Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vaknade utvilad efter en natt med riktigt vettig sömn och mottog beskedet att jag är antagen till sjuksköterskeprogrammet! :D Underbart, inte ens den värsta halsbränna kan förstöra den här morgonen!
Grattis! Vad roligt- när börjar det?

Jag kan ju fira att jag har en vikarie och inte behöver jobba:up:
Sov ruttet. Trillade ner från kuddarna och fick fredagsmyset i halsen:wtf: och huvudvärk dessutom. Fick gå upp och ta alvedon och vände mig väl tusen gånger.
Är lite tacksam att jag inte behöver gå tiden ut och dessutom är inbokad på sjukhuset så det ska nog mycket till för att bli skickad någon annanstans. Nu är det ju bara bocka av dagar som gäller. Har inget roligt inbokat dessa veckor som är kvar...
Kommer gå ut på att roa barnet på utsidan och så långt det går så får pappan ta alla åka och bada så kan jag köpa glass och sitta i skuggan. Vägrar badkläder denna sommaren.
 
Vi är på väg till Sverige för några dagar hos mamma. Hon har precis somnat i bilen så vi håller tummarna för att hon sover tills vi iaf är över bron eftersom vi inte kan stanna där!
Känns som vi har hur mycket som helst med oss för tre dagar! :angel: vagnen fyller liksom hela bagagerummet!

Grattis till antagningen @Fritidsryttare
 
Grattis! Vad roligt- när börjar det?

Jag kan ju fira att jag har en vikarie och inte behöver jobba:up:
Sov ruttet. Trillade ner från kuddarna och fick fredagsmyset i halsen:wtf: och huvudvärk dessutom. Fick gå upp och ta alvedon och vände mig väl tusen gånger.
Är lite tacksam att jag inte behöver gå tiden ut och dessutom är inbokad på sjukhuset så det ska nog mycket till för att bli skickad någon annanstans. Nu är det ju bara bocka av dagar som gäller. Har inget roligt inbokat dessa veckor som är kvar...
Kommer gå ut på att roa barnet på utsidan och så långt det går så får pappan ta alla åka och bada så kan jag köpa glass och sitta i skuggan. Vägrar badkläder denna sommaren.
Tack, det börjar i slutet av augusti egentligen men jag hoppas kunna begära uppskov åtminstone en termin, jag har rätt till det enligt min BM. :)
Bajs på dålig nattsömn men måste vara skönt att ha ett bestämt datum att se fram emot!
 
Tack, det börjar i slutet av augusti egentligen men jag hoppas kunna begära uppskov åtminstone en termin, jag har rätt till det enligt min BM. :)
Bajs på dålig nattsömn men måste vara skönt att ha ett bestämt datum att se fram emot!
En termin kan nog vara bra att få på sig. Två nya grejer på en gång låter tufft.
Det är både och med datum faktiskt men det är absolut lite lyxigt att ha ett slutdatum. Jag hade ju troligen gått över igen annars. Min kropp verkar inte se meningen i att klämma ut några barn...
 
Åh fy! I vårt landsting har de till och med gått ut tidigare under sommaren och uppmanat folk att INTE föda hos oss om man inte tillhör länet, just för att det varit mycket utomstående som åkt hit när det var dags.
På förlossningsföreläsningen vi var på så sa de att förstföderskor prioriteras (klen tröst för den som är omföderska dock...).
Så jag förstår verkligen din oro...
Det finns en liten risk här nere att man blir skickad vidare till andra städer, speciellt under sommaren. Tror det är lika bra att ställa in sig på att det kan ske så får man ingen chock, prepare for the worst, hope for the best, typ..
Sa de verkligen att förstföderskor prioriteras? Här är det omföderskor som prioriteras eftersom det många gånger går väldigt snabbt för omföderskor.

Jag försöker halvt om halvt stoppa huvudet i sanden och tänka att det säkert kommer bli bra. När det är fullt innebär det trots allt att det är ett antal personer som fått plats. Läget kan också förändras snabbt om många föder samtidigt; en timme senare kanske det ser betydligt bättre ut.

Jag är inte orolig för att hänvisas till annat sjukhus än tänkt, mer orolig för att inte få rätt stöd och tillsyn under förlossningen för att personalen inte hinner med. När dottern föddes var vi bara tre födande på nio tillgängliga platser på det aktuella sjukhuset, så det finns ju en liten chans att det blir så också.
 
Sa de verkligen att förstföderskor prioriteras? Här är det omföderskor som prioriteras eftersom det många gånger går väldigt snabbt för omföderskor.

Jag försöker halvt om halvt stoppa huvudet i sanden och tänka att det säkert kommer bli bra. När det är fullt innebär det trots allt att det är ett antal personer som fått plats. Läget kan också förändras snabbt om många föder samtidigt; en timme senare kanske det ser betydligt bättre ut.

Jag är inte orolig för att hänvisas till annat sjukhus än tänkt, mer orolig för att inte få rätt stöd och tillsyn under förlossningen för att personalen inte hinner med. När dottern föddes var vi bara tre födande på nio tillgängliga platser på det aktuella sjukhuset, så det finns ju en liten chans att det blir så också.
Japp hon sa att förstföderskor prioriteras plats när förlossningen är igång, och att vi även hålls kvar längre i den mån det går, för att få extra stöd och stöttning eftersom det är första gången och ovant.
Jag känner väl också lite samma angående stöd och hjälp, och att få tillmötesgående personal under förlossningen som förklarar och stöttar så att man är med på vad som sker.
 
Sa de verkligen att förstföderskor prioriteras? Här är det omföderskor som prioriteras eftersom det många gånger går väldigt snabbt för omföderskor.

Jag försöker halvt om halvt stoppa huvudet i sanden och tänka att det säkert kommer bli bra. När det är fullt innebär det trots allt att det är ett antal personer som fått plats. Läget kan också förändras snabbt om många föder samtidigt; en timme senare kanske det ser betydligt bättre ut.

Jag är inte orolig för att hänvisas till annat sjukhus än tänkt, mer orolig för att inte få rätt stöd och tillsyn under förlossningen för att personalen inte hinner med. När dottern föddes var vi bara tre födande på nio tillgängliga platser på det aktuella sjukhuset, så det finns ju en liten chans att det blir så också.

Japp hon sa att förstföderskor prioriteras plats när förlossningen är igång, och att vi även hålls kvar längre i den mån det går, för att få extra stöd och stöttning eftersom det är första gången och ovant.
Jag känner väl också lite samma angående stöd och hjälp, och att få tillmötesgående personal under förlossningen som förklarar och stöttar så att man är med på vad som sker.

Tror att det ni båda har hört kan vara sant samtidigt. För förstföderskor tar det ju ofta betydligt längre tid innan man är i aktivt förlossningsarbete. Då är det ju rimligt att prioritera omföderskor där man vet att det oftast går snabbare. Samtidigt som förstföderskor kan behöva mer stöd när förlossningen väl är igång.

Om man har två kvinnor som kommit lika långt i förlossningsarbetet och man beräknar att den ena kommer ta 5 timmar och den andra 50 minuter tills barnet är fött, då låter det ju helt galet att platsmässigt prioritera den första för att hon råkar vara förstföderska.

Att man i eftervården prioriterar förstföderskor är ju inte orimligt och så har det ju varit länge :)
 
Min kropp har tagit den här graviditeten till en helt ny nivå :cry:
Vaknar i vrålpanik på nätterna av sura uppstötningar som sätter sig i fel strupe, känns som jag ska kvävas, kräks av rena bara farten. Utöver dom kräkningar som kommer för att jag mår illa. I natt har jag kräkts 7gånger, varav 3rätt ut pga uppstötningarna, resten pga illamående. Och då tillkommer; byta sängkläder för att jag inte hinner komma nånstans eller knappt sätta mig upp. Byta underkläder för att jag kissar på mig för att jag inte kan hålla tätt när jag kräks så kraftigt och torka kräk på golvet för att jag inte hann in till toaletten.

Och vi lägger till foglossningen som gör att det känns som knivar inne i muttan.

Och den som säger till mig en gång till att det är ju såååååå mysigt att vara gravid ska fan få ett nackskott! :rage:
 
Min kropp har tagit den här graviditeten till en helt ny nivå :cry:
Vaknar i vrålpanik på nätterna av sura uppstötningar som sätter sig i fel strupe, känns som jag ska kvävas, kräks av rena bara farten. Utöver dom kräkningar som kommer för att jag mår illa. I natt har jag kräkts 7gånger, varav 3rätt ut pga uppstötningarna, resten pga illamående. Och då tillkommer; byta sängkläder för att jag inte hinner komma nånstans eller knappt sätta mig upp. Byta underkläder för att jag kissar på mig för att jag inte kan hålla tätt när jag kräks så kraftigt och torka kräk på golvet för att jag inte hann in till toaletten.

Och vi lägger till foglossningen som gör att det känns som knivar inne i muttan.

Och den som säger till mig en gång till att det är ju såååååå mysigt att vara gravid ska fan få ett nackskott! :rage:
Men nä...
Allt medlidande till dig! Du är en riktigt jävla hjälte.
 
Min kropp har tagit den här graviditeten till en helt ny nivå :cry:
Vaknar i vrålpanik på nätterna av sura uppstötningar som sätter sig i fel strupe, känns som jag ska kvävas, kräks av rena bara farten. Utöver dom kräkningar som kommer för att jag mår illa. I natt har jag kräkts 7gånger, varav 3rätt ut pga uppstötningarna, resten pga illamående. Och då tillkommer; byta sängkläder för att jag inte hinner komma nånstans eller knappt sätta mig upp. Byta underkläder för att jag kissar på mig för att jag inte kan hålla tätt när jag kräks så kraftigt och torka kräk på golvet för att jag inte hann in till toaletten.

Och vi lägger till foglossningen som gör att det känns som knivar inne i muttan.

Och den som säger till mig en gång till att det är ju såååååå mysigt att vara gravid ska fan få ett nackskott! :rage:
Herregud...satt just och tyckte synd om mig själv men jag ska ju bara knipa. Lider med dig, det låter som ett helvete...
 
Min kropp har tagit den här graviditeten till en helt ny nivå :cry:
Vaknar i vrålpanik på nätterna av sura uppstötningar som sätter sig i fel strupe, känns som jag ska kvävas, kräks av rena bara farten. Utöver dom kräkningar som kommer för att jag mår illa. I natt har jag kräkts 7gånger, varav 3rätt ut pga uppstötningarna, resten pga illamående. Och då tillkommer; byta sängkläder för att jag inte hinner komma nånstans eller knappt sätta mig upp. Byta underkläder för att jag kissar på mig för att jag inte kan hålla tätt när jag kräks så kraftigt och torka kräk på golvet för att jag inte hann in till toaletten.

Och vi lägger till foglossningen som gör att det känns som knivar inne i muttan.

Och den som säger till mig en gång till att det är ju såååååå mysigt att vara gravid ska fan få ett nackskott! :rage:
Fy tusan! Kan inte ens föreställa mig hur det känns. Låter helt genomvidrigt att behöva må så. Hoppas verkligen det ger med sig fort, helst igår.
 
Alltså fy, för mig låter det hemskt, men så kan jag ju bara relatera till hur viktig min nattsömn är för mig i dagsläget. Jag hoppas verkligen att det ändras när bebis är ute för i mina öron låter det som en mardröm... Vet ju hur trött jag är efter en vaknatt när stona ska föla. Jag är inte människa förrän efter 2 dagar och känner mig i det närmaste fysiskt sjuk av sömnbristen.

Nu kommenterar jag inlägg som är flera dagar gamla då jag blivit så dålig på att läsa i tråden, ska skärpa mig!
Vill bara bidra med lite erfarenheter som kanske kan vara till tröst. Jag kände precis som dig innan sonen kom. Min nattsömn har varit jätteviktig och jag har behövt rätt många timmar för att känna mig som människa. Detta har faktiskt ändrats! Behöver inte lika mycket för att vara nöjd och det funkar faktiskt fast det blir upphackat (skulle förstås inte säga nej till en hel natts ostörd sömn, men..). Jag var ganska rädd innan, speciellt då man hör så mycket om just sömnen och att gå omkring som en zombie. Naturligtvis är det olika för alla, men vill bara tala om att det ändå funkat mycket bättre för mig än jag trodde på förhand. Kanske kan det ge lite hopp i alla fall :)
 
Min kropp har tagit den här graviditeten till en helt ny nivå :cry:
Vaknar i vrålpanik på nätterna av sura uppstötningar som sätter sig i fel strupe, känns som jag ska kvävas, kräks av rena bara farten. Utöver dom kräkningar som kommer för att jag mår illa. I natt har jag kräkts 7gånger, varav 3rätt ut pga uppstötningarna, resten pga illamående. Och då tillkommer; byta sängkläder för att jag inte hinner komma nånstans eller knappt sätta mig upp. Byta underkläder för att jag kissar på mig för att jag inte kan hålla tätt när jag kräks så kraftigt och torka kräk på golvet för att jag inte hann in till toaletten.

Och vi lägger till foglossningen som gör att det känns som knivar inne i muttan.

Och den som säger till mig en gång till att det är ju såååååå mysigt att vara gravid ska fan få ett nackskott! :rage:

Skickar en kram till dig! :heart
 
Lagom irriterad på tillvaron just nu.
Har så förbannat ont i högra bröstet, gissar nästan på att jag har fått nån inflammation eller nåt.. Det gör liksom ont inifrån. Kan göra sjukt ont vid amning (dock inte jätteont varje gång, ibland bara lite ont), men även efteråt. Eller hela tiden. Bröstet är väldigt ömt och jag kan skrika till vid minsta beröring. Sen ibland är det som att det är mycket bättre ett tag. Har inga sprickor i bröstvårtan, så det är inte det, hade dock det någon vecka efter förlossningen men det har läkt.
Fortsätter i alla fall att amma. Har googlat runt lite och det verkar vara lösningen på alla tänkbara problem..:meh::wtf:

Sen i övrigt skulle det bara vara så kul om det kunde få flyta på med hästen en stund. Hade ordnat en tjej som skulle komma och rida några gånger nu till veckan och så hade jag tänkt få hoppa upp en stund efter att hon ridit, så att han är lite trött då och håller sig lugn, med tanke på min relativt nyförlösta kropp, men hon ställde just in. Och jag som är så ridsugen! Men framför allt skulle det behövas för hästens skull. Han verkar förresten dessutom ha fått tillbaka något slags magproblem igen :( Stallägaren hade varit och tittat till på betet och meddelade att det rann som kaffe ur honom. Han hade ju så i våras och jag hade ut veterinär som undersökte och tog en massa prover utan resultat. Han var heller inte, och är inte nu heller, uttorkad. Sen meddelade hovslagaren att hans hovkvalitet har försämrats avsevärt.. Han har alltid haft riktiga superhovar, hovslagaren brukar fota honom till sin hemsida, till och med före skoning då de brukar hållas så fina. Nu sa hon att hon inte ens vågar fota efter att hon skott klart :( Verkligen ordentlig försämring och jag har ingen aning om vad det kan bero på..
Sorry för långt inlägg nu, men har bara lite kvar att klaga på ;)
Det skulle ju vara himla trevligt om sambon kunde stötta lite och möjliggöra för mig att vara en bra hästägare även nu när vi har fått barn. Igår när jag fick alla nyheter om hästens krämpor (även misstänkt ryggsmärta som dock visade sig vara falskt alarm) tycker sambon att det är lämpligt att stanna extra länge på en tillställning han var på i stan :rage: Jag fick packa in sonen i bilen och bara hoppas på att han inte skulle vakna just när jag var i färd med att bada den stackars hästen som insekterna naturligtvis varit på mer än vanligt med tanke på allt intorkat bajs (magproblemen). Sen har jag en bit att gå till betet för att hämta honom till att börja med. Kan inte ta med mig vagnen då när jag leder hästen så då var det bara att lämna det sovande barnet i sadelkammaren och hoppas på det bästa (låter inte som en sån bra mamma nu inser jag..).
Sambon kom till stallet till slut, och betedde sig extra trevligt och klappade och kliade hästen och tog sedan med sig barnet hem så att jag i alla fall kunde leda hästen tillbaka till betet utan dåligt samvete.
Inte jätteglad på sambo för tillfället, men son och häst är underbara :heart Glad att jag fick mysa med båda igår och nu ligger sonen och sover på mitt bröstet dessutom, så mysigt :heart
 
Lagom irriterad på tillvaron just nu.
Har så förbannat ont i högra bröstet, gissar nästan på att jag har fått nån inflammation eller nåt.. Det gör liksom ont inifrån. Kan göra sjukt ont vid amning (dock inte jätteont varje gång, ibland bara lite ont), men även efteråt. Eller hela tiden. Bröstet är väldigt ömt och jag kan skrika till vid minsta beröring. Sen ibland är det som att det är mycket bättre ett tag. Har inga sprickor i bröstvårtan, så det är inte det, hade dock det någon vecka efter förlossningen men det har läkt.
Fortsätter i alla fall att amma. Har googlat runt lite och det verkar vara lösningen på alla tänkbara problem..:meh::wtf:

Sen i övrigt skulle det bara vara så kul om det kunde få flyta på med hästen en stund. Hade ordnat en tjej som skulle komma och rida några gånger nu till veckan och så hade jag tänkt få hoppa upp en stund efter att hon ridit, så att han är lite trött då och håller sig lugn, med tanke på min relativt nyförlösta kropp, men hon ställde just in. Och jag som är så ridsugen! Men framför allt skulle det behövas för hästens skull. Han verkar förresten dessutom ha fått tillbaka något slags magproblem igen :( Stallägaren hade varit och tittat till på betet och meddelade att det rann som kaffe ur honom. Han hade ju så i våras och jag hade ut veterinär som undersökte och tog en massa prover utan resultat. Han var heller inte, och är inte nu heller, uttorkad. Sen meddelade hovslagaren att hans hovkvalitet har försämrats avsevärt.. Han har alltid haft riktiga superhovar, hovslagaren brukar fota honom till sin hemsida, till och med före skoning då de brukar hållas så fina. Nu sa hon att hon inte ens vågar fota efter att hon skott klart :( Verkligen ordentlig försämring och jag har ingen aning om vad det kan bero på..
Sorry för långt inlägg nu, men har bara lite kvar att klaga på ;)
Det skulle ju vara himla trevligt om sambon kunde stötta lite och möjliggöra för mig att vara en bra hästägare även nu när vi har fått barn. Igår när jag fick alla nyheter om hästens krämpor (även misstänkt ryggsmärta som dock visade sig vara falskt alarm) tycker sambon att det är lämpligt att stanna extra länge på en tillställning han var på i stan :rage: Jag fick packa in sonen i bilen och bara hoppas på att han inte skulle vakna just när jag var i färd med att bada den stackars hästen som insekterna naturligtvis varit på mer än vanligt med tanke på allt intorkat bajs (magproblemen). Sen har jag en bit att gå till betet för att hämta honom till att börja med. Kan inte ta med mig vagnen då när jag leder hästen så då var det bara att lämna det sovande barnet i sadelkammaren och hoppas på det bästa (låter inte som en sån bra mamma nu inser jag..).
Sambon kom till stallet till slut, och betedde sig extra trevligt och klappade och kliade hästen och tog sedan med sig barnet hem så att jag i alla fall kunde leda hästen tillbaka till betet utan dåligt samvete.
Inte jätteglad på sambo för tillfället, men son och häst är underbara :heart Glad att jag fick mysa med båda igår och nu ligger sonen och sover på mitt bröstet dessutom, så mysigt :heart

Kan det var svamp? Låter som när jag hade svamp med sonen.

Jobbigt med hästen! Och sambon!
Är inte direkt den gladaste på sambon just nu, så förstår känslan. Min kära sambo kliver upp på morgonen och klagar på att han sovit dåligt i natt pga av lite ont i halsen! Ont i halsen? Seriöst? Ont i halsen? Jag får uppstötningar och kräks titt som tätt, sover 3timmar per natt (inte sammanhängande), har foglossning, smärtor över revbenen, kissar på
mig osv osv..
Och så har han mage att klaga över ont i halsen? Jag skulle ta ont i halsen alla dagar i veckan!


Och tack allihopa för all stöttning!! :heart
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Kan det var svamp? Låter som när jag hade svamp med sonen.

Jobbigt med hästen! Och sambon!
Är inte direkt den gladaste på sambon just nu, så förstår känslan. Min kära sambo kliver upp på morgonen och klagar på att han sovit dåligt i natt pga av lite ont i halsen! Ont i halsen? Seriöst? Ont i halsen? Jag får uppstötningar och kräks titt som tätt, sover 3timmar per natt (inte sammanhängande), har foglossning, smärtor över revbenen, kissar på
mig osv osv..
Och så har han mage att klaga över ont i halsen? Jag skulle ta ont i halsen alla dagar i veckan!


Och tack allihopa för all stöttning!! :heart
Karlar fattar noll om graviditeter. Min gnäller oxå om att vara trött och sovit dåligt för att han åkt och fiskat på morgonen...
Hör honom skryta på telefonen att han åker på många utflykter nu med dottern för jag inte orkar...Och jag tänker att det är typ 3 gånger sen midsommar. Jag har haft utflykt 12 gånger på samma period så det känns faktiskt taskigt att säga att jag inte orkar :meh:
 
Himmel vad lustigt det började kännas nu när jag gick och pysslade i stallet. Hela magen liksom drar ihop sig med jämna mellanrum, börjar uppifrån och fortplantar sig neråt. Magen slappnar inte direkt av heller mellan gångerna utan livmodern känns liksom spänd på nåt vis.. Känns som att nåt snörper åt magen så det nästan blir lite svårt att andas.. Tror inte det är bebis för den känner jag inte av. Gör inte direkt ont men obehagligt som bara den. Underlättar ju inte att inte veta exakt vad det är jag känner heller. Starka sammandragningar eller förvärkar?
 
@Fritidsryttare jag har förstått det som att om det går över när du lägger dig bekvämt och vilar så är det inget mer än träning.
Fortsätter det när kan vilar och är regelbundet ska man ringa förlossningen.
 
@Fritidsryttare jag har förstått det som att om det går över när du lägger dig bekvämt och vilar så är det inget mer än träning.
Fortsätter det när kan vilar och är regelbundet ska man ringa förlossningen.
Hm, gick ut och gick med hunden (höjden av idioti, jag vet) en liten sväng. Gör som sagt inte direkt ont men det suger liksom musten ur mig och jag blir alldeles trött i ländryggen. Känns som efter ett ordentligt corepass?
Har varit spänd som en badboll större delen av dagen i magen men det här går liksom i vågor som sagt. Får försöka vila och se om det går över.
 
Hm, gick ut och gick med hunden (höjden av idioti, jag vet) en liten sväng. Gör som sagt inte direkt ont men det suger liksom musten ur mig och jag blir alldeles trött i ländryggen. Känns som efter ett ordentligt corepass?
Har varit spänd som en badboll större delen av dagen i magen men det här går liksom i vågor som sagt. Får försöka vila och se om det går över.
Hunden måste rastas...
Man ska ju röra sig!
Men nu är det Falsterbo GP och perfekt vilotillfälle
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 913
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
19 936
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 655
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 454
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp