Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, här är en till som har sömn som prio 1 i livet för att kunna fungera. Möjligtvis att det kan komma på andra plats men då krävs ofantliga mängder kaffe istället.
Jag försöker köra på samma strategi som dig, och tar redan nu varje tillfälle som ges att sova igen och att vila mig. Som du säger, huset rasar inte om man lämnar disken några timmar och kör ett race när man är utvilad istället. Tror man måste kompromissa för att orka, har en kompis som absolut inte kan lägga sig och sova på dagen, mamma kunde inte det med mig heller trots att hon var själv. Det hade jag aldrig orkat.
Låter som att du funkar ungefär som mig. Tror det kommer funka fint med den inställningen :).
 
Jag vet, tanken slog mig att om ett par månader kanske man är glad om man får sova sammanhängande i mer än ett par timmar. Hur klarar man det? :(

Min erfarenhet hittills när det gäller sömn är att det faktiskt inte alltid går att "sova när barnet sover", som det allmänna rådet är. :idea: Jag tror att vår bebis överlag är en nöjd bebis, men det är exempelvis svårt att lägga ner honom i nestet när han somnat i famnen. Vissa nätter sitter jag upp i sängen hela natten medan han växlar mellan att äta och sova. :crazy: Men de nätter jag fått sova ~3 h i två omgångar är jag faktiskt riktigt utvilad! :up: Dels vänjer man nog sig och dels hittar man sina knep när det gäller att söva barnet. Det hjälper definitivt att ha en sambo som sköter allt runtomkring och avlastar på de sätt som går. (Men jag har otaliga gånger blängt på honom och svarat "Grow boobs." när han med medlidande i rösten har frågat om det finns något annat han kan göra. :devil:)
 
Min erfarenhet hittills när det gäller sömn är att det faktiskt inte alltid går att "sova när barnet sover", som det allmänna rådet är. :idea: Jag tror att vår bebis överlag är en nöjd bebis, men det är exempelvis svårt att lägga ner honom i nestet när han somnat i famnen. Vissa nätter sitter jag upp i sängen hela natten medan han växlar mellan att äta och sova. :crazy: Men de nätter jag fått sova ~3 h i två omgångar är jag faktiskt riktigt utvilad! :up: Dels vänjer man nog sig och dels hittar man sina knep när det gäller att söva barnet. Det hjälper definitivt att ha en sambo som sköter allt runtomkring och avlastar på de sätt som går. (Men jag har otaliga gånger blängt på honom och svarat "Grow boobs." när han med medlidande i rösten har frågat om det finns något annat han kan göra. :devil:)

Words!! :bow: Så sant och jag håller med. Idag somnade hon snabbt i famnen här till förmiddag för att vakna lika snabnr i nestet. Tog 1 times tid med ny amning och en övertrött Svea innan hon somnade om igen, fick sova på mig ett tag innan vi la tillbaka i nestet där hon efter lite oro där man också måste sitta där med en hand på henne föll hon i djup sömn och sov 2 timmar till innan jag var tvungen att väcka henne för vi ska till läkaren. Nu har hon somnat om i autostolen... men ja istället för att själv sova fastnade jag i min bok så är fortfarande lika trött...:banghead: Jag låg iaf ner :yuck: bättre än atTT städa eller liknande som jag brukar göra.
 
Min erfarenhet hittills när det gäller sömn är att det faktiskt inte alltid går att "sova när barnet sover", som det allmänna rådet är. :idea: Jag tror att vår bebis överlag är en nöjd bebis, men det är exempelvis svårt att lägga ner honom i nestet när han somnat i famnen. Vissa nätter sitter jag upp i sängen hela natten medan han växlar mellan att äta och sova. :crazy: Men de nätter jag fått sova ~3 h i två omgångar är jag faktiskt riktigt utvilad! :up: Dels vänjer man nog sig och dels hittar man sina knep när det gäller att söva barnet. Det hjälper definitivt att ha en sambo som sköter allt runtomkring och avlastar på de sätt som går. (Men jag har otaliga gånger blängt på honom och svarat "Grow boobs." när han med medlidande i rösten har frågat om det finns något annat han kan göra. :devil:)
Alltså fy, för mig låter det hemskt, men så kan jag ju bara relatera till hur viktig min nattsömn är för mig i dagsläget. Jag hoppas verkligen att det ändras när bebis är ute för i mina öron låter det som en mardröm... Vet ju hur trött jag är efter en vaknatt när stona ska föla. Jag är inte människa förrän efter 2 dagar och känner mig i det närmaste fysiskt sjuk av sömnbristen.
 
Alltså fy, för mig låter det hemskt, men så kan jag ju bara relatera till hur viktig min nattsömn är för mig i dagsläget. Jag hoppas verkligen att det ändras när bebis är ute för i mina öron låter det som en mardröm... Vet ju hur trött jag är efter en vaknatt när stona ska föla. Jag är inte människa förrän efter 2 dagar och känner mig i det närmaste fysiskt sjuk av sömnbristen.
Om du tänker amma så kanske det är en tröst att amningshormonerna gör det lättare att klara sig på lite sömn.
 
Alltså fy, för mig låter det hemskt, men så kan jag ju bara relatera till hur viktig min nattsömn är för mig i dagsläget. Jag hoppas verkligen att det ändras när bebis är ute för i mina öron låter det som en mardröm... Vet ju hur trött jag är efter en vaknatt när stona ska föla. Jag är inte människa förrän efter 2 dagar och känner mig i det närmaste fysiskt sjuk av sömnbristen.
Med första barnet var jag rätt knäckt efter 3 månader... Och då hade sambon nätterna på helgen.
Sen gjorde vi om och tog varannan natt vilket vi fortfarande gör. För mig är det viktigare än att till varje pris helamma... Jag kommer kämpa för flaska och med tanke på att jag tidigare haft svårt med att få mjölken att rinna till så kommer vi säkert få ge ersättning från början.
Det ÄR lättare om båda kan mata på natten.

Ang soptunna- nej jag kan ju känna att är den två steg från ytterdörren så är problemet större med att blöjor tar sån plats än hur man gör med dom efter användning...
 
Om du tänker amma så kanske det är en tröst att amningshormonerna gör det lättare att klara sig på lite sömn.
Jag har inte bestämt mig för om jag ska amma eller inte, vi får se om amningen funkar, annars blir det ersättning... Har också hört det där med hormonerna, hoppas verkligen att det stämmer i så fall.
 
Med första barnet var jag rätt knäckt efter 3 månader... Och då hade sambon nätterna på helgen.
Sen gjorde vi om och tog varannan natt vilket vi fortfarande gör. För mig är det viktigare än att till varje pris helamma... Jag kommer kämpa för flaska och med tanke på att jag tidigare haft svårt med att få mjölken att rinna till så kommer vi säkert få ge ersättning från början.
Det ÄR lättare om båda kan mata på natten.

Ang soptunna- nej jag kan ju känna att är den två steg från ytterdörren så är problemet större med att blöjor tar sån plats än hur man gör med dom efter användning...
Det är så jag känner också... dels vill jag att sambon ska få vara delaktig så mycket han kan, dels för att avlasta mig men även för att knyta an. Sen har jag sagt hela tiden att jag inte tänker låsa fast mig vid antingen amning eller ersättning innan jag sett vad som funkar men innerst inne skriker hela kroppen åt mig att den inte vill amma... Vet verkligen inte varför jag har sån antipati mot amning, mamma försökte verkligen med mig men fick ge upp och gå över på ersättning till slut för hon fixade inte att helamma.
 
Det är så jag känner också... dels vill jag att sambon ska få vara delaktig så mycket han kan, dels för att avlasta mig men även för att knyta an. Sen har jag sagt hela tiden att jag inte tänker låsa fast mig vid antingen amning eller ersättning innan jag sett vad som funkar men innerst inne skriker hela kroppen åt mig att den inte vill amma... Vet verkligen inte varför jag har sån antipati mot amning, mamma försökte verkligen med mig men fick ge upp och gå över på ersättning till slut för hon fixade inte att helamma.
Klokt att inte bestämma i förväg tycker jag. Men jag måste erkänna att nu när jag har en 8 åring så är jag så glad att hon har en pappa som funkar i alla lägen. Och så har det varit hela tiden. Aldrig varit bara mamma som duger.
Jag delammade i typ 3 månader.
Har ingen plan nu heller. Men kommer anstränga mig för att få flaskan att fungera och tror jag hellre får trubbel med amningen då...
Jag är ingen supermorsa. Sambon ÄR bättre än vad jag är... Tillsammans kompletterar vi varandra.
Men- man vet aldrig. Kanske sprutar mjölk denna gången?
 
Klokt att inte bestämma i förväg tycker jag. Men jag måste erkänna att nu när jag har en 8 åring så är jag så glad att hon har en pappa som funkar i alla lägen. Och så har det varit hela tiden. Aldrig varit bara mamma som duger.
Jag delammade i typ 3 månader.
Har ingen plan nu heller. Men kommer anstränga mig för att få flaskan att fungera och tror jag hellre får trubbel med amningen då...
Jag är ingen supermorsa. Sambon ÄR bättre än vad jag är... Tillsammans kompletterar vi varandra.
Men- man vet aldrig. Kanske sprutar mjölk denna gången?

Tänker också att det är klokt att inte bestämma i förväg, det som funkar funkar, gör det inte så gör det inte. Jag ammade bara 3månader heltid med sonen och sen yttligare delamning 1månad. Sen flaska. Vi har delat på allt och sonen har funkar med båda. Förutom när han är sjuk, då har det bara varit mamma som gäller konstigt nog. Och en del på nätterna när han helst vill ligga på mig om han kommer till vår säng. Men är jag inte där så rullar han till pappa.
 
Vi sover inte mycket... Magknipen verkar dyka upp runt 23 och sedan är han supergnällig hela natten igenom till 5-6 då han somnar och sen sover han nästan hela dagarna. Är såååå slut...

Var hos urolog idag. Haft kvarliggande kateter tills nu. Fyfan vilken sänkt livskvalitet det innebär. Kunde fortfarande inte kissa mer än en skvätt för egen maskin och tappade mig på 450 ml. Har dock fått engångskatetrar för självtappning nu vilket helt klart är ett uppköp! Börjar dock bli orolig att detta ska bli ett kvarstående problem......

Ni som inte fött än - se till att kissa under förlossningen!! Hett tips från coachen...
 
Ang amning..
Jag tror inte att det hänger på amningen ifall barnet blir mammigt av sig eller inte. Det beror nog på andra faktorer.
Jag var inget fan av amningen och g
Vi sover inte mycket... Magknipen verkar dyka upp runt 23 och sedan är han supergnällig hela natten igenom till 5-6 då han somnar och sen sover han nästan hela dagarna. Är såååå slut...

Var hos urolog idag. Haft kvarliggande kateter tills nu. Fyfan vilken sänkt livskvalitet det innebär. Kunde fortfarande inte kissa mer än en skvätt för egen maskin och tappade mig på 450 ml. Har dock fått engångskatetrar för självtappning nu vilket helt klart är ett uppköp! Börjar dock bli orolig att detta ska bli ett kvarstående problem......

Ni som inte fött än - se till att kissa under förlossningen!! Hett tips från coachen...

Nu kanske jag är dåligt påläst, men hur kan det bli så pga att man inte kissar under förlossningen?
Jag kissade inte under min första förlossning pga smärta och att jag typ inte ens kände att jag behövde kissa? Men de tappade mig ett par ggr. Men hade överhuvudtaget inte en aning om att det kunde innebära att man fick problem?
 
Vi sover inte mycket... Magknipen verkar dyka upp runt 23 och sedan är han supergnällig hela natten igenom till 5-6 då han somnar och sen sover han nästan hela dagarna. Är såååå slut...

Var hos urolog idag. Haft kvarliggande kateter tills nu. Fyfan vilken sänkt livskvalitet det innebär. Kunde fortfarande inte kissa mer än en skvätt för egen maskin och tappade mig på 450 ml. Har dock fått engångskatetrar för självtappning nu vilket helt klart är ett uppköp! Börjar dock bli orolig att detta ska bli ett kvarstående problem......

Ni som inte fött än - se till att kissa under förlossningen!! Hett tips från coachen...
Vad trist att du fortfarande har problem med kisseriet! :( Hoppas, hoppas det snart blir bättre!!! Och att magknipet går över! Sov så mycket du kan när han sover. Det enda som är viktigt nu är att ni två får mat och vila, allt annat kan vänta.
 
Vi sover inte mycket... Magknipen verkar dyka upp runt 23 och sedan är han supergnällig hela natten igenom till 5-6 då han somnar och sen sover han nästan hela dagarna. Är såååå slut...

Var hos urolog idag. Haft kvarliggande kateter tills nu. Fyfan vilken sänkt livskvalitet det innebär. Kunde fortfarande inte kissa mer än en skvätt för egen maskin och tappade mig på 450 ml. Har dock fått engångskatetrar för självtappning nu vilket helt klart är ett uppköp! Börjar dock bli orolig att detta ska bli ett kvarstående problem......

Ni som inte fött än - se till att kissa under förlossningen!! Hett tips från coachen...

Usch så eländigt, hoppas verkligen det löser sig snart!! Både med sömn och kisseriet!!
Kan verkligen förstå hur du har det sömnmässigt, min son hade massor med magproblem som bebis eller ja fram tills nu (Han har allergier och reflux) och sov inte många timmar i taget första månaderna..
Har ni provat minifom?
 
Usch så eländigt, hoppas verkligen det löser sig snart!! Både med sömn och kisseriet!!
Kan verkligen förstå hur du har det sömnmässigt, min son hade massor med magproblem som bebis eller ja fram tills nu (Han har allergier och reflux) och sov inte många timmar i taget första månaderna..
Har ni provat minifom?
hmm nej vi ger Sempers magdroppar nu men kanske värt att testa miniform?
 
Ang amning..
Jag tror inte att det hänger på amningen ifall barnet blir mammigt av sig eller inte. Det beror nog på andra faktorer.
Jag var inget fan av amningen och g


Nu kanske jag är dåligt påläst, men hur kan det bli så pga att man inte kissar under förlossningen?
Jag kissade inte under min första förlossning pga smärta och att jag typ inte ens kände att jag behövde kissa? Men de tappade mig ett par ggr. Men hade överhuvudtaget inte en aning om att det kunde innebära att man fick problem?

Oftast är det efter kejsarsnitt eller Eda då man typ är för "bedövad" för att kunna kissa och blåsan blir överfull, men i mitt fall har jag förmodligen krystat länge på en full blåsa och töjt ut den därför. Folk hällde i mig vätska under förlossningen men ingen påminde mig om att kissa förrän mitt i värsta krystvärkarna innan värkförstärkande sattes in och då gick det inte. blev inte tappad heller förrän ett par timmar efter förlossningen då jag hade en liter i blåsan.

Teorin är väl att blåsan blir överfull och töjs ut och blir slapp och därför inte kan kontrahera och tömmas som den ska...
 
hmm nej vi ger Sempers magdroppar nu men kanske värt att testa miniform?

Tycker jag absolut! ta varje måltid (amning eller flaska) jag gav även på nätterna. Den och en sked stod vid sängen. Till slut gjorde jag det nästan i sömnen. Men vi märkte skillnad, Kom lättare pruttar. Gav ända fram tills han va 4månader, försökte sluta tidigare men det blev direkt värre..
Vår BVC läkare sa att vi tom kunde ge mer droppar än vad som stod på flaskan. Upp till 20droppar.
 
Fy vilka magproblem jag har börjat få, halsbränna, magont, svullen mage och måste kissa konstant. Senast i raden är att halsbrännan gör mig sjukt illamående också. :( Satt o käkade frukost när det kändes som att jag skulle spy rakt ut och svimma på samma gång, blev helt kallsvettig och darrig. Förstår magontet i bäckenregionen då bebis sjunkit ner; men jag fattar inte hur halsbrännan kan bli värre på samma gång.. knaprar Novalucol till förbannelse utan större effekt.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Fy vilka magproblem jag har börjat få, halsbränna, magont, svullen mage och måste kissa konstant. Senast i raden är att halsbrännan gör mig sjukt illamående också. :( Satt o käkade frukost när det kändes som att jag skulle spy rakt ut och svimma på samma gång, blev helt kallsvettig och darrig. Förstår magontet i bäckenregionen då bebis sjunkit ner; men jag fattar inte hur halsbrännan kan bli värre på samma gång.. knaprar Novalucol till förbannelse utan större effekt.

Då är vi två, starta klubb?
Får också sån halsbränna att jag nästan får panik.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
19 113
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
4 562
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
24 956
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 288
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp