Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017 del 3

Sambon har gått ner i tid på jobbet så två dagar i veckan börjar han inte förrän runt lunchtid. Gissa vad jag har gjort imorse? :D Ätit frukost ensam, gått en härlig morgonpromenad med hunden, duschat och tittat serie. :love: Allt medan lillen sovit som en gris bredvid pappa mellan 7-10.

Oftast sover han 22-06, äter och somnar om ett par timmar på morgonen (det är då jag brukar få min sömn eftersom att nätterna är ett evigt putta-in-nappen-maraton). Jag sov hyfsat bra inatt så att kliva upp tidigt gav faktiskt mer energi än att sova vidare. :up:
Så himla nice att äta frukost i lugn och ro!
 
Fröken har på senaste tiden börjat vakna runt 5 för mat... Kan säkert ha att göra med att hon inte går att amma till sömns på kvällen längre utan bästa sättet att få henne att somna är att släcka och låta henne somna brevid mig innan jag lyfter ner henne i spjälsängen. Hon brukar då sprattla och åla runt en del innan hon somnar. Inatt har hon dock sovit från ca 00-12 med lite gny runt 5 och matpaus vid 9, kan nog bero på att hon knappt sov alls på dagen igår. :p

Hon är farligt nära att börja krypa nu. Hon är uppe och balanserar på alla fyra och kan hasa sig fram på mage. :nailbiting: Hon har även börjat med världens gulligaste "skratt", hon rynkar på näsan och sitter och fnyser. :love:
 
Jag försöker hålla fast i att amma runt 22-23 och sen tidigast kl 4 igen, helst inte innan 5..
Det funkar hyfsat att ge henne vatten när hon vaknar däremellan vid 2 tiden, problemet är dock att vi istället ligger och snurrar och halvsover 1-1,5 h vid 2-3 snåret :banghead: så inte blir det mer sömn för det! Men ska ge det en vecka till iaf så hoppas jag att det vänder.
Igår och idag har hon dessutom bara sovit ca 45 min på förmiddagen jämfört med 2-3 h så sömnen är lite allmänt stökig just nu.

Hon är inte så nära att krypa (det går lite i perioder), dock "spottar och fräser" och blåser hon gärna med munnen :angel:. Och har fattat "titt ut" leken genom att hon själv drar upp filt eller liknande framför ögonen när man gjort det ett par gånger. :D
 
Var har @Fritidsryttare tagit vägen? Länge sen hon skrev nu.

Vi har ett ganska så påfrestande utvecklingssprång just nu. Det är bara den lilla detaljen att det inte ”ska” vara något språng nu :cautious: Det ska bli skönt när det är över och jag kan få sova på nätterna igen. Då kommer förmodligen lilleman få börja sova i eget rum, eller i alla fall sova i spjälsängen så att jag kan få tillbaka min sida av sängen.

Om allt går som det ska i dagarna skriver jag på för nytt jobb på fredag och börjar jobba efter påsk. Det känns jättekonstigt att inte vara föräldraledig mer efter det, men det ska bli spännande med nytt jobb :)
 
V är så himla viljestark. Han vill gärna dra sig upp till sittande position, men är på tok för svag för det ännu. Han vill också kunna hålla och hålla på med leksaker, men har inte riktigt fått till motoriken i armar och händer för att kunna göra det på det sätt han vill. När det inte går blir han frustrerad. Han vill också väldigt gärna vara med hela tiden och kolla på grejer. Nu gäller det att vara på en lugn och plats när han är trött för annars somnar han inte. Det är otroligt roligt att följa, men just nu är storebror envis a la 3-åring så mycket tid går åt till att vara konsekvent mot honom.
 
Var har @Fritidsryttare tagit vägen? Länge sen hon skrev nu.

Vi har ett ganska så påfrestande utvecklingssprång just nu. Det är bara den lilla detaljen att det inte ”ska” vara något språng nu :cautious: Det ska bli skönt när det är över och jag kan få sova på nätterna igen. Då kommer förmodligen lilleman få börja sova i eget rum, eller i alla fall sova i spjälsängen så att jag kan få tillbaka min sida av sängen.

Om allt går som det ska i dagarna skriver jag på för nytt jobb på fredag och börjar jobba efter påsk. Det känns jättekonstigt att inte vara föräldraledig mer efter det, men det ska bli spännande med nytt jobb :)
Grattis till jobbet! Och jag tänkte också på @Fritidsryttare tidigare idag!
 
Liten älskar att sitta i Ikea stolen vid köksbordet och slänga saker på golvet. Kan sitta där rätt länge jämfört med om han är på golvet eller i babysitter. Hundarna får passa sig för det flyger grejer åt alla håll...
Han gillar att pilla en i ansiktet. Men är rätt hårdhänt så man får passa sig. Luggas är oxå en favorit.
 
Hallå allihop, här är jag! :banana:
Inte varit inne på föräldraforumet på hur länge som helst så lär ha missat massor! :o

Jag har ju varit själv med knodd i snart fem veckor; skyller den dåliga uppdateringen på det. :) Hoppas det är bra med alla er och bebisarna!
Här går det fint; jag och knodd har klarat oss över alla förväntningar. Innan knodd kom så var mina 5 ensamveckor underbara, jag har ett stort behov av egentid. Fasade lite nu när sambon skulle ut men det är fortfarande lika skönt, jag kan köra helt efter eget huvud och det passar mig o Knodd bra, även om det ska bli skönt när sambon kommer hem nu. ;)

BVC igår, nu är vi snart uppe på 9 kg (8,72 kg för att vara exakt), och han är 68 cm lång, växt 5 cm på 1,5 månad. Storlek 74 i kläder sitter som en smäck. :D

Pigg som en spigg är han, och stark! Har börjat rulla som en galning rygg - mage och har även börjat åla sig lite på golvet, snart kryper han väl?! :nailbiting: Hittade honom i spjälsängen häromkvällen, då hade han gripit tag i spjälorna och börjat åla sig upp mot dem så vi måste sänka madrassen. Blir han hälften så galen som mig när jag var liten kommer jag ha att göra. :devil: Även liggdelen i vagnen har fått bytas ut mot sittdel där man spänner fast honom efter att han helt sonika börjat sätta sig upp i vagnen med överkroppen..

Över lag är han väldigt go och glad, han får följa med mamma precis överallt och jag tror att det har gjort mycket för hans humör, han vill helt enkelt vara med. Personalen på lantmännen gjorde stora ögon förra veckan när jag kom med knodd på magen och lassade på 3 säckar kraftfoder på vagnen utan större bekymmer ("snäll unge", löd kommentaren) Han har även fått åka fodervagn medan han låg i sitt babyskydd, skitkul tyckte han.:p

Gjorde äntligen slag i saken och köpte en riktig kamera för några veckor sen, så nu kan jag ta lite vettiga bilder. :up:
26678624_2311405848885080_6055454021228866274_o.jpg
 
Hallå allihop, här är jag! :banana:
Inte varit inne på föräldraforumet på hur länge som helst så lär ha missat massor! :o

Jag har ju varit själv med knodd i snart fem veckor; skyller den dåliga uppdateringen på det. :) Hoppas det är bra med alla er och bebisarna!
Här går det fint; jag och knodd har klarat oss över alla förväntningar. Innan knodd kom så var mina 5 ensamveckor underbara, jag har ett stort behov av egentid. Fasade lite nu när sambon skulle ut men det är fortfarande lika skönt, jag kan köra helt efter eget huvud och det passar mig o Knodd bra, även om det ska bli skönt när sambon kommer hem nu. ;)

BVC igår, nu är vi snart uppe på 9 kg (8,72 kg för att vara exakt), och han är 68 cm lång, växt 5 cm på 1,5 månad. Storlek 74 i kläder sitter som en smäck. :D

Pigg som en spigg är han, och stark! Har börjat rulla som en galning rygg - mage och har även börjat åla sig lite på golvet, snart kryper han väl?! :nailbiting: Hittade honom i spjälsängen häromkvällen, då hade han gripit tag i spjälorna och börjat åla sig upp mot dem så vi måste sänka madrassen. Blir han hälften så galen som mig när jag var liten kommer jag ha att göra. :devil: Även liggdelen i vagnen har fått bytas ut mot sittdel där man spänner fast honom efter att han helt sonika börjat sätta sig upp i vagnen med överkroppen..

Över lag är han väldigt go och glad, han får följa med mamma precis överallt och jag tror att det har gjort mycket för hans humör, han vill helt enkelt vara med. Personalen på lantmännen gjorde stora ögon förra veckan när jag kom med knodd på magen och lassade på 3 säckar kraftfoder på vagnen utan större bekymmer ("snäll unge", löd kommentaren) Han har även fått åka fodervagn medan han låg i sitt babyskydd, skitkul tyckte han.:p

Gjorde äntligen slag i saken och köpte en riktig kamera för några veckor sen, så nu kan jag ta lite vettiga bilder. :up:
26678624_2311405848885080_6055454021228866274_o.jpg
Men du kan ju inte bara "inte titta in"!!

Vilken bjässe! Lillebror är 66 cm och 7.2 kg och strl 68.
 
Grattis till nytt jobb! @hvala

Har också börjat tänka i banor kring nytt jobb. Eller snarare kring nytt yrke. :nailbiting:
När jag kikat på jobbannonser så dras jag till de som kräver en annan utbildning än den jag har. Socionom. Så jag är 89% säker på att jag börjar om och börjar plugga Jan.19 :nailbiting:
Innan dess behöver jag plugga upp ett ämne för att komma in, matte :wtf:
Har känt mer och mer att jag får lite ångest över att tänka på min framtid som förskollärare, det är inte det jag vill för all framtid. Jag vill nåt mer.. känner mer och mer vad som lockar. Även om yttligare tre och halvt års universitets studier skrämmer mig massor..
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Kul att ha dig tillbaka, @Fritidsryttare :D!

Vi var nyss på BVC på 4 månaderskontroll och han är också en stor bebis. 67 cm lång och väger 8,5 kg. Skönt såklart att han växer, men han börjar bli TUNG!

Oj. Mer än ett kg mer än vår och 1 mån yngre. Vi var ju på ett TUL i v 34 och fick minus 12 % eller nåt sånt och blev alldeles oroliga. Läkaren var rätt rutinerad och bara suckade och sa " alla människor är inte genetiskt betingade att väga 3.7kg efter 40 v och Alla människor är inte lika stora. Denna killen mår strålande men är ingen bjässe"
Och så har det fortsatt. Lite roligt att det liksom "stämde".
 
Hallå allihop, här är jag! :banana:
Inte varit inne på föräldraforumet på hur länge som helst så lär ha missat massor! :o

Jag har ju varit själv med knodd i snart fem veckor; skyller den dåliga uppdateringen på det. :) Hoppas det är bra med alla er och bebisarna!
Här går det fint; jag och knodd har klarat oss över alla förväntningar. Innan knodd kom så var mina 5 ensamveckor underbara, jag har ett stort behov av egentid. Fasade lite nu när sambon skulle ut men det är fortfarande lika skönt, jag kan köra helt efter eget huvud och det passar mig o Knodd bra, även om det ska bli skönt när sambon kommer hem nu. ;)

BVC igår, nu är vi snart uppe på 9 kg (8,72 kg för att vara exakt), och han är 68 cm lång, växt 5 cm på 1,5 månad. Storlek 74 i kläder sitter som en smäck. :D

Pigg som en spigg är han, och stark! Har börjat rulla som en galning rygg - mage och har även börjat åla sig lite på golvet, snart kryper han väl?! :nailbiting: Hittade honom i spjälsängen häromkvällen, då hade han gripit tag i spjälorna och börjat åla sig upp mot dem så vi måste sänka madrassen. Blir han hälften så galen som mig när jag var liten kommer jag ha att göra. :devil: Även liggdelen i vagnen har fått bytas ut mot sittdel där man spänner fast honom efter att han helt sonika börjat sätta sig upp i vagnen med överkroppen..

Över lag är han väldigt go och glad, han får följa med mamma precis överallt och jag tror att det har gjort mycket för hans humör, han vill helt enkelt vara med. Personalen på lantmännen gjorde stora ögon förra veckan när jag kom med knodd på magen och lassade på 3 säckar kraftfoder på vagnen utan större bekymmer ("snäll unge", löd kommentaren) Han har även fått åka fodervagn medan han låg i sitt babyskydd, skitkul tyckte han.:p

Gjorde äntligen slag i saken och köpte en riktig kamera för några veckor sen, så nu kan jag ta lite vettiga bilder. :up:
26678624_2311405848885080_6055454021228866274_o.jpg
Jag blev lite orolig när jag såg att du inte skrivit i tråden sedan 20/12 men sen såg jag att du var aktiv i avelstrådarna :up:

Usch vad tufft att vara ensam med bebis i 5 veckor! Förstår att du längtar efter sambon!

Min lille grabb blir också väldigt mycket gladare av att få vara med ut, så jag ska försöka komma ut mer och göra saker. Idag fick M ”sitta” (halvligga) i sittdelen för första gången, det verkade poppis :)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi var nyss på BVC på 4 månaderskontroll och han är också en stor bebis. 67 cm lång och väger 8,5 kg. Skönt såklart att han växer, men han börjar bli TUNG!

Min bamse var 69 cm och 8,6 kg vid 4 månader, så de lirar i samma liga då! :D Ska på 6-månaderskontroll i veckan. Blir spännande att se om han är uppe i 10 kg nu. Upplever att han framförallt växer på längden men nog har han blivit tyngre också. :laugh:

KL
Här om dagen knäckte han krälkoden. Ligger INTE kvar där han blir lagd. :grin:

Han får inte längre plats i liggdelen på barnvagnen så jag har fått lov att dra ett varv på Blocket. Hittade en, prutade rejält och tänkte att he dug väl. Men som vanligt när jag "fyndar" så kommer jag hem med en sned vagn som jag måste beställa reservdelar till. :angel:

Vad har ni för vagnar?
 
Det verkar som det är min plutt som är mini :D storebror låg i den viktklassen som 4månaders men något kortare. Men den här är mini :D

@Ryttla Vi har en Emmaljunga super viking som vi även hade till storebror. Tyvärr har sittdelen vi hade till storebror gått sönder och reservdel kostar runt 600:- och det är tyvärr svårt att byta själv så då tillkommer kostnad för att få den bytt. Så det lutar till att köp en ny (begagnad) sittdel till chassit.

Har även kikat på en Baby jogger city premier. Skulle vara skönt att få något som tar mindre plats i bilen.
Köpte super vikingen till sonen för att vi bodde på landet och ville ha nåt lite mer terränggående men nu bor vi mer central så vill nog ha nåt mer smidigt. Även om jag älskar super vikingen och den är rätt smidig den med, men tar stor plats i hallen (vi har en mini hall)
 
Killarna i tråden spurtar vist förbi S! :p Gissar hon väger runt 9 kg för tillfället och är ca 68 cm lång, men hon ät ju också äldre än vad de är (7månader). Men som sagt, inte i närheten av att krypa, åla. I bästa fall snurrar hon lite i sidled och annars ligger hon som en strandad val och ropar på att mamma och pappa ska komma och hjälpa henne :rofl:.
Benen har typ aldrig varit stilla sen hon föddes så trodde hon skulle vara tidig men hon är visst lite bekväm :p.
Hon får fortfarande plats i liggdelen också även om det börjar bli lite tight.

Vi har en Emmaljunga duo edge. Inte den minsta och smidigaste vagnen dock.
 
Hej igen allihopa! Jag har varit borta från tråden sen oktober typ, så jag har förmodligen missat jättemycket. Tyvärr dog min älskade häst i oktober och jag orkade helt enkelt inte logga in på buke överhuvudtaget, ville inte se nåt som hade med hästar att göra. Nu har den värsta sorgen släppt och även om jag är ledsen så har jag nu snarare ett behov av att få prata om honom och hästabstinensen har dessutom satt in. Så nu är jag tillbaka även i denna tråd!

Milo blev 7 månader i lördags och växer verkligen så det knakar! I december vägde han 8 kg och var 68 cm lång, gissar att vi närmar oss 9 kg snart, för nu är han riktigt tung att bära på tycker jag. Favoritsysselsättningen är att hoppa i hoppgungan, det kan han syssla med hur länge som helst, snart kryps det nog också, han vill gärna fram. Och han "pratar" en hel del, häromdagen sa han "Abba", vilket sambon inte tycker räknas som ett ord medan jag tycker att det visar på en mycket god musiksmak :D

Hoppas att allt är bra med er och bebisarna, jag orkar nog inte läsa och uppdatera mig så långt bak som jag missat i tråden men ska försöka vara lite aktiv från och med nu istället! :)
 
Min bamse var 69 cm och 8,6 kg vid 4 månader, så de lirar i samma liga då! :D Ska på 6-månaderskontroll i veckan. Blir spännande att se om han är uppe i 10 kg nu. Upplever att han framförallt växer på längden men nog har han blivit tyngre också. :laugh:

KL
Här om dagen knäckte han krälkoden. Ligger INTE kvar där han blir lagd. :grin:

Han får inte längre plats i liggdelen på barnvagnen så jag har fått lov att dra ett varv på Blocket. Hittade en, prutade rejält och tänkte att he dug väl. Men som vanligt när jag "fyndar" så kommer jag hem med en sned vagn som jag måste beställa reservdelar till. :angel:

Vad har ni för vagnar?
He dug väl...
Varsifrån är du egentligen?
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 757
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 680
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 800
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 655
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp