Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi närmar oss leverans för alla i tråden.
Ni som fortfarande väntar- vad har ni för planer sista tiden?
Vad vill ni hinna med?
Vad vill ni "njuta" av ?
Restaurangbesök? Husfix? Häst mys? Hund promenader? Sola? Läsa? Umgås med blivande stora syskon?
Vi ska försöka träffa våra familjer så mycket som möjligt. De bor på olika håll i landet så det blir en del resande, men vi stannar ett tag på respektive ställe, så det känns rätt lugnt ändå :). Idag ska vi träffa lite kompisar och fika på värt favoritfik. Sedan blir det mest små utflykter, beroende på hur mycket energi vi har. Jag orkar ganska mycket fortfarande men känner att det böjar bli kämpigt att gå längre promenader och så. :)
 
Vi närmar oss leverans för alla i tråden.
Ni som fortfarande väntar- vad har ni för planer sista tiden?
Vad vill ni hinna med?
Vad vill ni "njuta" av ?
Restaurangbesök? Husfix? Häst mys? Hund promenader? Sola? Läsa? Umgås med blivande stora syskon?
Min man har sin sista semestervecka nu för att sen gå tillbaka och jobba de ca 2-4 veckor som återstår innan bebisens ankomst, så nu är det husfix på schemat. För honom. Jag försöker dra mitt strå till stacken med det jag kan och orkar, men det är inte mycket.

Vi försöker boka in träffar med familj och vänner för att stimulera dottern men även mig. Vi har sån tur att ha grannar som har en dotter född samma år som vår (skiljer två månader) samt en liten kille född 1 juni så vi ska försöka hänga lite med dem.

Sen ska vi fylla vår (lilla) frys med matlådor. Det är skönt att ha även om det går åt fort. När dottern var bebis och hade det jobbigt med magen så levde vi på färdigmat.
 
Min man har sin sista semestervecka nu för att sen gå tillbaka och jobba de ca 2-4 veckor som återstår innan bebisens ankomst, så nu är det husfix på schemat. För honom. Jag försöker dra mitt strå till stacken med det jag kan och orkar, men det är inte mycket.

Vi försöker boka in träffar med familj och vänner för att stimulera dottern men även mig. Vi har sån tur att ha grannar som har en dotter född samma år som vår (skiljer två månader) samt en liten kille född 1 juni så vi ska försöka hänga lite med dem.

Sen ska vi fylla vår (lilla) frys med matlådor. Det är skönt att ha även om det går åt fort. När dottern var bebis och hade det jobbigt med magen så levde vi på färdigmat.
Jag är oxå rätt värdelös hemma nu...
Städar skåp och det är 10 min arbete och sen får jag förvärkar och sammandragningar som i sig ger snoront i ryggen. Vila 10 min och på det igen...
 
Vi närmar oss leverans för alla i tråden.
Ni som fortfarande väntar- vad har ni för planer sista tiden?
Vad vill ni hinna med?
Vad vill ni "njuta" av ?
Restaurangbesök? Husfix? Häst mys? Hund promenader? Sola? Läsa? Umgås med blivande stora syskon?

Nu har vi ännu en månad kvar.. Men kommer denna ungefär samtidigt som storebror så är det "bara" tre veckor kvar. Och jag har ännu inte förberett nånting! Förra graviditeten vart allt redo och bb-väskan packad i v.35 redan.
Förra veckan skaffade vi i alla fall en spjälsäng, det har jag känt mig lite stressad över, eftersom det är det enda vi saknat typ, så det var skönt att få det gjort. Allt annat har vi redan.
Men sängen ska ännu upp och bäddas och det börjar bli dags att plocka fram alla små kläder och tvätta dem och ta fram grejer vi kommer att behöva igen som ligger på vinden. Sätta in babyskyddet i bilen och packa bb-väskan. Boa och förbereda helt enkelt.

Men prio ett är att hitta på så mycket som möjligt med sonen nu medans det ännu bara är han som är på utsidan. Och vilar middag tillsammans med honom varje dag nästan, så mysigt!
Skulle gärna gå långa promenader med hunden också men det går inget vidare längre. Det tar mig så lång tid och är inte kul för någon av oss. Men cykla går jättebra! Har cykelvagn till sonen och hunden älskar att springa med på cykelturer så det uppskattas av oss alla.
 
Vi närmar oss leverans för alla i tråden.
Ni som fortfarande väntar- vad har ni för planer sista tiden?
Vad vill ni hinna med?
Vad vill ni "njuta" av ?
Restaurangbesök? Husfix? Häst mys? Hund promenader? Sola? Läsa? Umgås med blivande stora syskon?

Har 5 veckor kvar till BF.
Sista tiden blir en blandning av allt möjligt.
Närmsta veckan nu tar vi dagarna som de kommer, allt utifrån hur jag mår för dagen. Lugna utflykter, gå ner till stranden och svalka kroppen (och knoppen).
Några dagar i sommarhuset i Trosa, med lite loppisbesök, massa bad (huset ligger på stranden).
Sen flyttar vi tillbaka hem, badrumsrenoveringar börjar lida mot sitt slut så då kan vi bo hemma igen. Då kommer jag försöka förberedda allt jag inte gjort innan inför bebis ankomst; fixa spjälsäng, packa BB väskan klart osv osv
 
Jag har 11 dagar kvar till bf..har gjort det mesta som jag tänkt göra, har varit väldigt rastlös så det har blivit en hel del shoppingturer till olika städer, restaurangbesök, båtutflykt och hyrt stuga m.m. Nu blir det mest kortare utflykter, idag blir det middag ute och bio med vänner. Är i stallet varje dag och fixar lite, samt pluggar, nu känns det mest som att jag går och väntar på att det nya livet ska börja som innebär både bebis och häst:) Längtar!
 
Här verkar vi ha fått någon slags dygnsrytm. Den senaste veckan har E somnat mellan 22 och 00 och sedan ätit vid 05, 07 och 09 med några få undantag. :up: Det är bara jag som ska lära mig att gå och sova samtidigt som henne nu men det är skönt att få sitta själv vid datorn en timme eller två.
 
Isch vilka rikliga flytningar jag börjat få. Ökar för varje dag; mindre fräscht! Haft ont i nedre delen av magen under eftermiddagen också, en skarp smärta liksom. Funderar på om jag kan ha käkat nåt eller om det är ytterligare ett av bebis små upptåg. :cool:
 
Isch vilka rikliga flytningar jag börjat få. Ökar för varje dag; mindre fräscht! Haft ont i nedre delen av magen under eftermiddagen också, en skarp smärta liksom. Funderar på om jag kan ha käkat nåt eller om det är ytterligare ett av bebis små upptåg. :cool:

Låter precis som mig.. Mycket flytningar (:yuck:) och ont i nedre delen av magen. Jag skulle gissa på bebis som lever om. Eller ännu mer ökade förvärkar..
 
Låter precis som mig.. Mycket flytningar (:yuck:) och ont i nedre delen av magen. Jag skulle gissa på bebis som lever om. Eller ännu mer ökade förvärkar..
Varför får man det? Har haft innan också men nu är det typ extremt (inte vattenavgång eller slempropp utan flytning, är jag helt säker på).
Inte så där att man vill prata om det när svägerskan o svärmor är här heller, inte mysigaste samtalsämnet precis...:)

Jag tycker att det är fruktansvärt frustrerande med alla dessa "diffusa" symptom som kommer och går hela tiden. Plötsligt kan det trycka på som f*n neråt i nån minut, eller så får man nåt som känns som en ordentlig förvärk, men så poff är det borta sen, man kan ju bli paranoid för mindre. :crazy: Vet inte hur många gånger nu jag tänkt "man kanske inte bör åka iväg till .... själv om nåt drar igång ordentligt", men sen försvinner ju allt och då kan man ju lika gärna sticka själv istället för att trakassera sambon med exempelvis ett stallbesök. :cool:
 
Här verkar vi ha fått någon slags dygnsrytm. Den senaste veckan har E somnat mellan 22 och 00 och sedan ätit vid 05, 07 och 09 med några få undantag. :up: Det är bara jag som ska lära mig att gå och sova samtidigt som henne nu men det är skönt att få sitta själv vid datorn en timme eller två.
Vad skönt! Men känner igen det där med att gå och lägga sig när de sover, jag värdesätter också den timmen frihet på kvällen. Men har iaf väldigt svårt för att sova och vila mig även på dagen när hon sover.
Jag trodde annars vi också hade fått en rytm, iaf om dagen. Alla dagar vi har varit iväg på familjebesök de senaste veckorna har hon sovit 3-4 timmar om förmiddagen och sen en gång till 2-3 timmar om eftermiddagen. Kvällarna är fortfarande lite kämpiga, tar tid att få henne att somna om hon blir för trött. Hon har egentligen behov för en lur till emellan eftermiddagen och kvällen men det lyckas sällan så hon somnar oftast på kvällen mellan 20-21 och vaknar igen vid 00-01. Härefter är det dock korta intervaller fram till morgonen. Oftast vaknar hon för att bajsa men det tar tid innan hon kommer av med det och om är orolig fram tills dess.:(
Med den senaste veckans stabila sovande om förmiddagen hade jag börjat få hopp om lite mer ro i stallet och ridning. Men tji fick jag, trotts att hon var väldigt trött vägrade hon igen att sova i vagnen där uppe och hästen kom inte ens ut ur hagen. :( Jag blir frustrerad och ledsen, hon blir övertrött och kinkig och jag får dåligt samvete över hela situationen och önskar boende närmare stallet. :down: :cry:
Imorgon följer sambon med upp igen men då kan vi inte åka förrän på eftermiddagen så får se hur det går, där är sovandet inte lika stabilt.. Försöker värma upp sambon till att stanna hemma med henne själv när hon sover med utpumpad mjölk men han vågar inte det helt ännu när jag är såpass långt bort.
Jag visste ju att det fanns en risk för att det skulle bli så här men hade ändå hoppats på att det skulle funka liiite bättre.
Nu ska jag sluta gnälla och glädjas åt att hon har börjat le och att hon har varit så glad mot farmor, farfar och faster under tiden vi var hemma hos dom. Det bådar iaf gott för framtiden även om dom bor 3.5 timme från oss.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vad skönt! Men känner igen det där med att gå och lägga sig när de sover, jag värdesätter också den timmen frihet på kvällen. Men har iaf väldigt svårt för att sova och vila mig även på dagen när hon sover.
Jag trodde annars vi också hade fått en rytm, iaf om dagen. Alla dagar vi har varit iväg på familjebesök de senaste veckorna har hon sovit 3-4 timmar om förmiddagen och sen en gång till 2-3 timmar om eftermiddagen. Kvällarna är fortfarande lite kämpiga, tar tid att få henne att somna om hon blir för trött. Hon har egentligen behov för en lur till emellan eftermiddagen och kvällen men det lyckas sällan så hon somnar oftast på kvällen mellan 20-21 och vaknar igen vid 00-01. Härefter är det dock korta intervaller fram till morgonen. Oftast vaknar hon för att bajsa men det tar tid innan hon kommer av med det och om är orolig fram tills dess.:(
Med den senaste veckans stabila sovande om förmiddagen hade jag börjat få hopp om lite mer ro i stallet och ridning. Men tji fick jag, trotts att hon var väldigt trött vägrade hon igen att sova i vagnen där uppe och hästen kom inte ens ut ur hagen. :( Jag blir frustrerad och ledsen, hon blir övertrött och kinkig och jag får dåligt samvete över hela situationen och önskar boende närmare stallet. :down: :cry:
Imorgon följer sambon med upp igen men då kan vi inte åka förrän på eftermiddagen så får se hur det går, där är sovandet inte lika stabilt.. Försöker värma upp sambon till att stanna hemma med henne själv när hon sover med utpumpad mjölk men han vågar inte det helt ännu när jag är såpass långt bort.
Jag visste ju att det fanns en risk för att det skulle bli så här men hade ändå hoppats på att det skulle funka liiite bättre.
Nu ska jag sluta gnälla och glädjas åt att hon har börjat le och att hon har varit så glad mot farmor, farfar och faster under tiden vi var hemma hos dom. Det bådar iaf gott för framtiden även om dom bor 3.5 timme från oss.
Jag förstår verkligen din frustration, och det är allt annat än kul där och då. Men försök intala dig att det inte kommer vara så för evigt. Det är en väldigt begränsad period i både ditt, pappans, bebisens och hästens liv och snart kommer du kunna ägna mer tid med hästen när du är i stallet. Och det viktigaste av allt: ha inte dåligt samvete!
 
Jag förstår verkligen din frustration, och det är allt annat än kul där och då. Men försök intala dig att det inte kommer vara så för evigt. Det är en väldigt begränsad period i både ditt, pappans, bebisens och hästens liv och snart kommer du kunna ägna mer tid med hästen när du är i stallet. Och det viktigaste av allt: ha inte dåligt samvete!
Tack! Och jag vet och jag försöker, har lite för lätt för att gräva ner mig mentalt när det inte funkar med hästen. Blir liksom inte bättre av hormoner och sömnbrist :angel:.
Betyder mycket att kunna skriva av sig någonstans så ber om ursäkt för om mina inlägg generellt är lite gnälliga för tiden :o
 
Varför får man det? Har haft innan också men nu är det typ extremt (inte vattenavgång eller slempropp utan flytning, är jag helt säker på).
Inte så där att man vill prata om det när svägerskan o svärmor är här heller, inte mysigaste samtalsämnet precis...:)

Jag tycker att det är fruktansvärt frustrerande med alla dessa "diffusa" symptom som kommer och går hela tiden. Plötsligt kan det trycka på som f*n neråt i nån minut, eller så får man nåt som känns som en ordentlig förvärk, men så poff är det borta sen, man kan ju bli paranoid för mindre. :crazy: Vet inte hur många gånger nu jag tänkt "man kanske inte bör åka iväg till .... själv om nåt drar igång ordentligt", men sen försvinner ju allt och då kan man ju lika gärna sticka själv istället för att trakassera sambon med exempelvis ett stallbesök. :cool:

Bra fråga.. har funderat på det själv.. svamp kanske?
Ja det är verkligen diffusa symptom. Jag skulle bara vilja ha en knapp på magen som lyser grönt när det är på riktigt. Så man slipper fundera :D
 
Tack! Och jag vet och jag försöker, har lite för lätt för att gräva ner mig mentalt när det inte funkar med hästen. Blir liksom inte bättre av hormoner och sömnbrist :angel:.
Betyder mycket att kunna skriva av sig någonstans så ber om ursäkt för om mina inlägg generellt är lite gnälliga för tiden :o
Ja, sådana råd tenderar att låta väldigt klyschiga ;), ber om ursäkt för det. Har verkligen förståelse för hur det är, kände ofta stor frustration med sonen eftersom han hade behov dom inte stämde in i den föreställning jag hade över hur föräldraskapet skulle bli. Det var ofta jag kände mig otillräcklig och visste inte hur jag skulle göra för att göra honom nöjd, men också för att jag inte kunde göra allt som jag egentligen hade velat göra.

Det var en liten process att till slut acceptera att livet ser ut såhär just nu och att släppa det dåliga samvetet. Försökte tänka att jag åtminstone gjorde mitt bästa och det hjälpte mig att släppa det dåliga samvetet.

Sen kan jag tipsa alla i tråden om hej hej vardag, som på ett väldigt humoristiskt sätt, sätter ord på många av de känslor åtminstone jag känner som förälder från och till. På något konstigt sätt har det faktiskt hjälpt mig att inte känna mig ensam i mina känslor.
 
Ja, sådana råd tenderar att låta väldigt klyschiga ;), ber om ursäkt för det. Har verkligen förståelse för hur det är, kände ofta stor frustration med sonen eftersom han hade behov dom inte stämde in i den föreställning jag hade över hur föräldraskapet skulle bli. Det var ofta jag kände mig otillräcklig och visste inte hur jag skulle göra för att göra honom nöjd, men också för att jag inte kunde göra allt som jag egentligen hade velat göra.

Det var en liten process att till slut acceptera att livet ser ut såhär just nu och att släppa det dåliga samvetet. Försökte tänka att jag åtminstone gjorde mitt bästa och det hjälpte mig att släppa det dåliga samvetet.

Sen kan jag tipsa alla i tråden om hej hej vardag, som på ett väldigt humoristiskt sätt, sätter ord på många av de känslor åtminstone jag känner som förälder från och till. På något konstigt sätt har det faktiskt hjälpt mig att inte känna mig ensam i mina känslor.

Jag gillar också Hej Hej Vardag. Det blev som en klen tröst när ibland när allt bara kändes jobbigt med sonen. En igenkänning på en humoristisk nivå. En påminnelse om att det här är tillfälligt som de flesta går igenom.
 
Jag gillar också Hej Hej Vardag. Det blev som en klen tröst när ibland när allt bara kändes jobbigt med sonen. En igenkänning på en humoristisk nivå. En påminnelse om att det här är tillfälligt som de flesta går igenom.
Ja, exakt! Man inser att de flesta går igenom det man själv går igenom, även om man ofta känner sig väldigt ensam om sina känslor (eller, så var det åtminstone för mig ;) )
 
Jag har en "ensam-dag" idag. Känns ovant, men jag får väl njuta medans jag kan. Snart är det ju yttligare 1 liten i familjen.
Sambon behövde åka till vårt hus ungefär hela dagen för vi får flera leveranser under dagen och kvällen. Kommoder till badrum, garderobsdelar osv. Och man måste ju vara på plats när de kommer. Han passar på att städa bort byggdamm så vi evt kan flytta in efter helgen.

Och sonen åkte på en spontandag hos mormor och morfar. Skönt för honom, jag kan inte riktigt aktivera honom. Och deras granne har en jämngammal pojke som han leker toppen bra med. Bättre än att vara hemma med tråkiga mamma som inte orkar nåt.
 
Jag har en "ensam-dag" idag. Känns ovant, men jag får väl njuta medans jag kan. Snart är det ju yttligare 1 liten i familjen.
Sambon behövde åka till vårt hus ungefär hela dagen för vi får flera leveranser under dagen och kvällen. Kommoder till badrum, garderobsdelar osv. Och man måste ju vara på plats när de kommer. Han passar på att städa bort byggdamm så vi evt kan flytta in efter helgen.

Och sonen åkte på en spontandag hos mormor och morfar. Skönt för honom, jag kan inte riktigt aktivera honom. Och deras granne har en jämngammal pojke som han leker toppen bra med. Bättre än att vara hemma med tråkiga mamma som inte orkar nåt.
Skönt med egentid, och att badrummet snart är klart!

Jag skulle ha fått en ensam eftermiddag förra veckan men mannens planer blev inställda och det blev en husfixardag istället, dvs en dag som alla andra :cautious: Nästa vecka ska jag nog ringa in svärmor som avlastning. Dottern är lättroad och älskar att bara få vara med och hjälpa till, men vissa dagar orkar jag inte göra något alls och då finns ju inget att hjälpa till med...
 
Grattis till er som fått bebisar sen jag skrev sist!

Sonen (så konstigt det känns att skriva :p:D), som heter Algot är nu 3 veckor och allt går bra men jag har inte suttit vid datorn sen vi kom hem i princip och jag avskyr att skriva på mobilen men nu stod laptopen framme på soffbordet så jag tänkte passa på ;).

Algot är är en bestämd men godmodig bebis så länge han är mätt. För en vecka sedan började han bli kinkig och vi fick börja ge ersättning som komplement och barnet blev nöjd igen. Äter ungefär var tredje timme men lite oftare sista dagarna (vilket också synts på vågen hos BVC).
Jag har idag beslutat mig för att skippa amningen helt, sista tiden har vi nästan fått ge flaskan efter varje gång han ammat och eftersom jag inte mår så bra av amningen så känns det inte värt det om vi ändå ska ge flaskan också. Känns skönt att tagit det beslutet, då kan jag må bra och också fungera bättre som mamma :)

Efter förlossningen och att hormonerna gått ur kroppen har min ADHD "kommit tillbaka" med full styrka och det har varit tufft att hålla sig stabil när jag varken kan träna som vanligt eller ha en fungerande struktur och sen dessutom försöka sitta still och amma (och det dessutom krånglar så det tar ännu längre tid) har varit påfrestande.
Nu har jag iaf longerat pållarna ett par gånger (kände mig som en ny människa när jag kom in till lill-plutten igen) och en vecka efter förlossningen så har jag kunnat gå promenader igen och nu går jag minst en gång om dagen vilket känns otroligt skönt. Hade velat upp och rida redan nu men vågar inte förrän efterkontrollen varit, annars hade det nog gått bra även om stygnen fortfarande är kvar. Känns som sagt skönt att tagit beslutet om amningen så att både sambon och jag kan sköta matningen och jag kan få lite lättare att ut och rida sen.

I förgår började jag med lite styrkeövningar i väntan på att kunna rida och springa och jag tror inte jag tappat särskilt mycket muskler alls :).

Håller fortfarande på att göra det sista i huset även om det tar lite längre tid när man har Algot att ta hänsyn till.

Annars har jag haft det lite kämpigt och känt mig understimulerad även i huvudet så jag tror nog jag kommer börja jobba lite ganska snart om det fungerar, jag jobbar hemifrån med eget. Får vi lite tydligare rutiner och han sover 2-3 timmar i sträck så kommer jag nog jobba 1-2 h om dagen så får jag använda huvudet lite med.

Det här med att "vila när bebis sover" är inget jag känt något behov av mer än första veckan när man var lite trött och hade lite ont. Han somnar runt 22-23 och sover till runt 02-03 när jag ammat honom (fast nu har vi fått ha flaska vissa nätter också) och vaknar sen runt 04:30-05:30 och fått mat igen, sen efter det är det inte alltid han somnat om så bra men då har han fått sova på sambon någon timme till. Så jag känner att jag ändå är ganska utvilad och inte behöver sova extra på dagen.

Nu vaknade lill-knodden. det var iaf lite uppdatering från oss. Ja just det vi har EC:at honom sen vi kom hem från BB och ganska ofta så kissar han när vi byter blöja och har även bajsat ett par gånger :)

säg till om ni vill ha förlossningsberättelse så ska jag skriva ihop det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
11 152
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 181
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 666
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 559
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp