskön vinkel.
Hon har även fått börja smaka på mat, soppa och potatismos har gått utan protester.
Såg i en annan tråd tips om den svenska KRAV och ekologiska barnmaten från Lovemade, den ska jag kolla upp och se om jag kan få tag på i närheten. Är inte så förtjust i palmolja eller utländskt kött. Kommer givetvis även att laga mat hemma åt henne, men det är skönt att det finns bra alternativ.
 
Miranda är ju snart 6 månader gammal - herregud vad det går fort! Vi fortsätter långsamt öka på grötmängden och hon tycker det är väldigt smaskigt. Kanske dags att lägga till ett grötmål om dagen? Just nu får hon bara gröt på kvällarna. I övrigt fri amning, och så en hel del smakande.

Såhär långt har hon smakat bland annat:
Kokt brysselkål med smör - en stoooor hit! Hon sög sig fast som en igel i biten och ville INTE lämna tillbaka den.
Torkad aprikos - supergott!
Apelsin - konstigt och spännande!
Potatis och majspuré - nä hu, hon kväljdes och rynkade pannan. Men ville ändå ha mer efter en stund.
Sås från våra tallrikar - alltid gott!
Morot - gott!
Fil - mums! Men konstigt med temperaturen tyckte hon.

Hon får smaka det mesta som inte går att sätta i halsen. Enormt små mängder förstås, bara för att väcka intresse. Det är så härligt att se henne, hon verkligen älskar att smaka nya grejer. :)
 
Vilken gullunge @Minusgraader! :love: Det där med babblarna måste vi definitivt prova framöver. :D


Visst e hon härlig :love:

Haha ja det går du göra! Trodde inte alls att hon skulle bli så inne i det som hon blev :p Har aldrig sett det innan och hade bara hört talas om det. Men tydligen är babblarna väldigt populärt bland mina kompisars bäbisar och har räddat dom många gånger när dom varit på dåligt humör :D
 
@BubbelA det platta tar låång tid så fastna inte bara på det :) Vet inte om jag skrev det tidigare men ett rätt enkelt sätt att kolla hennes styrka är att hålla henne vågrätt i famnen, liggandes på din arm. Först höger och sen vänster. Då kommer hon lyfta huvudet för att se rakt och då ser du om hon orkar olika beroende på sida.

Du kanske menade att tagga @Bubble ?
 
Hej hej! Jag hinner knappt att skriva här, haha. Livet med bebis och två hästar är hektiskt. :D Hedda är snart 5 månader och världens i särklass bästa människa! Hon vänder sig från rygg till mage och "står" på alla fyra rätt ofta, hon kommer säkert snart springa ifrån oss. :laugh:

Är det någon annan här som tänker sig matintroduktion typ BLW? BVC tycker Hedda ska börja smaka mat men jag vill gärna vänta till 6 månader och introducera maten enligt den metoden.
 
Hej hej! Jag hinner knappt att skriva här, haha. Livet med bebis och två hästar är hektiskt. :D Hedda är snart 5 månader och världens i särklass bästa människa! Hon vänder sig från rygg till mage och "står" på alla fyra rätt ofta, hon kommer säkert snart springa ifrån oss. :laugh:

Är det någon annan här som tänker sig matintroduktion typ BLW? BVC tycker Hedda ska börja smaka mat men jag vill gärna vänta till 6 månader och introducera maten enligt den metoden.

Yes, vi kommer att köra BLW här hemma när det är dags :) I Lykkes fall så tror jag att jag väntar till ca 7 månaders ålder eftersom hon kom 5 veckor för tidigt, så det inte blir för mycket knas med magen.
 
Vi kör både lite smaksensationer, lite gröt och lite blw men på inget sätt renlärigt. Fortfarande väldigt små mängder.
 
Dum fråga kanske, men vad är blw? :angel:

blw betyder "baby led weaning" och är en matintroduktion där barnet själv styr sitt matintag. Man ammar/flaskar helt fram till 6 månader och sedan låter man barnet börja äta själv. Man matar eller purear inte och fortsätter amma/flaska fritt under tiden. Typ snabbt förklarat. I början ger man maten i lämpliga fingerstora bitar som bebisen lätt kan hålla i. Sedan ger de flesta bara den maten de vuxna äter. :D Det blir kladdigt. ;)
 
blw betyder "baby led weaning" och är en matintroduktion där barnet själv styr sitt matintag. Man ammar/flaskar helt fram till 6 månader och sedan låter man barnet börja äta själv. Man matar eller purear inte och fortsätter amma/flaska fritt under tiden. Typ snabbt förklarat. I början ger man maten i lämpliga fingerstora bitar som bebisen lätt kan hålla i. Sedan ger de flesta bara den maten de vuxna äter. :D Det blir kladdigt. ;)


Aha då är jag med :D
 
Nu har Pyret varit på sin första semesterresa. Om man bortser från att hotellkonceptet inte var alls min grej så hade vi det väldigt mysigt Pyret, hennes mormor och jag. :heart

Flygresorna gick hur bra som helst, hon fick en vägghängd vagga och sov sig igenom hela resan. Vaken och lekte i mitt knä under start, åt lite, somnade. Väckte henne, bytte blöja och matade och lekte med henne under landning. Färdigt. :D Okomplicerat så att det förslår.

Åkte dock på matförgiftning (jag alltså) och hade panik med amningen. Så nu blir det att introducera lite ersättning för fröken Pyre så att vi är förberedda inför Mexikoresan i januari, så att jag slipper den paniken igen att vara ensamt ansvarig för att mata bebis och ligga helt utslagen och uttorkad. Vilken panik!

Pyret fyllde fyra månader när vi var nere och är ju såklart världens härligaste bebis. Fick bada babypool och det var superkul. Fick också provsmaka olika sorters melon på hotellet och det var fantastiskt gott - blev arg när vi tog bort bitarna... Brås på sin glupska mor. :o

F.ö. var veckans mest rörande när Pyret fick prata med min sambo över face time och fick fullkomligt glädjefnatt när hon såg och hörde sin pappa. Skrattade, vevade, borrade huvudet mot skärmen och ville inte sluta titta. Alla utom Pyret grät... :D :heart
 
Idag blir vår lilla tös 5mån, var tar tiden vägen?! O_o

Igår var vi på bvc för kontroll och 5mån sprutor. Å vad hon grät när dom stack! :cry: Höll på att börja lipa själv, gjorde så ont i mig att se henne så ledsen :( Men 30sek senare va hon lika glad som vanligt, och peppar peppar så har hon änsålänge klarat sig från biverkningar.

Hon växer som hon ska iaf, så nu är hon 67cm lång och väger 7700g :)

Idag var det näst sista gången på babysimmet, är så roligt när dom dyker med ögonen helt öppna :D Har anmält till fortsättningen i Januari :up:
Hur går det för er som babysimmar?
 
Idag blir vår lilla tös 5mån, var tar tiden vägen?! O_o

Igår var vi på bvc för kontroll och 5mån sprutor. Å vad hon grät när dom stack! :cry: Höll på att börja lipa själv, gjorde så ont i mig att se henne så ledsen :( Men 30sek senare va hon lika glad som vanligt, och peppar peppar så har hon änsålänge klarat sig från biverkningar.

Hon växer som hon ska iaf, så nu är hon 67cm lång och väger 7700g :)

Idag var det näst sista gången på babysimmet, är så roligt när dom dyker med ögonen helt öppna :D Har anmält till fortsättningen i Januari :up:
Hur går det för er som babysimmar?
Vi har varit och simmat 2 ggr, tyvärr var hon förkyld och fick stanna hemma i måndags. Och nu är det juluppehåll fram tills i januari, men jag tänkte gå och bada lite på simhallen under jul så det inte blir så långt uppehåll för henne.
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 892
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 947
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 871
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 862
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp