Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förra gången hade vi bärsjal och babynest med till BB men nu tror jag vi skippar det i och med att vi sannolikt inte stannar lika länge. Jag ska överlag försöka packa extra lätt nu. Vi blev kvar tre dygn förra gången. Jag har en superfin bild på hur dottern sover i sjalen hos sin pappa knappt två dygn gammal :love:

Ni som är omföderskor, hur länge tror ni att ni blir kvar på BB om allt går som planerat? Ja även ni som väntar första får svara så klart :)

Jag tänker också packa mindre den här gången. Sonen hade nästan bara blöja tills vi skulle åka hem och då hade han en pyjamas med fötter på, mössa och filt. Så alla andra ombyten vi hade med vad bara onödigt att släpa på. Något som jag inte hade med sist men funderar på att ta med denna gång är amningskudde. Men får se hur det blir med den saken.

Ang hemgång så stannade vi tre dagar förra gången. Här är det tydligen så att omföderskor får åka hem 6 timmar efter förlossning förutsatt att allt går som det skaO_o Det känns för mig lite väl snabbt.. Fast vi kommer antagligen att vilja hem så snart som möjligt. Det ville vi första gången också:D skönt att det finns personal när man känner sig osäker, men jag tyckte det var SÅ jobbigt att sitta där och försöka få igång amningen med en massa folk som sprang ut och in hela tiden. Mycket skönare att kämpa med det hemma i lugn och ro!
 
Här blir förstföderskor med okomplicerat förlopp hemskickade 1 dygn efter (några få sjukhus har fortfarande 2 dygn). Om man dock föder efter kl 21 så får man stanna till nästa morgon så man blir inte hemskickad mitt i natten iaf. Omföderskor blir hemskickad samma dygn efter att man har visat att man kan kissa.
På grund av min diabetes skulle vi stanna längre och samma om man blir snittad tror jag.

Sambon och Svea var ensamma hemma en hel timme ikväll och jag smet till gymmet. ;) Det var visst lite hårt för båda två. Hon är lite svår att trösta på kvällen när man inte har bröst. Vet inte helt hur man får henne att acceptera sambon mer än att prova, samtidigt så ska hon ju inte vara ledsen bara för att.. :( Hon hade iaf svept mina 50 ml från flaska som jag hade pumpat ut:up:. Jag är bara så orolig för bröstförvirring, nu provade vi Mam och där kommer det ju väldigt lätt ut. Funderar på att köpa en calma napp till flaskan som kom med pumpen men känns samtidigt onödigt när vi har två andra och inte lär flaska så mycket. Här på buke verkar det ju fungera utmärkt för de flesta att kombinera flaska och amning men typ alla barnmorskor avråder ju från det..
 
Kändes det ok?
Eller hade du velat stanna längre?

Jag åkte hem efter ett dygn förra året men då hade jag ju inget barn. Hade väldigt ont första dagarna.
Hade velat stanna ett dygn till. Det kändes som om vi blev utslängda och när vi kom på 48-timmars kollen så ifrågasattes det varför jag tvunget ville hem så tidigt..
 
Förra gången hade vi bärsjal och babynest med till BB men nu tror jag vi skippar det i och med att vi sannolikt inte stannar lika länge. Jag ska överlag försöka packa extra lätt nu. Vi blev kvar tre dygn förra gången. Jag har en superfin bild på hur dottern sover i sjalen hos sin pappa knappt två dygn gammal :love:

Ni som är omföderskor, hur länge tror ni att ni blir kvar på BB om allt går som planerat? Ja även ni som väntar första får svara så klart :)

Hoppar in från hösttråden.

Kommer nog vilja åka hem tidigt om allt gått bra och vi får göra det. Mer än ett dygn känns väldigt länge.

Tänker även som dig gällande packning. Förra gången hade jag inte hunnit packa någonting och det var inte mycket jag saknade :)
 
Nu har Folke blivit drygt en vecka och här kommer till sist en liten redogörelse om min förlossning.
Vaknade kl 4 natten till tisdagen förra veckan med värkar som kom rätt tätt, ca var 3:e minut. Här tänkte jag att det var ordentligt igång men det avstannade sedan och hade under stora delar av dagen en värk cirka var 6:e min. Började dock få ordentligt ont av de värkar jag hade, och började misströsta lite när de aldrig kom tätare. Började bli svårt att stå ut hemma. Fick komma in för en koll runt midnatt och var då öppen tillräckligt för att få stanna på förlossningen trots att värkarna inte kom tätare. Öppnade mig sedan bara ytterligare en cm på 5 timmar och barnmorskan tog då hål på hinnorna. Efter det tog allt fart ordentligt, tog 3 h från det tills han var ute. Klockan var då 8 dagen efter att värkarna började.
Det var tufft, och mina minnen är ganska fragmentariska under de sista timmarna, men allt som allt ändå en relativt positiv upplevelse. Kände mig väldigt väl omhändertagen.

Vi blev sen kvar drygt 3 dygn. Har varit problem med amningen då han inte velat suga. Börjar nu till sist bli bättre. Vi har koppmatat med ersättning och utpumpad bröstmjölk så nu gäller det att räkna ut hur vi ska kunna fasa ut ersättningen. Än så länge får han knappast i sig ordentligt med bröstmjölk, men man vill ju inte vräka på med för mycket ersättning, då blir han ju aldrig hungrig.
Bortsett från lite ont i magen senaste dagarna har han i övrigt varit en ganska nöjd bebis.
 
Det normala här är att man stannar 2 dygn som förstföderska. Jag stannade tre, för att se om vi kunde få till amningen lite bättre. Inget problem att få stanna lite extra, vilket kändes skönt. Började dock längta hem ordentligt dagen vi åkte hem, mest för att jag kände mig så uppgiven angående amningen och inte orkade fler goda råd, även om det ju var just därför jag velat stanna.
Alla hade olika uppfattningar om hur det var bäst att göra och till sist kändes det som att det inte gick att göra rätt. Var nog till stor del hormoner som ställde till humöret lite för mig, ville bara gråta.
 
Alltså kära hjärtanes, så det skär i mig när han skriker av magknip. :cry: Och då var det bara en timmes smakprov på vad som är ett kolikbarns vardag. Hur orkar folk det?! Ska inte klaga på sömnbrist mer!! Sitter gärna vaken dygnet runt om han bara slipper ha ont. :heart
 
I början av tråden skrev vi om att det skulle ploppa ut bebisar i sommar. Här är min målbild för min förlossning:

:angel:
:angel:
:angel:

Jar sett den där också:D Tänk om det kunde gå sådär snabbt och enkelt!? Plopp bara!
Man kan ju tycka att evolutionen skulle gjort det lite enklare för oss att föda barn vid det här laget...
 
  • Gilla
Reactions: Ray
I början av tråden skrev vi om att det skulle ploppa ut bebisar i sommar. Här är min målbild för min förlossning:

:angel:
:angel:
:angel:
:rofl: tänk om det hade varit så lätt!

Den här veckan kan man verkligen märka att hon är mer vaken, kan logga korta stunder i babygymmet och på riktigt kolla på sina figurer och sprattla efter dom. Hon sover mycket bättre på nätterna också, nu är problemet mer att mamman slumrar till vid amningen vilket leder till att hon inte kommer tillbaka till testet igen. Hon klagar inte utan sover som en stock med näsan i mitt bröst, inatt var jag tvungen att väcka henne för mat då mitt ena bröst var sprängfyllt! Jag sover dock väldigt lätt när hon ligger där så hade nog varit mer utsövd om hon sov i sin egen säng :p.
Dock har hon haft en klar mission veckan om att hennes mamma INTE ska få lov att rida.. :meh: Vägrat sova i stället, igår följde sambon med men jag hann bara börja rida innan varken vagn, napp, sambo eller sele dög. Min stackars häst tror snart jag har blivit knäpp som hela tiden släpar ut henne för att 5-10 min senare slänga in henne i boxen och riva av grejerna. :( Var lagom knäckt igår då jag hade sett fram emot den ridturen hela veckan och kände mig så låst. Är nog tur att sambon har semester två veckor nu så han kan vara tillsammans med henne mer och vi kan åka till stallet på förmiddagen när hon är mindre bröstfixerad!
Imorse möttes vi dock av något som iaf var väldigt nära två medvetna leenden, då kan man inte annat än att bli glad :love:
 
Yes! Äntligen semester. Blev en intensiv dag på jobbet, med massa grejer som skulle fixas innan ledigheten. Tror jag fick till det hyfsat iaf så att den som tar över inte är helt lost ;).

Nu är jag på väg neråt i landet för att inta semesterstämning i svärföräldrarnas sommarstuga. Sambon o sonen åkte ner redan i onsdags så det ska bli kul att träffa dem igen.

Känns konstigt att vara iväg från jobbet en så pass lång period som det ju ändå kommer bli. En vanlig semester är hyfsat lätt att arbeta sig in i rutinerna igen, men det kommer kännas konstigt efter ett helt år. Men men, nu ska jag släppa det och njuuuuta av tiden innan bebisen kommer.
 
Blä, bebis roar sig med att göra något långt ner i magen så att det känns som en blandning mellan ligamentsmärtor och mensvärk, men bara på vänster sida... :cautious: Inte outhärdligt smärtsamt men inte direkt skönt heller.
Har haft tilltagande flytningar under dagen också, känns ju fräscht när man ska gå på stan och göra ärenden liksom.
Hoppas kunna sova lite ordentligt i natt, de senaste nätterna har jag somnat jättetidigt, vaknat efter 2 timmar för att jag är kissnödig, sen kan jag inte somna om ordentligt på jättelänge utan hela nattsömnen blir upphackad. Hundkräket och jag utkämpar en strid om täcket varje natt också, då hon ska in i löp när som helst och bara vill bädda konstant. :yuck: Snälla, låt det bli augusti snart...
 
  • Gilla
Reactions: Ray
What the hell?! Varför har naturen välsignat dem med den fantastiska lyxen?! Blir nästan provocerad så enkelt det ser ut :cool:
Jag önskar mig verkligen verkligen en pandaförlossning just nu! Såg precis att alla Stockholms läns förlossningar hade fullt natten till igår. De hade en plats i Eskilstuna och två i Västerås att hänvisa till :crazy: :rage: :turd: Jag funderar seriöst på att flyga in svärmors syster från England. Hon är pensionerad barnmorska. Att fly till ett annat landsting känns också lockande men vad säger att de har bättre med resurser...
 
Jag önskar mig verkligen verkligen en pandaförlossning just nu! Såg precis att alla Stockholms läns förlossningar hade fullt natten till igår. De hade en plats i Eskilstuna och två i Västerås att hänvisa till :crazy: :rage: :turd: Jag funderar seriöst på att flyga in svärmors syster från England. Hon är pensionerad barnmorska. Att fly till ett annat landsting känns också lockande men vad säger att de har bättre med resurser...
Åh fy! I vårt landsting har de till och med gått ut tidigare under sommaren och uppmanat folk att INTE föda hos oss om man inte tillhör länet, just för att det varit mycket utomstående som åkt hit när det var dags.
På förlossningsföreläsningen vi var på så sa de att förstföderskor prioriteras (klen tröst för den som är omföderska dock...).
Så jag förstår verkligen din oro...
Det finns en liten risk här nere att man blir skickad vidare till andra städer, speciellt under sommaren. Tror det är lika bra att ställa in sig på att det kan ske så får man ingen chock, prepare for the worst, hope for the best, typ..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 194
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
22 305
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 953
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 676
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp