Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis till er som fått bebisar sen jag skrev sist!

Sonen (så konstigt det känns att skriva :p:D), som heter Algot är nu 3 veckor och allt går bra men jag har inte suttit vid datorn sen vi kom hem i princip och jag avskyr att skriva på mobilen men nu stod laptopen framme på soffbordet så jag tänkte passa på ;).

Algot är är en bestämd men godmodig bebis så länge han är mätt. För en vecka sedan började han bli kinkig och vi fick börja ge ersättning som komplement och barnet blev nöjd igen. Äter ungefär var tredje timme men lite oftare sista dagarna (vilket också synts på vågen hos BVC).
Jag har idag beslutat mig för att skippa amningen helt, sista tiden har vi nästan fått ge flaskan efter varje gång han ammat och eftersom jag inte mår så bra av amningen så känns det inte värt det om vi ändå ska ge flaskan också. Känns skönt att tagit det beslutet, då kan jag må bra och också fungera bättre som mamma :)

Efter förlossningen och att hormonerna gått ur kroppen har min ADHD "kommit tillbaka" med full styrka och det har varit tufft att hålla sig stabil när jag varken kan träna som vanligt eller ha en fungerande struktur och sen dessutom försöka sitta still och amma (och det dessutom krånglar så det tar ännu längre tid) har varit påfrestande.
Nu har jag iaf longerat pållarna ett par gånger (kände mig som en ny människa när jag kom in till lill-plutten igen) och en vecka efter förlossningen så har jag kunnat gå promenader igen och nu går jag minst en gång om dagen vilket känns otroligt skönt. Hade velat upp och rida redan nu men vågar inte förrän efterkontrollen varit, annars hade det nog gått bra även om stygnen fortfarande är kvar. Känns som sagt skönt att tagit beslutet om amningen så att både sambon och jag kan sköta matningen och jag kan få lite lättare att ut och rida sen.

I förgår började jag med lite styrkeövningar i väntan på att kunna rida och springa och jag tror inte jag tappat särskilt mycket muskler alls :).

Håller fortfarande på att göra det sista i huset även om det tar lite längre tid när man har Algot att ta hänsyn till.

Annars har jag haft det lite kämpigt och känt mig understimulerad även i huvudet så jag tror nog jag kommer börja jobba lite ganska snart om det fungerar, jag jobbar hemifrån med eget. Får vi lite tydligare rutiner och han sover 2-3 timmar i sträck så kommer jag nog jobba 1-2 h om dagen så får jag använda huvudet lite med.

Det här med att "vila när bebis sover" är inget jag känt något behov av mer än första veckan när man var lite trött och hade lite ont. Han somnar runt 22-23 och sover till runt 02-03 när jag ammat honom (fast nu har vi fått ha flaska vissa nätter också) och vaknar sen runt 04:30-05:30 och fått mat igen, sen efter det är det inte alltid han somnat om så bra men då har han fått sova på sambon någon timme till. Så jag känner att jag ändå är ganska utvilad och inte behöver sova extra på dagen.

Nu vaknade lill-knodden. det var iaf lite uppdatering från oss. Ja just det vi har EC:at honom sen vi kom hem från BB och ganska ofta så kissar han när vi byter blöja och har även bajsat ett par gånger :)

säg till om ni vill ha förlossningsberättelse så ska jag skriva ihop det.

Skönt att ta beslutet med flaskan! Om man inte mår bra av att amma ska man inte göra det.

Kan tänka mig att det är tufft att hålla sig stabil utan träningen och hästarna, det är det även tufft utan ADHD så det måste bli ännu tuffare för dig. Men då är det ju bra att få avlastning med matning så du kan få tid till att stimulera kroppen och knoppen på det sätt som är bäst för dig :up:

Jag är absolut sugen på förlossningsberättelse :D
 
Ja, sådana råd tenderar att låta väldigt klyschiga ;), ber om ursäkt för det. Har verkligen förståelse för hur det är, kände ofta stor frustration med sonen eftersom han hade behov dom inte stämde in i den föreställning jag hade över hur föräldraskapet skulle bli. Det var ofta jag kände mig otillräcklig och visste inte hur jag skulle göra för att göra honom nöjd, men också för att jag inte kunde göra allt som jag egentligen hade velat göra.

Det var en liten process att till slut acceptera att livet ser ut såhär just nu och att släppa det dåliga samvetet. Försökte tänka att jag åtminstone gjorde mitt bästa och det hjälpte mig att släppa det dåliga samvetet.

Sen kan jag tipsa alla i tråden om hej hej vardag, som på ett väldigt humoristiskt sätt, sätter ord på många av de känslor åtminstone jag känner som förälder från och till. På något konstigt sätt har det faktiskt hjälpt mig att inte känna mig ensam i mina känslor.
Inte be om ursäkt, innerst inne vet jag ju att alla klyschiga råd stämmer ;)
Ska kolla in Hej Hej vardag!

Grattis @Kanintant
 
Här gick vattnet inatt....härlig överraskning hehe vaknade av att det forsade, ska in på koll på förlossningen om en timme, spännande! Har haft lite värkar nu efteråt så har inte kunnat sova så känner mig lagom trött, men med 8 dagar kvar till BF så är det skönt att veta att jag slipper gå över tiden.
Känns lite overkligt men nu är det dags :)
 
Här gick vattnet inatt....härlig överraskning hehe vaknade av att det forsade, ska in på koll på förlossningen om en timme, spännande! Har haft lite värkar nu efteråt så har inte kunnat sova så känner mig lagom trött, men med 8 dagar kvar till BF så är det skönt att veta att jag slipper gå över tiden.
Känns lite overkligt men nu är det dags :)

Åhh vad spännande!! Håller tummarna att alltför bra!!
 
Här gick vattnet inatt....härlig överraskning hehe vaknade av att det forsade, ska in på koll på förlossningen om en timme, spännande! Har haft lite värkar nu efteråt så har inte kunnat sova så känner mig lagom trött, men med 8 dagar kvar till BF så är det skönt att veta att jag slipper gå över tiden.
Känns lite overkligt men nu är det dags :)
Wow!
Blir alltid helt chockad när sånt händer innan bf! Lycka till.
Så spännande :nailbiting::love:
 
Här gick vattnet inatt....härlig överraskning hehe vaknade av att det forsade, ska in på koll på förlossningen om en timme, spännande! Har haft lite värkar nu efteråt så har inte kunnat sova så känner mig lagom trött, men med 8 dagar kvar till BF så är det skönt att veta att jag slipper gå över tiden.
Känns lite overkligt men nu är det dags :)
Åh vad spännande! Lycka till!
 
Här gick vattnet inatt....härlig överraskning hehe vaknade av att det forsade, ska in på koll på förlossningen om en timme, spännande! Har haft lite värkar nu efteråt så har inte kunnat sova så känner mig lagom trött, men med 8 dagar kvar till BF så är det skönt att veta att jag slipper gå över tiden.
Känns lite overkligt men nu är det dags :)
Lycka till :D
 
Den när ens barn sytt en väska av gamla kalsonger och sen säger
- mamma jag är så STOLT över mig själv!
Och jag så där gravidtrött säger- vad bra gumman. Det måste kännas bra.
- JA alltså det känns som fjärilar i magen och helt roligt och jag blir så glad att jag är så duktig!

Just att höra ett barn berömma sig själv på det viset är ju bara helt underbart! Inte fråga om det var fint eller bra eller grunna över om det kunde vara bättre utan verkligen njuta av att vara nöjd med sig själv :heart
Värmer så!
 
Och idag har vi fått första bajsningen i tygblöjorna. :crazy: Jag rekomenderar inte att skölja av dem i duschen, framför allt inte om man har håruppsamlingsnät i golvbrunnen. :p Det har inte bajsats på en vecka så blöjan var överfull och barnet åkte ner i handfatet för tvätt och det var enklast att kasta in blöjan i duschen. Måste skaffa en bättre strategi för bajsblöjor. Tur att hon inte bajsar varje dag. :p
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Nu har svägerskan och svärmor åkt hem igen. Känns tomt och tråkigt utan dem måste jag säga. Har världens goaste svärisar, framförallt svärmor är guld värd och har hjälpt mig sååå mycket den här veckan, framför allt med trädgården som har släpat efter hela året. Vi har även hunnit med en massa utflykter, nu har jag semestrat mer i min egen stad än vad jag gjort på 26 år totalt tror jag. :)

Idag har jag spenderat några timmar med att städa hus och tvätta (favoritsysslan här hemma när jag är ledig...) och nu blir det lite hästar. Bebis har hållit sig förhållandevis lugn idag så det funkar att hålla igång, oftast tar det fart på kvällarna.
 
Var på middag med sambons släkt igår.
Första kommentaren..
"Det där ser ut att snart vara dags?"
Jag: "Nej inte särskilt snart, det är nästan en hel månad kvar"
Andra kommentaren, från en annan släkting men direkt efter..
"Är ni verkligen säkra på att det bara är en därinne då?"
"Ganska hundra på det faktiskt, jag är helt enkelt bara tjock ändå.." :meh:
Lyckades inte riktigt hålla tillbaka min otroligt korta och lättantändliga gravidstubin och hade nog en lite irriterad ton i mina svar för det började mumlas att det var inte så de menade osv.

Jag har tack och lov vart rätt förskonad från såna kommentarer hittills. Men jag vill inte bli kommenterad varken i vanliga fall eller nu. Särskilt när jag den här gången inte känner mig så värst stor. Med tanke på att jag vägde 10 kg mer i den här veckan när jag väntade sonen:meh:
 
Var på middag med sambons släkt igår.
Första kommentaren..
"Det där ser ut att snart vara dags?"
Jag: "Nej inte särskilt snart, det är nästan en hel månad kvar"
Andra kommentaren, från en annan släkting men direkt efter..
"Är ni verkligen säkra på att det bara är en därinne då?"
"Ganska hundra på det faktiskt, jag är helt enkelt bara tjock ändå.." :meh:
Lyckades inte riktigt hålla tillbaka min otroligt korta och lättantändliga gravidstubin och hade nog en lite irriterad ton i mina svar för det började mumlas att det var inte så de menade osv.

Jag har tack och lov vart rätt förskonad från såna kommentarer hittills. Men jag vill inte bli kommenterad varken i vanliga fall eller nu. Särskilt när jag den här gången inte känner mig så värst stor. Med tanke på att jag vägde 10 kg mer i den här veckan när jag väntade sonen:meh:
Alltid drygt.
Så skönt att jag inte träffat så mycket folk på sistone vilket gjort att jag sluppit kommentarer nu på slutet.
Bra att dom fattade piken ändå!
 
Var på middag med sambons släkt igår.
Första kommentaren..
"Det där ser ut att snart vara dags?"
Jag: "Nej inte särskilt snart, det är nästan en hel månad kvar"
Andra kommentaren, från en annan släkting men direkt efter..
"Är ni verkligen säkra på att det bara är en därinne då?"
"Ganska hundra på det faktiskt, jag är helt enkelt bara tjock ändå.." :meh:
Lyckades inte riktigt hålla tillbaka min otroligt korta och lättantändliga gravidstubin och hade nog en lite irriterad ton i mina svar för det började mumlas att det var inte så de menade osv.

Jag har tack och lov vart rätt förskonad från såna kommentarer hittills. Men jag vill inte bli kommenterad varken i vanliga fall eller nu. Särskilt när jag den här gången inte känner mig så värst stor. Med tanke på att jag vägde 10 kg mer i den här veckan när jag väntade sonen:meh:
Jag förstår verkligen inte vad det är med folk, tror de verkligen att de har rätt att kläcka ur sig vad som helst? Förstår att du blev irriterad.
 
Jepp.det tror dom.
Man får alltid kommentera gravida för de är så lyckliga ändå ...

Precis så är det! ALLA vi gravida är fantastiskt lyckliga, trivs med vår tillfälliga kropp och har aldrig NÅGONSIN känt oss så vackra som när vi bär vårt barn och det bara lyyyyyyyser om oss!:meh:
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
14 770
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 143
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 083
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 839
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp