Sommarföräldrar 2017 del 3

Har inte heller gjort nåt av motionsvörde idag. Men jag har hämtat lite Cash, slösat lite Cash på nya ridbyxor på halva priset, druckit en hel del kaffe och sovit middag på tv soffan...
Livet som föräldraledig är tufft...
 
Vet inte om det är rätt tråd att fråga men min son blev 6 månader igår men han kan fortfarande inte sitta själv eller krypa ska jag börja bli orolig?
 
Vet inte om det är rätt tråd att fråga men min son blev 6 månader igår men han kan fortfarande inte sitta själv eller krypa ska jag börja bli orolig?
Nej det ska du inte bli;)
Kan han inte sitta när han är 8 månader kanske man börjar undra. Inte alla barn som ens börjar krypa:)
 
Vet inte om det är rätt tråd att fråga men min son blev 6 månader igår men han kan fortfarande inte sitta själv eller krypa ska jag börja bli orolig?

Nej verkligen inte! Min son är snart 7,5 månad och han kryper inte. Han kan sitta men man får hålla koll så han inte välter vilket händer ibland. Jag upplever definitivt inte att han skulle vara sen på något sätt. I min mammagrupp (7 mammor och åtta barn i den gruppen) så är det nog ingen som kan krypa än tror jag.. Jo, kanske tvillingarna som är födda nästan en månad före min son. De andra är ganska exakt lika gamla eller max ett par veckor yngre/äldre och ingen av dem kryper.
Hoppas att det lugnar dig :)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Herregud vad tiden skenar! Hinner inte med.
Provsmakning av diverse puréer. Idag var det morot; äpple, palsternacka och tydligen riktigt gott!!
Lille är 5.5 månad och egentligen är det väl lite tidigt med smakpotioner men han gillar det verkligen! Äter ju gröt 2 ggr om dagen nu- bvc som tyckte vi kunde göra det eftersom han låg lite under sin kurva på vikten. Han har verkligen lärt sig vad skeden betyder.

Inget kryp här heller och sitter bra med stöd men hamnar på sniskan direkt utan.
 
Herregud vad tiden skenar! Hinner inte med.
Provsmakning av diverse puréer. Idag var det morot; äpple, palsternacka och tydligen riktigt gott!!
Lille är 5.5 månad och egentligen är det väl lite tidigt med smakpotioner men han gillar det verkligen! Äter ju gröt 2 ggr om dagen nu- bvc som tyckte vi kunde göra det eftersom han låg lite under sin kurva på vikten. Han har verkligen lärt sig vad skeden betyder.

Inget kryp här heller och sitter bra med stöd men hamnar på sniskan direkt utan.
Vad duktigt! Allt som skedas in i Ms mun rinner ut igen...

Idag fick M prova klämmis med ärtor, broccoli och päron. Han verkade inte övertygad. Annars gillar han allt. Han älskar sin smaknapp, där har han verkligen fattat grejen. Igår fyllde jag den med avocado, idag banan. Ett litet problem dock. Samtidigt som han älskar att suga på nappen så är hans favoritsysselsättning att ta saker som ligger framför honom och kasta på golvet (träna på att släppa greppet). Så rätt som det är åker nappen i golvet och sen klagas det högljutt på att ”någon” tagit ifrån honom nappen :rofl:

Barnen är friska igen :bow:
 
Smaknapp?

Helt impad är jag för den.äldre kan fortfarande inte äta med finess:p. Allt åkte ut.
Liten vill gärna ha in händerna i munnen för att höja smaken ovh det är ju.rätt grisigt...
Kasta på golvet är kul.
Särskilt att det kommer tillbaka...
 
Smaknapp?

Helt impad är jag för den.äldre kan fortfarande inte äta med finess:p. Allt åkte ut.
Liten vill gärna ha in händerna i munnen för att höja smaken ovh det är ju.rätt grisigt...
Kasta på golvet är kul.
Särskilt att det kommer tillbaka...
Ser ut ungefär så här (finns flera olika modeller). Man fyller den med t ex fruktbitar och så är det små hål i den så barnet kan suga i sig. Bra grej så kan bebisen sitta med vid bordet och ”äta” medans man själv äter. Vi har en med meshnät också men den är lite svårare att få in i munnen tycker M.
124_large.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Tack för alla svar, blev mycket lugnare nu och ser med spänning framemot huruvida han kommer krypa eller göra som jag som tydligen aldrig kröp utan drog mig fram på baken fram till den dagen jag började gå.
 
Här är en till där det mesta rinner ut så jag oroar mig inte direkt för mängden jag ger honom då det i slutändan handlar om mikroskopiska mängder som kommer ner i magen. :p Brukar försöka mata lite efter frukosten och idag stod potatismos, ärtor och morot på menyn, till "efterrätt" var det hallon och mango. Potatismoset är bläää verkligen, kan vara muskoten som spökar kanske. :D

Han har börjat stöka vid matning, eller yar gjort i flera veckor egentligen. Men nu har det eskalerat sista dagarna och även sömnen har blivit helt knas, ungen kan typ bara somna i babyskyddet en längre stund? :confused:
Matning sker på golvet på rygg, inte optimalt men det enda som funkar någorlunda och trots det tar det upp emot en timme att få i honom 150 ml. Gör ingen grej av det men lite tålamodsprövande som igår när vi var hos bästisen och knodd viftade med armar och ben så flaskan flög all världens väg, skitkul tyckte han.:cool: Roligt är dock att han och kompisen börjar interagera mer o mer, M är knodds idol, han tittar storögt på allt han gör.:p

5 ensamveckor blev för övrigt 6 veckor. Sambons jobb är inte mina favoriter för stunden. Hela besättningen fick åka hem i måndags men inte han för ersättarens plan var inställt. Så de skickade ut dem på jobb igen på obestämd tid. Vad jag sagt och skrivit om det till sambon lämpar sig inte i skrift kan jag säga. Inte hans fel att arbetsgivaren beter sig som ett totalt asshole men det är tyvärr han som får ta smällen. Har inga problem att vara själv i 5 veckor om jag vet att det är det som gäller men när de av ren jävla snålhet (billigare o behålla sambon än en ordinarie) drar över tiden på obestämd tid så går jag i taket.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
5 ensamveckor blev för övrigt 6 veckor. Sambons jobb är inte mina favoriter för stunden. Hela besättningen fick åka hem i måndags men inte han för ersättarens plan var inställt. Så de skickade ut dem på jobb igen på obestämd tid. Vad jag sagt och skrivit om det till sambon lämpar sig inte i skrift kan jag säga. Inte hans fel att arbetsgivaren beter sig som ett totalt asshole men det är tyvärr han som får ta smällen. Har inga problem att vara själv i 5 veckor om jag vet att det är det som gäller men när de av ren jävla snålhet (billigare o behålla sambon än en ordinarie) drar över tiden på obestämd tid så går jag i taket.

Förstår dig så väl! Det är otroligt irriterande när man inte håller sig till planen. Nu var det ju inte din sambos fel i detta fall, men förstår att du blir arg ändå. Min sambo jobbar inte borta utan han kommer hem varje kväll, men han kan jobba över något fruktansvärt mycket ibland och jag blir helt tokig på det! Han är dessutom sjukt dålig på att höra av sig och berätta att han blir sen. Har försökt pränta in i honom att det faktiskt gör j*vligt stor skillnad för mig om han kommer hem kl 16 eller kl 18, och jag behöver åtminstone får VETA det i tid! :rage: Han skyller på underbemanning på jobbet och att han måste, det finns ingen annan som kan göra det osv. Det är sant, det vet jag, MEN DET SKITER JAG I! Jag tycker att hans jobb får ta och fixa det, han kan inte täcka upp jämt, då kommer inget att hända, de vet ju att han finns där liksom, så de orkar väl inte ta tag i problemet. Sjukt frustrerande att ha en så plikttrogen sambo, enligt mig. Jag vet ju att han helst vill komma hem till oss, men behövs något göras på jobbet så klarar han inte att gå därifrån och strunta i det.
Jag kan själv hamna i situationer på mitt jobb där jag verkligen inte kan gå, men jag är socialsekreterare så det kan handla om riktigt akuta situationer, nästan på liv och död ibland liksom, och jag tycker att det är skillnad på det och på många andra jobb, typ sambons - hans jobb är bara ett irritationsmoment numera och jag har god lust att gå dit och säga cheferna ett sanningens ord :devil: Men det gör jag förstås inte..

Ah, skönt, då fick jag också avreagera mig lite ;)
Nu bär det av till babysim, som sonen fullständigt älskar! Vi har gått på det sen han var 3 månader, i september, och nu är han redan 7,5 månad, vart tar tiden vägen?!:nailbiting:
 
Lite apropå mat, är det någon som kör eller tänker köra med BLW? Jag har försökt ett par gånger med morotsstavar och potatis men fegar ur när han klöks. :nailbiting:
 
Förstår dig så väl! Det är otroligt irriterande när man inte håller sig till planen. Nu var det ju inte din sambos fel i detta fall, men förstår att du blir arg ändå. Min sambo jobbar inte borta utan han kommer hem varje kväll, men han kan jobba över något fruktansvärt mycket ibland och jag blir helt tokig på det! Han är dessutom sjukt dålig på att höra av sig och berätta att han blir sen. Har försökt pränta in i honom att det faktiskt gör j*vligt stor skillnad för mig om han kommer hem kl 16 eller kl 18, och jag behöver åtminstone får VETA det i tid! :rage: Han skyller på underbemanning på jobbet och att han måste, det finns ingen annan som kan göra det osv. Det är sant, det vet jag, MEN DET SKITER JAG I! Jag tycker att hans jobb får ta och fixa det, han kan inte täcka upp jämt, då kommer inget att hända, de vet ju att han finns där liksom, så de orkar väl inte ta tag i problemet. Sjukt frustrerande att ha en så plikttrogen sambo, enligt mig. Jag vet ju att han helst vill komma hem till oss, men behövs något göras på jobbet så klarar han inte att gå därifrån och strunta i det.
Jag kan själv hamna i situationer på mitt jobb där jag verkligen inte kan gå, men jag är socialsekreterare så det kan handla om riktigt akuta situationer, nästan på liv och död ibland liksom, och jag tycker att det är skillnad på det och på många andra jobb, typ sambons - hans jobb är bara ett irritationsmoment numera och jag har god lust att gå dit och säga cheferna ett sanningens ord :devil: Men det gör jag förstås inte..

Ah, skönt, då fick jag också avreagera mig lite ;)
Nu bär det av till babysim, som sonen fullständigt älskar! Vi har gått på det sen han var 3 månader, i september, och nu är han redan 7,5 månad, vart tar tiden vägen?!:nailbiting:
Sååå skönt att läsa att det finns fler! Det där med "en timme hit eller dit" har vi diskuterat här hemma också, sambon står som ett frågetecken varenda gång och fattar inte varför det spelar nån roll. Eh, jättestor roll faktiskt om du t.ex ska släppa in och fixa hästar...:devil:
 
På tal om att kasta på golvet, så här såg det igår ut efter kvällsmaten hos oss som hon själv fick plocka med :angel: Pipmuggen ryker också på golvet efter varje gång hon har druckit. Hon släpper och stänger ögonen innan den smäller i golvet... :cautious:
https://www.facebook.com/photo.php?...ck_reaction_generic&notif_id=1516212525370920

photo.php

Lite apropå mat, är det någon som kör eller tänker köra med BLW? Jag har försökt ett par gånger med morotsstavar och potatis men fegar ur när han klöks. :nailbiting:
Vi kör absolut inte strikt BLW, men försöker introducera mer och mer plockmat. Hon vill också gärna själv sitta med det så nuförtiden får man ge skedmat först så hon får i sig något och så får hon plocka själv efteråt.
Typ grötpinnar, bananpannkaka, gurkstavar (stor hit eftersom de inte mosas sönder i handen), mjuk macka med leverpastej/philadelphia och kokta grönsaker. Det mesta blir mos men hon blir bättre och bättre på att få i sig även små bitar. Och ja hon klöks och hulkar ibland när hon proppar för mycket i munnen men så länge det är mjuka saker är jag inte så orolig, gillar dock inte de gånger hon lyckas bita av en inte tillräckligt kokt broccoli eller liknande, men hon brukar spotta ut det efter ett tag när hon inte kan tugga det.. :nailbiting:
 
För övrigt så strular amningen, hon är inte alls intresserad av det på dagtid och blir ledsen när jag försöker. Kan funka när hon är riktigt hungrig/lagom trött men idag har varit helt katastrof, speciellt höger bröst är opopulärt. :(
Mentalt är jag själv ganska färdig med amning men hade tänkt amma i vart fall till hon är 9 månader och jag börjar jobba igen. Rekommendationen här är att man ska ge ersättning om man slutar innan de är 9 månader och hade tänkt försöka undvika det och beroende på min ork och hennes sömn var tanken att fortsätta delamma 1-2 månader efter att jag börjat jobba igen.
Men om det ska fortsätta så här så orkar jag inte.. :(

Nå ja, vi vaknade också och fick mat vid 5.45 (då äter hon mycket utan krångel) och vägrade sen somna om igen.. :wtf:
 
:wtf::wtf::wtf::wtf::wtf:
Sån här är min dag.
Känner mig misslyckad och missnöjd. Missflyt.
Ena hunden är kass. Får för mig att det är för att jag tröttnade på hysteridragandet i koppel igår och drog honom baklänges flera meter medans han drog tillbaka för att lukta fördigt på nån fläck.
Stora ungen hade värsta utbrottet över att vara tvungen att sitta i bilen ocv ha tråkigt istället för soffan. Sen var det kass att tida ponnyn för den går inte som den ska och det ska stannas hela tiden och fråga varför.
Nu känns det som det är totalt fel ponny och hur man hittar rätt ponny vetefan:cry:. Kämpaglöd- vars är den?
Och sen lillebror dyngless på att åka bil. I get konstigt alls men ännu mer gnäll. Jag hatar gnäll....
Ibland känns det som att vad man.än gör så är det fel. Nån är alltid missnöjd... Och sen rider jag kass oxå och har alltid gjort och det känns som livet slösats bort på att göra sånt jag inte kan:banghead:
Dålig dag. Tack för att jag fått gnälla här:heart
 
Här är en till där det mesta rinner ut så jag oroar mig inte direkt för mängden jag ger honom då det i slutändan handlar om mikroskopiska mängder som kommer ner i magen. :p Brukar försöka mata lite efter frukosten och idag stod potatismos, ärtor och morot på menyn, till "efterrätt" var det hallon och mango. Potatismoset är bläää verkligen, kan vara muskoten som spökar kanske. :D

Han har börjat stöka vid matning, eller yar gjort i flera veckor egentligen. Men nu har det eskalerat sista dagarna och även sömnen har blivit helt knas, ungen kan typ bara somna i babyskyddet en längre stund? :confused:
Matning sker på golvet på rygg, inte optimalt men det enda som funkar någorlunda och trots det tar det upp emot en timme att få i honom 150 ml. Gör ingen grej av det men lite tålamodsprövande som igår när vi var hos bästisen och knodd viftade med armar och ben så flaskan flög all världens väg, skitkul tyckte han.:cool: Roligt är dock att han och kompisen börjar interagera mer o mer, M är knodds idol, han tittar storögt på allt han gör.:p

5 ensamveckor blev för övrigt 6 veckor. Sambons jobb är inte mina favoriter för stunden. Hela besättningen fick åka hem i måndags men inte han för ersättarens plan var inställt. Så de skickade ut dem på jobb igen på obestämd tid. Vad jag sagt och skrivit om det till sambon lämpar sig inte i skrift kan jag säga. Inte hans fel att arbetsgivaren beter sig som ett totalt asshole men det är tyvärr han som får ta smällen. Har inga problem att vara själv i 5 veckor om jag vet att det är det som gäller men när de av ren jävla snålhet (billigare o behålla sambon än en ordinarie) drar över tiden på obestämd tid så går jag i taket.
Hade också blivit riktigt besviken. Kan bli besviken om maken kommer hem någon timma senare än vad han sagt, trots att han ringer och meddelar det i god tid (fast jag försöker dölja besvikelsen eftersom det inte händer så pass ofta att det blir något problem). Vet inte vad jag hade gjort om han skulle vara iväg på obestämd tid. Antagligen börjat gråta och tillfälligt flyttat ner till mina föräldrar tills han kom hem igen.
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 427
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 930
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 600
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 163
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp