Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017 del 3

Här kör vi också storhandling och veckoplanering. Jag gillar inte alls när det blir för lite variation i maten så kör mycket Google för att hitta recept. De senaste dagarna har vi ätit köttfärssås med vildsvin, i helgen blir det lammstek. Mycket lamm och vildsvin blir det just nu men lagar sambon mat blir det torsk med färdigsås i ugn. Är så satans trött på fisk i köpesås kan jag meddela!!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Herregud så ambitiöst! Imponerad.

Jag är så ostrukturerad. Jag öppnar kyl och frys och bestämmer mig utifrån vad som råkar finnas hemma...
Bara att idag bestämma vad som ska ätas imorgon känns helt...
Det är sjukt jobbigt de 20 minuterna man måste tänka till, men så skööönt att iaf på vardagskvällarna veta vad man ska göra och inte behöva tänka på det/inse att man saknar någon ingrediens. Om man dessutom har en del rester i frysen så kan åtminstone 1 dag bestå av det = bara fyra dagar kvar :D:angel:
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag får väl prova matsedel igen. Under de 14 år jag varit sambo har vi inte lyckats en vecka ens...
Vi storhandlar ibland men går helt på suget just då när det ska lagas. Idag blev det kycklinglår kryddade med snabbnudelkryddor och kokosmjölk, red curry, broccoli och kokt potatis. Vilket var gott enligt oss alla men vad det blir imorgon har jag ingen susning om.
 
Jag brukar leta reda på matkasserecept och veckohandla efter det. Jätteskönt att inte behöva fundera på vad man ska laga för mat. Tyvärr är det inte alltid orken och lusten infinner sig att leta reda på recept. Annars blir det ofta pasta med köttfärssås.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag har två strategier för mat. Dels ha vissa (för oss) basvaror som alltid finns hemma (ex ägg, grädde/creme fraiche, köttfärs, bacon, ost, krossade tomater etc).

Dels veckohandla varierat och gärna utifrån färdiga recept. Vi har handlat en del på nätet senaste tiden då vi haft mycket för oss på helgerna, och då är det väldigt enkelt att använda matbutikens recepttjänst.

Men att se till att ha mycket hemma så det alltid går att slänga ihop något är nyckeln för mig. Jag brukar googla på ett par tre ingredienser jag har hemma och se vad jag får för träffar.
 
Jaha...Här blir det fisk i köpesås idag. :yuck: Var på möte igår och kom hem vid midnatt, trött som jag vet inte vad. Fasade för nattens bravader med knodd men han sov ta mig tusan ända till 07.30! :banana:
Jag har blivit helt galet sugen på en bebis till (satte in spiral förrgår så ingen risk att det sker på ett tag dock). Så lustigt att jag för 3 månader sedan förbannade allt vad graviditet och bebisar var, och nu längtar jag efter allt det där! Inte foglossningen från helvetet, halsbrännan från helvetet, att inte kunna gå, att inte kunna sova, att se ut och röra sig som en flodhäst...Men de där första 28 veckorna innan det börjar bli tungt på riktigt, de saknar jag. ;)
 
Shit det är snabba ryck @Fritidsryttare !
Jag jobbar på att komma ihåg p piller igen efter några år utan. Fegade ur på spiralen...

Efter att ha sovit otroligt mycket igår sov liten bra till halv 3 och sov sen till halv 6 hos mig. Då lyckades han kissa igenom alla kläder och efter klädbyte var han såå pratig. Vi fick gå upp och äta frukost.
Aldrig hänt förut.
 
Jag har två strategier för mat. Dels ha vissa (för oss) basvaror som alltid finns hemma (ex ägg, grädde/creme fraiche, köttfärs, bacon, ost, krossade tomater etc).

Dels veckohandla varierat och gärna utifrån färdiga recept. Vi har handlat en del på nätet senaste tiden då vi haft mycket för oss på helgerna, och då är det väldigt enkelt att använda matbutikens recepttjänst.

Men att se till att ha mycket hemma så det alltid går att slänga ihop något är nyckeln för mig. Jag brukar googla på ett par tre ingredienser jag har hemma och se vad jag får för träffar.
Det är nog nåt sånt som passar mig. Jag gillar ju att experimentera lite i köket och håller mig aldrig till recept.
Fastnar lite för mycket i gräddiga såser dock. Och börjar väl känna att de där överflödiga kg kunde försvinna.
 
Shit det är snabba ryck @Fritidsryttare !
Jag jobbar på att komma ihåg p piller igen efter några år utan. Fegade ur på spiralen...

Efter att ha sovit otroligt mycket igår sov liten bra till halv 3 och sov sen till halv 6 hos mig. Då lyckades han kissa igenom alla kläder och efter klädbyte var han såå pratig. Vi fick gå upp och äta frukost.
Aldrig hänt förut.
Sambon tycker att det är hysteriskt kul att man kan göra en sån kovändning. :p Jag har aldrig gillat barn, skulle aldrig ha barn, barnet vi har nu är ett 'hoppsan-barn' och plötsligt vill jag ha två.:D Han har dock pushat för syskon hela tiden, sen innan jag blev gravid. Då var jag motsträvig men nu känns det rätt självklart att det får bli två, hade sambon bara velat ha ett så hade jag kanske ställt in mig på det istället.
 
Det är nog nåt sånt som passar mig. Jag gillar ju att experimentera lite i köket och håller mig aldrig till recept.
Fastnar lite för mycket i gräddiga såser dock. Och börjar väl känna att de där överflödiga kg kunde försvinna.

Jag fastnar också gärna i gräddiga såser, helst med pasta. Så det är på sätt och vis bra att M inte tål mjölkprotein för då måste jag hålla mig ifrån sånt..
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Idag kom mensen tillbaka, nästan exakt på dagen ett år efter sista mensen innan jag blev gravid. Tanken slog mig att vi skulle kunna få en trea som är exakt ett år yngre än M. Men nä, it aint happening! Aldrig i livet!

Idag gick jag och M till Friskis&Svettis efter att ha lämnat storasyster på förskolan. M somnade i vagnen 100 m innan vi kom fram och sov sig igenom mitt halvtimmeslånga crosstrainerpass. Han slog upp ögonen när jag hade 30 s kvar på programmet. Ibland har man flyt! Jag känner mig som en så himla bra mamma när allt klaffar, även fast jag vet att det bara är tur :D

Imorgon är det föräldragrupp på bvc och sen ska jag nog gymma igen. Bvc och F&S ligger nästan grannar och jag vill passa på eftersom jag bara kan gå mån-tors.
 
Nu har vi haft några bättre nätter igen. Eller, relativt åtminstone. Från att ha bökat runt och vaknat varje timme så har han nu sovit lugnt första delen av natten, fram till kl. 3 ungefär. Sedan börjar han stöka och böka och sömnen blir mer uppdelad. Dock gör den lugnare delen av natten att man pallar med resten av natten, och att dagen sedan känns helt ok :).

Nu ligger båda barnen och sover i soffan så får passa på och slumra lite själv, eller kolla på någon bra serie. Sedan funderar jag på att baka kladdkaka, ska tydligen vara kladdkakans dag idag och det bör man väl hedra? :angel:

Idag kom mensen tillbaka, nästan exakt på dagen ett år efter sista mensen innan jag blev gravid. Tanken slog mig att vi skulle kunna få en trea som är exakt ett år yngre än M. Men nä, it aint happening! Aldrig i livet!

Idag gick jag och M till Friskis&Svettis efter att ha lämnat storasyster på förskolan. M somnade i vagnen 100 m innan vi kom fram och sov sig igenom mitt halvtimmeslånga crosstrainerpass. Han slog upp ögonen när jag hade 30 s kvar på programmet. Ibland har man flyt! Jag känner mig som en så himla bra mamma när allt klaffar, även fast jag vet att det bara är tur :D

Imorgon är det föräldragrupp på bvc och sen ska jag nog gymma igen. Bvc och F&S ligger nästan grannar och jag vill passa på eftersom jag bara kan gå mån-tors.
Härligt att det flutit på så bra. Håller med om att man känner sig som en riktig supermorsa när allt går på räls :D.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Ledsen att göra dig besviken @Rhinos men kladdkakans dag var igår :p men du kan ju alltid fira annandag kladdkaka (och man borde också ha firat kladdkakans afton i måndags) :D
Haha, oj då. Tidsuppfattningen är visst inte som den en gång var :angel:. Då får vi fira i efterhand. Att inte uppmärksamma kladdkakan på sin alldeles egna dag (eller dagen efter) vore oerhört respektlöst.
 
Jobbade ponny idag på töm. Lika kul som om det vore min egen.
Grunnar på om jag borde sälja av mina häst grejer? Jag kommer inte skaffa häst inom de närmaste åren och den hästen kanske inte kommer ha samma storlek.
Är det lönt att hålla på träns och täcken?
Å andra sidan- är det lönt att sälja? Man får ju rätt lite för begagnade saker...
 
Jobbade ponny idag på töm. Lika kul som om det vore min egen.
Grunnar på om jag borde sälja av mina häst grejer? Jag kommer inte skaffa häst inom de närmaste åren och den hästen kanske inte kommer ha samma storlek.
Är det lönt att hålla på träns och täcken?
Å andra sidan- är det lönt att sälja? Man får ju rätt lite för begagnade saker...
Vi kanske ska göra slag i saken båda två. Tog bort min häst 2011 och har fortfarande kvar sadel, träns, täcken etc. Tänkte den klassiska tanken att det nog kan vara bra att ha nästa gång jag skaffar häst. Nu har det kommit både jobb och barn emellan och att ha egen häst ligger troligtvis åtskilliga år i framtiden. Lädret kommer hinna mögla bort tills dess.
 
Vi kanske ska göra slag i saken båda två. Tog bort min häst 2011 och har fortfarande kvar sadel, träns, täcken etc. Tänkte den klassiska tanken att det nog kan vara bra att ha nästa gång jag skaffar häst. Nu har det kommit både jobb och barn emellan och att ha egen häst ligger troligtvis åtskilliga år i framtiden. Lädret kommer hinna mögla bort tills dess.
Jag var ju på väg att skaffa ny direkt i somras men besinnade mig. Och nu kom ju ponny istället och hur jag ska ens ha råd med en egen häst är en gåta.
Sadeln har jag kvar- den är så skön att ha på andra hästar och ligger bra på de flesta.
Men träns och täcken. Särskilt täcken...
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 896
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 950
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 873
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 863
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp