Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017 del 3

Tremånadersvaccinationen var verkligen inget vidare, knodd haft varit såå ledsen både igår kväll och i natt men även nu på morgonen.:( Han fick en febertopp igår kväll så jag gav paracetamol, nu har han ingen feber men är grinig och ledsen ändå. Han är ju inne i en allmän gnällperiod så det blir kaka på kaka..
Den stora behållningen i livet just nu är att ligga över axeln och "flyga" medan mamma och pappa går runt. Sitta själv vill han också göra, och får testa jättekorta stunder i soffan. Han rullade över perfekt från mage till rygg när han låg på köksbänken igår så nu gäller det att se upp.
Här var det 45 min gallskrik igårkväll. Somnade och vaknade några gånger och det blev väl för mycket för lilla hjärnan.
Men å andra sidan sov han som en stock i sitt bo till halv5 med en tankning vid tolv. Och vidare på min arm till 7. Bästa natten någonsin tror jag. Kanske värt lite skrik...
 
Här var det 45 min gallskrik igårkväll. Somnade och vaknade några gånger och det blev väl för mycket för lilla hjärnan.
Men å andra sidan sov han som en stock i sitt bo till halv5 med en tankning vid tolv. Och vidare på min arm till 7. Bästa natten någonsin tror jag. Kanske värt lite skrik...
Lille vän, låter som knodden i morse! Ibland undrar man verkligen vad det är som är som bekymrar dem så... Skönt att få sova iaf, själv fortsätter jag rutinen att somna kl 19 även fast knodd sover bättre (07 är nya 04, hurra!), har den fantastiska förmågan att kunna sova precis hur länge som helst så här års. :)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Lille vän, låter som knodden i morse! Ibland undrar man verkligen vad det är som är som bekymrar dem så... Skönt att få sova iaf, själv fortsätter jag rutinen att somna kl 19 även fast knodd sover bättre (07 är nya 04, hurra!), har den fantastiska förmågan att kunna sova precis hur länge som helst så här års. :)
Det är ju både hjärtskärande och lite frustrerande. Liten är rätt tydlig med att han är övertrött men oj vad han slåss mot John blund.

Jag har ibland trubbel att somna när han sover- som @Rosen-Knoppen beskriver. Men jag går inte upp. Principsak.
 
Du får tjata på bvc så kanske de drar ihop en grupp ändå :) Jag tror det var så det gick till här, att det blev en grupp för omföderskor för att vi var flera som efterfrågade det. Jag kan också tipsa om rullavagn.se, en sida för att få kontakt med andra föräldralediga på sin ort.
Ja, vår sköterska ska ta upp det med de som håller i grupperna så att tiden åtminstone kan flyttas till förmiddagen. Är ju inte den enda som har fler än ett barn så det lär ju finnas fler som önskar detta :).
Tack för tipset. Har redan reggat mig där men till min stora besvikelse är aktiviteten på min nuvarande bostadsort obefintlig :(.
 
@Fritidsryttare om du redan har andra att umgås med på dagarna finns ju ingen anledning att vara med i någon föräldragrupp. Men det känns lite märkligt att förutsätta att ni inte skulle ha något gemensamt intresse utan att ha gett det en chans. Man kan ju prata om precis vad som helst även efter att man fått barn - eller borde kunna i alla fall ;) Jag och min granne som också är hemma med bebis går och tränar ihop och pratar bl a jobb (vi är inte i samma bransch), framtidsplaner, resor, husköp och heminredning.
 
Här övas det på att vända sig från mage till rygg idag. 10veckor.
Blt blöja på honom och la honom sedan på magen i babygymmet för att se om det kom ut några pruttar (bästa sätter att få ut pruttar på honom)..
Och helt plötsligt rullar han runt. Vänder tillbaka honom för att se om han gör det igen och om jag kan få det på film.
Den gör han det några gånger till.
Och oj vad trött han blev, det är jobbigt att lära sig saker. La honom i babynestet med snutten över ansiktet och han somna på 2 sekunder
 
Mensjävel. :cool:

Men intressant att ”känslan” av mensvärken har förändrats. Känner ju igen den från förlossningen nu. Fast den är på grad 0,01 i smärta liksom. :D
 
@Fritidsryttare om du redan har andra att umgås med på dagarna finns ju ingen anledning att vara med i någon föräldragrupp. Men det känns lite märkligt att förutsätta att ni inte skulle ha något gemensamt intresse utan att ha gett det en chans. Man kan ju prata om precis vad som helst även efter att man fått barn - eller borde kunna i alla fall ;) Jag och min granne som också är hemma med bebis går och tränar ihop och pratar bl a jobb (vi är inte i samma bransch), framtidsplaner, resor, husköp och heminredning.
Helt rätt, och som jag skrev så är jag troligtvis väldigt fördomsfull och onödigt negativ, så jag borde kanske ge det en chans iaf. :)
 
Här övas det på att vända sig från mage till rygg idag. 10veckor.
Blt blöja på honom och la honom sedan på magen i babygymmet för att se om det kom ut några pruttar (bästa sätter att få ut pruttar på honom)..
Och helt plötsligt rullar han runt. Vänder tillbaka honom för att se om han gör det igen och om jag kan få det på film.
Den gör han det några gånger till.
Och oj vad trött han blev, det är jobbigt att lära sig saker. La honom i babynestet med snutten över ansiktet och han somna på 2 sekunder

Det är fascinerande att se hur de helt plötsligt kan nya saker. S. vaknade efter sin eftermiddagslur i onsdags och kunde helt plötsligt smaska/smacka med tungan, lärde du dig det i sömnen liksom :confused:? Så låg hon en lång stund och tyckte det var jättekul när man smackade tillbaka :D
 
Helt rätt, och som jag skrev så är jag troligtvis väldigt fördomsfull och onödigt negativ, så jag borde kanske ge det en chans iaf. :)

Äsch, jag har tänkt likadant. :D
Har fortfarande inte varit på öppna förskolan eller träffat några nya mammakompisar. Fast flera av mina nära vänner (som bor i andra delar av landet nu tyvärr) har också blivit mammor senaste året, så jag har sett till att träffa dem med bebisarna och vi ringer varandra via FaceTime. :up: Jag är rätt nöjd med att ”bara” umgås med barnet, sambon och stallgänget. Vänner träffar jag i mån av ork och lust. Kollegorna har jag nästan glömt. :angel: Dock gör det mera ont att min familj bor 150 mil norrut, dem önskar jag ju att jag kunde träffa dagligen!
 
Äsch, jag har tänkt likadant. :D
Har fortfarande inte varit på öppna förskolan eller träffat några nya mammakompisar. Fast flera av mina nära vänner (som bor i andra delar av landet nu tyvärr) har också blivit mammor senaste året, så jag har sett till att träffa dem med bebisarna och vi ringer varandra via FaceTime. :up: Jag är rätt nöjd med att ”bara” umgås med barnet, sambon och stallgänget. Vänner träffar jag i mån av ork och lust. Kollegorna har jag nästan glömt. :angel: Dock gör det mera ont att min familj bor 150 mil norrut, dem önskar jag ju att jag kunde träffa dagligen!
Jag är nog precis som dig - tycker det är kul o träffa de vanliga hästkompisarna och familjen och tjöta på som vanligt. Sen att vissa av dem också har barn är liksom ett plus, hästarna är fortfarande det stora samtalsämnet här hemma dock. :)
 
Äsch, jag har tänkt likadant. :D
Har fortfarande inte varit på öppna förskolan eller träffat några nya mammakompisar. Fast flera av mina nära vänner (som bor i andra delar av landet nu tyvärr) har också blivit mammor senaste året, så jag har sett till att träffa dem med bebisarna och vi ringer varandra via FaceTime. :up: Jag är rätt nöjd med att ”bara” umgås med barnet, sambon och stallgänget. Vänner träffar jag i mån av ork och lust. Kollegorna har jag nästan glömt. :angel: Dock gör det mera ont att min familj bor 150 mil norrut, dem önskar jag ju att jag kunde träffa dagligen!
Åh jag har oxå familjn 150 mil norrut- eller 146 i varje fall.
Sverige är alldeles för långt:cry:
 
Knodd har kommit på att han enbart är nöjd om mamma bär honom i horisontalläge över axeln så att han får flyga. Nästan 7,5 kg över axeln i en längre stund sliter kan jag meddela. Så fort man lägger ner honom är det illvrål... Ska laga lammstek idag, det blir spännande...
 
Knodd har kommit på att han enbart är nöjd om mamma bär honom i horisontalläge över axeln så att han får flyga. Nästan 7,5 kg över axeln i en längre stund sliter kan jag meddela. Så fort man lägger ner honom är det illvrål... Ska laga lammstek idag, det blir spännande...
Det uppskattas här med. Vår son är något lättare än din (6,7 på senaste vägningen förra veckan) men det känns verkligen i nacken om man bär honom på axeln en längre stund. Som tur är funkar andra positioner på honom, men förstår att det är slitigt för dig om det är det enda din knodd gillar :nailbiting:
 
Åh jag har oxå familjn 150 mil norrut- eller 146 i varje fall.
Sverige är alldeles för långt:cry:

Alldeles för långt! Det är nu när jag fått barn som distansen känns. Tidigare har det inte bekymrat mig alls. Att åka upp 2 ggr om året känns plötsligt alldeles för sällan. :cry: Fast jag vill ju inte bo där uppe permanent igen. :p
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det uppskattas här med. Vår son är något lättare än din (6,7 på senaste vägningen förra veckan) men det känns verkligen i nacken om man bär honom på axeln en längre stund. Som tur är funkar andra positioner på honom, men förstår att det är slitigt för dig om det är det enda din knodd gillar :nailbiting:
Jag hoppas verkligen att det är en övergående fas, just nu är inget bra i princip - bortsett från axeln då, man blir ju en aning handikappad när han vrålar så fort man lägger ner honom..:cool:
 
Hur ”rädda” är era bebisar? Exempelvis för plötsliga ljud och andra intryck?

Frågar för att S för blev livrädd och gallskrek när han hörde/såg farmor i FaceTime ikväll. :nailbiting::D Annars har han blivit rädd när en dörr smällt igen av vinddrag, när hunden vaktat på dörrklockan och ”hoppar till” ibland om något ramlar i golvet. Men att just farmor var döläskig blev vi förvånade över, han blev helt otröstlig och vi fick lägga på. Jag ringde min egen mamma med FaceTime typ 5 minuter senare och då är han alltid som ett solsken, ger henne svarsleenden och ska äta telefonen. (Men då har vi visserligen sovit hos mormor i två veckor hyfsat nyligen och pratar några ggr i veckan med FaceTime.) Tyckte så synd om farmor. :o
 
Hur ”rädda” är era bebisar? Exempelvis för plötsliga ljud och andra intryck?

Frågar för att S för blev livrädd och gallskrek när han hörde/såg farmor i FaceTime ikväll. :nailbiting::D Annars har han blivit rädd när en dörr smällt igen av vinddrag, när hunden vaktat på dörrklockan och ”hoppar till” ibland om något ramlar i golvet. Men att just farmor var döläskig blev vi förvånade över, han blev helt otröstlig och vi fick lägga på. Jag ringde min egen mamma med FaceTime typ 5 minuter senare och då är han alltid som ett solsken, ger henne svarsleenden och ska äta telefonen. (Men då har vi visserligen sovit hos mormor i två veckor hyfsat nyligen och pratar några ggr i veckan med FaceTime.) Tyckte så synd om farmor. :o

M är ganska rädd för plötsliga ljud. Kan bryta ihop och gråta när storebror gör plötsliga höga ljud eller när pappa hostar eller nyser. Överläppen darrar för mycket.
Han är mycket känsligare än storebror. Storebror var totalt orädd som bebis, och är fortfarande. :D
 
S. Är ganska orädd, kan typ räkna på en hand de gångerna hon har blivit rädd för plötsliga ljud osv.

Dock är vi definitivt inne i en första mild fas av att vara mammig/pappig. Mormor lyckades charma in sig till sist idag men i början ska de inte kolla för länge på henne och definitivt inte hålla henne!
 
M rycker till väldigt kraftigt vid plötsliga ljud och rörelser, men han blir inte ledsen. Det är inte mycket som gör honom ledsen, bara trötthet och smärta (magknip, vaccinationssprutor) vad vi upplevt hittills. Och när vi avbryter hans bad.

Något som gör honom glad däremot är när vi ”pruttar” honom på magen med munnen. Han tjuter av glädje :love:
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 671
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 443
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 769
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 568
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp